marian* schreef:yuri36 schreef:marian* schreef:Voor Yuri:
http://www.peta.nl/feat/iams/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik het kan vermijden doe ik hier liever niet aan mee door zo min mogelijk brokken van welk merk ook te kopen.
Jij wel?
De link die je gaf gaat over de merken Iams en Eukanuba? Weet je hoeveel merken hondenbrokken er zijn???
Ik geef Orijen en die doet deze proeven niet.
Daarbij, barfen en karkassen geven vind ik minstens even erg. Het is bekend dat dit zéér ernstige (zelfs fatale) gevolgen kan hebben. Je hond willens en wetens daaraan blootstellen vind ik zeer verwerpelijk.
Geef dan kvv als je zonodig rauw moet geven.
Ik weet minstens even goed als jij en heel veel anderen hoe veel merken brokken/droogvoer er zijn.En ik heb niet het idee dat die hun product allemaal even netjes testen als bijvoorbeeld Farmfood (om maar een merk te noemen).
Nu is barfen volgens jou dus ineens niet meer alleen ongezond maar zelfs verwerpelijk?Wat is er verwerpelijk aan het geven van natuurlijke voeding?
Ook met commerciele kluiven kunnen dingen mis gaan zoals je zelf ook schrijft,dus ik zie het verschil niet zo.
Uitkijken moet je altijd.Met bijna alles.Maar goed,van vlees worden honden ziek volgens jou en in kluiven kunnen ze stikken.
Maar niks meer geven dus?
*Edit:op de Nederlandse Orijensite kan ik niets vinden over hun manier van testen.
Natuurlijke voeding is niks verwerpelijks tegen, al ben ik absoluut tegen rauw, maar dat is een ander onderwerp.
Verwerpelijk vind ik het als mensen hun hond zaken gaan voeren waarvan bekend is dat het mis kan gaan, zwaar mis, soms met fatale afloop zelfs.
En het IS bekend dat het met barfen, de karkassen en de botten mis kan gaan. En véééél vaker dan dat een hond zich in een brok verslikt (dat is namelijk de onzin die er altijd bij verteld wordt- alsof dat hetzelfde zou zijn als darmperforaties).
Nogmaals, als je per se rauw wil voeren, geef dan kvv met gemalen botten erin. Geen karkasssen enz.
Ook met commeriële kauwartikelen uit de dierenwinkel kan het idd vaak misgaan. Er worden veel dingen verkocht die in mijn ogen niet eens verkocht zouden moeten (mogen) worden. Dus ook bij die producten is het goed uitkijken geblazen en oppassen met wat je in huis haalt.
Maar dat betekent niet dat er niks is om op te kauwen dat relatief veilig is: Rawhide van farmfood is zo'n relatief veiliger produkt, maar ook daarbij geldt: altijd erbij blijven en opletten dat de hond geen grote stukken inslikt. Darmperforaties kan het in ieder geval niet veroorzaken, wat botten en karkassen wel kunnen.
Wie er zich in verdiept, kan nog wel meer veilige alternatieven vinden.
Oh ja, voordat ik het vergeet: je moet op de Canadese site van Orijen kijken.