Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

richting apport

Moderator: moderatorteam

jaime
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Collie en Rottweiler
Aantal honden: 5

richting apport

Ongelezen bericht door jaime »

Ik moet mijn hond voor gg3 het richtingapport aanleren, nu kreeg ik de tip om eerst met een target een neustouch te leren .....in principe gaat ze met handgebaar dan ook wel die richting uit in plaats van aanraken brengt ze de hele target. Dit doet ze zowel rechts al links prima dus naar de target toe gaan, nu de target vervangen door eerst 1 blok en dat gaat prima zodra beide bl;okken zowel links als rechts er liggen begint het een bende te worden ze lijkt niet meer te kijken naar mijn handgebaar en te luisteren naar het commando en gaat het blok halen wat ze als laatste heeft zien vallen of wordt neergelegd.
Hoe zorg ik nu dat ze toch gaat kiujken naar mijn gebaar en luisteren naar wat ik zeg? Ben ik te snel gegaan en is het beter om weer stappen terug te doen?

groetjes jaime
Afbeelding
groetjes jaime en een poot van Charlie, Deejay, Baileys, Indy en Jazz
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS
Aantal honden: 1

Re: richting apport

Ongelezen bericht door Veenmug »

jaime schreef:Ik moet mijn hond voor gg3 het richtingapport aanleren, nu kreeg ik de tip om eerst met een target een neustouch te leren .....in principe gaat ze met handgebaar dan ook wel die richting uit in plaats van aanraken brengt ze de hele target. Dit doet ze zowel rechts al links prima dus naar de target toe gaan, nu de target vervangen door eerst 1 blok en dat gaat prima zodra beide bl;okken zowel links als rechts er liggen begint het een bende te worden ze lijkt niet meer te kijken naar mijn handgebaar en te luisteren naar het commando en gaat het blok halen wat ze als laatste heeft zien vallen of wordt neergelegd.
Hoe zorg ik nu dat ze toch gaat kiujken naar mijn gebaar en luisteren naar wat ik zeg? Ben ik te snel gegaan en is het beter om weer stappen terug te doen?

groetjes jaime
Kom uit de jachthondenwereld en nooit verder dan GG1. Begrijp absoluut niets van je jargon. Krijg de indruk dat je doelt op een meervoudig apport waarbij de voorjager aangeeft welk apport het eerst gehaald moet worden. Mocht dit zo zijn graag bereid tot advies.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
jaime
Vaste gebruiker

de oefening zoals hij uiteindelijk hoort te zijn:

Apport met richting.

Commando´s: “Vooruit”, “sta”, “rechts/links” en/of armsignaal, “apport” en “los”.

Uitvoering:

Drie houten apporteerblokken worden op één lijn met circa 5 meter tussenruimte
uitgelegd. Het startpunt is ca. 20 meter van de middelste apporteerblok.
De hond wordt in een rechte lijn naar een markering (klein, liefst een half bolletje)
gestuurd ca. 10 meter van het startpunt en krijgt het commando te blijven staan bij
de markering. De hond moet de sta positie innemen binnen een cirkel met een radius
van 2 meter rond de markering. Na ca. 3 seconden krijgt de geleider de aanwijzing
om de hond, naar het vooraf gelootte apporteerblok (links of rechts) te zenden en te
laten apporteren. De hond dient het apporteerblok correct af te geven.
Nadat is geloot, worden de 3 apporteerblokken uitgelegd. LET OP: Het middelste
apporteerblok kan nooit worden geloot. Het gelootte apporteerblok - links of rechts
- wordt als eerste neergelegd. Gedurende deze handeling staan geleider en hond op
het startpunt, met het gezicht naar het middelste apporteerblok opgesteld, op een
afstand van ca. 20 meter.
Drie soorten apporteerblokken moeten beschikbaar zijn (max 450 gram), geschikt
voor verschillende rassen. De grootte van het apporteerblok moet in verhouding zijn
met de grootte van de hond. Maar de geleider is vrij om de grootte te kiezen.
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

In mijn ogen alleen maar te trainen met helpers en graag apporterende honden. Even het middelste blok en de diepte vergeten. Het linkse en rechtse blok praktisch in een lijn naast je neerleggen. Helper er bij. Je kunt nu mbv pivoteren redelijk gemakkelijk je hond richting geven. Niet het goede apport halen is door helper weg laten nemen: geen succes. De hoek van bijna 1800 steeds kleiner maken. Houd het bij niet luisteren geen succes.
Volgende stap beetje terug in de opleiding vooruit sturen: zit, sta...... en eerst terug roepen daarna weer hoek van 1800 en weinig diepte om het apport links of rechts te mogen halen. Diepte en scherpte van de hoek langzaam opvoeren.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Waarom knip je de oefening dan niet weer even in twee stukken?
1. Naar de markering sturen, daar dan zelf ook naar toe gaan en belonen.
2. helemaal onafhankelijk daarvan de hond bij de markering zetten van daar uit naar het blok sturen dat je wilt dat hij haalt.
Omdat je er dicht bij staat heb je je hond beter onder controle en kan je duidelijker aanwijzing geven.

Of beginnen zoals Veenmug zegt.
De hond tussen de twee blokken inzetten en een helper die het blok weghaalt dat hij niet op mag nemen.

Een andere variatie is om de hond tussen twee paaltjes te zetten.
Bij het ene paaltje leg je wel een blok en bij het andere doe je alsof.
In dat geval kan je wel alleen trainen.
Gaat de hond de verkeerde kant op is het jammer voor hem.
Geen blok.

Wat het iets moeilijker maakt is dat de hond bij de markering uiteindelijk moet blijven staan.
Hij mag niet gaan zitten.
Dat is bij het opstellen tussen twee blokken of dummy's iets minder stabiel denk ik?
Ze gaan eerder lopen.
Bij de jachttraining zit de hond doorgaans voor hij een bepaalde richting wordt uitgestuurd.

@Veenmug, de oefening is enigszins vergelijkbaar met dirigeren van de A proef.
Alleen op veel kortere afstanden.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
fredje
Actief

Ongelezen bericht door fredje »

De hond apporteerd graag en goed maak ik op uit het feit dat hij de target apporteert.
Ik zie in dit geval de target als een overbodig hulpmiddel.
Wat wij doen is vanaf de markeer bol de hond naar het eerst neergelegde blok laten kijken
(dit is immers altijd het blok wat hij moet halen)
Daarna gelijk aandacht vragen van de hond,hij mag alleen nog maar naar jou kijken,dus als dat
goed lukt ziet hij niet dat die andere worden weggelegd,ziet hij het wel dan merkt hij door jou aandacht vragen
dat het niet om die blokken gaat.
Honden anticiperen snel,in dit geval kan dat in je voordeel zijn als je consequent de hond altijd het eerste blok laat halen.

Als je de hond vanaf de markeerbol gaat sturen,begin je hetzelfde als hierboven.
Daarna neem je rustig de tijd,kijk zelf constant naar het te halen blok,de meeste honden gaan op den duur kijken waar
de baas naar kijkt.Als je ziet dat de hond naar het goede blok kijkt,dan stuur je hem.
jaime
Vaste gebruiker

fredje schreef:De hond apporteerd graag en goed maak ik op uit het feit dat hij de target apporteert.
Ik zie in dit geval de target als een overbodig hulpmiddel.
Wat wij doen is vanaf de markeer bol de hond naar het eerst neergelegde blok laten kijken
(dit is immers altijd het blok wat hij moet halen)
Daarna gelijk aandacht vragen van de hond,hij mag alleen nog maar naar jou kijken,dus als dat
goed lukt ziet hij niet dat die andere worden weggelegd,ziet hij het wel dan merkt hij door jou aandacht vragen
dat het niet om die blokken gaat.
Honden anticiperen snel,in dit geval kan dat in je voordeel zijn als je consequent de hond altijd het eerste blok laat halen.

Als je de hond vanaf de markeerbol gaat sturen,begin je hetzelfde als hierboven.
Daarna neem je rustig de tijd,kijk zelf constant naar het te halen blok,de meeste honden gaan op den duur kijken waar
de baas naar kijkt.Als je ziet dat de hond naar het goede blok kijkt,dan stuur je hem.
Het grootste probleem zit hem nu in het kijken naar de blokken die neergelegd worden, zij blijft continue naar mij kijken. Wat voor geluid moves of wat dan ook er gemaakt wordt tijdens het trainen door degene die de blokken neerlegd, ze wijgerd daar heen te kijken. Als ik haar richt dan draait ze haar ogen zo dat ze toch naar mij blijft kijken dus hier moet ik mee aan de gang nu
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

jaime schreef:Het grootste probleem zit hem nu in het kijken naar de blokken die neergelegd worden, zij blijft continue naar mij kijken. Wat voor geluid moves of wat dan ook er gemaakt wordt tijdens het trainen door degene die de blokken neerlegd, ze wijgerd daar heen te kijken. Als ik haar richt dan draait ze haar ogen zo dat ze toch naar mij blijft kijken dus hier moet ik mee aan de gang nu
Wat is je commando als je aandacht voor jou wilt en wat zeg je als je wilt dat ze naar het blok kijkt?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
jaime
Vaste gebruiker

ranetje schreef:Wat is je commando als je aandacht voor jou wilt en wat zeg je als je wilt dat ze naar het blok kijkt?
Als ik aandacht voor mij wil zeg ik kijk, maar in dit geval zet ik haar dus bij de start van de oefening aan de voet neer en vraag dus al bij voorbaat geen aandacht voor mezelf aan haar. Ondanks dat gaat ze dus naar me zitten kijken van zo what's next....., op het moment dat het blok valt wat ze moet gaan halen maak ik een zogezegd onbeduidend geluidje, ik zou graag willen dat ze kijkt naar de blokken dat maakt het een stuk makkelijker in mijn ogen dus geef ik haar een let op zodra degene die de bloikken gaat neerleggen begint te lopen naar de diverse posities van de blokken maar dit heeft dus geen nut omdat ze strak naar me blijft kijken
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

jaime schreef:
ranetje schreef:Wat is je commando als je aandacht voor jou wilt en wat zeg je als je wilt dat ze naar het blok kijkt?
Als ik aandacht voor mij wil zeg ik kijk, maar in dit geval zet ik haar dus bij de start van de oefening aan de voet neer en vraag dus al bij voorbaat geen aandacht voor mezelf aan haar. Ondanks dat gaat ze dus naar me zitten kijken van zo what's next....., op het moment dat het blok valt wat ze moet gaan halen maak ik een zogezegd onbeduidend geluidje, ik zou graag willen dat ze kijkt naar de blokken dat maakt het een stuk makkelijker in mijn ogen dus geef ik haar een let op zodra degene die de bloikken gaat neerleggen begint te lopen naar de diverse posities van de blokken maar dit heeft dus geen nut omdat ze strak naar me blijft kijken
Ik denk dat je dat geluidje achterwege moet laten.
Misschien kan degene die het blok neer legt een geluidje maken?

Daarnaast kan je haar misschien ook een commando leren om vooruit te kijken.
Daar kan je "let op" voor gebruiken.
Maar leer haar dan wel wat dat betekent.

Je kunt dat in huis beginnen aan te leren door naast haar te staan en dan op enige afstand een krukje neer te zetten waar iemand anders (of jij zelf) iets heel lekkers op legt.
Op het moment dat haar kop de goede richting op staat zeg je "let op" en meteen er achteraan mag ze gaan om het lekkers te pakken.
Kijk zelf ook in de juiste richting.
Vanuit je ooghoeken kan je wel zien of ze naar jou kijkt of naar het lekkers, maar zorg dat je hele houding richting dat lekkers (later het apport) blijft.

Als ze meer in is voor een speeltje of balletje kan je dat gebruiken.

Ik heb iets dergelijks gebruikt om mijn honden recht vooruit te laten kijken om ze in een rechte lijn vooruit te sturen op de jachttraining.
Bij de obedience training die ik een tijdje met Rana heb gevolgd gebruikte ik dat ook (met het commando "look straight" :wink: ).
Afbeelding
jaime
Vaste gebruiker

ranetje schreef:
jaime schreef:
Ik denk dat je dat geluidje achterwege moet laten.
Misschien kan degene die het blok neer legt een geluidje maken?

Daarnaast kan je haar misschien ook een commando leren om vooruit te kijken.
Daar kan je "let op" voor gebruiken.
Maar leer haar dan wel wat dat betekent.

Je kunt dat in huis beginnen aan te leren door naast haar te staan en dan op enige afstand een krukje neer te zetten waar iemand anders (of jij zelf) iets heel lekkers op legt.
Op het moment dat haar kop de goede richting op staat zeg je "let op" en meteen er achteraan mag ze gaan om het lekkers te pakken.
Kijk zelf ook in de juiste richting.
Vanuit je ooghoeken kan je wel zien of ze naar jou kijkt of naar het lekkers, maar zorg dat je hele houding richting dat lekkers (later het apport) blijft.

Als ze meer in is voor een speeltje of balletje kan je dat gebruiken.

Ik heb iets dergelijks gebruikt om mijn honden recht vooruit te laten kijken om ze in een rechte lijn vooruit te sturen op de jachttraining.
Bij de obedience training die ik een tijdje met Rana heb gevolgd gebruikte ik dat ook (met het commando "look straight" :wink: ).
Dat geluid wordt al gemaakt door degene die de blokken weg legt maar daar reageerd ze dus totaal niet op :ugh:. Tis geweldig zo'n hond met aandacht voor de baas maar in dit geval is het dus zwaar in mijn nadeel. Dat laatste wat je noemt is wel een idee wat het proberen waard is om ze op een punt te richten en dan laten focussen op een voertje of speeltje en dan het commando er aan te verbinden. Zonder extra geluidje maar eens aan de gang met deze methode, dank je voor deze tip :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

jaime schreef: Dat geluid wordt al gemaakt door degene die de blokken weg legt maar daar reageerd ze dus totaal niet op :ugh:. Tis geweldig zo'n hond met aandacht voor de baas maar in dit geval is het dus zwaar in mijn nadeel. Dat laatste wat je noemt is wel een idee wat het proberen waard is om ze op een punt te richten en dan laten focussen op een voertje of speeltje en dan het commando er aan te verbinden. Zonder extra geluidje maar eens aan de gang met deze methode, dank je voor deze tip :ok:
Dat lijkt me logisch, als jij ook een geluidje maakt zal ze eerder naar jou kijken dan naar degene die het blok neer legt :wink:
Zeker als de hond zo op jou is gericht.

Succes met mijn tip.
Ik ben benieuwd of je er uit kunt komen :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”