PattyB schreef:Ik hoop dat Mirjam en Marjoleine de gedragstest hier ook komen doen.

Nou, vraag het ze
Ik meende dat ze alleen een aanlegtest doen trouwens
Inge O schreef:ik heb het niet zo voor dat 'toewijzen', dat komt op mij bemoeizuchtig en alwetend over, dat appreciëer ik niet als toekomstig puppenbaasje en ook niet als ik als fokker redeneer.
Kijk, ik weet niet hoe het bij de wartjes is, maar bij stabijs is er enorm veel verschil in temperament. Veel mensen zijn geneigd voorkeur te hebben voor bepaalde vlekken en zien buiten dat de pups maar een paar keer.
Dat vind ik een slechte basis om een goede keuze te kunnen maken.
Mensen kunnen aangeven of ze een reu of een teef willen, maar ik wil daar wel een onderbouwing voor dan.
Verder vraag ik of ze aangeven wat ze met de hond willen gaan doen, en daar let ik dan extra op. Natuurlijk mogen ze een voorkeur aangeven.
Maar vanwege het verschil in temperament is dat niet altijd de meest geschikte hond.
Zo is er vorig jaar een weggegaan als therapiehond voor demente bejaarden.
Daar kan dan echt geen zelfstandige pittige hond met een kort lontje heen.

Ik vind dat nogal logisch.
Mensen vinden onze bemoeienis overigens alleen maar aangenaam; wij kunnen de karakters veel beter inschatten als fokker en laten ons dus niet leiden door een tekening.
Ik verkoop ook wel aan fokkers trouwens, en dan wordt de pup in overleg gekozen, rekening houdend met de honden die daar al zijn, met het temperament dat daarbij past en met de rest uiteraard, exterieur en zo.