Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tweedehands honden deel 14

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Kelev de oude
Actief
Mijn ras(sen): 1 Kruising whippet
2 Galgo's
en een onduidelijke kruising

tweedehands honden deel 14

Ongelezen bericht door Kelev de oude »

14
Als kind las ik alle dierenboeken waar ik de hand op kon leggen. Ik had een speciale belangstelling voor boeken over honden, en al heel vroeg was ik op de hoogte van de africhting en opvoeding van honden.
Nog voordat ik zelf een hond had wist ik al hoe je een pup moest grootbrengen zodat hij zou uitgroeien tot een evenwichtige kameraad, die alles zou doen wat je van hem vroeg.
Toen ik mijn eerste hondje kreeg (een pienter bastaardje) nam ik direct zijn opvoeding ter hand, want één van de voorwaarden was dat niemand last van het beestje mocht ondervinden.
Zo gauw ik uit school kwam was ik buiten met "Funny" (want zo heette hij) in de weer, en ik leerde hem allerlei nuttige zaken.
Op een dag werd ik bij het trainen gadegeslagen door een wat oudere dame met een drietal hollandse keeshonden. Zij maakte mij een compliment omtrent mijn omgang met de hond,
en vroeg of ik er wat voor voelde om bij de kynologenclub te komen werken als instructeur.
Het was in de tijd dat een hond nog niet 'standaard' op cursus ging. Het ging om mensen die bij elkaar kwamen omdat hun hond zo onhandelbaar was dat zij zich geen raad meer wisten.
Er was een tekort aan instructeurs of een overschot aan probleemgevallen, het is maar hoe je het bekijkt.
Ik was zeer gevlijd dat men (ondanks mijn zeer jonge leeftijd) voldoende vertrouwen in mij stelde om mij dit werk te laten doen, en dus was ik iedere zondag al vroeg op het trainingsveld te vinden.
Eigenlijk was het geen trainingsveld maar gewoon een stuk heide in de buurt van een theehuis. Dat het een trainingsveld was kon je alleen zien aan een uitgesleten kring,
waar het circus zijn rondjes liep om ze te leren fatsoenlijk aan de lijn te volgen, en elkaar in die
tussentijd niet op te vreten.
Ik vertel u deze lange opschepperige inleiding om u er van te overtuigen dat ik na 55 jaar wel een beetje weet hoe je een hond kunt laten komen op bevel.
Tenminste...dat dacht ik.
Maar sinds de komst van de Galgo's is die overtuiging aan ernstige inflatie onderhevig.
Ik zal u schetsen wat er gebeurt.

Aan het begin van de wandeling laat ik de honden los. Zij stuiven er als een stel maniakken vandoor, om de ledematen los te maken en de lichaamstemperatuur op niveau te brengen.
Na een kilometer of wat zijn zij even uitgeraasd en gaan zij uitkijken naar andere bronnen van vermaak. Zoals daar zijn;
hondjes om mee te spelen, muizen om op te eten, of konijnen om te bejagen. Onze vaste route is eigenlijk een grote boog om het overzichtelijke deel van de Hoorneboegse heide.
Halverwege die boog zijn wij dus bezig aan de terugtocht. Dat weet Gijsje, en die gaat dus de zaak ophouden.

Zij heeft daar verschillende methoden voor. Het duurde even voordat het tot mij doordrong waar zij mee bezig is, zo subtiel is haar aanpak.
Het kan zijn dat zij in de verte een hondje ziet waar zij mee wil spelen. Maar halverwege breekt zij het spel af, en gaat er vandoor.
Een andere methode is "een interessant spoor volgen"... Zij loopt dan helemaal verdiept in het spoor van ons weg. Als ik haar roep reageert zij niet, maar gaat hardnekkig verder met snuffelen, en manoeuvreert consequent bij mij vandaan, zonder dat zij naar mij kijkt. Zelfs als ik duidelijk zichtbaar een zak worst tevoorschijn haal kijkt zij niet. Zij kijkt ook niet als ik de andere honden al dat lekkers geef.
Zij gaat onverstoorbaar door met spoorzoekertje spelen. Dan weer naar links en vervolgens naar rechts, maar nooit, echt helemaal nooit mijn richting uit!
Alsof de konijnen alleen daar lopen waar ik niet loop!!
Dit gedoe te moeten gadeslaan en daarbij volstrekt genegeerd te worden is zenuwslopend. Vooral met die regen en kou van dit seizoen. Ik heb wintervoeten
en permanent dooie vingers, die dan ook volkomen gevoelloos zijn. Mijn verlangen naar een kop hete koffie groeit met de minuut.
Wanneer ik mij resoluut omdraai, en in de richting van de uitgang loop zie ik dat zij mij volgt. Maar zij handhaaft heel zorgvuldig een afstand van circa 200 meter tussen ons.
Als ik omdraai, en naar haar toeloop draait zij ook om en gaat weer net zo hard terug.
Ik zou heel snel van haar weg moeten lopen, maar dat breng ik niet meer op. Ik heb geen snelheid meer, en mijn uithoudingsvermogen heeft ernstig geleden.
Na honderd meter ben ik blauw.
Ik ben op de bodem van mijn trukendoos beland, en zij heeft het allemaal doorzien. Ze trapt nergens in.

wordt vervolgd
Kelev
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Re: tweedehands honden deel 14

Ongelezen bericht door mariabel »

oh gelukkig kunnen de grootste honden kenners dus soms nog niet weten hoe ze iets aan moeten pakken.. wel geweldig dat de liefde voor honden er altijd al was en altijd ook verweven zijn met het leven begrijp ik.. benieuwd naar deel 15 wacht ik weer af..
Afbeelding
Nuran Gino
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee Zwitserse Witte Herders, Nuran en Santoz
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nuran Gino »

Een dame met een sterke eigen wil?
Mooi geschreven weer, heb de laatste paar delen weer met veel plezier gelezen....
Afbeelding
Groetjes Marjan en een poot van Nuran en Santoz
http://www.nurangino.nl
Shooting Star
Actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shooting Star »

Wat een prachtige verhalen! Echt geweldig om te kunnen leren van zo'n ervaren iemand!

Ik lees dat u op de Zuiderheide in Hilversum loopt. Nu woon ik ver bij u vandaan (Drenthe), maar de omgeving ken ik toch wel redelijk. Mijn opa en oma hebben namelijk hun hele leven samen in Hilversum gewoond en liggen nu beiden begraven op Zuiderhof. Wat een prachtige begraafplaats is dat toch! Ik kom er alleen eigenlijk nooit, want de overledenen zijn voor mijn gevoel niet daar te vinden. Zij zijn gewoon waar wij zijn, als we ze nodig hebben. Vroeger kwam ik echter regelmatig in Hilversum, lekker logeren bij opa en oma, heerlijk verwend worden :smile1:

Ik ben hier net nieuw, maar uw verhalen heb ik meteen allemaal ademloos gelezen. Ik wacht in spanning op de vervolgen.
Kelev de oude
Actief
2 Galgo's

Shooting Star schreef:Wat een prachtige verhalen! Echt geweldig om te kunnen leren van zo'n ervaren iemand!
Dank u zeer voor dit mooie compliment
Ik lees dat u op de Zuiderheide in Hilversum loopt. Nu woon ik ver bij u vandaan (Drenthe), maar de omgeving ken ik toch wel redelijk.
En ik kwam vroeger heel vaak in Drente (Samen met zuid limburg de mooiste plaatsen in Nederland). Soms heb ik gewoon heimwee naar Drente, ook al heb ik daar nooit gewoond.
Toen mijn kinderen nog klein waren gingen wij daar vaak kamperen, en brachten dagen achtereen door in die prachtige dierentuin in Emmen. Of in het Veenmuseum!
Of gewoon wandelen in Dwingeloo. Wat zou ik graag de laatste rest van mijn leven in Drente wonen.
Mijn opa en oma hebben namelijk hun hele leven samen in Hilversum gewoond en liggen nu beiden begraven op Zuiderhof. Wat een prachtige begraafplaats is dat toch! Ik kom er alleen eigenlijk nooit, want de overledenen zijn voor mijn gevoel niet daar te vinden.
Ik loop elke dag langs die begraafplaats, en het is inderdaad een goed oord. Ik ben het met je eens dat je dierbaren daar niet werkelijk meer zijn, maar dat je ze voor de geest kunt halen wanneer je aan ze denkt is wel een troostrijke gedachte.
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Weer een prachtig verhaal. Het is mooi om te lezen dat u vroeger al zoveel met honden bezig was! :ok:
Afbeelding
senna en odin
Zeer actief

Ongelezen bericht door senna en odin »

Wederom ge-no-ten :ok:
Kijk uit naar de volgende delen want ik denk maar zo dat de avonturen nog laaaaaaaaaannnng niet zijn afgelopen. :engel:
Groetjes Belinda
Afbeelding
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

Ook weer genoten! :ok:
Afbeelding
Cato
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door Cato »

Na een paar dgn niet hier te zijn geweest , nu weer lekker 3 prachtige delen kunnen lezen.
Groetjes saskia en een poot van cato
Afbeelding
Knoeppie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle

Ongelezen bericht door Knoeppie »

Elke donderdag kijk ik of ik u zie lopen maar u zult op een heel andere tijd lopen dan wij. (Ik werk op de Loosdrachtseweg en loop iedere donderdag met hond en oppaskinderen over de hei vanaf 14.45)
Zie u wel regelmatig in de zijstraten lopen, in ed buurt van hun school.
Groetjes Michaëla en Knoeppie

Afbeelding
Kelev de oude
Actief
2 Galgo's

Knoeppie schreef:Elke donderdag kijk ik of ik u zie lopen maar u zult op een heel andere tijd lopen dan wij. (Ik werk op de Loosdrachtseweg en loop iedere donderdag met hond en oppaskinderen over de hei vanaf 14.45)
Zie u wel regelmatig in de zijstraten lopen, in ed buurt van hun school.
Ik loop om 14.30 de hele Admiraal de Ruyterlaan af. Daarbij kom ik inderdaad voorbij een school.
Vaak maak ik met de kinderen daar een praatje, want zij willen graag de honden aaien.
Aan het eind van de laan steek ik de Kolhornseweg over en door het klaphek sta ik op de hei.
Wij zullen elkaar vast wel een keer ontmoeten, maar vandaag heb ik u helaas misgelopen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”