Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Light Lotgering + Kipkarkassen
Moderator: moderatorteam
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Light Lotgering + Kipkarkassen
Ik merk dat Ben van de gewone lotgering wat aankomt in gewicht, en dat is uiteraard niet de bedoeling.
Zou het verstandig zijn om hem op light lotgering te zetten, en daarnaast bijvoorbeeld een paar keer kipkarkassen te geven?
Zo ja, hoeveel kipkarkassen zou hij dan moeten krijgen als het ter vervanging is van een gewone maaltijd?
Zou het verstandig zijn om hem op light lotgering te zetten, en daarnaast bijvoorbeeld een paar keer kipkarkassen te geven?
Zo ja, hoeveel kipkarkassen zou hij dan moeten krijgen als het ter vervanging is van een gewone maaltijd?
- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
- Aantal honden: 3
Re: Light Lotgering + Kipkarkassen
Kan je niet gewoon minder voeren?
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
Ik wist niet dat er ook light lotgering bestond! Je kunt hem net zoveel kipkarkassen geven als de hoeveelheid voer die je (ouders) hem gaf. Hoeveel lotgering krijgt hij?Aimee schreef:Ik merk dat Ben van de gewone lotgering wat aankomt in gewicht, en dat is uiteraard niet de bedoeling.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
Hij krijgt nu 400 gram ( hij weegt 28kg ) die hoeveelheid past zelfs in mijn hand ( en ik heb kleine handenP!nki schreef:Kan je niet gewoon minder voeren?
Duck kreeg hij altijd 700 gram van, en was altijd perfect op gewicht.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
Ja blijkbaar, zag het op de site staan, met paard is dat.Gollum schreef:Ik wist niet dat er ook light lotgering bestond! Je kunt hem net zoveel kipkarkassen geven als de hoeveelheid voer die je (ouders) hem gaf. Hoeveel lotgering krijgt hij?Aimee schreef:Ik merk dat Ben van de gewone lotgering wat aankomt in gewicht, en dat is uiteraard niet de bedoeling.
En die kipkarkassen, zijn die wel minder vet? En kan dat gewoon een maaltijd vervangen?
Hij krijgt nu dus 400 gram. En zijn beweging is de laatste maanden juist omhoog gegaan doordat hij losloopt, en dat zo'n 3 uur per dag.
- Gollum
- Zeer actief
Ja dat dacht ik al, ik vind lotgering ook erg vet en geef het niet meer. Ik zou Ben dan 700 gram aan kipkarkas geven als hij ook 700 gram duck kreeg, eventueel kun je ook een halve kip (met orgaantjes) bij de aldi halen, heeft ie lekker wat te kanen. Als hij echt alleen 700 gram kipkarkas krijgt zou hij er wel wit van kunnen gaan poepen, of er moet veel vlees aan zitten natuurlijk.Aimee schreef:Hij krijgt nu 400 gram ( hij weegt 28kg ) die hoeveelheid past zelfs in mijn hand ( en ik heb kleine handenP!nki schreef:Kan je niet gewoon minder voeren?) Ik vind het qua omvang dan sneu dat hij daar de hele dag van moet rennen. Het is echt puur dat vet wat zo aanzet, het is gewoon nogal vet vlees.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
Oke klinkt goed. Eet hij die botten dan ook op?Gollum schreef:Ja dat dacht ik al, ik vind lotgering ook erg vet en geef het niet meer. Ik zou Ben dan 700 gram aan kipkarkas geven als hij ook 700 gram duck kreeg, eventueel kun je ook een halve kip (met orgaantjes) bij de aldi halen, heeft ie lekker wat te kanen. Als hij echt alleen 700 gram kipkarkas krijgt zou hij er wel wit van kunnen gaan poepen, of er moet veel vlees aan zitten natuurlijk.Aimee schreef:Hij krijgt nu 400 gram ( hij weegt 28kg ) die hoeveelheid past zelfs in mijn hand ( en ik heb kleine handenP!nki schreef:Kan je niet gewoon minder voeren?) Ik vind het qua omvang dan sneu dat hij daar de hele dag van moet rennen. Het is echt puur dat vet wat zo aanzet, het is gewoon nogal vet vlees.
- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Contacteer:
Mijn teefjes wegen elk 40 kilo en krijgen 500 gram lotgering plus 2 kipkarkassen per hond. Je moet van Lotgering tussen de 1 en 2% van het lichaamsgewicht geven.Aimee schreef:Hij krijgt nu 400 gram ( hij weegt 28kg ) die hoeveelheid past zelfs in mijn hand ( en ik heb kleine handenP!nki schreef:Kan je niet gewoon minder voeren?) Ik vind het qua omvang dan sneu dat hij daar de hele dag van moet rennen. Het is echt puur dat vet wat zo aanzet, het is gewoon nogal vet vlees.
- Gollum
- Zeer actief
Onze berichten kruisen elkaarAimee schreef:Ja blijkbaar, zag het op de site staan, met paard is dat.Gollum schreef:Ik wist niet dat er ook light lotgering bestond! Je kunt hem net zoveel kipkarkassen geven als de hoeveelheid voer die je (ouders) hem gaf. Hoeveel lotgering krijgt hij?Aimee schreef:Ik merk dat Ben van de gewone lotgering wat aankomt in gewicht, en dat is uiteraard niet de bedoeling.
En die kipkarkassen, zijn die wel minder vet? En kan dat gewoon een maaltijd vervangen?
Hij krijgt nu dus 400 gram. En zijn beweging is de laatste maanden juist omhoog gegaan doordat hij losloopt, en dat zo'n 3 uur per dag.
Je kunt ook een pakje smuldier pens of hart kunnen geven en daarbij 300 gram kipkarkas. Als je het vaker dan een paar keer per week gaat doen zou ik wel letten op de samenstelling, dus niet alleen bot of orgaan of spiervlees maar van alles wat. Ik zou de hoeveelheid aanhouden die je ook met duck gaf, dat is een stuk minder vet heb ik gemerkt. Gol kan ook dezelfde hoeveelheid duck eten als barf, maar echt niet van lotgering.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
Dan zou hij dus ongeveer 300 moeten krijgen per dag. Dat lijkt me qua maagvulling wel echt drastisch te weinig?Shima schreef:Mijn teefjes wegen elk 40 kilo en krijgen 500 gram lotgering plus 2 kipkarkassen per hond. Je moet van Lotgering tussen de 1 en 2% van het lichaamsgewicht geven.Aimee schreef:Hij krijgt nu 400 gram ( hij weegt 28kg ) die hoeveelheid past zelfs in mijn hand ( en ik heb kleine handenP!nki schreef:Kan je niet gewoon minder voeren?) Ik vind het qua omvang dan sneu dat hij daar de hele dag van moet rennen. Het is echt puur dat vet wat zo aanzet, het is gewoon nogal vet vlees.
Of dan een kipkarkas erbij standaard geven?
- Gollum
- Zeer actief
Die hele kip gaat er zo in hoor, wat denk je wat kipkarkas isAimee schreef:
Oke klinkt goed. Eet hij die botten dan ook op?Vraag ik als nitwit haha. En hoevaak zou ik dat dan kunnen geven aan hem ipv lotgering?
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
- Contacteer:
Als je denkt dat het te weinig maagvulling geeft kun je er desnoods geblanceerde verse sperziebonen bij geven. Daarna een dag pens van bijv. smuldier.Aimee schreef:
Dan zou hij dus ongeveer 300 moeten krijgen per dag. Dat lijkt me qua maagvulling wel echt drastisch te weinig?
Of dan een kipkarkas erbij standaard geven?
Dus een beetje afwisselen

- Gollum
- Zeer actief
Is er geen islamitische slagerij bij je in de buurt? Daar kun je ook erg lekker spul halen.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
Ik werk bij een slager in de verkoop, dus kan eens kijken of ik misschien in wat grotere hoeveelheden
runderhart kan kopen bij hem. Is dat dan een idee om dat daarnaast te geven? Lotgering verkoopt ook kipkarkassen trouwens, dus die zou ik dan gelijk daar ook kopen.
Ik zit alleen even te kijken wat dan handig is voor Apple, om haar ook hetzelfde te geven, of haar wel te houden op gewone lotgering.
runderhart kan kopen bij hem. Is dat dan een idee om dat daarnaast te geven? Lotgering verkoopt ook kipkarkassen trouwens, dus die zou ik dan gelijk daar ook kopen.
Ik zit alleen even te kijken wat dan handig is voor Apple, om haar ook hetzelfde te geven, of haar wel te houden op gewone lotgering.
-
Marion.
Mijn honden krijgen standaard zo'n 400 gram op een dag. Meestal dus in de vorm van botten/karkassen, maar ook in de vorm van KVV. Zijn de mijne dus dubbel sneu, èn krijgen te weinig beweging èn weinig maagvulling. Nou ja, ik ga mezelf maar aangeven bij de dierenbescherming dan.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
Jeetje Marion, je kan ook door blijven gaanMarion. schreef:Mijn honden krijgen standaard zo'n 400 gram op een dag. Meestal dus in de vorm van botten/karkassen, maar ook in de vorm van KVV. Zijn de mijne dus dubbel sneu, èn krijgen te weinig beweging èn weinig maagvulling. Nou ja, ik ga mezelf maar aangeven bij de dierenbescherming dan.
En botten, karkassen en andere kvv is al meer qua hoeveelheid maagvulling dan lotgering hoor
- Gollum
- Zeer actief
Ja hoor, runderhart, runderkopvlees, lamshart, kippennekjes en organen, van alles eigenlijk.Aimee schreef:Ik werk bij een slager in de verkoop, dus kan eens kijken of ik misschien in wat grotere hoeveelheden
Je kunt ook kijken of je samen met iemand bij bv herby kan bestellen, ik betaal iets van 0,75 euro voor een kilo kipkarkas en ze hebben ook allemaal diersoorten die ze niet zo snel in kvv stoppen. Daar zit vaak veel kip in (goedkoop), ik heb bv prachtig hertenspiervlees nu, vind het er zelf bijna lekker uitzien
-
Brindlecardi
- Zeer actief
Er gaat een wereld voor me open. Geen idee dat daar zoveel achterzat joh.Gollum schreef:Ja hoor, runderhart, runderkopvlees, lamshart, kippennekjes en organen, van alles eigenlijk.Aimee schreef:Ik werk bij een slager in de verkoop, dus kan eens kijken of ik misschien in wat grotere hoeveelheden
Je kunt ook kijken of je samen met iemand bij bv herby kan bestellen, ik betaal iets van 0,75 euro voor een kilo kipkarkas en ze hebben ook allemaal diersoorten die ze niet zo snel in kvv stoppen. Daar zit vaak veel kip in (goedkoop), ik heb bv prachtig hertenspiervlees nu, vind het er zelf bijna lekker uitzien
Maar, stel, ik geef hem dus light lotgering, bv 's ochtends, en 's avonds dan kipkarkas met runderhart, is dat een idee voor bijvoorbeeld 3 dagen in de week, en de rest gewoon 's ochtends en 's avonds lotgering? Dan kan ik mijn moeder daar even instructies voor geven. En nou zit ik nog even te denken hoe ik het verstandig doe met Apple, het is bij haar nu zeker nog wel erg belangrijk dat ze alles wat ze nodig heeft binnekrijgt aangezien ze nog midden in de groei zit.
- Gollum
- Zeer actief
Aimee schreef:Er gaat een wereld voor me open. Geen idee dat daar zoveel achterzat joh.Gollum schreef:Ja hoor, runderhart, runderkopvlees, lamshart, kippennekjes en organen, van alles eigenlijk.Aimee schreef:Ik werk bij een slager in de verkoop, dus kan eens kijken of ik misschien in wat grotere hoeveelheden
Je kunt ook kijken of je samen met iemand bij bv herby kan bestellen, ik betaal iets van 0,75 euro voor een kilo kipkarkas en ze hebben ook allemaal diersoorten die ze niet zo snel in kvv stoppen. Daar zit vaak veel kip in (goedkoop), ik heb bv prachtig hertenspiervlees nu, vind het er zelf bijna lekker uitzien![]()
Maar, stel, ik geef hem dus light lotgering, bv 's ochtends, en 's avonds dan kipkarkas met runderhart, is dat een idee voor bijvoorbeeld 3 dagen in de week, en de rest gewoon 's ochtends en 's avonds lotgering? Dan kan ik mijn moeder daar even instructies voor geven. En nou zit ik nog even te denken hoe ik het verstandig doe met Apple, het is bij haar nu zeker nog wel erg belangrijk dat ze alles wat ze nodig heeft binnekrijgt aangezien ze nog midden in de groei zit.
Ja hoor, dat klinkt prima.
Met Apple zou je ook zo kunnen beginnen hoor, en je ondertussen een beetje inlezen op barfplaats of voernatuurlijk. Dan krijg je misschien wat meer vertrouwen. Ik vond het ook doodeng om Gol over te zetten van kvv naar eerst gedeeltelijk en daarna compleet barf maar het ging eigenlijk prima
Er zit alles in wat ze nodig hebben, pups hebben alleen een grotere hoeveelheid nodig
-
Marion.
Het is niet èn, èn, èn liefje. Het is totaal maximaal 400 gram op een dagAimee schreef:En botten, karkassen en andere kvv is al meer qua hoeveelheid maagvulling dan lotgering hoor
Wijsneus.
- sTefaniA
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
Marion. schreef:Het is niet èn, èn, èn liefje. Het is totaal maximaal 400 gram op een dagAimee schreef:En botten, karkassen en andere kvv is al meer qua hoeveelheid maagvulling dan lotgering hoor
Wijsneus.
In een ander topic kregen ze maar de helft...
Marion. schreef:Eén bakje per dag. Je vooral niet houden aan de richtlijnen van Smuldier.
1 bakje is zat voor een Lab (hier delen 2 Goldens er eentje per dag).
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik eende dan ook dat het hier over Ben ging en niet over marions honden?sTefaniA schreef: In een ander topic kregen ze maar de helft...
En Ben krijgt 400 gram, zegt Aimee.
-
Marion.
Als ze Smuldier krijgen (dat is vet) dan is het doorgaans 1 bakje met z'n tweeën. Vandaag hebben ze botten/karkassen gehad. Samen vanochtend een bak van 500 gram kippendelen (dus zeg maar bevleesd karkas) gedeeld, en vanmiddag een runderbot van een 150 gram denk ik. Dus vandaag zaten ze op 400 gram botten/vlees. Geen KVV.sTefaniA schreef:Marion. schreef:Het is niet èn, èn, èn liefje. Het is totaal maximaal 400 gram op een dagAimee schreef:En botten, karkassen en andere kvv is al meer qua hoeveelheid maagvulling dan lotgering hoor
Wijsneus.
In een ander topic kregen ze maar de helft...
Marion. schreef:Eén bakje per dag. Je vooral niet houden aan de richtlijnen van Smuldier.
1 bakje is zat voor een Lab (hier delen 2 Goldens er eentje per dag).
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
Ik zie eerlijk gezegd de meerwaarde van kipkarkassen niet in als je kvv voert. Kip (bot, vel, orgaan) daar bestaat het gemiddelde kvv zo'n beetje uit. Ik zou kiezen voor een andere diersoort (paard bijv. of konijn) of vis, of ei.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
KVV van lotgering is lam, rund en kip. Straks krijgt hij dan kip, lam en paard KVV, en dat schijnt dus meer light te zijn.Rami schreef:Ik zie eerlijk gezegd de meerwaarde van kipkarkassen niet in als je kvv voert. Kip (bot, vel, orgaan) daar bestaat het gemiddelde kvv zo'n beetje uit. Ik zou kiezen voor een andere diersoort (paard bijv. of konijn) of vis, of ei.
Ik dacht aan kip erbij af en toe, omdat kip bij mijn weten geen erg vet vlees is van zichzelf.
-
Marion.
Bot = merg = vet. Als Lotgering niet duur is mag je ervan uit gaan dat het grootste gedeelte kip is.Aimee schreef:KVV van lotgering is lam, rund en kip. Straks krijgt hij dan kip, lam en paard KVV, en dat schijnt dus meer light te zijn.Rami schreef:Ik zie eerlijk gezegd de meerwaarde van kipkarkassen niet in als je kvv voert. Kip (bot, vel, orgaan) daar bestaat het gemiddelde kvv zo'n beetje uit. Ik zou kiezen voor een andere diersoort (paard bijv. of konijn) of vis, of ei.
Ik dacht aan kip erbij af en toe, omdat kip bij mijn weten geen erg vet vlees is van zichzelf.
Anders je misschien gewoon eerst even iets meer verdiepen in hondenvoer, dat lijkt me handiger.
-
Marion.
Je had het over karkassen. Dat is bot. Dat is merg. Heel iets anders dan een mager kipfiletje voor mensen.Aimee schreef:Ik dacht aan kip erbij af en toe, omdat kip bij mijn weten geen erg vet vlees is van zichzelf.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
-
Brindlecardi
- Zeer actief
Als je de website bekijkt zie je hoeveel % er van alles in zit.Marion. schreef:Bot = merg = vet. Als Lotgering niet duur is mag je ervan uit gaan dat het grootste gedeelte kip is.Aimee schreef:KVV van lotgering is lam, rund en kip. Straks krijgt hij dan kip, lam en paard KVV, en dat schijnt dus meer light te zijn.Rami schreef:Ik zie eerlijk gezegd de meerwaarde van kipkarkassen niet in als je kvv voert. Kip (bot, vel, orgaan) daar bestaat het gemiddelde kvv zo'n beetje uit. Ik zou kiezen voor een andere diersoort (paard bijv. of konijn) of vis, of ei.
Anders je misschien gewoon eerst even iets meer verdiepen in hondenvoer, dat lijkt me handiger.
Duck is goed, alleen flink prijzig, voor 16kg 46 euro, en dan moet je er dus 700gr van geven ipv 400.
- Gollum
- Zeer actief
Er zit ook nog wel wat vlees/vel aan meestal, bij mij is het nooit alleen bot.Marion. schreef:Je had het over karkassen. Dat is bot. Dat is merg. Heel iets anders dan een mager kipfiletje voor mensen.Aimee schreef:Ik dacht aan kip erbij af en toe, omdat kip bij mijn weten geen erg vet vlees is van zichzelf.
En het is inderdaad het beste om een andere diersoort te geven dan er al in de kvv zit, maar kip is het makkelijkste verkrijgbaar en veel aangeraden als beginnersbot.