Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ik wordt er gek van

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Lien0
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russel Terrier

Ik wordt er gek van

Ongelezen bericht door Lien0 »

Oke dit is de situatie:

Ik wil Milo een keer kennis laten maken met het barf principe eigenlijk een stuk kip met bot ofzo...

Nu vertelde ik dit aan mening mens hier in de wijk en aan familie en die vertelde mij allemaal dat ik gek ben en dat het erg gevaarlijk is dit en dat... om gek van te worden eigenlijk.

Maarja aangezien ik goed heb gelezen op dit forum weet ik dat het wel kan.

Maar toch even voor alle zekerheid :lol1: kan ik nu bij de poelier kippennekken of kippen karkassen halen en dit zo aan Milo geven of zouden jullie met iets anders beginnen? en natuurlijk blijf ik erbij als ze het aan het eten is :lol1:

Ik hoop graag wat te horen want dan kan ik meteen de poelier opbellen:)
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Re: Ik wordt er gek van

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Kippennekjes zijn perfect om mee te beginnen. Je kunt ze in het begin voor de zekerheid even stuk meppen of vast houden, maar normaal hebben ze snel door dat het niet is om in 1 x door te slikken :wink:
Dondersteen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondjes

Ongelezen bericht door Dondersteen »

Je kan altijd beginnen met kippen nekken en deze als je het eng vindt even in een plastic zakje doen en een klap er op geven met een hamer :D

Ik heb het nooit gedaan en ze eten het altijd netjes op, 4 knauwen en het is weg.

Kipkarkas kunnen ze moeilijk in ene keer naar binnen krijgen dus dat kan je ook wel geven, het is niet zo hard.

Ik zou naar een barfplaats of voernatuurlijk forum gaan en je daar aanmelden, genoeg informatie.
Afbeelding
Dondersteen
Zeer actief

hahahaha tegelijk een antwoord :D
Afbeelding
yuri36
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising poedel/maltezer
dwergpoedel

Ongelezen bericht door yuri36 »

Het IS ook gevaarlijk.
Meen je dat rauw vlees voor je hond gezond is (en ik vind van niet!), geef dan kvv waar de botten gemalen in zitten.
Ooit ga je er misschien spijt van krijgen, maar dan kan het te laat zijn. En dan lijkt het me evenmin leuk om al die mensen onder ogen te komen die nu al zeggen dat je gek bent.
De meeste dingen om op te kauwen en die een hond naar binnen kan werken, zíjn gewoon gevaarlijk.
Als je alleen maar op barf-sites gaat lezen dan krijg je erg eenzijdige informatie.
Kijk je wat verder en lees je meer dan alleen maar barf-sites, dan zul je zien dat je donders goed moet oppassen met wat je je hond te kauwen geeft, laat staan dat je hem botten e.d. naar binnen laat werken.
Lien0
Zeer actief

Bedankt voor de snelle reactie:)

meteen opgebeld en ja hoor ze hebben het 1.50 per kilo :D

ik kan het helaas pas vanavond ophalen omdat de mensen zelf een winkel hebben en waar ik naartoe belde alleen een voorraad is. De mensen in kwestie zijn vanavond rond 7 uur thuis. helaas ben ik dan uiteten en wordt het rond 9 uur dat ik het kan ophalen dus morgen gaat milo voor het eerst barfen!!!

@yuri: ach alles kan gevaarlijk zijn toch?? jij eet vast ook wel is iets waar je een ziekte van kan krijgen?? en een hond kan ook in gewoon brokjes stikken of wat dan ook.

Edit: Toevoeging
Afbeelding
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door rose »

Lekker hoor en luister aub niet naar die ....Yuri, gatver wat wordt ik flauw van dat wat het ook mag wezen.
Denk er wel om dat mocht je bijvoorbeeld kipkarkas gaan geven dat je er wel spier/orgaanvlees naast geeft?
Eet smakelijk voor Milo :wink:
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Let wel op dat je niet teveel bot geeft. Ten eerste zal zijn maag nog even moeten wennen aan de vertering van bot (al zal dat bij alleen nekjes niet zo'n probleem zijn) en ten tweede kan hij moeilijk gaan poepen van teveel bot. Anders kan je er misschien wat kipfilet of ander spiervlees bijgeven om de verhouding bot/vlees wat anders te krijgen.

Veel plezier met voeren morgen :mrgreen:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

rose schreef:Lekker hoor en luister aub niet naar die ....Yuri, gatver wat wordt ik flauw van dat wat het ook mag wezen.
Denk er wel om dat mocht je bijvoorbeeld kipkarkas gaan geven dat je er wel spier/orgaanvlees naast geeft?
Zullen we er maar gewoon even niet op reageren? Beetje onnodig om hiermee nog een topic te verpesten.

Milo eet volgens mij smuldier? Dan kan het helemaal geen kwaad er wat karkas of nekjes bij te geven. Zit al vrij veel orgaan in.
Lien0
Zeer actief

dagmar88 schreef:
rose schreef:Lekker hoor en luister aub niet naar die ....Yuri, gatver wat wordt ik flauw van dat wat het ook mag wezen.
Zullen we er maar gewoon even niet op reageren? Beetje onnodig om hiermee nog een topic te verpesten.

Milo eet volgens mij smuldier? Dan kan het helemaal geen kwaad er wat karkas of nekjes bij te geven. Zit al vrij veel orgaan in.

Jah klopt Milo krijgt smuldier en duck en zo nu en dan gewoon wat brokjes als ik weer is vergeten ben het eten uit de vriezer te halen :oohja:

ofzoals vandaag dat opeens al het voer uitverkocht is zowel bij AH en bij de dierenwinkel :(
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

yuri36 schreef:Het IS ook gevaarlijk.
Meen je dat rauw vlees voor je hond gezond is (en ik vind van niet!), geef dan kvv waar de botten gemalen in zitten.
Ooit ga je er misschien spijt van krijgen, maar dan kan het te laat zijn. En dan lijkt het me evenmin leuk om al die mensen onder ogen te komen die nu al zeggen dat je gek bent.
De meeste dingen om op te kauwen en die een hond naar binnen kan werken, zíjn gewoon gevaarlijk.
Als je alleen maar op barf-sites gaat lezen dan krijg je erg eenzijdige informatie.
Kijk je wat verder en lees je meer dan alleen maar barf-sites, dan zul je zien dat je donders goed moet oppassen met wat je je hond te kauwen geeft, laat staan dat je hem botten e.d. naar binnen laat werken.
Je bent niet goed :mrgreen: mijn liefjes hebben gisteren allebei genoten van een hele lamsrug en ze leven allebei nog :ok:
Afbeelding
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

Lien0 schreef:@yuri: ach alles kan gevaarlijk zijn toch?? jij eet vast ook wel is iets waar je een ziekte van kan krijgen?? en een hond kan ook in gewoon brokjes stikken of wat dan ook.

Tussen ergens ziek van worden, je verslikken in eten of met darmperforaties door het eten van botten op de intensive-care belanden, of erger nog eraan doodgaan, zit een wereld van verschil.
"In brokjes kun je ook stikken..." Dat is de dooddoener van de barfers. Maar van brokken krijgt een hond wel geen darmperforaties! Als je dan gezond wil doen geef dan kvv met gemalen botten. Waarom het leven van je hond op het spel zetten? Want dat is wel wat je doet. Ook al roepen een aantal mensen op dit forum van niet.
Die mensen in jouw omgeving die het je allemaal afraden en je "voor gek verklaren", zijn die dan allemaal gek? Misschien zijn ze niet zo goed geïnformeerd, maar denk je nu werkelijk dat ze zomaar iets roepen? Voordat er brokken waren en honden vaker botten kregen, zijn er veel honden door gestorven. Dat zit nog in het collectief geheugen, al weten ze niet meer precies waarom, mensen wéten dat botten gevaarlijk zijn. En laat je niet wijsmaken dat er ongevaarlijke botten zijn. Een ongevaarlijk bot is misschien een bot waar een hond geen splinters vanaf kan kauwen en dat hij niet naar binnen kan werken.
Laat je NIET wijsmaken dat een hond botten beter kan verteren dan mensen omdat zijn maagzuur zuurder zou zijn dan dat van de mens: dat is ABSOLUUT niet waar. Het maagzuur van de hond verschilt in zuurgraad nauwelijks van dat van de mens. Aanhangers van barf verkondigen allerlei halve waarheden die op het eerste gezicht lijken te kloppen, maar die bij andere bestudering onjuist blijken. De goedgelovigen laten zich verleiden tot dit gevaarlijke dieet.

In het Engels vind je hier wat info over de mythes van barfen:

http://www.woodhavenlabs.com/barf-myth.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Nogmaals, prik door de onwaarheden van barf heen, speel op zeker en geef je hond kvv als je hem per se rauw wil geven.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Trek je niks van Yuri aan, als hij gelijk had, zou er geen wolf of wilde hond meer leven......
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

yuri36 schreef: Nogmaals, prik door de onwaarheden van barf heen, speel op zeker en geef je hond kvv als je hem per se rauw wil geven.
Wat is jouw opleiding eigenlijk, Yuri?
Ik heb het al een gevraagd maar ik denk dat ik het antwoord toen gemist heb?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Lien0
Zeer actief

fes/lou schreef:Trek je niks van Yuri aan, als hij gelijk had, zou er geen wolf of wilde hond meer leven......

dit was mijn eerste reactie toen ik het las.
Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
yuri36 schreef: Nogmaals, prik door de onwaarheden van barf heen, speel op zeker en geef je hond kvv als je hem per se rauw wil geven.
Ik denk dat Yuri zelf de opleiding gemist heeft, hij kan er iig niks zinnigs over vertellen... :smile2:
Melissa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Am. Staff. & Chineesjes
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Melissa »

yuri36 schreef:
Lien0 schreef:@yuri: ach alles kan gevaarlijk zijn toch?? jij eet vast ook wel is iets waar je een ziekte van kan krijgen?? en een hond kan ook in gewoon brokjes stikken of wat dan ook.

Tussen ergens ziek van worden, je verslikken in eten of met darmperforaties door het eten van botten op de intensive-care belanden, of erger nog eraan doodgaan, zit een wereld van verschil.
"In brokjes kun je ook stikken..." Dat is de dooddoener van de barfers. Maar van brokken krijgt een hond wel geen darmperforaties! Als je dan gezond wil doen geef dan kvv met gemalen botten. Waarom het leven van je hond op het spel zetten? Want dat is wel wat je doet. Ook al roepen een aantal mensen op dit forum van niet.
Die mensen in jouw omgeving die het je allemaal afraden en je "voor gek verklaren", zijn die dan allemaal gek? Misschien zijn ze niet zo goed geïnformeerd, maar denk je nu werkelijk dat ze zomaar iets roepen? Voordat er brokken waren en honden vaker botten kregen, zijn er veel honden door gestorven. Dat zit nog in het collectief geheugen, al weten ze niet meer precies waarom, mensen wéten dat botten gevaarlijk zijn. En laat je niet wijsmaken dat er ongevaarlijke botten zijn. Een ongevaarlijk bot is misschien een bot waar een hond geen splinters vanaf kan kauwen en dat hij niet naar binnen kan werken.
Laat je NIET wijsmaken dat een hond botten beter kan verteren dan mensen omdat zijn maagzuur zuurder zou zijn dan dat van de mens: dat is ABSOLUUT niet waar. Het maagzuur van de hond verschilt in zuurgraad nauwelijks van dat van de mens. Aanhangers van barf verkondigen allerlei halve waarheden die op het eerste gezicht lijken te kloppen, maar die bij andere bestudering onjuist blijken. De goedgelovigen laten zich verleiden tot dit gevaarlijke dieet.

In het Engels vind je hier wat info over de mythes van barfen:

http://www.woodhavenlabs.com/barf-myth.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Nogmaals, prik door de onwaarheden van barf heen, speel op zeker en geef je hond kvv als je hem per se rauw wil geven.
:oohja: Wordt jij niet moe van jezelf?

Mijn hond was half kaal en futloos en sinds dat hij barf krijgt, krijgt hij weer haar en heeft weer zin om te sporten......

Ooooo wat is het toch slecht :piew:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

fes/lou schreef:
Marjoleine schreef:
Ik denk dat Yuri zelf de opleiding gemist heeft, hij kan er iig niks zinnigs over vertellen... :smile2:
Dat komt vast omdat jullie aldoor door hem heen kletsen :pffff:
Kom op, na de middelbare school heeft hij toch nog wel iets geleerd? Ik vraag me gewoon af wat :19:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door sTefaniA »

yuri36 schreef:Het IS ook gevaarlijk.
Ben je er weer ja :roll: er is hier op het hele forum werkelijk NIEMAND die jou serieus neemt, omdat je gewoon uit je nek lult. Ik snap echt niet waarom je nog moeite doet. Ik ben dat gezeur zo zat... Stop toch eens met iedereen je mening op te dringen en ga een site maken waarop je de 'gevaren' van vers vlees uitlegt en val de mensen hier niet meer lastig.
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Voor Yuri:
http://www.peta.nl/feat/iams/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik het kan vermijden doe ik hier liever niet aan mee door zo min mogelijk brokken van welk merk ook te kopen.
Jij wel?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

marian* schreef:Voor Yuri:
http://www.peta.nl/feat/iams/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik het kan vermijden doe ik hier liever niet aan mee door zo min mogelijk brokken van welk merk ook te kopen.
Jij wel?
De link die je gaf gaat over de merken Iams en Eukanuba? Weet je hoeveel merken hondenbrokken er zijn???
Ik geef Orijen en die doet deze proeven niet.

Daarbij, barfen en karkassen geven vind ik minstens even erg. Het is bekend dat dit zéér ernstige (zelfs fatale) gevolgen kan hebben. Je hond willens en wetens daaraan blootstellen vind ik zeer verwerpelijk.
Geef dan kvv als je zonodig rauw moet geven.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Noghmaals Yuri, hoe overleven wolven en wilde honden dan? Komt de boswachter die ook Orijenbrok geven?
marian*
Erelid
Contacteer:

yuri36 schreef:
Jij wel?
De link die je gaf gaat over de merken Iams en Eukanuba? Weet je hoeveel merken hondenbrokken er zijn???

Daarbij, barfen en karkassen geven vind ik minstens even erg. Het is bekend dat dit zéér ernstige (zelfs fatale) gevolgen kan hebben. Je hond willens en wetens daaraan blootstellen vind ik zeer verwerpelijk.

Ik weet minstens even goed als jij en heel veel anderen hoe veel merken brokken/droogvoer er zijn.En ik heb niet het idee dat die hun product allemaal even netjes testen als bijvoorbeeld Farmfood (om maar een merk te noemen).

Nu is barfen volgens jou dus ineens niet meer alleen ongezond maar zelfs verwerpelijk?Wat is er verwerpelijk aan het geven van natuurlijke voeding?
Ook met commerciele kluiven kunnen dingen mis gaan zoals je zelf ook schrijft,dus ik zie het verschil niet zo.
Uitkijken moet je altijd.Met bijna alles.Maar goed,van vlees worden honden ziek volgens jou en in kluiven kunnen ze stikken.
Maar niks meer geven dus?
*Edit:op de Nederlandse Orijensite kan ik niets vinden over hun manier van testen.
Afbeelding
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

marian* schreef:
yuri36 schreef:
Jij wel?

Ik weet minstens even goed als jij en heel veel anderen hoe veel merken brokken/droogvoer er zijn.En ik heb niet het idee dat die hun product allemaal even netjes testen als bijvoorbeeld Farmfood (om maar een merk te noemen).

Nu is barfen volgens jou dus ineens niet meer alleen ongezond maar zelfs verwerpelijk?Wat is er verwerpelijk aan het geven van natuurlijke voeding?
Ook met commerciele kluiven kunnen dingen mis gaan zoals je zelf ook schrijft,dus ik zie het verschil niet zo.
Uitkijken moet je altijd.Met bijna alles.Maar goed,van vlees worden honden ziek volgens jou en in kluiven kunnen ze stikken.
Maar niks meer geven dus?
*Edit:op de Nederlandse Orijensite kan ik niets vinden over hun manier van testen.
Natuurlijke voeding is niks verwerpelijks tegen, al ben ik absoluut tegen rauw, maar dat is een ander onderwerp.
Verwerpelijk vind ik het als mensen hun hond zaken gaan voeren waarvan bekend is dat het mis kan gaan, zwaar mis, soms met fatale afloop zelfs.
En het IS bekend dat het met barfen, de karkassen en de botten mis kan gaan. En véééél vaker dan dat een hond zich in een brok verslikt (dat is namelijk de onzin die er altijd bij verteld wordt- alsof dat hetzelfde zou zijn als darmperforaties).
Nogmaals, als je per se rauw wil voeren, geef dan kvv met gemalen botten erin. Geen karkasssen enz.
Ook met commeriële kauwartikelen uit de dierenwinkel kan het idd vaak misgaan. Er worden veel dingen verkocht die in mijn ogen niet eens verkocht zouden moeten (mogen) worden. Dus ook bij die producten is het goed uitkijken geblazen en oppassen met wat je in huis haalt.
Maar dat betekent niet dat er niks is om op te kauwen dat relatief veilig is: Rawhide van farmfood is zo'n relatief veiliger produkt, maar ook daarbij geldt: altijd erbij blijven en opletten dat de hond geen grote stukken inslikt. Darmperforaties kan het in ieder geval niet veroorzaken, wat botten en karkassen wel kunnen.
Wie er zich in verdiept, kan nog wel meer veilige alternatieven vinden.

Oh ja, voordat ik het vergeet: je moet op de Canadese site van Orijen kijken.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

En toch krijgt Yuri weer alle aandacht :19: er is hier iemand die een vraag stelt, misschien is het handiger om daarop te reageren ipv constant een nutteloze discussie aan te gaan.

Ik zou inderdaad lekker met klein gevogelte beginnen zoals kip, kwartel, parelhoen ed en dan steeds meer opbouwen :wink: een lap lamspens is ook best veilig om mee te beginnen. Kan je hond al meteen aan wat kauw en scheurwerk wennen. Ook kleine visjes zoals sardines en panharing (gewoon heel geven) kan prima :ok:
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

Valerie schreef:En toch krijgt Yuri weer alle aandacht :19: er is hier iemand die een vraag stelt, misschien is het handiger om daarop te reageren ipv constant een nutteloze discussie aan te gaan.

Ik zou inderdaad lekker met klein gevogelte beginnen zoals kip, kwartel, parelhoen ed en dan steeds meer opbouwen :wink: een lap lamspens is ook best veilig om mee te beginnen. Kan je hond al meteen aan wat kauw en scheurwerk wennen. Ook kleine visjes zoals sardines en panharing (gewoon heel geven) kan prima :ok:
Wat is het nu??? Veilig of onveilig? :denken:
"Best veilig" is voor mijn hond in ieder geval niet goed genoeg. Dan hou ik 'm liever om een goede kwaliteit brok. Of laat mensen kvv geven, die per se rauw willen voeren.
Dondersteen
Zeer actief

Het is maar goed dat je niet bent geboren in de tijd toen er nog geen brokken waren :ugh:
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

yuri36 schreef:

Waar?
Afbeelding
Sarah5
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatiër x Bordeaux Dog
Berner Sennen x Beagle

Ongelezen bericht door Sarah5 »

Kippennek kan heel goed om mee te beginnen. Ik heb de eerste keer de botjes alvast een beetje platgemaakt door met een snoeischaar in de nekken te knippen. Dan verbrijzelen de botjes alvast een beetje en ik heb het uiteinde vast gehouden zodat ze niet in 1x de nek kon doorslikken

Als ze toch in 1x slikken en niet kauwen kan je overgaan op eendennekken die zijn een stuk langer. Succes :ok:
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

marian* schreef:
yuri36 schreef:

Waar?
A | This is a question we’re asked a lot, and our position on animal testing is simple - we conduct only those tests in which we would allow our own companion dogs and cats to participate.

If it’s not OK for our dogs and cats, THEN IT’S NOT OK FOR ANY OTHER CATS AND DOGS.

We perform only non-invasive tests, which including palatability (taste), urine pH and digestibility (the latter through stool analysis only). These tests are never performed with dogs or cats kept in a laboratory environment (cages).

http://orijen.ca/" onclick="window.open(this.href);return false;

Onder FAQ.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”