Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fietsvragen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Fietsvragen

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik fiets regelmatig met Indy, klein half uurtje. Ze vind het heerlijk, en ook ik vind het leuk om te doen.

Maar een paar vragen.
Hoe ver kun je dat eigenlijk uitbouwen? Hoeveel klm, hoe lang?
En ik lees ook dat je hond niet in galop mag, maar alleen mag draven.
Nu ben ik niet zo handig om dat verschil goed te zien. (lomp ja :oeps: )
Ze rent graag naast de fiets. Ze moet van mij wel rustig beginnen met normaal lopen en als we richting huis gaan moet ze ook het laatste stuk normaal lopen.

Indy is nu 16 maanden.
Rebble
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Fietsvragen

Ongelezen bericht door Rebble »

Ik fiets gewoon en denk er verder niet teveel bij na :oeps: Ik fiets geen 25km als ik daarin ineens zin in heb maar gewoon een lekker rondje en als ik weer wat vaker fiets (met die 2 maanden sneeuw en gladheid niet gefietst) dan gaan we af en toe wat langer.

Izzy is trouwens heel moeilijk uit galop te krijgen, ze draaft niet graag naast de fiets. Of ik moet echt heel langzaam fietsen. Pas na een km of 5 gaat ze ook draven als we harder gaan.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ben pas begonnen met fietsen, met 10 minuten per dag. Inderdaad begin en eindig ik met stappen maar daartussen is het toch echt grotendeels galop.
Doet ze ook met loslopen en dan heb ik toch liever dat ze gecontroleerd haar energie kwijt kan.
Misschien als het nieuwtje er vanaf is dat ze makkelijker draaft...

Deze link stond hier ergens op t forum:
http://www.dierenkliniekgo.nl/dgopages/ ... iew&id=666" onclick="window.open(this.href);return false;
Daisy@
Zeer actief

Dat is m'n eigen dierenkliniek :ok: Had dat nog nooit gezien op hun site. Ik heb het ook langzaam opgebouwd bij haar. Niet persé volgens dat schema, maar wel volgens m'n eigen inzicht, rustig aan. Zit nu op een klein half uurtje.
Misschien maak ik me te druk om hoe ze loopt. Ze doet het lekker. Volgens de da zat ze heel goed in haar spieren de laaste keer met de enting. (en toen fietste ik nog niet eens zo lang)
Ze vind het gewoon prettig om lekker even los te gaan. En met begin en einde moet ze even rustig lopen van mij.

Ik wil het eigenlijk wel verder uitbouwen. Maar daar is ze misschien nog wat jong voor. Langzaamaan opbouwen dus. 25klm moet te doen zijn dus. (nu nog niet... maar toekomst gericht)
We hebben er allebei plezier van, dus waarom niet. Ook super goed voor mijn conditie!

Het nieuwtje is er af, en ze gaat nu pas harder lopen, volgens mij dus in galop. In het begin deed het rustiger aan. Maar ze heeft er gewoon lol in zo.
Of misschien moet ik wat meer rustiger aan fietsen, zodat ze wel gewoon móét lopen. Dat ze niet in galop kán. Of af en toe een stukje tussendoor.
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

http://www.hondenplaza.nl/fietsen_met_de_hond" onclick="window.open(this.href);return false;
hier staat (onder het juiste tempo) het uitgelegd. ik ben ook pas begonnen met fietsen dus heb het ook allemaal moeten opzoeken..
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief

Thanx, duidelijk stukje!
Ik geloof dan echt dat ik m'n tempo aan moet gaan passen, rustiger aan.
Ik lees ook over een kick... ik geloof dat Indy die ook wel krijgt, ze geniet echt.
Denk dat ik meer langzamer ga fietsen en af en toe een stukje galop tussendoor. Dan is het het ook makkelijker uit te bouwen naar langere stukken.
Al gaat ze héél snel in galop.

Afstanden afwisselen doe ik wel eigenlijk. Dan iets langer, dan iets korter, zoals ook andere routes.
MarjaV
Actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door MarjaV »

Als ze heel snel in galop schieten als je wat sneller gaat, moet je even kijken naar de wijze waarop je hond in draf loopt (is de versnelde pas).

Als hij zijn achterpoten een beetje naast de voorpoten neerzet, gaat hij al heel snel over in galop ter compensatie. De snelheid past dan niet bij de passen die hij moet maken, net alsof hij zichzelf elke keer op de hakken trapt. Wil je hem dan in draf houden, zul je langzamer moeten fietsen.

De eerste paar minuten lopen de meeste honden in galop, omdat ze hun energie kwijt willen.
Daarna overgaan in draf. Als mijn honden dat doen, zeg ik in de leerfase: goed ze draf!
Als je het maar vaak genoeg herhaalt, dan hoef je alleen maar draf te zeggen en dan gaan ze uit galop. Heel gemakkelijk en nee.... ik fiets niet zo hard, iets van 9 a 10 km per uur. Maar dat is alleen aangelijnd, los lopen ze harder :lol1:
Marja, Kyara, Tisha & Ayoka
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik heb even een stukje van youtube opgezocht van iemand die ik verder ook niet ken, maar waarin heel mooi de verschillende gangen worden getoond. Het is dan wel even van een paard, maar geeft wel een idee:

http://www.youtube.com/watch?v=kazSymMV ... re=related

Nog een filmpje van een hond in draf, gaat (Zeker in begin) paar keer in galop, maar groot en deel in draf:
http://www.youtube.com/watch?v=cEk-4alok2M

Ik heb het fietsen ook opgebouwd naar inzicht. Erg naar de hond kijken. Als ze normaal al veel lopen, kan je het fietsen ook sneller opbouwen dan een hond die dat normaal al minder doet.

Nu moet ik zetten dat ik het om het leuk te houden ook sprintstukjes in zet en dat Kay ook stukken los mag en zijn eigen tempo bepalen. Er zit wel altijd een basis stuk draven in, omdat ik dat trainingsmatig gebruik, maar eigenlijk merk ik tot nu toe dat alle honden het alleen draven na verloop van tijd niet meer zo leuk vinden, vandaar dat ik er wel wat actiemomenten in bouw hoor (en dat kan je trainingsmatig ook nog wel verklaren hoor :D)

Feit is dat draf een gang is met evenredig belasting. De rug blijt recht. De voeten bewegen diagonaal te gelijk. Galop is een gang die een links of rechts heeft. Een hond zal zijn favoriete kant in de regel meer kiezen en daardoor eenzijdig belasten en dus ook eenzijdig spieren beter ontwikkelen.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Perry loopt ook gewoon naast de fiets, die rent 10 kilometer in galop. Als ik het tempo moet verlagen tot die kleine grasmat kan draven val ik van de fiets en gaat Mikey achteruit lopen.
Ze lopen trouwens wel grotendeels los, dan moet hij nog weer extra sprinten trekken want hij blijft regelmatig ff hangen om te snuffelen en moet dan weer bijtrekken naar mij toe.
Hij loopt Mikey er 3x uit en komt fris en fruitig thuis, dus ik blijf maar gewoon zo fietsen.
Gr. Aniek

Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik fiets ook vrij regelmatig met Bowie, de ene keer wat langer dan de andere keer... ik heb haar geleerd de commando's draf en galop.. net als bij een paard..dus als ik een bepaald tempo fiets dan moet ze draven van mij.. en soms maken we een sprintje en dan mag ze een stukje galopperen..
Ik stap ook 2x even naast de fiets zodat we een stukje wandelen en ze even kan snuffelen of plassen.
Afbeelding
wenmart20
Zeer actief
Mijn ras(sen): SBT , AST en CC
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door wenmart20 »

Deze hond loopt in galop
" onclick="window.open(this.href);return false;

en dit paard loopt in draf
" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Yai
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever X Mechelse Herder

Ongelezen bericht door Yai »

gyanty schreef:Nog een filmpje van een hond in draf, gaat (Zeker in begin) paar keer in galop, maar groot en deel in draf:
http://www.youtube.com/watch?v=cEk-4alok2M
Ah, nu is voor mij duidelijk hoe nou precies het verschil eruit ziet. Ik had er toch wel moeite mee. Zo te zien loopt Boris naast de fiets het eerste stuk, ongeveer vijf minuten in galop en het laatste stuk (ook weer vijf minuten) ook. Voor de rest in draf.

Met fietsen heb ik het redelijk snel uitgebreid. Boris had al wel een goede conditie, dus het kostte hem niet veel moeite. Eerste paar keer ben ik ongeveer tien minuutjes gegaan, maar dat was grotendeels gewoon wennen aan de fiets. Al gauw zat ik op een half uur. En nu loopt hij met gemak een uur of langer naast de fiets.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief

Bedankt voor de reactie's. Ik had ook zelf al zitten zoeken op het net, maar deze filmpjes niet gezien.
Het verschil weet ik nu. En ik weet ook dat Indy bijna alles in galop doet naast de fiets. Ik heb nog niet geprobeerd hoe langzaam ik moet gaan om ze in draf te houden. Vermoed dat ik dan zijwieltjes nodig heb :N: anders rol ik om.
Want wat ik hier lees over de belasting in galop, die dan aan één kant meer is omdat een hond vaak voorkeur heeft, vind ik dan toch wel eng. Omdat ik best veel fiets met haar.

Ik ga proberen om er commando's aan te koppelen. Ze is slim genoeg om dat ook te leren.
Ze loopt ook altijd aan de riem naast de fiets. Natuurlijk krijgt ze wel de kans om haar behoeften te doen. En stukjes in galop lijkt me ook niet erg. Ook lekker voor de hond.

Ik las ergens op het net dat je met een loopse teef niet mag fietsen. Stond geen reden bij. Weet iemand dat?
Natuurlijk kijk je altijd naar de hond hoe die het doet.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

het draven is meer natuurlijker dan galop. draftempo kunnen ze langer volhouden dan het galoptempo.
met een loopse teef fietsen is niet verboden maar de kans dat je reuen achter je aan krijgt is wel groot.
ellen
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

In het begin zul je inderdaad misschien langzaam moeten fietsen om hem of haar in draf te krijgen. Je kan ook gewoon heel langzaam beginnen, zodat ze niet in galop komt. Daarna kan je wel leren dat ze ook in hoger tempo draven en meer ruimte met hun benen moeten nemen. Een sukkeldrafje met korte pasje heeft immers ook niet zoveel waarde.

Ik weet niet of een draf veel natuurlijk is dan galop. Hangt af van de hond. Denk dat voor een windhond een galop veel natuurlijk is dan draf. Voor mijn border is galop ook veel makkelijker dan draf.

die belasting enzo moet je ook niet zo zwaar tillen hoor. Je rijd je hond echt niet aan gort als hij altijd galoppeerd (in een niet al te hoog tempo). Zijn bespiering heet de kans om iets onevenredig worden, maar voor een normale huishond heeft dat nou niet zulke desastreuze gevolgen hoor.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief

Dat van loopse teven en reuen er achteraan... tja.... kan ze ook geen 3 weken opsluiten, reuen ruiken ook als ik loop. :wink: Dacht misschien een lichamelijke reden ofzo.
En misschien ben ik wel te snel bang voor belasting etc, omdat m'n ervaring nu eenmaal rot is met gewrichten. (oké, was een héél anders ras)

Het is geen huishond gyanty. Het is een hondje wat 2-3x per week knpv traint, dus is ook aardig wat gewend. Ze is ook heel rank en tenger. Misschien doet ze het daarom allemaal wel zo makkelijk met fietsen.
Ik ga morgen kijken hoe ik haar kan gaan leren om de commando's te gaan leren van galop en draf. Moet te doen zijn.
Ze galopeert zo ontzettend makkelijk, of dat ze een koekje op eet. :D
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Daisy@ schreef:Bedankt voor de reactie's. Ik had ook zelf al zitten zoeken op het net, maar deze filmpjes niet gezien.
Het verschil weet ik nu. En ik weet ook dat Indy bijna alles in galop doet naast de fiets. Ik heb nog niet geprobeerd hoe langzaam ik moet gaan om ze in draf te houden. Vermoed dat ik dan zijwieltjes nodig heb :N: anders rol ik om.
Want wat ik hier lees over de belasting in galop, die dan aan één kant meer is omdat een hond vaak voorkeur heeft, vind ik dan toch wel eng. Omdat ik best veel fiets met haar.
Vera loopt altijd in draf aan de fiets, en dat kan ze tot een heel fiks tempo volhouden (echt dat ik wat tandjes bij moet zetten om snelheid te maken, en dan loopt zij nog in draf. Ze kan heul snel draven :mrgreen: ). Dus het lijkt me niet dat je bij Indy dan zijwieltjes nodig zou hebben als ze eenmaal doorheeft wat de bedoeling is :wink:
Ik las ergens op het net dat je met een loopse teef niet mag fietsen. Stond geen reden bij. Weet iemand dat?
Natuurlijk kijk je altijd naar de hond hoe die het doet.
Volgens mij is dat kul hoor. Ik fiets ook altijd met een loopse teef, en ik heb dan zelfs nog nooit reuen achter ons aan gehad.
Afbeelding
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Kyra gaat ook heel snel in galop. Ze kent het commando 'kalm' en dat gaat ze ook wel in draf, alleen vind ze dat de hele tijd niet leuk, ze vervalt dan snel in een langzame draf. Het gaat steeds beter, ze gaat nu hele stukken in draf en daar beloon ik dan ook voor.

Ik doe ook wel interval met haar, het eerste stuk moet ze in draf, dan komen we op een lang recht stuk en dan mag ze even in galop - dan trap ik ook even stevig door, daarna weer rustig aan, nog een keer flink tempo en het laatste stuk ook weer in draf.
Merk aan Kyra dat ze deze interval heel erg leuk vind.
Daisy@
Zeer actief

Moos, zolang ze niet weet wat de bedoeling is bedoel ik dat ik zijwieltjes nodig heb :wink: Ze gaat héél snel in galop namelijk.
Morgen ga ik aan de slag met de commando's aan het lopen koppelen. Nieuwe uitdaging! :ok:

Afwisselen zal ik ook zeker gaan doen. Moet toch af en toe even door kunnen rennen hé.
wita-lap
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog
Contacteer:

Ongelezen bericht door wita-lap »

Hoe fietsen jullie dan met je hond? De riem in de hand of aan zo'n beugel aan de fiets.
Ik fiets zelf ook wel eens met de honden, maar ik vind mezelf niet erg stabiel als ik met een hand aan het stuur moet fietsen.
Ben niet echt groot van stuk, en kan als ik op het zadel zit dus niet met een been de grond raken.
Dus lijkt mij zo'n beugel wel wat, heeft iemand daar ervaring mee?
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

wita-lap schreef:Hoe fietsen jullie dan met je hond? De riem in de hand of aan zo'n beugel aan de fiets.
Ik fiets zelf ook wel eens met de honden, maar ik vind mezelf niet erg stabiel als ik met een hand aan het stuur moet fietsen.
Ben niet echt groot van stuk, en kan als ik op het zadel zit dus niet met een been de grond raken.
Ik fiets met de riem in mijn hand, meestal die hand los van het stuur. Ik kom ook niet met mijn voet aan de grond, maar heb daar nooit geen probleem mee.
Daisy@
Zeer actief

Zo'n beugel lijkt mij weer niets!
Ik heb liever zelf de controle over de riem. Met één had fietsen is best te doen. Kan ook niet met m'n voeten bij de grond, moet ik ook van het zadel.
Wil ik stoppen laat ik haar dat weten, moet ze opletten en dan naast de fiets gaan zitten.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

wita-lap schreef:Hoe fietsen jullie dan met je hond? De riem in de hand of aan zo'n beugel aan de fiets.
Met riem in de hand, en een hondje in een mandje aan het stuur. Deels houd ik beide handen aan het stuur (met de lijn ertussen dan dus) en deels heb ik 1 hand los van het stuur. Ligt er maar net aan.
Nou is Vera wel een hele betrouwbare hond naast de fiets. Als we fietsen, dan fietsen we, en dan is ze niet met zo heel veel andere dingen bezig. Ook uitvallende andere honden hobbelt ze (met een schuin oog) langs. En ze is niet heel erg sterk, ik kan haar makkelijk met 1 hand houden in ieder geval, stel dat ze opeens wel tegen alle verwachtingen in gek zou gaan doen.

En oh ja, ze kent "let op" voor onvewachte bochten :mrgreen:
Afbeelding
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Ik fiets met de honden aan de Springer (zo'n beugel). Ik ben met Floor nu aan het opbouwen, maar als wat meer gewend is, dan gaan Chester en Floor samen aan de springer. Ik heb echt geprobeerd te fietsen met de lijn in mijn hand, maar daar ben ik echt te lomp voor. Na een paar bijna ongelukken heb ik maar een Springer aangeschaft.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ik fiets met beide lijnen in de hand. Lijkt me niks zo'n beugel, maar ik kan er niet echt een oordeel over geven, heb het nog nooit geprobeerd.
Gr. Aniek

Afbeelding
Daisy@
Zeer actief

Ik denk dat Indy stiekem internet heeft in haar kennel. En ze dit topic gelezen heeft.
Iets langzamer gefiets en ze ging netjes in draf. Als ze naar galop wilde zei ik 'rustig' en dan ging ze weer in draf.
Slim ding! :D

Laat haar nu even helemaal geen galop doen, eerst maar eens goed wennen dat bij de fiets draf hoort.
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Leuk dat Indy zo geniet van het fietsen en fijn dat ze het snel door heeft. :ok: Ben wel benieuwd hoe ze er inmiddels uit ziet trouwens.

Ik vind zo'n beugel, de springer, ideaal. Voor korte stukken gebruik ik hem niet, maar voor de langere stukken vind ik het super. Ik kreeg op den duur last van mijn rug omdat ik de hele tijd scheef op mijn fiets zat en na het aanschaffen van de springer was dat direct over. Ook heb ik een fiets met handremmen, dus het is wel handig om dan twee handen aan het stuur te kunnen houden. Nu luistert de hond prima aan de fiets, maar ik vind het gewoon lekkerder fietsen. Ook als hij wel een keer een broodkorst probeert te pakken die in de goot ligt dan heb ik daar met de springer helemaal geen last van.
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
Daisy@
Zeer actief

We vinden het allebei heel leuk, dus wil het echt verder uitbouwen met haar.
Dinsdag moet m'n fiets voor een beurtje. Heb gelijk een klm teller besteld die ze erop gaan zetten. Wel leuk om te weten hoe hard het gaat en hoe ver.
gyanty
Zeer actief

Ik fiets ook met de riem in mijn hand (ja ook met 3 honden). Hond goed leren dat trekken niet de bedoeling is, zodat je twee handen aan stuur kunt houden. Ik heb ook gewoon handremmen en geen problemen mee. En tja ik weet niet hoe klein je bent, maar dan was een kleinere fiets misschien handiger geweest?
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Daisy@ schreef:Zo'n beugel lijkt mij weer niets!
Ik heb liever zelf de controle over de riem. Met één had fietsen is best te doen. Kan ook niet met m'n voeten bij de grond, moet ik ook van het zadel.
Wil ik stoppen laat ik haar dat weten, moet ze opletten en dan naast de fiets gaan zitten.
Ik vind de springer wel heel fijn, maar daarbij draagt Charlie dan ook nog een riem. :mrgreen: Ze zit dus vast aan de springer met haar tuig, een extra halsband aan het tuig vast zodat ze niet los kan en dan nog een halsband met riem er aan die ik vast heb.
Ziet er niet uit, maar ze kan mij zo niet omver trekken en ik heb wat extra controle.
Dan nog gebruik ik m'n stem meer dan de riem, maar met zo'n rotzak is wat extra zekerheid nooit weg :tongue:
Ik denk zelf dat wanneer ze vaker écht moe is ze minder fel gaat reageren op andere honden en aan de fiets heeft ze daarbij veel meer aandacht voor me...

Met alleen een riem was ze bang voor de fiets en toen de springer er op zat viel het kwartje vrijwel meteen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”