Hoi,
In de basis denk je denk ik goed
Maar, ongeacht of je een pup of jonge hond krijgt, of volwassen herplaatser, ik denk wel dat je je moet realiseren dat je een aantal weken vrij moet kunnen zijn of zodanig regelen dat er voortdurend iemand thuis is voor een week of 2, 3 bij een volwassen dier, en het dubbele bij een pup.
Dat zal wellicht lastiger worden?
Ik vind nl dat een dier de kans moet krijgen een band met jou/jullie op te bouwen en andersom. Het moet aan de nieuwe situatie wennen en andersom

en dat kost even tijd.
Kun je dat inplannen? Kun je, als je bij wijze van spreken volgende week donderdag de ideale huisgenoot vind, dat akuut met je baas regelen dat je dus vanaf vrijdag vrij bent? Dat lijkt me iets om in de gaten te houden.
Natuurlijk kan een hond een uitlaatservice prima gewennen, maar let daarbij wel op. Elke willekeurige halve zool mag zich "uitlaatservice" noemen. Hoeveel honden gaan er mee? Lopen die los, hoeveel mensen lopen mee, is er aandacht? Loop een keer zelf mee, maar, "bespied" ze ook een keer; je zou de eerste niet zijn die te laat tot de conclusie komt dat de hond 100-en meters "zoek" is voordat de uitlaatmeneer/mevrouw erachter komt dat Fikkie er niet meer is.
Er zullen goede zijn

maar ik eh.. hou er niet zo van.
DAt veld wat je noemt; ik zou zeker willen weten dat het omheind is zeg maar.
Het gaat 'm niet alleen om het uitlaten, maar ook om de aandacht die de hond heeft; zou het gaan om ff snel poepen en plassen zou het (in verband met rust-regelmaat) nog wel 's beter kunnen zijn om dat juist niet te doen, maar dat is hond-afhankelijk.
Wat je denk ik ook moet afvragen, wat wij althans destijds deden... wat als "Fikkie" niet alleen kan (leren) zijn? Kun je dan een dag-opvang regelen/betalen en/of ben je dan bereid desnoods je baan op te geven of moet "Fikkie" dan terug naar het asiel? Bepaal dat voor jezelf. De meeste honden kunnen het leren, maar niet allemaal.
Sommige raken juist extreem van slag bij wisselende omstandigheden; uitlaat, oppas, eigen baas; anderen boeit dat niet zo. WAt als jouw "Fikkie" het wel boeit en van slag raakt?
Cursus is altijd goed

Nuttige dingen leren is leuk

maar leuke dingen leren, nog leuker en zorgt voor een goede band met je hond. Doen dus

maar zorg dat je een hondvriendelijke school treft waar men werkt met belonen van positief gedrag, niet met straffen bij fout gedrag. Ga (nu al? ) 's ergens kijken en je licht opsteken. Vraag of je een proefles mee mag doen tzt en als dat bevalt zorg dan dat je in het klasje van DIE persoon terecht komt; niet iedereen bij eenzelfde hondenschool werkt op dezelfde manier
Als je een herplaatser neemt wordt het soms lastig in te schatten hoe die op kinderen reageert; en het is ook belangrijk dat de kinderen weten hoe ze op de hond moeten reageren. Hoe oud zijn de kinderen? Zijn ze druk? Kruipen ze? Komen er veel vriendjes over de vloer? Dingen om mee te nemen in je overweging.
Als je uiteindelijk gaat voor een ras (het woord "Schotse herdershond" komt in me op...) dan zou je kunnen kijken bij de betreffende rasvereniging, of er herplaatsers zijn?
Wees uiterst terughoudend bij Marktplaats. Er komen goede honden vandaan; maar ook heel veel "overschot" van broodfokkers / handelaren / mensen die minder goed voor hun hond hebben gezorgd en waar jij dan de dupe van wordt. Ga NIET over 1 nacht ijs (zowiezo niet met een hond) maar vraag, kijk en beoordeel.
Veel plezier met de voorbereidingen en de zoektocht.
En oh ja, als eerste opmerking nog (geen typefout);
wat heerlijk dat je NU nadenkt, niet als "Fikkie" er al is!
Suzanne