Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
enkelvoudige kvv compleet maken
Moderator: moderatorteam
- juul
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Schwyzer Laufhund
- Aantal honden: 2
enkelvoudige kvv compleet maken
Misschien dat het al vaker is gevraagd, maar hoe maken jullie de enkelvoudige kvv-voedingen van smuldier of duck tot een complete voeding?
Bedankt
Bedankt
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
Re: enkelvoudige kvv compleet maken
pens kun je als compleet beschouwen (o heb je alleen de pens/vlees compleet?juul schreef:Misschien dat het al vaker is gevraagd, maar hoe maken jullie de enkelvoudige kvv-voedingen van smuldier of duck tot een complete voeding?
Bedankt

-
~Suzanne~
- Zeer actief
Letterlijk kan dat niet 
Als je normaliter een complete kvv geeft kan (voor volwassen honden) 1-2 x per week probleem loos enkelvoudig worden gegeven.
Geef je alleen enkelvoudig dan loopt je hond waarschijnlijk op den duur tekorten op.
Hangt ook een beetje af van het merk kvv wat je geeft.....
Smuldier kent "volledig" of "enkelvoudig"
Bijvoorbeeld Tinlo, dat wordt verkocht als "enkelvoudig kvv" en dat IS het natuurlijk ook, maar de grap is dat als je bijv. 3 of meer "smaken" in afwissling daarvan geeft, je WEL compleet bezig bent omdat dit soort kvv gebaseerd is op het BARF-principe.
Ik leg het een beetje krom uit
maar in de basis komt het erop neer dat een merk als Tinlo (en zo zijn er meer) per kvv-smaak 1 dier in zijn geheel vermalen. Dus, heb je de smaak "konijn" dan zit alleen konijn erin en dan ook alles van het konijn.
An sich is die smaak niet compleet, maar ga je dat afwisselen met andere diersoorten kom je toch aan een compleet menu.
Het hangt er dus ook vanaf wat je voert, welk merk dus.
Maar, terug naar "smuldier" of soortgelijk; dat zou ik bij uitzondering de "aanvullende kvv" geven (dus niet compleet maar enkelvoudig) en dat dan ook zo laten; niet iets erbij gaan geven. Mag wel, maar hoeft niet; werkelijk compleet en "correct" wordt het er toch niet van.
WAt ik wel 's doe, maar waarvan ik dus weet dat het zelfbeduvelerij is
is bijv. bij de Smuldier - hart, een kipdrumtickje geven ofzo 
Of bij de Smuldier kip wat orgaan- en spiervlees.
Suzanne
Als je normaliter een complete kvv geeft kan (voor volwassen honden) 1-2 x per week probleem loos enkelvoudig worden gegeven.
Geef je alleen enkelvoudig dan loopt je hond waarschijnlijk op den duur tekorten op.
Hangt ook een beetje af van het merk kvv wat je geeft.....
Smuldier kent "volledig" of "enkelvoudig"
Bijvoorbeeld Tinlo, dat wordt verkocht als "enkelvoudig kvv" en dat IS het natuurlijk ook, maar de grap is dat als je bijv. 3 of meer "smaken" in afwissling daarvan geeft, je WEL compleet bezig bent omdat dit soort kvv gebaseerd is op het BARF-principe.
Ik leg het een beetje krom uit
An sich is die smaak niet compleet, maar ga je dat afwisselen met andere diersoorten kom je toch aan een compleet menu.
Het hangt er dus ook vanaf wat je voert, welk merk dus.
Maar, terug naar "smuldier" of soortgelijk; dat zou ik bij uitzondering de "aanvullende kvv" geven (dus niet compleet maar enkelvoudig) en dat dan ook zo laten; niet iets erbij gaan geven. Mag wel, maar hoeft niet; werkelijk compleet en "correct" wordt het er toch niet van.
WAt ik wel 's doe, maar waarvan ik dus weet dat het zelfbeduvelerij is
Of bij de Smuldier kip wat orgaan- en spiervlees.
Suzanne
- bennie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie - Aantal honden: 6
Dat maakt het echt niet compleet hoorHutsje schreef:pens kun je als compleet beschouwen (o heb je alleen de pens/vlees compleet?juul schreef:Misschien dat het al vaker is gevraagd, maar hoe maken jullie de enkelvoudige kvv-voedingen van smuldier of duck tot een complete voeding?
Bedankt) en bij spiervlees kun je kipkarkas voeren of andere botten.
Compleet voeren uit enkelvoudige voedingen (dat is dus niet pens/vlees compleet) doe je alleen door de BARF danwel NRV-like percentages voor wat betreft de verhouding spiervlees/bot/orgaan/groentes aan te houden en voldoende afwisseling van diersoorten te voeren (minstens een stuk of vijf).
- Hutsje
- Zeer actief
nrv-ers geven geen groente en de percentages zijn ook niet zo belangrijk gemiddeld gezien. en zeker als je het overgrote deel compleet voert maakt het niet uit. als je dan bij bv 400 gram enkelvoudig vlees 400 gram kipkarkas geeft zit je ongeveer op 25% bot. niks mis mee voor tussendoor. minstens 5 verschillende diersoorten is ook onzin trouwens.bennie schreef:Dat maakt het echt niet compleet hoorHutsje schreef:pens kun je als compleet beschouwen (o heb je alleen de pens/vlees compleet?juul schreef:Misschien dat het al vaker is gevraagd, maar hoe maken jullie de enkelvoudige kvv-voedingen van smuldier of duck tot een complete voeding?
Bedankt) en bij spiervlees kun je kipkarkas voeren of andere botten.
.
Compleet voeren uit enkelvoudige voedingen (dat is dus niet pens/vlees compleet) doe je alleen door de BARF danwel NRV-like percentages voor wat betreft de verhouding spiervlees/bot/orgaan/groentes aan te houden en voldoende afwisseling van diersoorten te voeren (minstens een stuk of vijf).

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nou, en gelukkig maar.Hutsje schreef:minstens 5 verschillende diersoorten is ook onzin trouwens.
Want ik heb hier kieskeurige types die niet alles motten.
Orpa at het liefst alleen maar pens, om maar eens wat te noemen.
- bennie
- Zeer actief
NRV'ers geven complete prooidieren. Met NRV-like hou je de percentages aan zoals die in een prooidier voorkomen (wat overigens mijn voorkeur heeft), wanneer je hele prooidieren voert, voer je ook groentes, die komen niet met lege maaginhoud. Afwisseling van diersoorten mag jij onzin vinden, maar dat wil niet zeggen dat dat zo is. (kip-rund-schaap-zalm-eend, je zit er eerder aan dan het lijkt..)Hutsje schreef:nrv-ers geven geen groente en de percentages zijn ook niet zo belangrijk gemiddeld gezien. en zeker als je het overgrote deel compleet voert maakt het niet uit. als je dan bij bv 400 gram enkelvoudig vlees 400 gram kipkarkas geeft zit je ongeveer op 25% bot. niks mis mee voor tussendoor. minstens 5 verschillende diersoorten is ook onzin trouwens.bennie schreef:Dat maakt het echt niet compleet hoorHutsje schreef:[..]
pens kun je als compleet beschouwen (o heb je alleen de pens/vlees compleet?) en bij spiervlees kun je kipkarkas voeren of andere botten.
.
- Hutsje
- Zeer actief
je voert dan de maaginhoud, dus pens. pens wordt door nrv-ers ook als compleet gezien en veelal meerdere keren per week gevoerd. ik zeg niet dat afwisseling onzin is (juist goed) maar minimaal 5 diersoorten om gezond te blijven is wel onzin. 3 is meer dan genoeg.bennie schreef:Hutsje schreef:NRV'ers geven complete prooidieren. Met NRV-like hou je de percentages aan zoals die in een prooidier voorkomen (wat overigens mijn voorkeur heeft), wanneer je hele prooidieren voert, voer je ook groentes, die komen niet met lege maaginhoud. Afwisseling van diersoorten mag jij onzin vinden, maar dat wil niet zeggen dat dat zo is.bennie schreef: nrv-ers geven geen groente en de percentages zijn ook niet zo belangrijk gemiddeld gezien. en zeker als je het overgrote deel compleet voert maakt het niet uit. als je dan bij bv 400 gram enkelvoudig vlees 400 gram kipkarkas geeft zit je ongeveer op 25% bot. niks mis mee voor tussendoor. minstens 5 verschillende diersoorten is ook onzin trouwens.

- bennie
- Zeer actief
Ik heb een NRV'er nog nooit een hele koe of schaap zien voeren. Eerder bv konijn, haas, fazant ed. Die komen allemaal zonder pens. Op het moment dat je vis gaat bijvoeren voor bepaalde stoffen en vanuit wild het orgaan gaat voeren omdat het gezonder is, zit je al bijna altijd boven 5 diersoorten. Ga maar eens heel bewust tellen..Hutsje schreef:je voert dan de maaginhoud, dus pens. pens wordt door nrv-ers ook als compleet gezien en veelal meerdere keren per week gevoerd. ik zeg niet dat afwisseling onzin is (juist goed) maar minimaal 5 diersoorten om gezond te blijven is wel onzin. 3 is meer dan genoeg.bennie schreef:Hutsje schreef:[..]
NRV'ers geven complete prooidieren. Met NRV-like hou je de percentages aan zoals die in een prooidier voorkomen (wat overigens mijn voorkeur heeft), wanneer je hele prooidieren voert, voer je ook groentes, die komen niet met lege maaginhoud. Afwisseling van diersoorten mag jij onzin vinden, maar dat wil niet zeggen dat dat zo is.
- Hutsje
- Zeer actief
ik wel hoor, in delenbennie schreef:Ik heb een NRV'er nog nooit een hele koe of schaap zien voeren. Eerder bv konijn, haas, fazant ed. Die komen allemaal zonder pens. Op het moment dat je vis gaat bijvoeren voor bepaalde stoffen en vanuit wild het orgaan gaat voeren omdat het gezonder is, zit je al bijna altijd boven 5 diersoorten. Ga maar eens heel bewust tellen..Hutsje schreef: je voert dan de maaginhoud, dus pens. pens wordt door nrv-ers ook als compleet gezien en veelal meerdere keren per week gevoerd. ik zeg niet dat afwisseling onzin is (juist goed) maar minimaal 5 diersoorten om gezond te blijven is wel onzin. 3 is meer dan genoeg.