Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe hoog springt een hond?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Lorwen
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Hopelijk bijna eigenaar van een Sheltie-pup !

Hoe hoog springt een hond?

Ongelezen bericht door Lorwen »

Sinds we bezig zijn met uit te zoeken welke hond we zouden willen, moeten we ook zorgen voor een degelijke omheining...

Maar hoe hoog moet die dan zijn? Hoe hoog kunnen chihuahuas (niet zo hoog waarschijnlijk), vlinderhondjes (al een beetje hoger) en shelties springen?

Ik dacht van we nemen een draad van 1m20 en graven die 20cm in de grond in om tegen te gaan dat ze eronderdoor gaan graven, maar dan schiet er maar 1m meer over.... Kunnen ze daarover zonder dat ze eerst ergens anders op gaan springen?
En is 20cm in de grond genoeg?

De bedoeling is wel dat er nog een haag tegen geplant wordt, die dus hoger dan de 1 m zal worden waarschijnlijk, maar die zal nog wel enkele jaren nodig hebben om volledig uit te groeien...

Zouden we toch maar 1m50 nemen?
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Hoe hoog springt een hond?

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

ik zou eerst eens bepalen welk ras je wilt en daarna eens kijken wat je ervoor nodig hebt....
Ik heb een omheining van 1 meter 20 mijn teef kan een stuk hoger springen maar opvoeding doet ook een hoop.
En ik neem aan dat als je een chihuahua neemt dat je deze niet onbeheerd in je tuin laat zwerven..
Afbeelding
josefientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griekse herder

Ongelezen bericht door josefientje »

Waarom niet? Als je tuin wawaproof is?
Afbeelding
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Shelties kunnen geloof ik wel 1,50 springen.
En ook al zouden mijn honden er niet zomaar vandoor gaan, ik vind het een stuk relaxter als ik weet dat ze niet gemakkelijk weg kunnen.
Hier kan dat overigens wel maar ze doen het niet, we hebben slechts coniferen met kippegaas van 60 cm hoog.
Lorwen
Vaste gebruiker

Tja, de bedoeling is natuurlijk dat deze omheining blijft staan ook als we alle drie hebben...
Dus ja, voor een chihuahua zal 50cm misschien al genoeg zijn, maar voor een sheltie misschien peanuts...
Zou niet graag elke keer we een andere hond nemen een andere omheining zetten :neenee:

Welk ras het ook wordt, ik denk niet dat we hem/haar ooit onbewaakt buiten zullen laten, maar als die tijd van't jaar eraan komt... zou ik toch graag een beetje zeker zijn dat als ik buiten kom met de hond hij/zij er niet vandoor gaat voor ik nog maar goed en wel buiten ben.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

josefientje schreef:Waarom niet? Als je tuin wawaproof is?
omdat die waarschijnlijk niet naar mens van buitenaf proof is...
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

omdat nederland nog steeds niet roofvogelvrij is.... en een wawa nog steeds diefstalgevoelig is. Ik ken genoeg berichten dat een wawa uit de tuin is gejat
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Macho is laatst over een hek van 2.50 gegaan, hij rent er gewoon tegenop en dan er overheen.
Hoe groot die kleine hondjes kunnen springen weet ik niet, maar 1 meter moeten ze zeker kunnen denk ik.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Lorwen
Vaste gebruiker

Ondanks het feit dat ik in België woon en de grootste roofvogel die ik in de buurt gezien heb een valk was, zal ik hem/haar nooit alleen achter laten in de tuin hoor. Mn ergste nachtmerrie, mn beste vriendje ontvoerd en doodgepikt door een roofvogel :cry:

Of meegenomen door god weet wie :cry: :boos:

Gewoon een omheining zodat hij/zij er niet vandoor gaat als er iemand met zijn hond over't straat wandelt...
dagmar88
Zeer actief

Toch zou ik hem hoger maken, die omheining.
Gewoon, zodat er niemand zomaar bij kan en er geen andere honden over het hek naar binnen kunnen...
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nilo heeft een keer vanuit stand tegen iemand's schouders gesprongen. Dus umm, zo'n 1,60m?
josefientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griekse herder

Ongelezen bericht door josefientje »

dagmar88 schreef:
omdat die waarschijnlijk niet naar mens van buitenaf proof is...

owkee.........

Daar ging ik even niet van uit. Dat komt ervan als je op een eiland gaat wonen. Dan wordt je wat naïever :mann:
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Shelties kunnen wel in je armen springen dus 1.40 meter zeker.
DesireeK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Golden retriever/labrador, Jack Russel, Mechelse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door DesireeK »

De moeder van mijn mechel springt uit stilstand makkelijk over 2 meter, Djuna zelf springt nu al ruim anderhalve meter met haar 8 maanden.. Onze Jack russell springt helemaal niet omdat ze niet weet dat ze het kan ;) ik heb ze van het ras toch wel eens heel hoog zien springen..
Afbeelding
Onderschrift gemaakt door Kiki2000
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Ik zou hem wel hoger maken.. je zal vast wel een keer ff snel naar binnen lopen om de telefoon op te nemen ofzo, dan kan iemand zo over die 1 meter je chihuahua meepakken. Hoort zo vaak van die verhalen over gestolen chihuahua's. Zou het risico niet nemen.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

De gemiddelde sheltie kan je weliswaar leren om in iemands armen te springen, maar ik vertrouw ze (op vakantie bijv. )met een omheining van ca 80 cm of hoger. Natuurlijk laat ikze NOOIT ook niuet uit grapje over een omheining springen; als ze eenmaal snappen dat dat KAN zullen ze het eerder proberen.
Een eigen tuin zou ik idd met een hekwerk van 1.20 - 1.50 willen omheinen voor shelties. Let op: geen muurtjes van de hoogte; daar kunnen ze nog wel op springen.. en dan aan de andere kant af ;-)

Wil je 100% zekerheid... ga je voor 2 meter, maar goed, neem je dan een galgo.. die lacht 's en stuitert er alsnog overheen ;-)

Aanvulling; op vakantie zijn ze nooit alleen in de tuin. Thuis hebben we een 100% om-muurde tuin van zo'n 170 cm hoog.

Let op de "mazen" in je hekwerk: dat ze er niet doorheen kunnen ;-)

Suzanne
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

EschaenStefanie schreef:ik zou eerst eens bepalen welk ras je wilt en daarna eens kijken wat je ervoor nodig hebt....
Ik heb een omheining van 1 meter 20 mijn teef kan een stuk hoger springen maar opvoeding doet ook een hoop.
En ik neem aan dat als je een chihuahua neemt dat je deze niet onbeheerd in je tuin laat zwerven..
Duidelijk maken dat dat niet mag, inderdaad, dan heb je aan een hekkie van 50 cm al genoeg. Lilo zou hier met gemak over de schutting heen kunnen, voorheen hadden we een schutting met verschillende hoogtes, en Jack had ook moeiteloos die lage stukkies kunnen nemen. Maar het mag niet. Het mag ECHT niet, net zo min als de trap op, en daar heb ik nooit iets voor gezet. Ik ben verre van een kei in honden opvoeden, maar dat soort grenzen aangeven vond ik stikmakkelijk. Als je er de eerste dagen/weken bovenop zit en direct een stemcorrectie geeft als je hond staat te denken over die schutting, en een koekie als er geluisterd wordt, is het nooit meer een punt. Al zit er een kat met een pond biefstuk in zijn bek aan de andere kant van de schutting te jennen, het zou niet in die koppen opkomen om erover heen te springen of te klimmen. Want dat doen we hier niet.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Mijn Jamey'tje van 28 cm springt makkelijk borsthoogte... En dat is al als ze gewoon vrolijk is, dan is ze niet eens aan het proberen te ontsnappen (dat heeft ze eigenlijk ook nooit gedaan, pogingen tot ontsnappen)
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

geen idee hoe hoog ze kunnen springen
onze DC reu (66cm schofhoogte) gaat niet over onze omheining en die is 1,2m
maar als je nu 2 emmers pakt er een bezemsteel overlegt om hem te laten springen, gaat hij er ook niet over :engel:
hier kunnen ze in principe allemaal over de omheining heen (buiten de pups) maar geen 1 die het effectief doet
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Mijn teefje springt niet maar klimt echt in hekken en trekt zich dan erover heen dus ze is al een keer op mijn werk (asiel/pension) over 4 meter geklommen dus ik denk dat die overal over heen zou gaan. Dus dat je een heel slim hondje treft is niet te hopen :mrgreen:
Kelev de oude
Actief
Mijn ras(sen): 1 Kruising whippet
2 Galgo's
en een onduidelijke kruising

Ongelezen bericht door Kelev de oude »

Mijn oude kruising whippet 'Mahér' klom in het asiel over het hek van de speelweide. Dat hek was 2.50 m. hoog. Dit kunstje flikte hij in twee verschillende asiels. Ik kreeg dan ook de waarschuwing mee, dat hij een uitbreker was.
Onze tuin is slechts omgeven door een vrij dikke ligusterhaag. Een windhond loopt daar zo doorheen. Mahér heeft dat nooit gedaan, en de andere windhonden doen dat ook niet. Zij springen op de hei wel over het toegangshek van 1.50 m.
Moeiteloos en puur voor de lol, om te demonstreren dat zij het kunnen!
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie

Ongelezen bericht door bennie »

Kayla hier is ook een haudini, in het asiel is ze ook ontsnapt. Onze omheining is 1 meter hoog schapengaas en daar blijft ze netjes binnen, net als de andere honden. Alleen Azul is er een keertje overgesprongen, maar hij begrijpt inmiddels dat het geen agility toestel is.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Tsja... Onze honden springen makkelijk hoger dan de omheining is. Maar ze springen er niet over heen :)
Lorwen
Vaste gebruiker

Dus 't komt er eigenlijk op neer van een omheining te zetten die ons aanstaat en de hond (welke het ook wordt) aanleren van er niet over te springen of afleren van erover te springen of er onder te kruipen...

We zouden zoiets opteren. Qua grootte van mazen zal deze wel doenbaar zijn voor een chike (5 x 5)
Afbeelding

Moest het niet zijn kunnen we nog altijd onderstaande zetten tot ie volwassen is en er niet meer doorkan, of laten staan.
Afbeelding

Als poort zouden we de onderstaande nemen, natuurlijk voor zorgen dat hij er niet onder kan graven...
Afbeelding

Wat denken jullie?
kaplaars
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door kaplaars »

Die laatste poort, daar zit een gleuf van plus/min 12 cm onder.
De kruising chi van mijn moeder kruipt daar met gemak onderdoor.
Zo'n poort staat namelijk ook bij het uit-ren-veld, en als mevrouw geen zin meer heeft, of word gelokt door andere mensen :hmmm: is ze er meteen onderdoor.
Lorwen
Vaste gebruiker

ok, boordsteen onderzetten die net aansluit dus, bedankt!
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie

Ongelezen bericht door bennie »

Je kunt er voor de zekerheid natuurlijk ook nog een knpv-mechelaar bijnemen, zo'n reus, ,die de chiwawa beschermd tegen indringers :mrgreen: .
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Lorwen schreef:Dus 't komt er eigenlijk op neer van een omheining te zetten die ons aanstaat en de hond (welke het ook wordt) aanleren van er niet over te springen of afleren van erover te springen of er onder te kruipen...

We zouden zoiets opteren. Qua grootte van mazen zal deze wel doenbaar zijn voor een chike (5 x 5)
Afbeelding
Afgezien van dat ik het oerlelijk vind, zou ik gevoelsmatig dieren niet achter zo'n omheining willen hebben. *Als* het toch eens fout gaat, is de kans dat ze blijven haken veel groter dan bij een houten schutting of een heg.

Maar goed, ik ben een muts in dat soort dingen, ik zie meteen een chi aan zo'n hekkie hangen met een compleet verdraaide poot. :oeps:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
dagmar88
Zeer actief

Inge O schreef:
_Inge_ schreef:Ik zou hem wel hoger maken.. je zal vast wel een keer ff snel naar binnen lopen om de telefoon op te nemen ofzo, dan kan iemand zo over die 1 meter je chihuahua meepakken.
:smile: denk je nu echt dat het op alle hoeken van de straat vol staat met bandieten die staan te wachten tot er eens een keer een wawa 20 seconden onbeheerd achterblijft?

het is een wawa hoor, geen klomp goud :mrgreen: .
Nee? :denken: er zijn er de afgelopen weken nog 2 gestolen en ik heb zelfs al meegemaakt dat er bij bekenden is ingebroken alleen om hun franse bull van nog geen jaar mee te nemen.

Ook op amivedi staan er meer die gewoon thuis meegenomen zijn...

Als ze iedere 6 maanden 1200 tot 1800 euro winst maken aan pups een paar jaar lang is die chi wel zijn gewicht in goud waard.
Inc

Ongelezen bericht door Inc »

Ik zou zeggen, ga niet voor het minimale maar ga voor het maximale :19:
Baat het niet dan schaadt het niet.

Geen idee hoe hoog wawa's kunnen springen. Mijn schoonouders hebben een Engelse Setter kruising en die is laatst over 2.1m gegaan, met boven en onder electriciteit. Sommige honden kunnen er wat van :oeps:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”