Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Smalle halsband of brede halsband?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

caelum
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bullterrier, Amerikaanse Stafford.
Aantal honden: 2

Smalle halsband of brede halsband?

Ongelezen bericht door caelum »

Hallo, wat zijn de voordelen van smalle halsbanden, en wat zijn de voordelen van brede halsbanden? (en de nadelen natuurlijk)
Waarom hebben grote rassen vaak bredere halsbanden om? Is dit beter? En als de hond trekt, kun je dan beter voor een smalle of een bredere halsband kiezen? (ja ja, de hond het getrek afleren kan ook, maar in eerste instantie.. vererger je dan het probleem door voor het een of het ander te kiezen?)..
dagmar88
Zeer actief

Re: Smalle halsband of brede halsband?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik vind het mooier; een bandje van 2 cm staat echt niet om Pluisje zijn nek en daarbij, mochten ze eens onverwacht een ruk geven, dan heb ik altijd het idee dat die dunne bandjes meer snijden.
:mann: Als je nog op zoek bent:
http://www.hondenforum.nl/plaza/rommelm ... 09518.html" onclick="window.open(this.href);return false;
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door joyce83 »

Onze boxer had eerst een normale halsband, als we naar cursus waren en ze stond toen wat meer strak in de riem te snuffelen dan moest ze vaak kuchen. Het valt me op dat sinds ze een twee keer zo brede halsband heeft ze dat kuchen niet meer zo snel doet.

Qua trekken denk ik dat een bredere beter is voor de nek omdat de druk zo niet op een klein stuk gezet wordt. Afleren van het trekken lijkt me natuurlijk altijd het beste.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik ga eerder voor een iets bredere ivm veiligheid maar denk ook dat dat lekkerder zit.
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Ook ik vind een brede halsband mooier staan bij Diesel. Ik heb halsbanden van minimaal 4cm of breder.
Het maakt volgens mij geen verschil qua sterkte. Ik heb net zoals Dagmar het idee dat het sterker is.
Afbeelding
Shooting Star
Actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shooting Star »

Ik wil graag zo breed mogelijke halsbanden, maar voor een JRT met een nekje van zo'n 27 cm zijn die heel moeilijk te vinden. Breder dan 2,5 cm kan ik sowieso niet vinden. Mijn overweging is idd ook het verdelen van de druk over een zo groot mogelijk oppervlak en ik vind het mooier staan.

Heeft iemand misschien nog tips voor het vinden van brede halsbanden voor een halsomvang van zo'n 27 cm? (sorry voor het topic-kapen :oops: )
Judith
Zeer actief

Shooting Star schreef:Ik wil graag zo breed mogelijke halsbanden, maar voor een JRT met een nekje van zo'n 27 cm zijn die heel moeilijk te vinden. Breder dan 2,5 cm kan ik sowieso niet vinden. Mijn overweging is idd ook het verdelen van de druk over een zo groot mogelijk oppervlak en ik vind het mooier staan.

Heeft iemand misschien nog tips voor het vinden van brede halsbanden voor een halsomvang van zo'n 27 cm? (sorry voor het topic-kapen :oops: )
Zie topic in post van Dagmar
Afbeelding
abu en sam
Actief

Ongelezen bericht door abu en sam »

hier ook 5cm breed en 2 halsbanden7 cm
voor mijn gevoel sterker
vooral met een krachtpatser
She's not just a dog, she's mine
Afbeelding
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Breed en gevoerd leer. Snijdt niet zo in je handen als je je hond in zijn kladden moet grijpen.

Ik zou dus nooit voor nylon gaan.
Shooting Star
Actief

Judith-Diesel schreef:
Shooting Star schreef:Ik wil graag zo breed mogelijke halsbanden, maar voor een JRT met een nekje van zo'n 27 cm zijn die heel moeilijk te vinden. Breder dan 2,5 cm kan ik sowieso niet vinden. Mijn overweging is idd ook het verdelen van de druk over een zo groot mogelijk oppervlak en ik vind het mooier staan.

Zie topic in post van Dagmar
Vanaf 40 cm, dus helaas te groot. Bovendien wil ik graag gevoerde/dikke halsbanden hebben, zowel leer als nylon.
Shooting Star
Actief

Wilm@ schreef:Breed en gevoerd leer. Snijdt niet zo in je handen als je je hond in zijn kladden moet grijpen.

Ik wel, EzyDog bijvoorbeeld. Mooie, gevoerde halsband :ok: Alleen een beetje te smal naar mijn zin, zou hem graag breder hebben.
Elmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog en Dalmatische hond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elmo »

mijn honden hebben brede leren halsbanden, de enige rede daarvan is omdat ik het mooier vind dan smal.
bij een hond die trekt is een brede veiliger met oog op breken, maar voor je eigen armen is het trekken afleren gezonder :mrgreen:

http://www.halsbanden.net" onclick="window.open(this.href);return false; daar kun je halsbanden op maat laten maken
De website van Sanja en Femie
Afbeelding
Elmo 18-7-2001 † 23-5-2009 Ostara 31-5-2002 † 15-7-2013 voor altijd in ons hart
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

ik wil juist smalle halsbanden, heb langharige honden en wil dan geen halsband zien. Bij gladharige honden vind ik een brede wel weer mooi staan.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Judith-Diesel schreef:Ook ik vind een brede halsband mooier staan bij Diesel. Ik heb halsbanden van minimaal 4cm of breder.
Het maakt volgens mij geen verschil qua sterkte. Ik heb net zoals Dagmar het idee dat het sterker is.
:denken: :mrgreen: waar zit nou de typfout?
Judith
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Judith-Diesel schreef:Ook ik vind een brede halsband mooier staan bij Diesel. Ik heb halsbanden van minimaal 4cm of breder.
Ok, ik heb geeeeeeen idee help :oeps:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Judith-Diesel schreef:
dagmar88 schreef:
Ok, ik heb geeeeeeen idee help :oeps:
Judith
Zeer actief

Haha, ik bedoelde te zeggen. Dat het feitelijk niets uitmaakt qua sterkte. Maar voor het idee dat breder sterker lijkt.
Begrijp je me nu nog? :engel:

edit: zelfde schrijffout :engel:
Laatst gewijzigd door Judith op 17 mar 2011 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Shooting Star
Actief

Elmo schreef:http://www.halsbanden.net daar kun je halsbanden op maat laten maken
Helaas, allemaal veel te lang :( Toch bedankt.
dagmar88
Zeer actief

Judith-Diesel schreef:Haha, ik bedoelde te zeggen. Dat het feitelijk niets uitmaakt qua sterkte. Maar voor het idee dat breder sterker is.
Begrijp je me nu nog? :engel:
:mrgreen: dan denk ik dat je mij en Valerie verwisseld hebt.
Valerie schreef:Ik ga eerder voor een iets bredere ivm veiligheid maar denk ook dat dat lekkerder zit.
dagmar88 schreef:Ik vind het mooier; een bandje van 2 cm staat echt niet om Pluisje zijn nek en daarbij, mochten ze eens onverwacht een ruk geven, dan heb ik altijd het idee dat die dunne bandjes meer snijden.
:mann: Als je nog op zoek bent:
http://www.hondenforum.nl/plaza/rommelm ... 09518.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Judith
Zeer actief

Shooting Star schreef:
Elmo schreef:http://www.halsbanden.net daar kun je halsbanden op maat laten maken
Helaas, allemaal veel te lang :( Toch bedankt.
Maar ze worden zelf gemaakt misschien kan je vragen of ze kleiner maken??
Afbeelding
Marliez
Actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldog

Ongelezen bericht door Marliez »

Maar wil je dan persé een halsband, heb je al eens aan een tuig gedacht?
Wij hebben met Floor nu met cursus het tuigje weer erbij gepakt. Zeker omdat zij een ras is het een sterke nek heb ik het gevoel met een tuig meer controle over m'n hond... Misschien een tippie
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Voor alles is wat te zeggen. Ik zou zeggen een passende halsband. Ik zie tegenwoordig steeds bredere halsbanden bij honden waar het niet eens meer past en waarbij ik zwaar het draagcomfort betwijfel, omdat de nek haast kunstmatig omhoog wordt gedrukt. Terwijl ik bij een stevige hond ook niet een smal bandje zou aanraden natuurlijk.

Smal of breed, flink trekken aan elke halsband is flink belastend voor de gehele nek. Dus daarvan zou ik de keuze niet zo zeer laten afhangen.
Afbeelding
caelum
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bullterrier, Amerikaanse Stafford.

Ongelezen bericht door caelum »

Nou het gaat er meer om, ik pas dus op die Amerikaanse Stafford pup die nu met een kilo of 18 al een flinke trekkracht heeft. Daarom wou ik graag een breder halsbandje voor hem, dan heb ik toch het gevoel dat ik het wat meer onder controle heb als ik het wil afleren, nu zegt het baasje dat ze de kynologenclub heeft gebeld in onze woonplaats en dat die het afraden een bredere halsband te kopen voor de hond, omdat een bredere halsband zorgt voor meer oppervlak waarmee hij kracht kan maken, waardoor je het tegenovergestelde bereikt, namelijk dat hij nog meer en harder zal trekken.. :hmmm:

Ik heb dat bij mijn eigen hond nooit zo ervaren, maar deze pup heeft nu een dun halsbandje als ik dat vergelijk met die lange nek van hem en hij hijgt verschrikkelijk, logisch ook want bij het wandelen wil hij zo dicht mogelijk bij mijn Bulletje blijven. Ik voel me er niet prettig bij dit te corrigeren zolang hij zo'n smalle halsband heeft, omdat hij dan eerst nog blijft trekken en hij er heel erg van gaat hoesten en nauwelijks kan ademen. Ik vind dit heel zielig en dan kan het wel zijn dat we het moeten afleren, maar ja al die tactieken die je daarvoor hebt (bijv. stil blijven staan of de andere kant oplopen) vereist toch de eerste tijd een hoop geduld en nog steeds een hoop getrek van de hond..

Ik heb zelf ook een tuigje voorgesteld, omdat ik dit ook in meerdere boeken en op veel sites heb gelezen, het lijkt me ook lekkerder zitten voor een hond die trekt en beter onder controle te houden, maar daar werd niet enthousiast op gereageerd helaas..
Laatst gewijzigd door caelum op 18 mar 2011 00:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Shooting Star schreef:
Wilm@ schreef:Breed en gevoerd leer. Snijdt niet zo in je handen als je je hond in zijn kladden moet grijpen.

Ik wel, EzyDog bijvoorbeeld. Mooie, gevoerde halsband :ok: Alleen een beetje te smal naar mijn zin, zou hem graag breder hebben.
Het verschil zit 'm in JR tegenover een Briard (de mijne weegt ongeveer 36kilo met een shofthoogte van 66cm). Als ik mijn hond in zijn kladden moet grijpen en hij draagt een gevoerde nylon halsband, dan snijdt dit echt in mijn vingers.
kiki78 schreef:ik wil juist smalle halsbanden, heb langharige honden en wil dan geen halsband zien. Bij gladharige honden vind ik een brede wel weer mooi staan.
Geloof me, Barca zijn halsband zie je amper door zijn lange haren. Wel jammer, het is een schitterende halsband. :mrgreen:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik weet niet hoe het zit met je oppaspup en hoe vaak die bij jou is en wat je overlegd heb met de eigenaren, maar ik zou het niet als jou taak zien om het trekken af te leren. Na een correctie (met zowel een brede halsband als een smalle) moet het trekken ook meteen afgelopen zijn, anders is er iets mis met de correctie... En tja je zegt dat stilstaan niet werk, nee dat werkt niet als je ook nog met je eigen bulletje loopt (ik weet niet of die ook aan lijn of losloopt, maar duidelijk dus wel voor jullie, dus tja dan wil dit oppassertje daar ook lopen, lijkt me logisch oorzaak gevolg). Als je dus met beide loopt, zal ook het bulletje netjes naast je moeten lopen, om het zo voor oppaspup makkelijker te maken, of voorlopig apart uit te laten, zodat je elke wandeling kan trainen/tijd hebt om trekken af te leren. Hoesten na correctie verteld meer over de manier van correctie dan over de niet goede halsband.... Na correctie zou een hond helemaal niet moeten hoesten, anders zouden al die honden die goed getraind op slipketting zijn, na een correctie allemaal gehoest hebben? Een een slipketting zal nog dunner zijn dan een halsband....

Maar waarom werd advies over tuig dan niet zo goed opgevat door de eigenaren? Wat was hun probleem tegen een tuig?
Afbeelding
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Ik heb graag een wat bredere band, vind ik wat mooier bij die dikke speknek :mrgreen:
Maar ook weer niet te breed, heb ooit een halsband gehad van 5cm breed, maar toen had ze helemaal geen nek meer over. Dat vond ik niet mooi en lijkt me ook niet lekker zitten.
Heb nu banden van 4cm breed en dat vind ik mooi staat en zit volgens mij ook fijn.

Ah ik lees dat het voor het trekken is. Ten eerste, ik zou het trekken echt afleren, loopt voor jou ook niet fijn natuurlijk, en dan is hij nu niet eens volwassen. Straks gaat hij jou uitlaten ipv jij hem.
De eigenaren moeten daar natuurlijk ook mee aan de slag, maar ik zou het trekken ook bij een oppashond niet tolereren.
Lastig is natuurlijk wel dat je er twee samen uit laat, wat gyanty ook al zegt. Dan moet jou bulletje ook netjes meelopen en anders apart uitlaten.

Ik zou voor nu in ieder geval zorgen voor een stevige halsband, niet eentje wat ieder moment knapt als hij zo trekkend aan de lijn hangt. En eventueel inderdaad een tuig als tussenoplossing.
HaddockandFriends
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mopshond Haddock en Poolse schone Suki.
Contacteer:

Ongelezen bericht door HaddockandFriends »

Ik vind een bredere mooier staan, maar denk ook dat het een stuk prettiger met de lucht wegen is als ze in de lijn hangen. Nou hebben die van mij dunne nekjes en kan ik geen breede bandjes vinden.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik heb zelf liever een smalle band, maar dat is voor een flinke hond minder prettig denk ik.
ik vind qua aangezicht een brede band vaak storend, en ontsierend.
Marliez
Actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldog

Ongelezen bericht door Marliez »

Toch nog ff pleiten voor het tuigje, zou ik zeggen. Het maakt namelijk niet zo veel uit wat voor riem je hebt om het trekken af te leren. Het gaat namelijk niet om de riem maar om de handeling die je er bij doet om het trekken af te leren.
Als je zegt dat je betere controle wilt hebben over de hond is dat met een tuig volgens mij beter te behalen, dit omdat het type hond waar je het over hebt natuurlijk een fijn gespierde nek heeft die echt niets geeft om een halshand, smal of breed.
Met een tuig heb je controle op het lijf, wat wij als zeer prettig ervaren
Afbeelding
abu en sam
Actief

Ongelezen bericht door abu en sam »

ik heb een aantal 3cm halsbanden voor mijn jRT
She's not just a dog, she's mine
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”