Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De nieuwste rage

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: De nieuwste rage

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik mag hopen van niet, want inderdaad zijn die honden dus geen van alle getest.
Om nog maar te zwijgen over het niet bestaan van welzijnsregels voor dergelijke nesten.
Tien nesten per teef is geen probleem meer dus.
Wat een drama's op gezondheidsgebied gaat dat dan geven. :ugh:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Broodfok praktijken als je het mij vraagt.
Mag hopen dat die rage niet overwaaid naar hier, maar ik vrees het ergste.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Lin-C
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lin-C »

Het waait zeker wel over. Als je nu al op MP kijkt staat het er al vol mee, en dan heb ik het niet over de 'oepsnestjes' :wink:
Silmariën
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees windhondmixje

Ongelezen bericht door Silmariën »

En als er dan ook nog een aflevering gemaakt wordt van dogs 101 over dit soort kruisingen, onder de noemer 'Designer dogs'. Tsja, niet te voorkomen, ben ik bang.
Lin-C
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër

Ongelezen bericht door Lin-C »

Silmariën schreef:En als er dan ook nog een aflevering gemaakt wordt van dogs 101 over dit soort kruisingen, onder de noemer 'Designer dogs'. Tsja, niet te voorkomen, ben ik bang.
Nou inderdaad, hoe dom. :roll:
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Kennis van mijn ouders kwamen er ook aan met hun Labradoodle.
Dus hun: 'wij hebben een Labradoodle!'
Mijn moeder: 'oh wat een leuke kruising!' :mrgreen: Ze zeiden niks meer haha. Ik heb mijn moeder al goed ingelicht over die nieuwe rage.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Tuurlijk, want wat ze in Amerika doen, schijnt voor heel veel mensen de maatstaf te zijn.
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Ik vrees het ergste. Mijn buren hebben sinds deze week een Bernador :eek: :denken:
Dchattige pup hoor, daar niet van, maar ik heb niet durven vragen naar testen, fokker etc :19:
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Een bernador... jemig... hoe bereidt je je dan voor vraag ik me af???
Het is wel triest allemaal. :jank:
Strega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border collie/Australian cattle dog en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Strega »

Oké, dan even de knuppel in het hoenderhok hoor, maar zijn niet al onze rassen ontstaan door (in)kruisingen van andere rassen? Dus als er wel goede regelgeving aan vast zit, is het dan zo erg om een nieuw ras te willen ontwikkelen? Ik snap best dat de rage niet best is hoor en dat het niet gaat zoals het zou moeten gaan hoor.

En waar blijven de gewone vuilnisbakkies dan?

(En Leonie, ik begrijp niet zo goed waarom het voor die mensen erg zou zijn als hun hond een kruising genoemd wordt. Een leuke hond is toch gewoon een leuke hond? En ik vind doodles wel leuke honden, ben het niet eens met de praktijken in die wereld maar de honden an sich... ;))
Those who don't believe in magic will never find it. - Roald Dahl
Dazwa84

Ongelezen bericht door Dazwa84 »

Even snel vraagje tussendoor, zo'n labradoodle, hoe 'hypoallergeen' zijn die beesten nou werkelijk? Want een exvriendje van mij vertelde dat ze een labradoodle kregen o.a. omdat je er niet allergisch voor kunt zijn.
Strega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border collie/Australian cattle dog en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Strega »

Dazwa84 schreef:Even snel vraagje tussendoor, zo'n labradoodle, hoe 'hypoallergeen' zijn die beesten nou werkelijk? Want een exvriendje van mij vertelde dat ze een labradoodle kregen o.a. omdat je er niet allergisch voor kunt zijn.
Volgens mij zijn er drie typen qua vacht en is er daarvan maar 1 hypoallergeen.
Those who don't believe in magic will never find it. - Roald Dahl
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Een belachelijke rage als je het mij vraagt, en slecht voor de gezondheid.
Ordinaire broodfok ook nog eens in de meeste gevallen.

Ik ben gek op leuke kruisingen, maar alleen als het dan ook een kruising wordt genoemd, en er normale prijzen voor gevraagd worden.

Maar wat ik nu allemaal zie gebeuren? Nee dank u....
:zweep:
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Denk niet dat je het tegen kan houden, als mensen die honden gaan kopen en er dus vraag naar is word daaraan voldaan.

Daardoor blijven broodfokkers ook bestaan, mensen willen goedkoop een hondje en blijven toch die arme hondjes kopen, dat ze daarna weleens met een ziek hondje kunnen blijven zitten wat dan weer heel veel aan dierenartskosten kost, dat beseffen ze schijnbaar niet, of ze denken dat het hun niet zal gebeuren.

Ik weet wel dat mensen pups van een fokker vaak te duur vinden.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Ik zie liever designerdogs (kruisingen met een leuke naam dus eigenlijk) dan look-a-likes, het is over het algemeen hetzelfde slag mensen die dat koopt maar ze zijn vaak toch weer wat gezonder.
_Leonie
Zeer actief

Strega schreef:(En Leonie, ik begrijp niet zo goed waarom het voor die mensen erg zou zijn als hun hond een kruising genoemd wordt. Een leuke hond is toch gewoon een leuke hond? En ik vind doodles wel leuke honden, ben het niet eens met de praktijken in die wereld maar de honden an sich... ;))
Omdat het écht een ras is, een heeeel goed ras. :neenee: Ze hebben een mega exclusieve hoor.
Co-own zelfs nog dacht ik. :F:
Maar als ik de verhalen hoor van moeder is het beest veels te klein voor een Labradoodle dus zal mij benieuwen.
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Sjon is een Amerikaanse Spring-Vlek-Leeuw. Waar niet mee gefokt wordt, dát is pas exclusief. :pffff:
Afbeelding
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

zo ook de boulab (labrador x berner senner) zeer exclusief en bijna net zo duur als een echt ras!! laatst werd er voor de pups €550 gevraagd!
en nu worden er zelfs gezocht advertenties geplaatst voor dit 'bijzonder' ras :M:

ik denk dat het alleen nog maar erger wordt omdat er steeds meer 'unieke' kruisingen komen en mensen daarin steeds creatiever worden voor het geld :N:
Afbeelding
Sarah5
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatiër x Bordeaux Dog
Berner Sennen x Beagle

Ongelezen bericht door Sarah5 »

Ik heb er hier 2 designer kruisingen

Maar ik noem ze gewoon kruising en OEPS hoor :E:

Maakt uiteindelijk niet uit of het nu om designer kruisingen gaat of tea cup chihuahua's mensen die puur en alleen fokken voor het geld en de welzijn van de honden uit het oog verliezen :boos: :devil:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk dat mijn volgende hond een DHxhuskie wordt. Of een mechelxhuskie. Ook zou ik zo weer een bouvierxDH willen hebben. Ik zie het probleem dus niet zo. De testen kunnen mij gestolen worden want ik zie veel meer rashonden met problemen dan kruisingen. Ik heb nog nooit gemerkt dat een kruising zo ongezond zou zijn omdat de testen ontbreken. Ik merk meer dat je kan testen tot je een ons weegt maar dat zolang je honden fokt die genetisch bijna identiek zijn je problemen kan verwachten. Immers, waarom komen uit twee geteste ouders gewoon zieke pups? Waarom zitten veel rassen vol genetische problemen? Juist! Omdat ze rashonden zijn en mensen alleen mooi op mooi zetten waardoor je kan testen tot je een ons weegt.

Dus ik heb er geen problemen mee. Doe mij maar een leuke kruising en een rashond zo nu en dan. Net waar ik lol in heb. :ok: Het wordt toch mijn hond.

Want laten we eerlijk zijn. Wat denk je dat langer leeft? Een geteste dog x een geteste dog of een niet geteste dog x een bordercollie die niet getest is? Ik weet bijna 100% zeker dat je met de laatste veel minder problemen krijgt omdat die niet een soort van homozygoot wrak is waardoor elke genetische diversiteit en dus ook kracht ontbreekt.

Ik denk dat kruisingen de toekomst zijn omdat zo ongeveer elk ras verneukt wordt door zgn goede fokkerij. Er is niks goeds aan testen en dan maar lekker nauw fokken hoor. Dan vraag je om problemen en kan je testen tot je een ons weegt. Dat helpt niet tegen inteelt en nauwe lijnteelt. Daar helpt niks tegen.

Zolang rashonden veel duurder zijn zal je daarin dus ook veel meer broodfok vinden. :U: Er is echt niks moeilijker aan een bordercollie op je bordercollie zetten dan een labrador. Alleen heb je bij de laatste veel minder kans op epilepsie. Dat scheelt dan weer. :Q:
Afbeelding
Ayurveda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayurveda »

Ik heb een designer dog! :engel:

wel een heuse schnoodle :pffff:

Gelukkig waren beide ouders getest, met stamboom en heb ik er niet de hoofdprijs voor hoeven betalen! ;) Oja en ik noem het kruising :mann:

Maar nee de zomaar op elkaar gepropte hondjes waar je een godsvermogen voor neer legt vind ik belachelijk!
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief

Sarah5 schreef:Ik heb er hier 2 designer kruisingen

Maar ik noem ze gewoon kruising en OEPS hoor :E:

Maakt uiteindelijk niet uit of het nu om designer kruisingen gaat of tea cup chihuahua's mensen die puur en alleen fokken voor het geld en de welzijn van de honden uit het oog verliezen :boos: :devil:
Hahaha, heb jij een foto van je Dalmaat x Bordeaux? :mrgreen:
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Mensen willen toch ook graag belazerd worden. :19:
Als ze maar dénken dat het exclusief is betalen ze grif.
Dat het dan een 'gewone' kruising is doet er voor hun niet toe. Het is appart, het is bijzonder.

Niet dat er iets mis is met een 'gewone' kruising natuurlijk!!! Heb er zelf ook gehad. Mike is ook een kruising. Dus daar gaat het mij niet om.
Sarah5
Zeer actief
Berner Sennen x Beagle

Afbeelding

Dit is ze dan designer Bordeaux Dog x Dalmatier :)

Ik heb Lola overigens als herplaatser met 4 maanden gekregen en ze was wel verkocht onder het mom dat ze heel bijzonder was (ze was de laatste pup) en de verkopers zeiden dat zij de enige met vlekken was. Later sprak ik de eigenaars van een broertje van Lola en ze hadden allemaal vlekken :smile1:
_Leonie
Zeer actief

Oh wat leuk! Zou niet zo zeggen dat Bordeaux erdoor zit. :ok:
Sarah5
Zeer actief
Berner Sennen x Beagle

LéonieHonden schreef:Oh wat leuk! Zou niet zo zeggen dat Bordeaux erdoor zit. :ok:
Als je de lellen kwijl ziet die af en toe aan d'r snufferd hangen weer wel :D
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Nee ik zie er ook niet echt bordeaux in :scratch:

hoe groot is ze?

edit; Elmo heeft ook prachtige kwijlslierten hoor :F:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:
laeken schreef: Wat denk je dat langer leeft? Een geteste dog x een geteste dog of een niet geteste dog x een bordercollie die niet getest is? Ik weet bijna 100% zeker dat je met de laatste veel minder problemen krijgt
Zo kun je alles wel wegredeneren.
Wat denk je dat ouder wordt? Een rasechte Dwergpoedel of een kruising Bordeaux dog x Berner Sennenhond?
Verder ben ik het wel met je eens dat de gesloten stamboeken een heilloze weg zijn.
Ik noem een ras en een kruising met dat ras. Niet een geheel ander ras. Je mag van mij elk ras invullen en dan 1 hond van dat ras x een ander ras. Bijna altijd krijg je gezondere nakomelingen. :wink: Want als je dwergpoedel x dwergpoedel doet heb je meer kans op rastypische problemen dan wanneer je dwergpoedel x dwergschnautzer doet om een dwarsstraat te noemen. :mrgreen:

Dus stel dat ik een DH kruising neem. Dan is de kans dat die HD, ED en weet ik wat heeft kleiner dan wanneer ik een pup uit geteste ouders neem. Tenzij je een ander wrakkig ras erop zet. Maargoed, dat is dan weer een kwestie van keuzes. Dus als ik een DH x huskie neem is de kans in mijn ogen groot dat deze hond gezond is. Gezonder dan een huskie durf ik niet te beweren maar gezonder dan een DH vast en zeker wel. Dat verwacht ik tenminste. En als ik dan de DH-ouder kan zien en die loopt goed en oogt gezond durf ik het al aan. Dat zou ik bij 2 DH dus nooit durven. :engel:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Moet ook zeggen dat mijn ervaringen met kruisingen prima zijn. Wuilus werd 14, Dapper kreeg op zijn 11e kanker maar of dat ergens mee te maken heeft? Cleo leeft nog steeds prima en is 11. Zwabber van Martijns ouders was een poedel x bouvier, werd ook gewoon oud.

Met rashonden heb ik slechte ervaringen. Eva is voor nu gezond goddank. Maar laekense herders kunnen wel heel soms doodvallen na een paar jaar. :N: Zomaar dus omdat het hart gewoon stopt. Ook zijn ze gevoelig voor bepaalde kankers en enkele andere problemen. Onze cocker had het rode cockersyndroom en in de familie gaat het ook slecht met de rashonden. De flatcaot kreeg veel te jong botkanker en ging dood. De DH van mijn tante heeft HD-D. Komen overigens bij prima fokkers vandaan. Ik zie gewoon om me heen dat mensen erg genieten van hun kruisingen en dat die over het algemeen een stuk minder vaak bij de dierenarts komen. Ik ben daar met Wuilus en Dapper en Cleo echt zelden geweest. Met Eva ook gelukkig maar de andere rashonden in de familie komen mij daar iets te vaak en gaat mij iets te snel stuk. Ik heb ook niet voor niets voor de laekense gekozen en niet voor de Duitse herder om maar wat te noemen. :ugh: :wink:
Afbeelding
Ayurveda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayurveda »

Ook vind ik wel dat je 2 honden die kwa bouw e.d. wel een beetje op elkaar lijken moet kruisen en niet 2 honden die zo van elkaar verschillen dat er alleen maar zwakke gedrochtjes uit komen!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”