Hij is nu negen jaar, maar Bracco's worden gemiddeld 12 jaar oud...
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Snellere veroudering bij gebruik corticosteroïden?
Moderator: moderatorteam
- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
Snellere veroudering bij gebruik corticosteroïden?
Zou het kunnen dat langdurig gebruik van corticosteroïden leidt tot snellere veroudering? Dante loopt steeds vaker een beetje naast me te sjokken en wil vaak 's avonds niet meer mee wandelen
. Hij gaat nog wel geregeld uit zijn dak tijdens de lange wandeling; achter de geurtjes aan, maar ik denk dat hij dan vooral 'loopt op de adrenaline door de jacht'.
Laatst gewijzigd door Moon op 30 mar 2011 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Marijke

- Moon
- Zeer actief
Re: Snellere veroudering?
Geen idee.. Misschien moet ik toch maar eens langs de da, maar ik vond de klachten zo vaag. Vraag me af of die daar veel mee kan..Nanna schreef:Bij mensen kan het leiden tot osteoporose (botontkalking). Weet niet hoe dat bij honden zit.
Misschien heeft ie daar last van?
Gr. Marijke

- Moon
- Zeer actief
Ja, misschien toch maar doen!Nanna schreef:Wellicht dat een algemeen check-upje niet veel kwaad kan
Maar ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die dit ook herkennen bij honden die jarenlang cortico's gebruiken
(ik pas de titel even aan; meer 'to the point')
Gr. Marijke

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Re: Snellere veroudering bij gebruik corticosteroïden?
Ik heb geen antwoord
Ben benieuwd naar die check up
Zou het door cortico's komen?
Of heeft de SLE zelf invloed?
Rana is twee jaar ouder, maar die gaat ook alleen op draf als er interessante geurtjes zijn.
Al een tijdje
Een errug leuke reu wil ook nog wel eens tot joligheid leiden

Rana is twee jaar ouder, maar die gaat ook alleen op draf als er interessante geurtjes zijn.
Al een tijdje
Een errug leuke reu wil ook nog wel eens tot joligheid leiden
-
S@ndr@
- Zeer actief
werken corticosteroïden ook niet op de bijnieren, ik denk dat na laten kijken voor een APK tje best een goed idee zou kunnen zijn, en hopelijk is er gewoon niets aan de hand 
- yuki
- Zeer actief
Ja ook bij honden.Nanna schreef:Bij mensen kan het leiden tot osteoporose (botontkalking). Weet niet hoe dat bij honden zit.
Misschien heeft ie daar last van?
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)
Esther
Esther
-
Pets_Passion
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Van langdurig gebruik krijg je volgens mij dezelfde effecten als de ziekte van Cushing.
Een trip langs de DA lijkt me dus heel wijs!
Karen
Karen

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
- Maartje
- Zeer actief
Hier merk ik dat Tess (10) niet meer de jonge hond van een paar jaar geleden is en dat ze ouder aan het worden is. Maar als ik haar vergelijk met mijn eerste stabij, is ze nog ontzettend fit. Ze loopt met gemak en erg enthousiast einden naast de fiets, maar daarna gaat ze wel echt liggen slapen. Dus een snellere veroudering zie ik bij haar niet echt. Ze krijgt nu bijna 3 jaar van die troep.
-
lila660
- Zeer actief
Ik herken dit wel van onze jonge hond. Hij heeft ook lange tijd cortico's gebruikt en zag dit gedrag ook bij hem.
Moet wel eerlijk zeggen dat de cortico's waarschijnlijk wel de oorzaak zijn dat hij nu al zwaar artrose heeft en hij is nog maar vier.
Toen wij de cortico's wat meer hebben afgebouwd en dus een lagere dosering zijn gaan geven ging het veel beter.
Dit werkte voor onze hond, weet niet of dat voor jou hond ook geld natuurlijk......
Ik zou zeker even langs de da gaan en alles na laten kijken.
Moet wel eerlijk zeggen dat de cortico's waarschijnlijk wel de oorzaak zijn dat hij nu al zwaar artrose heeft en hij is nog maar vier.
Toen wij de cortico's wat meer hebben afgebouwd en dus een lagere dosering zijn gaan geven ging het veel beter.
Dit werkte voor onze hond, weet niet of dat voor jou hond ook geld natuurlijk......
Ik zou zeker even langs de da gaan en alles na laten kijken.
Groetjes Linda
- Moon
- Zeer actief
Misschien zie ik wel dingen die er niet zijnranetje schreef:Ik heb geen antwoord![]()
![]()
Al een tijdje![]()
Een errug leuke reu wil ook nog wel eens tot joligheid leiden![]()
Maar laatst kwam ik iemand tegen in het park die ik een tijdje niet gezien had en die zei over Dante; "goh wat loopt die te sloffen, het lijkt wel een oude hond". Dat was eigenlijk de bevestiging van wat ik zelf al dacht..
Als het 'gewoon' het ouder worden is heb ik daar natuurlijk vrede mee, maar het leek me nog wat jong
Gr. Marijke

- Moon
- Zeer actief
Ik denk dat een da bezoekje voor ons verstandig is, zeker als ik dit van jou hoor..Maartje schreef:Hier merk ik dat Tess (10) niet meer de jonge hond van een paar jaar geleden is en dat ze ouder aan het worden is. Maar als ik haar vergelijk met mijn eerste stabij, is ze nog ontzettend fit. Ze loopt met gemak en erg enthousiast einden naast de fiets, maar daarna gaat ze wel echt liggen slapen. Dus een snellere veroudering zie ik bij haar niet echt. Ze krijgt nu bijna 3 jaar van die troep.
Gr. Marijke

- Moon
- Zeer actief
Ja, heb ik ook van gehoord. Volgende week langs de da!Pets_Passion schreef:Van langdurig gebruik krijg je volgens mij dezelfde effecten als de ziekte van Cushing.
Karen
Gr. Marijke

- ranetje
- Zeer actief
De ene hond is de andere niet.Moon schreef: Als het 'gewoon' het ouder worden is heb ik daar natuurlijk vrede mee, maar het leek me nog wat jong
Als er bij jou iets "haakt" dan ga je het laten controleren
- Moon
- Zeer actief
Dante is al erg lang mijn 'zorgenkind'. Ik moet alleen uitkijken dat ik hem niet ga betuttelen of overbezorgd doen, vandaar mijn vraag!ranetje schreef:De ene hond is de andere niet.Moon schreef: Als het 'gewoon' het ouder worden is heb ik daar natuurlijk vrede mee, maar het leek me nog wat jong
Als er bij jou iets "haakt" dan ga je het laten controleren
Het is ook zo'n pechvogel. Een paar weken geleden ben ik hem haast kwijt geweest. Hij kreeg een epi-aanval en is bewusteloos te water geraakt. Ik zag hem op zijn rug met bek open (in kramp) onder water verdwijnen. Gelukkig was het vlak bij en kon ik hem na springen en eruit halen (Stel dat het in de polder was gebeurd, daar loopt hij vaak ver van me af :N: ). Goddank heeft hij er zélf niets van gemerkt... Na samen onder een warme douche te zijn geweest was er niets meer aan hem te merken.
Gr. Marijke

- ranetje
- Zeer actief
Dan schrik je je te pletter.
Gelukkig dat je hem uit het water kon halen.
Voor het eerst buiten een aanval?
- Moon
- Zeer actief
Nee, de laatste 4 die hij gehad heeft waren steeds buiten. Echt waardeloos, want binnen is veel veiliger, maar ja ik kan er niets aan veranderenranetje schreef:![]()
Gr. Marijke

- ranetje
- Zeer actief
Krijt hij ze ook vaker?Moon schreef:Nee, de laatste 4 die hij gehad heeft waren steeds buiten. Echt waardeloos, want binnen is veel veiliger, maar ja ik kan er niets aan veranderenranetje schreef:![]()
Dan moet je hem daar ook op laten nakijken
- Moon
- Zeer actief
Nog even; ik ben natuurlijk erg geschrokken en weet ook dat het nog eens fataal af zou kunnen lopen, maar ik laat hem toch los lopen. Vooral toen ik me realiseerde dat als het fout gegaan was, hij er zelf niets van gemerkt had en dus ook niet geleden zou hebben.
Gr. Marijke

- Moon
- Zeer actief
Nee, het was meer dan een jaar geleden! Was al haast vergeten dat hij epilepsie heeftranetje schreef:Krijt hij ze ook vaker?Moon schreef:Nee, de laatste 4 die hij gehad heeft waren steeds buiten. Echt waardeloos, want binnen is veel veiliger, maar ja ik kan er niets aan veranderenranetje schreef:![]()
Dan moet je hem daar ook op laten nakijken
Gr. Marijke

- ranetje
- Zeer actief
Oh gelukkigMoon schreef: Nee, het was meer dan een jaar geleden! Was al haast vergeten dat hij epilepsie heeft
Ja niet meer loslaten kan niet.
Dat zou hij niet trekken.
Hopelijk ben je er weer voor een jaar vanaf
- Moon
- Zeer actief
Daar teken ik voorranetje schreef:Oh gelukkigMoon schreef: Nee, het was meer dan een jaar geleden! Was al haast vergeten dat hij epilepsie heeft![]()
Ja niet meer loslaten kan niet.
Dat zou hij niet trekken.![]()
Hopelijk ben je er weer voor een jaar vanaf
Gr. Marijke

- yuki
- Zeer actief
Dat sjokken herken ik ook van mijn hond trouwens. Maar je schrijft dat Dante nu 9 is bij een ras dat gemiddeld 12 jaar wordt......
Dan is Dante gewoon een senior hondje, waarschijnlijk bekijkt ie ook wat vaker de binnenkant van zijn ogen? Maar onderschat ook niet het effect van cortico's langdurig gebruikt. Krijgt hij voor de epilepsie ook medicatie?
Dan is Dante gewoon een senior hondje, waarschijnlijk bekijkt ie ook wat vaker de binnenkant van zijn ogen? Maar onderschat ook niet het effect van cortico's langdurig gebruikt. Krijgt hij voor de epilepsie ook medicatie?
Esther
Esther
- Moon
- Zeer actief
Nee voor de epilepsie krijgt hij geen medicatie, daar krijgt hij (gelukkig) te weinig aanvallen voor.yuki schreef:Dat sjokken herken ik ook van mijn hond trouwens. Maar je schrijft dat Dante nu 9 is bij een ras dat gemiddeld 12 jaar wordt......
Dat hij ouder wordt accepteer ik natuurlijk, maar wil niets over het hoofd zien (pijn bijv.).
Gr. Marijke

- yuki
- Zeer actief
Dat laatste begrijp ik, is ook een moeilijk punt. Ik ken het ras niet, maar ik weet bv van sharpeis dat het bikkels zijn die een uitermate hoge pijngrens hebben en je vaak pas dingen merkt als het te laat is. Ik weet niet hoe lang jullie lopen, maar wellicht gewoon wat korter en dan vaker lopen? Voor welke aandoening krijgt hij de cortico's?Moon schreef:Nee voor de epilepsie krijgt hij geen medicatie, daar krijgt hij (gelukkig) te weinig aanvallen voor.yuki schreef:Dat sjokken herken ik ook van mijn hond trouwens. Maar je schrijft dat Dante nu 9 is bij een ras dat gemiddeld 12 jaar wordt......
Dat hij ouder wordt accepteer ik natuurlijk, maar wil niets over het hoofd zien (pijn bijv.).
Esther
Esther
- Moon
- Zeer actief
Dante heeft SLE (auto-immuunziekte). Ik denk dat het bij honden altijd moeilijk is om te ontdekken of ze pijn hebben, behalve bij hevige acute pijn natuurlijk. Dat maakt het ook zo lastigyuki schreef:Dat laatste begrijp ik, is ook een moeilijk punt. Ik ken het ras niet, maar ik weet bv van sharpeis dat het bikkels zijn die een uitermate hoge pijngrens hebben en je vaak pas dingen merkt als het te laat is. Ik weet niet hoe lang jullie lopen, maar wellicht gewoon wat korter en dan vaker lopen? Voor welke aandoening krijgt hij de cortico's?Moon schreef:Nee voor de epilepsie krijgt hij geen medicatie, daar krijgt hij (gelukkig) te weinig aanvallen voor.yuki schreef:Dat sjokken herken ik ook van mijn hond trouwens. Maar je schrijft dat Dante nu 9 is bij een ras dat gemiddeld 12 jaar wordt......
Gr. Marijke

- Maartje
- Zeer actief
Ik zou hem voor de zekerheid eens na laten kijken. Echt lekker spul zijn die corticosteroïden natuurlijk ook niet. En misschien heeft hij wel ergens last wat hij verder niet duidelijk aangeeft. Als Tess dit soort veranderingen zou laten zien, zou ik haar ook eens extra laten kijken.
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Van corticosteroïden weet ik het fijne niet, maar ik herken wel dat het je soms ineens op kan vallen dat je hond ook echt oud/ouder aan het worden is. Alsof honden heel lang niet veranderen, maar dan ineens gaat het snel. Minder lange wandelingen, meer slapen, niet meer zo goed horen, etc..
Nou is Bill wel wat ouder (13) maar ik merk eigenlijk de laatste tijd pas dat hij echt een senior aan het worden is. En dat ook - inderdaad - mensen op straat je aanspreken. (Wel heel lief hoor, mensen vinden ouwe honden altijd aandoenlijk, merk ik).
Maar goed, ook ik ging een tijdje terug naar de da voor een check-up, maar verder dan dat hij een hond op leeftijd is, was er niets aan de hand.
Ik denk dat als Dante mijn hond was dat ik ook wel even langs de da zou gaan. Gewoon voor de zekerheid.
Nou is Bill wel wat ouder (13) maar ik merk eigenlijk de laatste tijd pas dat hij echt een senior aan het worden is. En dat ook - inderdaad - mensen op straat je aanspreken. (Wel heel lief hoor, mensen vinden ouwe honden altijd aandoenlijk, merk ik).
Maar goed, ook ik ging een tijdje terug naar de da voor een check-up, maar verder dan dat hij een hond op leeftijd is, was er niets aan de hand.
Ik denk dat als Dante mijn hond was dat ik ook wel even langs de da zou gaan. Gewoon voor de zekerheid.
- Riemsesy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Weim Langhaar†
cortico's zijn ontstekingsremmers maar helen zelf niks.
door de ontsteking weg te nemen kan 't zijn dat een probleem de rust krijgt om te genezen
aan de andere kant zijn corticoïde steroïden die spiermassa doen afnemen, pezen en banden bindweefsel slapper maken
daarom dient 't eigenlijk alleen gegeven worden om rust in een bepaald gebied te krijgen zodat de patiënt kan herstellen.
bij jeuk/exceem wordt 't ook wel voorgeschreven bij mensen, maar de huid wordt er dunner van, pigment verdwijnt etc..
het continu toedienen voor een chronisch probleem zal het niet verhelpen.
door de ontsteking weg te nemen kan 't zijn dat een probleem de rust krijgt om te genezen
aan de andere kant zijn corticoïde steroïden die spiermassa doen afnemen, pezen en banden bindweefsel slapper maken
daarom dient 't eigenlijk alleen gegeven worden om rust in een bepaald gebied te krijgen zodat de patiënt kan herstellen.
bij jeuk/exceem wordt 't ook wel voorgeschreven bij mensen, maar de huid wordt er dunner van, pigment verdwijnt etc..
het continu toedienen voor een chronisch probleem zal het niet verhelpen.
Bonjo kerel.. mis je nog elke dag.
* 04-12-2005
† 27-12-2010
* 04-12-2005
† 27-12-2010
- ranetje
- Zeer actief
SLE is ook niet te verhelpenRiemsesy schreef: het continu toedienen voor een chronisch probleem zal het niet verhelpen.
- Riemsesy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Weim Langhaar†
dat zeg ik GAMMA 
Bonjo kerel.. mis je nog elke dag.
* 04-12-2005
† 27-12-2010
* 04-12-2005
† 27-12-2010