Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Immuniteitsgat - biest in puppybrok vs KVV

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

jeanette4207
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): welsh springer spaniel

Immuniteitsgat - biest in puppybrok vs KVV

Ongelezen bericht door jeanette4207 »

Onze honden eten volledig KVV met een beetje barf. We hebben nu pups die ik wil afspenen op kvv. Nu zit ik wel met een vraagje. Vanaf de 4 weken leeftijd vallen de pups in een immuniteitsgat. In sommige brokken zit biest toegevoegd. Zou het dan misschien toch niet veiliger zijn om de pups tot de 12 weken leeftijd brokjes met biest te geven?
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Immuniteitsgat - biest in puppybrok vs KVV

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

Biest in puppybrok? In mijn studie werd alleen verteld dat biest belangrijk is voor de afweer in het begin en dat de pup daarna zelf zijn afweer moet opbouwen. Ik denk dat de goede bacteriën in vlees hierbij helpen.
Verder ken ik kerngezonde honden die zowel op vlees als op puppybrok zijn opgegroeid. En ik neem aan dat ze nog steeds drinken bij mams in die periode

Klinkt hard maar ik denk dat als een pup het niet red om zijn eigen kracht om zijn eigen immuniteit om te bouwen misschien altijd wel een zwakke afweer zal hebben

edit vreemd geschreven...
Laatst gewijzigd door EschaenStefanie op 10 mar 2011 13:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Ineke

Ongelezen bericht door Ineke »

Biest is toch de allereerste melk? :scratch:
En moeders geeft toch nog wel melk bij tot een paar weken?
Ik vind het onzin. :19:
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Ik laat de pups altijd nog bij mams drinken. Ook al staan ze als hoofdmaaltijd dan op vlees. Met de leeftijd van ongeveer 6 weken probeer ik het te minderen. Als mams dat al niet zelf heeft gedaan. Ik laat haar het grootste gedeelte van de dag met een t-shirt aan lopen. Ondertussen krijgen de pups toch het nodige nog binnen. Dus ik zie dat gat niet zo eerlijk gezegd.
COURTLY

Ongelezen bericht door COURTLY »

jeanette4207 schreef:Onze honden eten volledig KVV met een beetje barf. We hebben nu pups die ik wil afspenen op kvv. Nu zit ik wel met een vraagje. Vanaf de 4 weken leeftijd vallen de pups in een immuniteitsgat. In sommige brokken zit biest toegevoegd. Zou het dan misschien toch niet veiliger zijn om de pups tot de 12 weken leeftijd brokjes met biest te geven?
Jeanette, van brokjes met biest heb ik nog nooit gehoord. Wat voor immuniteitsgat moet dat zijn? Jij voert KVV en dat is toch compleet?
Als je ongerust bent dan is het altijd mogelijk om 1 maaltijd per dag pupkorrels te geven tot een maand of drie.
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Wat een kul. Biest in brokken.
Zonde van de biest ook.
En pup heeft op 4 weken niets meer aan biest met betrekking tot de antilichamen...ook niet als dat direct (vers) van een surrogaatmama zou komen :ok:
Hóndenmama dan hè? Niet koe.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Oh, en de puppen vallen ook niet met 4 weken in een immuniteitsgat trouwens.
Da's veel later. Ze hebben op 4 weken nog een heleboel maternale immuniteit die ze hebben gekregen van mama's échte biest, teon ze pas geboren waren.

Gewoon afspenen op KVV hoor (tenminste ...het niet om die reden laten!). Dit is commerciële verkooppraat :ok:
Afbeelding
jeanette4207
Vaste gebruiker

Het werd me inderdaad verteld door iemand van een brokkenfabrikant. Ja en dan ga ik weer twijfelen. De immuniteit van de pups neemt natuurlijk wel af. De eerste weken is dit nog optimaal door de biest die de eerste 48 uur in de moedermelk zit. Ze vallen dan in een gat tot ze volledig ingeent zijn, dat zou dan opgevangen worden door de biest in de deze brok.
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

jeanette4207 schreef:Het werd me inderdaad verteld door iemand van een brokkenfabrikant. Ja en dan ga ik weer twijfelen. De immuniteit van de pups neemt natuurlijk wel af. De eerste weken is dit nog optimaal door de biest die de eerste 48 uur in de moedermelk zit. Ze vallen dan in een gat tot ze volledig ingeent zijn, dat zou dan opgevangen worden door de biest in de deze brok.
En dat is écht niet waar. Laten praten.
Die biest is (los van het feit dat verse biest al niks doet) gekookt, gepresst, bewerkt etc.
Ze vallen niet in een gat. Die antilichamen zijn er nog gewoon. Dat is ook één van de redenen dat de 6 weken enting eigenlijk geen zin heeft, en zelfs "schadelijk" zou kunnen zijn. Pups hebben op die leeftijd nog te weinig ontwikkeld immuunsysteem om in reactie op de entstof zélf antilichamen te maken, maar....de antilichamen die ze van mama hebben gekregen reageren wél met de vaccinatie. Zo worden die weggevangen en heeft de pup nog minder bescherming dan voorheen. Dat is dus wel een soort van "gat" te noemen, maar dat komt omdat de mama-immuniteit opgebruikt wordt voor het pup-immuunsysteem zelf goed antilichamen kan maken. En niet omdat ze ze niet meer met de voeding krijgen. Het zou prachtig zijn als je ze gewoon antilichamen kon voeren, maar dat nemen ze gewoon niet op.

KVV is echt veel beter. Ook voor het immuunsysteem, want voor een optimale ontwikkeling van het immuunsysteem is de darmflora van essentiëel belang. En KVV zorgt voor een meer natuurlijke hondgeschikte darmflora dan een brok met (koe? schaap? ) biest.

Als het nuttig was om 12 weken biest te drinken, dan gaf mamahond wel 12 weken biest en konden de puppenmaagdarmkanaaltjes ook wel 12 weken biest opnemen. Dat is echter niet het geval :ok:

En misschien ter geruststelling (trouwens van harte met je puppen :cheer: )
..mijn teef heeft een nest van 11 pups grootgebracht en die heb ik op BARF en een beetje KVV afgespeend. Ik heb ze dus níet laten enten zelfs. Niet met 6 weken, maar pas met 8 weken. Alle 11 hebben ze dat overleefd en zijn in stralende conditie :ok:
Ik had ze nog wel later willen laten enten (is nog beter), maar omdat ze met 9 weken de deur uit gingen wilde ik toch de eerste enting vast gezet hebben.

Maar echt...laat je niets aansmeren (het mág wel hoor, misschien is het een prima brok verder, zelfs met kulbiestverhaal).
KVV is hélemaal goed.

Wolfjes eten ook geen biest :ok:
Laatst gewijzigd door Madelief op 10 mar 2011 14:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

dogo4ever schreef:Ik laat de pups altijd nog bij mams drinken. Ook al staan ze als hoofdmaaltijd dan op vlees. Met de leeftijd van ongeveer 6 weken probeer ik het te minderen. Als mams dat al niet zelf heeft gedaan. Ik laat haar het grootste gedeelte van de dag met een t-shirt aan lopen. Ondertussen krijgen de pups toch het nodige nog binnen. Dus ik zie dat gat niet zo eerlijk gezegd.

hier hebben ze tot het einde nog af en toe gedronken. lola liet het zelf met mate toe dus ik hoefde haar niet af te schermen.

haar zoon die ze heel vaak zag heeft tot 16 weken regelmatig mogen drinken nog :piew:
Afbeelding
jeanette4207
Vaste gebruiker

Ok bedankt voor al jullie verhalen. Ik trapte er weer bijna in. Nou de pups krijgen hier dus lekker KVV en misschien op het laatst een beetje barf erbij.
Ineke

Ongelezen bericht door Ineke »

jeanette4207 schreef:Ok bedankt voor al jullie verhalen. Ik trapte er weer bijna in. Nou de pups krijgen hier dus lekker KVV en misschien op het laatst een beetje barf erbij.
:ok:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik dacht al dat ik gek werd, zeg. :piew:
Die immuniteit werkt tot een week of 10-12 is mij geleerd.
Als je de teef niet voortijdig weghaalt althans.
Nou, laat ik er even een week naast zitten, maar hoe dan ook ook valt er niks geen gat natuurlijk, wat een kul.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:scratch: hoe zou die brokken producent trouwens aan biest moeten komen?

Teven laten dekken, pups weghalen en dagelijks melken???
Laatst gewijzigd door dagmar88 op 10 mar 2011 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
COURTLY

Ongelezen bericht door COURTLY »

dagmar88 schreef::scratch: hoe zou die brokken producent trouwens een biest moeten komen?

Teven laten dekken, pups weghalen en dagelijks melken???
Maken ze er koetjes van :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”