Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond en werkende mensen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Arianne88
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Oud Duitse Herder, Forres
Aantal honden: 1

Hond en werkende mensen

Ongelezen bericht door Arianne88 »

Ik lees al een tijdje mee op dit forum, omdat ik me aan het oriënteren ben op het hebben en houden van een hond.
Nu wil ik al van kleins af aan een hond, en nu we een huis met een tuin krijgen aankomende maand, kunnen deze plannen eindelijk wat concreter worden. Nu zou ik graag van jullie advies willen, past een hond in ons leven en wat voor soort hond zou bij ons passen?

Mijn vriend werkt fulltime, en ik werk 4 dagen in de week. Beide wel in het onderwijs, dus werkdagen zijn van half 9 tot 3/4. Mijn vriend werkt in de stad waar we wonen en kan tussenuren regelen om naar huis te kunnen gaan om de hond uit te laten. Op dagen waarop dit niet zou kunnen zou ik een uitlaatservice willen regelen (ik weet niet of het gewoon is, maar de uitlaatservice bij ons heeft een veld waar de honden ook een tijd kunnen ravotten).
Naast de hond zouden er nog 2 katten in huis leven en ratten (maar die komen op een aparte kamer te staan waar de andere dieren niet bij komen).

Ik zou graag een hond willen die niet te klein is(de hoogte van de rug zo rond de knie?), waar je lekker mee kan stoeien/spelen en die er van houdt om lekker buiten te wandelen. Ook lijkt het me leuk om cursussen mee te gaan doen. Ik hou niet van overdreven drukke honden, en wel van honden die naast aanhalig ook wel zelfstandig kunnen zijn. En de laatste eis is dat de hond ook met kinderen samen moet kunnen leven.

Sowieso ben ik op de website van asiels aan het kijken, het liefst heb ik namelijk een herplaatser :)

Wie zou ons hierin advies kunnen/willen geven?
Alvast bedankt!
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Hond en werkende mensen

Ongelezen bericht door fleurie »

Stabyhoun?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Aangezien je voor opvang gaat zorgen, kun je prima een volwassen hond hebben. Realiseer je wel dat een hond er altijd is. Ook die keer dat het heel hard regent moet je vriend er dus op uit in z'n pauze :wink:

Ik zou me niet zo vastpinnen op een ras als je een herplaatser wilt, maar veel meer op het karakter van de hond. Kan net zo goed een kruising zijn.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Arianne88
Vaste gebruiker

Ik ben ook niet specifiek op zoek naar een ras. Maar ben wel benieuwd naar wat voor soort honden bij ons zouden passen (ook qua alleen zijn en dergelijke).

Zelf heb ik nog nooit een hond gehad. Mijn vriend wel, die is opgevoed met een stabyhoun (die ik ook érg leuk/mooi vond, dus dat is een mooie optie die je daar gaf fleurie) en is ook gewend om er uit te moeten ondanks regen e.d. .
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hoi,
In de basis denk je denk ik goed ;-)

Maar, ongeacht of je een pup of jonge hond krijgt, of volwassen herplaatser, ik denk wel dat je je moet realiseren dat je een aantal weken vrij moet kunnen zijn of zodanig regelen dat er voortdurend iemand thuis is voor een week of 2, 3 bij een volwassen dier, en het dubbele bij een pup.

Dat zal wellicht lastiger worden?

Ik vind nl dat een dier de kans moet krijgen een band met jou/jullie op te bouwen en andersom. Het moet aan de nieuwe situatie wennen en andersom ;-) en dat kost even tijd.

Kun je dat inplannen? Kun je, als je bij wijze van spreken volgende week donderdag de ideale huisgenoot vind, dat akuut met je baas regelen dat je dus vanaf vrijdag vrij bent? Dat lijkt me iets om in de gaten te houden.

Natuurlijk kan een hond een uitlaatservice prima gewennen, maar let daarbij wel op. Elke willekeurige halve zool mag zich "uitlaatservice" noemen. Hoeveel honden gaan er mee? Lopen die los, hoeveel mensen lopen mee, is er aandacht? Loop een keer zelf mee, maar, "bespied" ze ook een keer; je zou de eerste niet zijn die te laat tot de conclusie komt dat de hond 100-en meters "zoek" is voordat de uitlaatmeneer/mevrouw erachter komt dat Fikkie er niet meer is.
Er zullen goede zijn ;-) maar ik eh.. hou er niet zo van.
DAt veld wat je noemt; ik zou zeker willen weten dat het omheind is zeg maar.

Het gaat 'm niet alleen om het uitlaten, maar ook om de aandacht die de hond heeft; zou het gaan om ff snel poepen en plassen zou het (in verband met rust-regelmaat) nog wel 's beter kunnen zijn om dat juist niet te doen, maar dat is hond-afhankelijk.

Wat je denk ik ook moet afvragen, wat wij althans destijds deden... wat als "Fikkie" niet alleen kan (leren) zijn? Kun je dan een dag-opvang regelen/betalen en/of ben je dan bereid desnoods je baan op te geven of moet "Fikkie" dan terug naar het asiel? Bepaal dat voor jezelf. De meeste honden kunnen het leren, maar niet allemaal.
Sommige raken juist extreem van slag bij wisselende omstandigheden; uitlaat, oppas, eigen baas; anderen boeit dat niet zo. WAt als jouw "Fikkie" het wel boeit en van slag raakt?

Cursus is altijd goed ;-)
Nuttige dingen leren is leuk ;-) maar leuke dingen leren, nog leuker en zorgt voor een goede band met je hond. Doen dus ;-) maar zorg dat je een hondvriendelijke school treft waar men werkt met belonen van positief gedrag, niet met straffen bij fout gedrag. Ga (nu al? ) 's ergens kijken en je licht opsteken. Vraag of je een proefles mee mag doen tzt en als dat bevalt zorg dan dat je in het klasje van DIE persoon terecht komt; niet iedereen bij eenzelfde hondenschool werkt op dezelfde manier ;-)

Als je een herplaatser neemt wordt het soms lastig in te schatten hoe die op kinderen reageert; en het is ook belangrijk dat de kinderen weten hoe ze op de hond moeten reageren. Hoe oud zijn de kinderen? Zijn ze druk? Kruipen ze? Komen er veel vriendjes over de vloer? Dingen om mee te nemen in je overweging.
Als je uiteindelijk gaat voor een ras (het woord "Schotse herdershond" komt in me op...) dan zou je kunnen kijken bij de betreffende rasvereniging, of er herplaatsers zijn?

Wees uiterst terughoudend bij Marktplaats. Er komen goede honden vandaan; maar ook heel veel "overschot" van broodfokkers / handelaren / mensen die minder goed voor hun hond hebben gezorgd en waar jij dan de dupe van wordt. Ga NIET over 1 nacht ijs (zowiezo niet met een hond) maar vraag, kijk en beoordeel.

Veel plezier met de voorbereidingen en de zoektocht.

En oh ja, als eerste opmerking nog (geen typefout);
wat heerlijk dat je NU nadenkt, niet als "Fikkie" er al is!

Suzanne
Arianne88
Vaste gebruiker

Dank je wel voor je uitgebreide post!

Het zal inderdaad een probleem worden mocht ik heel plotseling een hond vinden waar ik verliefd op wordt en die bij ons past. Dan kunnen we geen van beide vrij krijgen. Dit moeten we zo zien te doseren dat het in de zomervakantie plaats gaat vinden (dus daarvoor niet écht bij asiels langsgaan maar alleen nog orienteren), want in de zomervakantie hebben we 7 weken de tijd. Maar dat is wel een wat moeilijker punt ja. Nu zijn er wellicht wel oplossingen te vinden als het eerder zou gebeuren, als de hond nog bij de baasjes zelf is bijv. maar daar ga ik niet vanuit.

Dat van die uitlaatservice had ik me eigenlijk nog niet bedacht, ik ga daar zeker achteraan. Ik zou liever niet willen dat de hond 8 uur alleen zou zitten voor 4 dagen. Ik wil het liefst dat de hond er een uur/anderhalf uur uit is en lekker kan spelen etc.

Oh, en er zijn nog geen kinderen hoor (maar in de 'nabije' toekomst hopelijk wel, vandaar).

Dank je wel voor alle andere tips! Ik was eigenlijk sowieso niet van plan om een dier (welk dier dan ook..) van Marktplaats af te halen. En de tip over herplaatsers bij een rasvereniging, ik wist niet eens dat zoiets bestond (rasverenigingen natuurlijk wel, maar niet dat ze daar ook herplaatsers hebben). En ik ga even kijken naar de Schotse Herdershond!
Pauline
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pauline »

Arianne88 schreef:En de tip over herplaatsers bij een rasvereniging, ik wist niet eens dat zoiets bestond (rasverenigingen natuurlijk wel, maar niet dat ze daar ook herplaatsers hebben). En ik ga even kijken naar de Schotse Herdershond!
Naast de rasverenigingen zjn er ook nog diverse particuliere sites die zich op herplaatshonden van een bepaald ras richten. Bijvoorbeeld http://www.collie-in-nood.com/" onclick="window.open(this.href);return false; :wink:
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Misschien een leuke buitenlandse herplaatser? Voordeel daarvan is dat het aanbod van leuke sociale honden vele malen groter is dan bij de Nederlandse asiels (daar moet je soms heel snel zijn als het om een goed plaatsbaar hondje gaat, die zijn vaak zo weg).

Bij de goeie buitenlandse hondenstichtingen (er zitten ook minder goeie tussen!) kan je honden in alle maten en soorten vinden en krijg je uitgebreide info over karakter en achtergrond. Vaak ook zitten de honden al in een opvanggezin in Nederland zodat je een redelijke indruk kan krijgen over hoe een hond zich in huis gedraagt.

Succes met je zoektocht!
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Ik denk dat het in jullie geval wel mogelijk is om een hond te hebben, zeker als je wat regelt voor tussen de middag. Ik weet niet wat je vriend zijn reistijd is en of hij dan echt een uur vrij kan maken met de hond? Zou hij maar een half uur hebben, dan denk ik dat je creatief moet zijn hoe je de hond in een half uur moe kan maken. Daar zijn echt wel tips voor, een zorg voor later :wink:.

In jullie geval zou ik er echt voor zorgen dat de hond aan het begin van jullie zomervakantie komt en dat jullie die tijd er voor nemen. Je hebt dan 6 weken en dat is een mooie lange periode. Ik denk zelfs dat een pup dan prima kan, mits je 'voor nood' dan voor de eerste circa 6 weken na de vakantie nog iets achter de hand hebt.
Voor sommige mensen is een dagopvang voor de hond veel handiger en voor de hond leuker dan een uitlaatservice. Misschien dat dat ook kan?
Een pup bij een fokker is vaak niet heel goed te plannen, maar mocht je daarvoor willen gaan dan zou je dus kunnen uitzoeken in welke periode van ongeveer 3 weken een pup geboren moet worden. Je weet wanneer jullie vakantie begint, dan minus 8-9 weken is geboortedatum circa pup.

Ik weet bijv. van een herplaatser die altijd goed alleen kon zijn, dat deze enorm moest wennen bij zijn nieuwe baas en daar niet alleen kon zijn. Hier moest de hond vrij snel een paar uurtjes (niet langer) alleen zijn, maar dit ging dus niet en de hond is vervolgens weer herplaatst. Bij een herplaatser neem je dus wat dat betreft altijd een risico en daarom is een langere periode vrij/ iemand thuis, voor mij een must om het goed te laten gaan.
Bij mijn ouders woont sinds 1,5 jaar een herplaatser (teruggekomen, door ons gefokt). Deze kon 9,5 jaar niet alleen zijn en had flinke verlatingsangst. Door dit stapgewijs op te voeren kan hij nu prima een paar uurtjes alleen zijn, maar 6 uur op een dag, daarvoor zou deze hond niet geschikt zijn.
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Ik werk 4 x 7 uur en ben vanwege weinig reistijd een krappe 8 uur van huis en heb twee honden. Ik laat ze niet uit tussen de middag en heb ook niets geregeld met uitlaatservice of i.d.
's Ochtends laat ik ze een half uur uit(woon op drie minuten lopen van het bos) en als ik om kwart voor vier thuis kom ga ik een grote wandeling maken: 1 tot 1,5 uur. In de winter doe iuk 'savonds een uitlaatrondje, maar in de zomer, met mooi weer, ga ik vaak 's avonds ook nog even "een slag door het bos" Dat duurt dan zo'n half uur , drie kwartier, tenzij ik blijf staan beppen met bekenden.....
Omdat ik werk heb ik bewust gekozen voor twee honden, zodat ze overdag gezelschap hebben aan elkaar. Er zit een goed leeftijdsverschil tussen de twee honden, dat wel, omdat dat andere problemen op kan leveren.
Verder heb ik mijn honden behoorlijk verwend :W: . Ik heb een hondenluik in de achterdeur, dus ze kunnen de hele dag buiten in de tuin. Bijkomend voordeel is dat het een hele hoop werk scheelt, want ik hoef die tuin maar minimaal te onderhouden...
Dus geen aanrader als je van een mooie bloementuin houdt :F:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Een van mijn vriendinnen haalt haar hele leven al hondjes uit de krant of van marktplaats, en ze heeft altijd de meest zalige makkelijke hondjes ( altijd kruisingen dus geen broodfok) ik zie het verschil niet zo met een hond uit het asiel. Het zijn tenslotte ook herplaatsers, zijn alleen nog niet in het asiel beland.
dushidotje
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door dushidotje »

gewoon een vraagje,
komt er dan niemand op het idee om NEE te zeggen?
haal van de tijd die na slapen en werk over is nog de tijd af waar boodschappen, familie(bezoekjes), uitgaan, voor de buis hangen e.d. gepland zijn, wat houd je dan effectief over aan tijd die je direct aan je huisgenoot kan spenderen?
Met het oog op verdere gezinsuitbreiding in niet al te verre toekomst kan ik mij goed voorstellen om NEE te zeggen, met de goed bedoelde raad nog even te wachten tot je ook echt tijd heb voor zo een nieuwe harige huisgenoot. Tijd en aandacht die je hond verdiend, en mogelijk ook meer nodig heeft als je vooraf zo denkt.

groetjes
doe`s
Elk weer = hondenweer
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

dushidotje schreef:gewoon een vraagje,
haal van de tijd die na slapen en werk over is nog de tijd af waar boodschappen, familie(bezoekjes), uitgaan, voor de buis hangen e.d. gepland zijn, wat houd je dan effectief over aan tijd die je direct aan je huisgenoot kan spenderen?
Met het oog op verdere gezinsuitbreiding in niet al te verre toekomst kan ik mij goed voorstellen om NEE te zeggen, met de goed bedoelde raad nog even te wachten tot je ook echt tijd heb voor zo een nieuwe harige huisgenoot. Tijd en aandacht die je hond verdiend, en mogelijk ook meer nodig heeft als je vooraf zo denkt.

groetjes
doe`s

met die redenatie valt 90% al af aangezien de meeste mensen "gewoon" werken. Zoals jij het stelt mag je (althans zo vat ik het op) alleen maar een hond nemen/houden als je niet/nauwelijks werkt, gepensioneerd bent of om welke reden dan ook niet werkt en "vrij bent" :piew:

Ts doet er goed aan te kijken welk soort honden (rashond/kruising) er bekend om staan "goed" alleen te kunnen zijn en op basis daarvan grotendeels te bepalen welk soort hond er bij hun bij gaan komen. :ok:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Mijn honden zijn ook overdag thuis omdat ik werk. Maar ik laat ze 's morgens een uur uit en direct bij thuiskomst ook een uur uit, 's avonds ook nog een keer. In het weekend train ik met ze, dus dat kan prima. En collies zijn ook redelijk makkelijk en niet veeleisend. Ik kom tenminste nooit thuis in een gesloopt huis. Integendeel, ze worden pas wakker als ze de sleutel in het slot horen steken. :mrgreen:
Wel goed van je om te kijken naar een herplaatser. Een pup zou ik niet aanraden. Een sheltie trouwens ook niet, die hebben veel meer energie en beweging nodig, maar een collie zou prima passen. Wel de langhaar en niet de korthaar overigens, want die is niet alleen stukken pittiger maar ook veel actiever dan zijn langhaarneef, die is zachtaardiger en veel rustiger.
Afbeelding
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

groetjes
doe`s
:denken: Afgezien van gezinsuitbreiding, want dat gaat niet meer gebeuren: Ik heb met mijn oudste tot een twee jaar geleden behendigheid getraind. Lieuwe, de jongste , volg ik jachttraining mee. Hij is inmiddels op B-Niveau.
En ik doe dat dus in mijn eentje.
En ik weet dus niet hoe jij je prioriteiten stelt, maar naast mijn werk zorg ik dat mijn honden de tijd en aandacht krijgen die ze verdienen. Op de bank voor de TV hangen en uitgaan is wat mij betreft absoluut niet een basisvoorwaarde in mijn leven.. :U:
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

groetjes
doe`s
Nou ja je kunt ook niet alles tegelijk, ik heb mijn leven wel aangepast aan de hond. Na mijn werk ga ik niet meer zonder de hond de deur uit, uitjes en vakanties staan meestal in het teken van de hond en bankhangen voor de buis doe ik met de hond op schoot :mrgreen:
Kinderen kunnen in principe prima samen met een hond, al is het wel handig als deze al volwassen en opgevoed is qua tijd. Dus als je met die zaken rekening kunt houden zie ik het probleem niet zo.
dushidotje
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door dushidotje »

Tja, kijk, ik vraag het natuurlijk niet zomaar.
Door mijn werk voor de dierenbescherming, als hondentrainer en onze huidige bezigheid ben ik veel in aanraking met diverse hondenmensen.
Het komt zo enorm vaak voor dat mensen de behoeften van zo een hond totaal onderschatten. Hun eigen mogelijkheden overschatten.
Ook onderschatten velen de impact die de komst van een hond in hun leven heeft/kan hebben. Of pup of herplaatsingshond, alles komt met bepaalde uitdagingen die je dan moet oplossen.
Kijk maar op herplaatsingsites en op marktplaats.
Ik heb zo veel tophonden zien vertrekken om redenen zoals: ons werk is toch drukker als wij dachten.......(na een jaar).... de kids gaan nu naar voortgezet onderwijs dus lukt het toch niet meer qua tijd, ........niet voldoende tijd voor hem, nu sloopt hij, blaft de buurt bij elkaar, is vervelend.......vul zelf maar verder in.

Een hond heeft behoefte aan de aanwezigheid van zijn mensen, wat niet betekend dat hij niet ook eens even alleen kan zijn.
Mijn hond heeft recht op een afwisselend leven waar zij haar behoeftes (uitzonderingen daar gelaten) bevredigt krijgt.
Uitgaand van de behoeftes van de hond zelf was mijn vraag bedoeld.......hoeveel tijd is reëel gezien dan nog voor de hond over?
Iemand met hondenervaring kan dat dan van te voren meestal beter inschatten als iemand die voor het eerst aan een hond begint.

Wanneer ik nu een hond voor herplaatsing had ( of een pup), Ik zou zo , ongezien de personen die heel erg aardig kunnen zijn, daar geen hond/pup plaatsen.

Daarnaast gaat het natuurlijk ook heel vaak erg leuk. Zijn er genoeg baasjes die door echtscheidingen, veranderingen in werk, ziektes, noem maar ellende op.....het dan meer of minder goed kunnen regelen, en er vol voor gaan.

Hier ging het enkel om advies, en tja, je zou er net zo goed nog even kunnen nadenken, en een tijdje wachten.

groetjes Gaby
Elk weer = hondenweer
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

Ik denk zeker wel dat een hond in het leven van de ts past :D maar zoals Gaby wel schrijft; een hond gelukkig maken kost wel vaak meer tijd en energie dan je van te voren denkt. Het is iets wat je best kunt onderschatten als je nog geen ervaring hebt met honden. Als je hier serieus over nadenkt en alles even goed overweegt, dan moet je vaak ook een sprong in het diepe maken.

Het leukste van een hond hebben is dat je er ook héél veel van terug krijgt, wat je er in investeert krijgt je 100 maal terug :D Het is in mijn ogen daarom belangrijk dat je een beetje "verliefd" wordt op je nieuwe hond, dus een hond uitzoekt waar je echt een klik mee voelt, "houden van" volgt meestal later vanzelf :wink: Een hond waar je veel voor voelt, heb je ook veel voor over...dan kost het minder moeite om er dingen voor de doen of laten.

Een hond die lekker in zijn vel zit past zich vaak makkelijk aan de levensstijl van zijn baasjes. De eerst periode is het daarom best belangrijk om goed te investeren in de nieuwe hond. Elkaar leren kennen, samen dingen doen en en band opbouwen, een ritme in de dag brengen zodat je hond een beetje kan anticiperen en zich veilig voelt, voldoende dingen ondernemen maar ook voldoende rust momenten inbouwen, de meeste honden slapen best veel op een dag.
Het wil niet zeggen dat je de eerste weken niet meer kan werken en dat je strak naast je hond moet zitten. Je hebt namelijk zat honden die een goede basisveiligheid hebben gehad of van nature stabiel en evenwichtig zijn, dit soort honden kunnen al veel sneller alleen zijn.
Ik zou als ik jou was, zou ik daarop een hond op uit zoeken, kijken naar een beetje stabiele en evenwichtige hond. Er zitten inderdaad heel veel leuke en aantrekkelijke honden in het buitenland , met een duidelijk karakterbeschrijving erbij waardoor je gericht kan zoeken.

Succes :ok:
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

dushidotje schreef:Tja, kijk, ik vraag het natuurlijk niet zomaar.
Door mijn werk voor de dierenbescherming, als hondentrainer en onze huidige bezigheid ben ik veel in aanraking met diverse hondenmensen.
Het komt zo enorm vaak voor dat mensen de behoeften van zo een hond totaal onderschatten. Hun eigen mogelijkheden overschatten.
Ook onderschatten velen de impact die de komst van een hond in hun leven heeft/kan hebben. Of pup of herplaatsingshond, alles komt met bepaalde uitdagingen die je dan moet oplossen.
Ik heb zo veel tophonden zien vertrekken om redenen zoals: ons werk is toch drukker als wij dachten.......(na een jaar).... de kids gaan nu naar voortgezet onderwijs dus lukt het toch niet meer qua tijd, ........niet voldoende tijd voor hem, nu sloopt hij, blaft de buurt bij elkaar, is vervelend.......vul zelf maar verder in.

Een hond heeft behoefte aan de aanwezigheid van zijn mensen, wat niet betekend dat hij niet ook eens even alleen kan zijn.
Mijn hond heeft recht op een afwisselend leven waar zij haar behoeftes (uitzonderingen daar gelaten) bevredigt krijgt.
Uitgaand van de behoeftes van de hond zelf was mijn vraag bedoeld.......hoeveel tijd is reëel gezien dan nog voor de hond over?
Iemand met hondenervaring kan dat dan van te voren meestal beter inschatten als iemand die voor het eerst aan een hond begint.

Wanneer ik nu een hond voor herplaatsing had ( of een pup), Ik zou zo , ongezien de personen die heel erg aardig kunnen zijn, daar geen hond/pup plaatsen.

Daarnaast gaat het natuurlijk ook heel vaak erg leuk. Zijn er genoeg baasjes die door echtscheidingen, veranderingen in werk, ziektes, noem maar ellende op.....het dan meer of minder goed kunnen regelen, en er vol voor gaan.

Hier ging het enkel om advies, en tja, je zou er net zo goed nog even kunnen nadenken, en een tijdje wachten.

groetjes Gaby
Je hebt helemaal gelijk hoor, dat je dat opschrijft. Ik vind het zo vanzelfsprekend dat je uitgaat van de behoeften van de hond dat ik daar niet altijd over nadenk :ok:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

dushidotje schreef:Tja, kijk, ik vraag het natuurlijk niet zomaar.

groetjes Gaby
Begrijpelijk dat je zo reageert. Maar hier op het hondenforum komt natuurlijk niet de doorsnee hondeneigenaar. Zelfs niet de werkenden. :wink:
Als je, naast je werk, vrijwel al je vrije tijd in je honden steekt, dan denk ik dat je ruimschoots voldoet aan hun behoeften. Zeker als je, zoals in mijn geval, bedenkt dat ik er drie heb die elkaar gezelschap houden en de meeste dingen (uitlaten, spelen, trainen, verzorging) samen met mijn zoon doe. Op die manier sla ik 2 vliegen in één klap: mijn honden krijgen aandacht en mijn kind óók. En de laatste breng ik gelijk spelenderwijs verantwoordelijkheidsgevoel en liefde bij voor dieren.
Dus zo zwart-wit als jij het stelt, is het niet altijd :wink: .
Afbeelding
Woest
Zeer actief
Mijn ras(sen): Västgötaspets

Ongelezen bericht door Woest »

Geen hond nemen omdat je werkt? Sorry hoor, maar dan kan bijna niemand een hond hebben. Want de meeste mensen die niet werken, hebben de financien niet en/of zijn lichamelijk niet in staat om goed voor een hond te zorgen.

Als ik het zo lees is de TS juist de ideale baas voor een hond. 6 weken vrij in de zomer, dus het ideale moment om een hond aan te schaffen. Mogelijkheid om naar huis te gaan om uit te laten en de bereidheid om een uitlaatservice in te huren. En ook nog vroeg klaar met werken! Zeker voor een volwassen hond zie ik genoeg mogelijkheden hoor.
Gewoon goed bedenken wat voor hond je wilt, en goed nagaan wat een hond nodig heeft, en dan kun je een hond een prima nieuw thuis geven!

Jouw situatie klinkt mij een stuk beter in de oren dan onze eigen situatie toen wij onze pup in huis namen!
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Mijn honden zijn net blij dat ik werk, hebben ze eens rust.
Arianne88
Vaste gebruiker

Dank jullie wel voor alle reacties.
Laat mij even vooropstellen dat ik bijna al mijn vrije tijd aan mijn dieren besteed. Als je een hond neemt (of enig ander huisdier) dan heb je daar de verantwoordelijkheid voor om die gedurende zijn leven zo goed mogelijk te behandelen.
Gelukkig ben ik niet zo'n feestbeest, maar een huismus (zónder TV in huis ;)) dus als ik thuis ben heb ik genoeg tijd voor ze.

Het is voor mij wel iets om na te denken om twee honden te nemen, maar dat is wel weer een hele verantwoordelijkheid (en financiële 'kostenpost') erbij.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Arianne88 schreef: Het is voor mij wel iets om na te denken om twee honden te nemen, maar dat is wel weer een hele verantwoordelijkheid (en financiële 'kostenpost') erbij.
Er zijn ook regelmatig twee hondjes die samen herplaatst moeten worden. Kijk bijv. op http://www.dierenasiels.com" onclick="window.open(this.href);return false; , zoek een hond, en dan onder koppels of op http://www.ikzoekbaas.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en dan daar onder koppels.
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Je hebt best nog wel tijd om je te orienteren voor de zomervakantie begint en met de adviezen en tips die gegeven zijn kun je een eind op weg.
Er zijn trouwens genoeg kleine hondjes waar je goed mee kunt stoeien en spelen. Zoals de Cairn :mrgreen:
Veel plezier met het uitzoeken!
Afbeelding
sandra42
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): shih-tzu
Contacteer:

Ongelezen bericht door sandra42 »

ik ben in principe tegen het houden van honden en beiden partners gaan werken , mijn vraag is dan altijd waarom heb je een hond genomen.
ik zou inderdaad eerst in een asiel of opvang gaan kijken voor een passende hond.
wij hebben bewust voor de shih-tzu gekozen en hier in huis is er altijd iemand thuis , ze zijn nu inmiddels met zijn tween en dat gaat hastikke goed.
ze zijn eigenlijk nooit alleen ,ja snachts als wij slapen boven en zei beneden zelf ook slapen.
sandra42
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): shih-tzu
Contacteer:

Ongelezen bericht door sandra42 »

ik ben in principe tegen het houden van honden en beiden partners gaan werken , mijn vraag is dan altijd waarom heb je een hond genomen.
ik zou inderdaad eerst in een asiel of opvang gaan kijken voor een passende hond.
wij hebben bewust voor de shih-tzu gekozen en hier in huis is er altijd iemand thuis , ze zijn nu inmiddels met zijn tween en dat gaat hastikke goed.
ze zijn eigenlijk nooit alleen ,ja snachts als wij slapen boven en zei beneden zelf ook slapen.
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

wij werken beiden, mijn man voltijds en ik 90%...
onze kinderen zitten nu op hoge school en hebben minder lang les dan twee jaar geleden maar zij "moeten" niet opdraaien omdat ik honden wilde...in eerste instantie was Giorgio alleen, pas toen hij 2,5 was is Juno erbij gekomen...beiden zijn als pup bij ons gekomen en na een week verlof halve dagen alleen gebleven...(ze kenden de bench al van bij de fokker, ze hadden al notie van zindelijkheid en wisten dat op bepaalde tijdstippen nhet huis al eens "leeg" was...ze kunnen beiden prima alleen zijn...
S'morgens is het een uitlaatronde, als de kinderen thuis zijn wordt dat tuin, en als ik om 17u thuis kom is het wandelen voor 1,5u...twee maal/week training, Juno nog een extrahsowtraining erbovenop en in het weekend lange wandelingen doorheen het ganse land...op vakantie gaan ze bijna steeds mee, kunnen ze niet mee is er thuisoppas voorzien...
Ik denk niet dat ik hen er te kort mee doe hoor...het zijn van nature werkhondjes en als je er niks mee doet wordenz e baldadig, wel de mijne dus niet...liggen meestal her den der te maffen omdat ze voldoende om "poten" hebben...
Ik zie liever een werkende baas die zijn vrije tijd aan zijn honden besteedt dan een thuis zijnde baas die niks doet met zijn hond...dus om nu te stellen dat je als werkende mens geen hond(en) mag hebben vind ik wel heel kort door de bocht.
Penny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever x Oud Duitse Herder

Ongelezen bericht door Penny »

Wat fijn dat TS niet finaal wordt 'afgemaakt' omdat ze een hond wil terwijl ze werkt. Ik ben een twee jaar terug begonnen met oriënteren en de pup zou twee dagen alleen komen. Vrijwel overal werd ik met de grond gelijk gemaakt. 'Hoe kon ik dat nou in mijn hoofd halen!' Inmiddels hebben we een pup. Ze is twee dagen alleen thuis en wordt dan tussen de middag uitgelaten door het buurmeisje. Gaat prima!
Succes met je zoektocht!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”