Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat is cortisone toch een wondermiddel

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

velvet29
Zeer actief
Contacteer:

Re: wat is cortisone toch een wondermiddel

Ongelezen bericht door velvet29 »

Gelukkig heb je nog even wat extra tijd

En het is een paardenmiddel
En op den duur niet goed
Maar nood breekt wetten soms

En je kan blij zijn in veel gevallen dat het er is
Anders was er soms een hoop ellende meer

Maar het word door de DA wel heel makkelijk gegeven net zo als prednison(achtige) dingen en voor elke scheet die dwars zit een AB kuur

Maar al met al ben ik blij dat deze middelen er zijn

En blij voor jou en Dropje dat zij zich nog een stukje prettiger voelt en voor jou dat je nog even extra van haar kan genieten

Sterkte iig :roos:
groetjes Angela SBT kennel Nirindy's
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Inge O schreef:even wat tegengas geven voor een middel dat nogal vaak verguisd en vervloekt wordt.

dropje (12,5) heeft niet zolang meer, jammer genoeg. ze heeft larynxparalyse (strottenhoofdverlamming) en heeft daar sedert afgelopen zomer ook echt last van : elke vorm van opwinding maakt haar het ademen heel erg moeilijk. mee wandelen kan ze dus sinds de zomer totaal niet meer (zelfs niet een uitje van 100 meter, dat werd haar in het najaar bijna fataal :( ) maar op het erf kon ze bijna nog alles, met mate dan natuurlijk.

nu was het de laatste weken zoveel slechter aan het worden dat zelfs een knuffeltje al voor teveel opwinding zorgde, je hoorde haar ademhaling dan meteen gieren :( :( .
ik stelde het geven van cortisone zolang mogelijk uit omdat er toch nogal wat bijwerkingen kunnen aan vast zitten en het in haar geval niet eens zeker was dat het veel zou doen.
een week of 2 terug was ze zo bergaf aan het gaan dat ik stilaan in dagen begon te rekenen, maar wilde uiteraard wel nog 'het laatste redmiddel' proberen. 1 injectie snelwerkende cortisone gaf haar meteen al (letterlijk en figuurlijk) meer ademruimte maar zoiets kan je niet blijven herhalen.
dus dan maar aan de moderintabletten.

eerst zag het er niet goed uit : de startdosis gaf nogal wat bijwerkingen die ik haar niet meer wilde aandoen (drinken, plassen, hijgen, wat depressief) maar ik heb toch nog even volgehouden en naarmate de dosis verminderde vielen de bijwerkingen weg maar werd net de werking nog duidelijker : dropje is aan haar extratijd bezig en ze geniet met volle teugen en ik nog veel meer :lief: :lief: .

Ik ben zóoóooo blij voor je!!! :cheer:

Ik, als ervaringsdeskundige mag ik wel zeggen, ben inmiddels ook van het; Oud? kapot? Probeer nog even cortisone (wel specifiek Moderin dan ;-))
Bonha loopt er inmiddels al 4 jaar verschrikkelijk vrolijk mee verder, vanaf het moment dat we haar stilaan zouden laten inslapen omdat normale pijnstillers niet meer hielpen. Tuurlijk is het rotspul. Maar als laatste redmiddel toch verbazingwekkend vaak heel erg nuttig!

Vrolijk, energiek en pijnvrij (of minstens arm). Geen bijwerkingen. Dat de cortisone eventueel andere ouderdomskwaaltjes onderdrukt nemen we maar voor lief. Als het nu op is, is het op.

Ik duim dat Dropje er nog lange tijd geniet van haar oude dagje :lief:
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

super dat ze het er zo goed op doet! Ik ben zeker niet anti-cortisone bij oudere honden om het laatste 'stukje' dragelijker te maken. Bij geen alternatief, waarom niet?
Geniet lekker van je dropje
Afbeelding
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Wat fijn dat ze er zo van opknapt. Hopelijk kan ze zo nog enige tijd lekker meekomen. En cortisonen lijken inderdaad soms een wondermiddel. Tess had ik 2,5 jaar geleden in moeten laten slapen als dat wondermiddel niet bestond. Die gaat op een paar pilletjes Moderin van doodziek naar schijnbaar gezond binnen een record tijd. Alleen die vervelende bijwerkingen :devil:
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Maartje schreef:Wat fijn dat ze er zo van opknapt. Hopelijk kan ze zo nog enige tijd lekker meekomen. En cortisonen lijken inderdaad soms een wondermiddel. Tess had ik 2,5 jaar geleden in moeten laten slapen als dat wondermiddel niet bestond. Die gaat op een paar pilletjes Moderin van doodziek naar schijnbaar gezond binnen een record tijd. Alleen die vervelende bijwerkingen :devil:
Wat voor bijwerkingen heeft Tess dan?
Bonha heeft namelijk helemaal geen bijwerkingen met de moderin. Hoeveel krijgt Tess?
Wel bizar hè...dat die hondjes die "op" zijn zomaar verder leven op zo'n simpel pilletje..
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

het is een geweldig middel. zeker zoals jij het nu gebruikt. maar een hond van 2 er levenslang opzetten is niet handig. zo voor een laatste duwtje nog even lekker leven is geweldig toch!
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Inge O schreef:
ik maak me niet echt illusies hoor, ik reken nog steeds in weken en niet in maanden.

maar wie weet, niet gegokt is altijd mis, toch?
En je hebt goed gegokt, zo blijkt! :ok:
Maar het lijkt me wel heel erg moeilijk, denken in weken... :ugh:

Geef Dropje maar een dikke knuffel. :J:
Afbeelding
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Madelief schreef:
Maartje schreef:Wat fijn dat ze er zo van opknapt. Hopelijk kan ze zo nog enige tijd lekker meekomen. En cortisonen lijken inderdaad soms een wondermiddel. Tess had ik 2,5 jaar geleden in moeten laten slapen als dat wondermiddel niet bestond. Die gaat op een paar pilletjes Moderin van doodziek naar schijnbaar gezond binnen een record tijd. Alleen die vervelende bijwerkingen :devil:
Bonha heeft namelijk helemaal geen bijwerkingen met de moderin. Hoeveel krijgt Tess?
Wel bizar hè...dat die hondjes die "op" zijn zomaar verder leven op zo'n simpel pilletje..
Ze heeft zelfs op een onderhoudsdosering ( om de dag 2 mg) enorme honger. En vanaf 2mg per dag gaat ze ook duidelijk meer drinken. Langdurig hogere doseringen geven ook nog wel ander bijwerkingen, maar ze doet het gelukkig nu al maanden lang prima op alleen een onderhoudsdosering. Ze krijgt zelfs weer een fatsoenlijke vacht terug.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Madelief schreef: Wel bizar hè...dat die hondjes die "op" zijn zomaar verder leven op zo'n simpel pilletje..
tja, onze lichaamseigen cortisol is er ook voor héél veel dingen nodig natuurlijk en net op het punt waar het allemaal te zwaar begint te wegen lijkt wat extra cortisone van buitenaf toch weer heel wat 'vastgeroeste mechanismen' weer wat vlot te trekken.

ik maak me niet echt illusies hoor, ik reken nog steeds in weken en niet in maanden.

Ja, maar ze is ook wél 12,5
Dan gaat ze natuurlijk ook geen 4 jaar meer verder, en de larynxparalyse schreit ook langzaam voort.
Maar toch. Ze is weer even aan het genieten, en zo moet je ook kijken in dit soort gevallen.....elke fijne dag is er één.
Afbeelding
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Toch fijn dat er zulke middelen bestaan, heel veel fijne "extra" tijd voor jou en Dropje :wink:
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Inge O schreef:ik maak me niet echt illusies hoor, ik reken nog steeds in weken en niet in maanden.

Zo is het :ok:

Fijn voor jou, maar zeker ook fijn voor Dropje, dat ze zich weer beter voelt :cheer:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Maartje schreef:
Madelief schreef:
Ze heeft zelfs op een onderhoudsdosering ( om de dag 2 mg) enorme honger. En vanaf 2mg per dag gaat ze ook duidelijk meer drinken. Langdurig hogere doseringen geven ook nog wel ander bijwerkingen, maar ze doet het gelukkig nu al maanden lang prima op alleen een onderhoudsdosering. Ze krijgt zelfs weer een fatsoenlijke vacht terug.
Oh. Ja, Eerlijkheidshalve moet ik wel vertellen dat Bonha inderdaad altijd wel wil eten en ik moet haar ook niet alleen laten met een vuinisbak. Ik noem haar dan ook wel eens liefkozend :oeps: mijn prednisonjunkie.
Van plassen heeft ze nooit last gehad.

Ze kreeg ook wel verminderde bespiering; dat is helemaal teruggedraaid en zelfs beter sinds ze barft.

Maar ook ik maak me geen illusies hoor. Ze leeft in reserve-tijd, alleen al veel langer dan verwacht.
En ook ik ben geen voorstander van jonge honden zomaar op cortisone zetten. Wél als er geen andere opties meer zijn. Net als met oude hondjes. Dood of the gladiolen.
Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Ik hoop dat ze nog een flinke extratijd mag hebben :ok:
Afbeelding
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Wat een lief grijs snoetje :I:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Aandoenlijk dat koppie :I: hopelijk gaat ze nog een tijd zo door :ok:
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Inge O schreef:

Zo is het maar net ,ik hoop op nog een mooie tijd voor jullie :wink:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Wat fijn Inge dat het aanslaat en je mooie Droppemeisje :I: nog wat extra tijd heeft!
Ik ben blij voor jullie :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

alle tijd die ze nu nog meepakt is mooi meegenomen. gelukkig werkt het voor haar.

verder wil ik er helemaal nog niet aan denken dat ze er straks niet meer is. :(
kayaenwodka
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Boxers
Contacteer:

Ongelezen bericht door kayaenwodka »

Inge O schreef:
massam schreef: maar een hond van 2 er levenslang opzetten is niet handig.
nee, ik houd zeker geen pleidooi om elke (jonge) hond met wat kwalen op cortisone te zetten hoor.

maar, eerlijk is eerlijk : zonder cortisone zou de geneeskunde er met zevenmijlslaarzen op achteruit gaan en als er geen alternatieven meer zijn (zoals nu met dropje) blijft het een wonderlijk middel :wink: .
Ik ken het helemaal niet cortisone.

kan iemand een beete uitleggen wat het doet?

Mvg Mo
ik hou van alle dieren zoals ze zijn
Rami
Zeer actief

Inge O schreef:kijk, dit was ze daarnet :

zoooooo, dropje, heb jij een eierkartonnetje verscheurd :klaar: :klaar: :klaar: ??

Afbeelding

jaaaa, baasje, mag dat niet dan :engel: :tongue: ?
Ah, snoetje. :J:
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Wat een lief koppie. Ik hoop dat ze nog een tijdje bij je mag zijn en nog maar vaak mag genieten van het verscheuren van een eierdoosje.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Rami
Zeer actief

Inge O schreef:
Belle schreef:Wat een lief koppie. Ik hoop dat ze nog een tijdje bij je mag zijn en nog maar vaak mag genieten van het verscheuren van een eierdoosje.
daaraan kan ik de laatste tijd afleiden hoe goed ze zich voelt :mrgreen: . naarmate ze ouder wordt (hebben honden toch vaak) zal het haar steeds meer worst wezen dat iets niet mag dus duikt ze bij het binnenkomen zonder pardon in de mand met aanmaakhout en kartonnen spulletjes.
de pret zou natuurlijk maar half zijn als ik me niet even voor de vorm boos zou maken, ik moet natuurlijk wel even heel (quasi)verbaasd zeggen : 'maar drópje, wat doe jíj daar nu :80: :klaar: :klaar: ?'
is haar avond ook weer goed :lief: :mrgreen: .
Oh, heeeeel herkenbaar dit. Billy is ook zo stout. Zo pikt hij bijv. steeds het aanmaakhout zelf uit de houtmand. En mijn (quasi verontwaardigde) reactie daarop maakt het alleen maar leuker. :mrgreen:
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Dat is heel goed nieuws voor jou én voor Dropje :cheer: Fijn dat hetgeen je hoopte zo ook uitpakt :cheer: Dat droppige bekkie van Dropje met haar eierdoosje :lief: Dat ze in deze omstandigheden nog maar heel veel eierdoosjes kan pikken :pffff:
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Fijn Inge :)

Ik moet eerlijk toegeven dat hier ook weinig moeilijk gedaan wordt. We hebben hier twee Westies lopen met uiteraard de bijbehorende huidproblemen. Van alles geprobeerd maar waar het precies aan ligt komen we niet achter, alleen dat het in regenseizoen (mei-october) veel erger is. Omdat naar de woestijn verhuizen geen optie is krijgen ze dus bij de eerste tekenen (rode huid) 1 dosis prednison. Dat is eigenlijk altijd afdoende om het meteen de kop weer in te drukken. Afgelopen jaar hebben we ze geloof ik 1 of twee keer moeten behandelen en dat is dan alles. Geen bijwerkingen, geen problemen. Ze zijn dan maar 4 en 7 jaar oud maar we gaan ze toch echt niet met gekmakende jeuk rond laten lopen als de oplossing zo eenvoudig is ;) Hier dus een warm voorstander van (verantwoord) cortison-gebruik :D

Kees
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik blijf het een paardenmiddel vinden :wink:

Maar ik zou bij god niet weten waarom je het in zo'n geval niet zou gebruiken.
Zeker bij een hond van die leeftijd, als je daarmee de kwaliteit zo veel verbetert :ok:

Geniet van haar Inge :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Zou ook mijn keus zijn hoor. Voor een jonge hond ben ik er wel voorzichtiger mee maar bij oudere of zieke honden die daardoor een stukje levensgenot terug krijgen heb ik geen probleem mee.
Hopelijk is dropje nog een tijdje bij je en kan zij genieten van jullie tijd samen :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-Mieke-
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 spaans, 2 roemeense ex-straathondjes

Ongelezen bericht door -Mieke- »

Goed voor Dropje en voor jou en wat is ze een mooie hond :I:
groetje, Mieke
I.M. Vlaamse Bob, I.M. Roemeense Laika. Spaanse Rambi,
Momo en Kiki
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

ik vind dat honden op leeftijd eigenlijk alles wel mogen zolang het ze een mooie winter van hun leven geeft.

Geef je droppie een dikke knuffel van me? :wink:
:pop:
gemini6
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 boomertjes

Ongelezen bericht door gemini6 »

Ik duim voor meer dan een paar weken :E:
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Ik geef je groot gelijk om cortisonen te gebruiken Inge.
Soms moet je kiezen uit twee kwaden en dan zijn cortisonen inderdaad wondermiddelen.
Ik ben dan ook voor verantwoord gebruik van cortisonen.
Bij sommige kwaaltjes kunnen kortwerkende cortisonen ervoor zorgen (ook bij jongere honden) dat een hond die zich beroerd voelt, binnen twee uur weer supersnel opknapt.
En waarom zou je een hond zich langer beroerd laten voelen dan nodig is :wink: .

Ik hoop dat jij en Dropje nog een hele poos van elkaar kunnen genieten!
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”