Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Overgeven en advies hoeveelheid brokjes/Smuldier

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

sandra&sammy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu/Malteser
Aantal honden: 1

Overgeven en advies hoeveelheid brokjes/Smuldier

Ongelezen bericht door sandra&sammy »

Mmm....Sammy zit nu bijna een week op 's morgens brokjes en 's avonds smuldier. Het gaat helemaal goed, hij vindt het volgens mij heerlijk want hij valt er op aan en zijn bak is binnen no time leeg. Gisteravond viel hij er weer op aan en volgens mij was dit het record qua snelheid. Nog geen 10 minuten later kotst hij het uit (uiteraard op het laatste stukje kleed :boos: , 10 cm verder en het had op het laminaat gelegen, iets makkelijker schoonmaken). Nou had ik wel eens hier op het forum gelezen dat ze vaak het uitgekotste weer opeten, het was ook nog volledig intact en inderdaad ging hij het weer opeten. Ik heb hem uiteraard zijn gang laten gaan. Kan het zijn dat ze door te snel eten het weer uitkotsen? Daarna is het gewoon erin gebleven, geen kotsneigingen meer, ontlasting is ook normaal, dus hij is niet ziek (volgens mij).

Voor wat betreft de brokjes.....deze gaat hij steeds slechter eten. Hij eet denk ik hooguit 15 gr brokjes. Sammy is 6 kg en 6 mnd oud. In een ander topic heb ik samen met jullie berekend dat hij 360 gr Smuldier zou mogen op dagbasis. Aangezien hij 's morgens brokjes krijgt heb ik die 360 gr door 2-en gedeeld en kom ik 180 gr. Iets minder dan een half pakje Smuldier. Ik heb dus nu bijna een week lang 's morgens brokjes gegeven en 's avonds 1/3 Smuldier om te laten wennen. Aangezien hij zo weinig brokjes eet 's morgens ga ik de avond Smuldier naar een half pakje opschroeven denk ik. Verstandig?

Of is het een idee om 's avonds toch iets minder dan een half pakje te geven en dat beetje "iets minder" 's morgens door zijn brokjes heen te doen? Misschien eet hij dan wel zijn bak met brokjes leeg? Ik lees verschillende meningen over brokjes en Smuldier samen, dus ik weet niet of dat kan? Ik wil eigenlijk toch nog wel die brokjes erin houden, ten eerste omdat ik nog 4 zakken heb staan, maar ook omdat ik graag wil dat hij ook nog wel gewend blijft aan brokken...
Afbeelding
Sammy 31-08-2010
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Overgeven en advies hoeveelheid brokjes/Smuldier

Ongelezen bericht door Tiny »

Ik heb het misschien gemist maar waarom in de ochtend ook geen smuldier? Ik zie opeens een aanvulling :mrgreen:
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
sandra&sammy
Zeer actief

Ik had mijn berichtje later even aangepast, ik was de laatste zin vergeten. Ik wil (voorlopig) graag de brokjes erin houden omdat ik hoop dat hij ze gewend raakt. Als Sammy een keer ergens heen gaat tijdens vakantie of iets dergelijks kan ik niet van iedereen verlangen voor twee weken Smuldier in een vriezer op te slaan. Ik hoopte dat hij de brokken ook "gewoon" zou blijven eten zodat ik in geval van nood tijdelijk op brokken over kan gaan. En ik heb nog vier zakken op voorraad.....a 15,25 euro per zak :oeps:
Afbeelding
Sammy 31-08-2010
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

sandra&sammy schreef:Of is het een idee om 's avonds toch iets minder dan een half pakje te geven en dat beetje "iets minder" 's morgens door zijn brokjes heen te doen? Misschien eet hij dan wel zijn bak met brokjes leeg? Ik lees verschillende meningen over brokjes en Smuldier samen, dus ik weet niet of dat kan?
Ja, mengen kan. Het is achterhaald dat dat niet kan.
Máár...wees je er van bewust dat hij dan zijn brokjes waarschijnlijk helemaal niet meer au naturelle wil hebben :wink:

vwb het uitkotsen (natúúrlijk moet dat op het kleed, op het laminaat zou te praktisch zijn :Q: ): Het kan door het schrokken komen, het kan ook zijn dat het te koud was.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Maak ook niet uit :wink: Je zou ook een gedeelte van de brokjes als beloning kunnen gebruiken, dus wat hij laat staan meenemen. Zo komt hij toch aan zijn dagelijkst behoefte.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
sandra&sammy
Zeer actief

Miranda schreef:Máár...wees je er van bewust dat hij dan zijn brokjes waarschijnlijk helemaal niet meer au naturelle wil hebben :wink:
Ja, daar kan je uiteraard wel eens gelijk in hebben. Wat zou je aanraden? 's Morgens dan toch maar de kleine hoeveelheid brokken en 's avonds op een half pakje Smuldier over gaan?
Miranda schreef:vwb het uitkotsen (natúúrlijk moet dat op het kleed, op het laminaat zou te praktisch zijn :Q: ): Het kan door het schrokken komen, het kan ook zijn dat het te koud was.
Ik heb het bijna een uur van te voren uit de ijskast gehaald? Dan zou het toch redelijk op kamertemperatuur moeten zijn? Dan waarschijnlijk toch door het schrokken?
Afbeelding
Sammy 31-08-2010
mum

Ongelezen bericht door mum »

Even op de verwarming zetten helpt hier, Buddha gaat van te koud eten aan de slinger
Of even in warm water leggen
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

sandra&sammy schreef:Ja, daar kan je uiteraard wel eens gelijk in hebben. Wat zou je aanraden? 's Morgens dan toch maar de kleine hoeveelheid brokken en 's avonds op een half pakje Smuldier over gaan?
Ja, als je persé ook brok wil geven zou ik dat waarschijnlijk doen. Maar ik weet niet of hij zijn brokken beter gaat eten dan.
Ik heb het bijna een uur van te voren uit de ijskast gehaald? Dan zou het toch redelijk op kamertemperatuur moeten zijn? Dan waarschijnlijk toch door het schrokken?
Ja, dat kan. Maar op de verwarming zetten (even 10 minuutjes) of er warm water doorheen den wil ook nog wel eens helpen.
Ik merk zelf dat het de ene dag beter op kamertemperatuur is dan de andere dag. Als ik het te koud vind aanvoelen doe ik er warm water doorheen of zet het even op de verwarming.
And few will ever climb
BAILEYSBAASJE
Zeer actief
Mijn ras(sen): F1b Goldendoodle

Ongelezen bericht door BAILEYSBAASJE »

sandra&sammy schreef:
Miranda schreef:Máár...wees je er van bewust dat hij dan zijn brokjes waarschijnlijk helemaal niet meer au naturelle wil hebben :wink:
Ja, daar kan je uiteraard wel eens gelijk in hebben. Wat zou je aanraden? 's Morgens dan toch maar de kleine hoeveelheid brokken en 's avonds op een half pakje Smuldier over gaan?
Miranda schreef:vwb het uitkotsen (natúúrlijk moet dat op het kleed, op het laminaat zou te praktisch zijn :Q: ): Het kan door het schrokken komen, het kan ook zijn dat het te koud was.
Bailey, geboren 2 september 2010, krijgt 's ochtends brokken en in de middag en avond vers vlees (Smuldier of Energique). De laatste tijd laat ze de brokjes in haar bakje vaak staan, maar eet exact dezelfde brokjes wel op als ik ze in de Kong heb gepropt! :piew: Dus misschien wil zoiets wel helpen bij Sammy.
Ik giet meestal wat lauwwarm water over het verse vlees heen en prak het erdoorheen.
Afbeelding
sandra&sammy
Zeer actief

BAILEYSBAASJE schreef:Bailey, geboren 2 september 2010, krijgt 's ochtends brokken en in de middag en avond vers vlees (Smuldier of Energique). De laatste tijd laat ze de brokjes in haar bakje vaak staan, maar eet exact dezelfde brokjes wel op als ik ze in de Kong heb gepropt! :piew: Dus misschien wil zoiets wel helpen bij Sammy.
Ik giet meestal wat lauwwarm water over het verse vlees heen en prak het erdoorheen.
Ik heb vanmorgen de brokjes in een kong gedaan, een likje smeerworst aan de rand gedaan en hij zat gelijk te likken en een paar brokjes te eten. Dus ik ben erg benieuwd of dit helpt. Nadeel....ik heb een kleine kong, Sammy wordt niet zo groot, dus ik heb de bijpassende kong bij zijn gewicht gekocht, maar daar gaan niet zo heel veel brokjes in. Ik heb ze van de week gewogen en er gaat zo'n 12 gram brokjes in :(

Ik ga vanavond een beetje warm water door zijn vlees doen, voor de zekerheid. Maar volgens mij heeft hij vorige week een keer gekregen dat zelfs nog korter uit de ijskast was gehaald, dus denk ik nog kouder. Maar misschien viel dit gisteren gewoon even verkeerd, in combi met schrokken misschien...... :scratch:
Afbeelding
Sammy 31-08-2010
yuri36
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising poedel/maltezer
dwergpoedel

Ongelezen bericht door yuri36 »

Een hondje wat moeilijk eet en dat je (gedeeltelijk) op brokken wil houden, daarnaast rauw vlees aanbieden, vind ik om problemen vragen, het zal er geen makkelijkere eter op worden.
Wat je met de brokken zou kunnen proberen: er een beetje heet water over gooien dat net van de kook af is en de brokjes even wat laten weken, misschien dat hij ze dan liever heeft.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:wink: niet naar luisteren, bovenstaande is een forum troll die bekend staat om het geven van foute informatie.

Dat spugen is geen ramp hoor, hondjes spugen nu eenmaal sneller dan mensen en het hoeft niet te betekenen dat ze dan misselijk zijn of zich slecht voelen.
Inderdaad laat ik de smuldier hier ook altijd op kamertemperatuur komen, al hebben die van mij er weinig moeite mee wanneer het een keer wat kouder is.
Zou het gewoon proberen met de tips van Miranda.

Inderdaad is de kong of een andere voerbal een goed idee, maar je zou hem ook naar de brokjes kunnen laten zoeken :wink: meestal wordt het dan een stuk spannender.
mariskazwart
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising maltheser/shi-tzu en bordercollie/goldenretriever

Ongelezen bericht door mariskazwart »

dagmar88 schreef::wink: niet naar luisteren, bovenstaande is een forum troll die bekend staat om het geven van foute informatie.

Dat spugen is geen ramp hoor, hondjes spugen nu eenmaal sneller dan mensen en het hoeft niet te betekenen dat ze dan misselijk zijn of zich slecht voelen.
Inderdaad laat ik de smuldier hier ook altijd op kamertemperatuur komen, al hebben die van mij er weinig moeite mee wanneer het een keer wat kouder is.

Inderdaad is de kong of een andere voerbal een goed idee, maar je zou hem ook naar de brokjes kunnen laten zoeken :wink: meestal wordt het dan een stuk spannender.
Spikey at ook altijd slecht van zijn brokjes, ik heb er ook een keer warm water over gegoten en toen moest hij ze helemaal niet! Waren vies en klef geworden!

In die periode at hij trouwens ook niet als ik ze in de kong had gestopt.

We zijn nu een maand verder, en hij eet eindelijk normaal van zijn brokjes. Ik doe er dan wel een klein stukje rodi worst door, en in het weekend krijgt hij smuldier.
Dus er is nog hoop!
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Orpa is al haar hele leven een lastige eter (morgen 5 jaar dus ;) ).
Ze lust niet alles. :pffff:
Ook niet alle vers bijvoorbeeld, al eet ze dat veel liever dan brok.

Maar brokjes lust ze wel als ze ze als beloning krijgt. :19:
Ik denk dat als je bij logeerpartijen wat warm water over de brokjes giet, dat het goed gaat.
Wat ook kan: het vlees drogen en meenemen.
Gedroogd kun je het prima meenemen namelijk en qua voedingswaarde maakt dat niet uit.
Heb ik ook wel gedaan, dan droog ik bv balletjes lotgering, of schijfjes van Energique of zo.
Maar ik droog ook orgaanvlees, hart, vis en kip, dat kan ook.

Ik heb er een droogmachine voor die 3 tientjes kostte en dat al meer dan opgebracht heeft :ok:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

Dagmar is een beetje gestoord en zou beter een psychiater bezoeken. Ze kan het niet hebben als mensen een andere mening hebben.
dagmar88 schreef::wink: niet naar luisteren, bovenstaande is een forum troll die bekend staat om het geven van foute informatie.

Boora34
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Boora34 »

Kan heel goed van schrokken komen of de temp.

Ik geef Diva sinds ze hier is ook kvv ( ik heb al mijn honden barf gegeven en mijn bedoeling was dit ook met Diva te doen, aangezien ze zwanger is laat ik het even bij kvv )

In het begin schrokte ze ook, en kwam het er weer uit.
Nu geef ik 4/5 keer per dag, ( ook omdat ze op punt van bevallen staat ) en op kamer temp.
En alles blijft erin, ze vind het heerlijk.

Ik smelt altijd wat kaas in de kong, en deed daar brokjes bij ( wel goed af laten koelen ) waren ze lekker mee bezig hier.
Succes
sandra&sammy
Zeer actief

mariskazwart schreef:Spikey at ook altijd slecht van zijn brokjes, ik heb er ook een keer warm water over gegoten en toen moest hij ze helemaal niet! Waren vies en klef geworden!

In die periode at hij trouwens ook niet als ik ze in de kong had gestopt.

We zijn nu een maand verder, en hij eet eindelijk normaal van zijn brokjes. Ik doe er dan wel een klein stukje rodi worst door, en in het weekend krijgt hij smuldier.
Dus er is nog hoop!
Het gekke is dat Sammy eerst echt goed van zijn brokjes at. Toen ik hem nog om 6 uur een plas liet doen in de tuin deed ik hem daarna weer in de bench tot ik gedouched en aangekleed was om om 7.30 uur aan de wandeling te beginnen zette ik altijd zijn bakje met brokjes in de bench. Als ik hem dan uit de bench haalde voor de wandeling was zijn bakje leeg. 's Avonds hetzelfde als hij de bench inging voor een slaapje, bakje met brokken erbij, binnen no time bak leeg. Nu slaapt hij veel minder overdag dus ik gaf de brokken gewoon in zijn voerbak, en dan eet hij niet. Geprobeerd om ze in de bench te zetten terwijl hij er niet in zit maar er wel bij kan, maar dan eet hij ze ook niet. Dus ik snap niet waar dit nou opeens vandaan komt. Vandaar mijn overstap naar 's avonds smuldier.
Boora34 schreef:Ik smelt altijd wat kaas in de kong, en deed daar brokjes bij ( wel goed af laten koelen ) waren ze lekker mee bezig hier.
Succes
Ik heb vanmorgen wat kleine stukjes kaas door de brokjes gedaan en een likje smeerworst aan de rand van de kong. Ik ben dus erg benieuwd of hij de brokjes nu op heeft. Hij is bij mijn ouders nu, dus ik weet het dalijk pas als ik uit mijn werk kom. Maar als hij ze heeft gegeten, dan is nog maar ieniemienie....zo'n 15 gr. En met het gevaar waar Miranda mij voor waarschuwde dat hij nu helemaal geen naturel brokjes meer eet..... :oeps:
Afbeelding
Sammy 31-08-2010
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

hoe vaak gaat het voorkomen dat sammy uit logeren gaat?
een paar weken per jaar?

ik zou daarvoor niet zo blijven tobben met die brokjes en er gewoon mee stoppen.
Voor die paar keer per jaar kun je vast wel iets anders bedenken dan brokjes die hij niet lust en toch niet eet ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
sandra&sammy
Zeer actief

renee-uk schreef:hoe vaak gaat het voorkomen dat sammy uit logeren gaat?
een paar weken per jaar?

ik zou daarvoor niet zo blijven tobben met die brokjes en er gewoon mee stoppen.
Voor die paar keer per jaar kun je vast wel iets anders bedenken dan brokjes die hij niet lust en toch niet eet ;)
Ik zat er net zelf ook aan te denken ja....ik ga meestal twee keer per jaar op vakantie en dan twee weken.....en misschien maak ik een probleem van niets, misschien kan zij wel 8 pakjes smuldier in de diepvries kwijt.....Vind het alleen zo zonde van de brokken....staat toch voor 61 euro voer...pfff....
Afbeelding
Sammy 31-08-2010
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

sandra&sammy schreef:
een paar weken per jaar?

Ik zat er net zelf ook aan te denken ja....ik ga meestal twee keer per jaar op vakantie en dan twee weken.....en misschien maak ik een probleem van niets, misschien kan zij wel 8 pakjes smuldier in de diepvries kwijt.....Vind het alleen zo zonde van de brokken....staat toch voor 61 euro voer...pfff....
Ja, dat is een hoop geld. Misschien wil iemand anders ze wel van je over kopen?
mum

Ongelezen bericht door mum »

Maak er het lokale dierenasiel blij mee, of verkoop het door op mp voor een paar euri onder de winkelprijs
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

sandra&sammy schreef:
een paar weken per jaar?

Misschien heb je iets waarmee je ze kan malen, en dan onder het brrrrrr, rauwe voer gemengd, telkens een kleine hoeveelheid?
renee-uk
Zeer actief

sandra&sammy schreef:
een paar weken per jaar?

dat zijn dan 4 weken van de 52 ...... zou me daar maar niet zoveel zorgen over maken eigenlijk.

en die brokken, ja dat is wel zonde maar zoals gezegd, breng het naar een asiel of probeer het wat onder de prijs te verkopen.
met de snelheid waarmee je hondje het nu eet is het sowieso ver over de datum voor je aan de bodem van de zak bent ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
sandra&sammy
Zeer actief

yuri36 schreef:Misschien heb je iets waarmee je ze kan malen, en dan onder het brrrrrr, rauwe voer gemengd, telkens een kleine hoeveelheid?
hahaha.....ga je overstag??

Bedankt voor het meedenken.....ik ga nog eens even bedenken wat ik er mee kan doen.
Afbeelding
Sammy 31-08-2010
sandra&sammy
Zeer actief

renee-uk schreef:en die brokken, ja dat is wel zonde maar zoals gezegd, breng het naar een asiel of probeer het wat onder de prijs te verkopen.
met de snelheid waarmee je hondje het nu eet is het sowieso ver over de datum voor je aan de bodem van de zak bent ;)
Van die datum...daar zat ik ook aan te denken.....Ik denk dat ik een half jaar doe met een zak van 1,5 kg :lol1: :lol1:
Afbeelding
Sammy 31-08-2010
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

LOL, nee, ik moet er niet aan denken, die viezigheid van rauw vlees.
Was alleen maar om mee te denken voor een oplossing voor je brokken.
sandra&sammy schreef:
yuri36 schreef:Misschien heb je iets waarmee je ze kan malen, en dan onder het brrrrrr, rauwe voer gemengd, telkens een kleine hoeveelheid?
hahaha.....ga je overstag??

Bedankt voor het meedenken.....ik ga nog eens even bedenken wat ik er mee kan doen.
renee-uk
Zeer actief

yuri36 schreef:LOL, nee, ik moet er niet aan denken, die viezigheid van rauw vlees.
Yuri denk je niet dat je het beter zult doen op een forum voor lijders aan smetvrees en aanverwante toestanden?
Afbeelding

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

renee-uk schreef:
yuri36 schreef:LOL, nee, ik moet er niet aan denken, die viezigheid van rauw vlees.
Yuri denk je niet dat je het beter zult doen op een forum voor lijders aan smetvrees en aanverwante toestanden?

hoe rot het ook af en toe uit het strotje komt bij yuri36... het is nog steeds toegestaan iets anders te vinden dan een ander toch? :U:
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Ik heb voor Skadi zoiets, een kong wobbler (is een soort tuimelbal, verzwaard aan de onderkant).
Bij haar gaan er in stukjes geknipte gedroogde visjes en ander lekkers in om zich te vermaken, maar je kunt er ook een hele brokmaaltijd mee geven

Afbeelding

En zo zijn er nog véél meer voerballen, vast ook wel speciaal voor kleine honden.

Misschien dat zoiets werkt.

Ik zou persoonlijk de brok wegdoen, maar als je het op wil voeren, wat ik me ook weer voor kan stellen, helpt het misschien om er een spelletje van te maken. En het is in één klap ook nog een fysieke en mentale uitdaging voor je hondje :D
And few will ever climb
renee-uk
Zeer actief

massam schreef:
renee-uk schreef:

hoe rot het ook af en toe uit het strotje komt bij yuri36... het is nog steeds toegestaan iets anders te vinden dan een ander toch? :U:
zeg ik dan dat dat verboden is?
Ik stel een vraag en volgens mij is dat ook gewoon toegestaan hier, maar als ik dat verkeerd heb hoor ik het graag hoor :ok:
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Voeding”