Ik zit met een probleem, of beter gezegd mijn hond heeft een probleem. Hij wil de laatste weken niet of nauwelijks nog eten. Het is de rechter hond op de foto:

Ik zal eerst even de voorgeschiedenis vertellen.....Baldo heb ik 10 jaar geleden uit het asiel gehaald toen hij 2 was. Het is een kruising van een labrador en "huppeldepup". In mei van dit jaar wordt hij 12 wat op zich wel een respectabele leeftijd is maar tot voor 3 maanden geleden was hij altijd een erg fitte maar ietwat te dikke vrolijke hond van een kilo of 36. Bij de laatste weging vorige week waren er daar nog 28 van over. Hij wil niet of nauwelijks meer eten maar drinkt wel enorm veel, dat was ook in het begin de reden waarom ik naar de DA ging. De laatste 2 maanden loop ik af en aan naar de dierenarts maar dat schiet in mijn ogen niet erg op.
Het laatste wat we gedaan hebben is een urine en bloedonderzoek en daar kwam het volgende naar buiten: Urine in orde maar wel een klein beetje bloed gezien wat duidde op een lichte ontsteking waarvoor hij nu peniciline krijgt. Bloedonderzoek leverde in zoverre niet veel op dan dat zijn lever, alvleesklier, nieren e.d. allemaal in orde zijn alleen werd er een verhoogde concentratie calcium gevonden. De betekenis hiervan was haar (de DA) nog niet duidelijk. Volgens haar zou het óf zijn prostaat óf een gezwel kunnen zijn. Gelukkig kijkt de DA iets verder en ook alternatief.
a.s maandag heeft Baldo het volgende onderzoek, dan ga ik naar een DA in Brunssum alwaar hij een echoscopie krijgt in de hoop dat daar dan wat op valt te zien zodat ik in elk geval weet wat hij mankeert. Dat het beest zich niet lekker voelt dat is van verre te zien en mijn hond is in 3 maanden tijd van een fitte senior veranderd in een rammelende zak botten
Ook wat me zorgen baart is het volgende, als hij naast me ligt dan zie ik hem vaker rillen in het ritme van zijn ademhaling alsof hij het koud heeft maar dat is niet het geval. Wat zijn fitheid betreft staat hij voor het wandelen nog steeds als eerste bij de deur maar is al snel moe op 1/3 van zijn normale ronde dus die heb ik behoorlijk ingekort.
Maar nu het belangrijkste, hoe krijg ik dat beest weer aan het eten.......ik heb al zoveel geprobeerd aan verschillende merken voedsel, vlees, brokken, gebakken ei en noem maar op, soms eet hij het en denk ik "eureka" dat is het maar de volgende keer laat hij het weer staan en trekt er zijn neus voor op. Ik ben bang als dit nog 2 á 3 weken zo doorgaat het een aflopende zaak is.....hij is altijd een gezonde hond geweest die zelden bij de DA kwam.
Marc