Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

groente

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

asja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeauxdog x Rottweiler, Bordeauxdog
Aantal honden: 2

groente

Ongelezen bericht door asja »

Ik ben van plan te beginnen met barf, maar zit te twijfelen of ik er groente bij wil geven.

En ik vraag me af wat eigenlijk de stellingen zijn van de BARFers tegen over de NRVers over groente?
Afbeelding
mwillow

Re: groente

Ongelezen bericht door mwillow »

Ik vind groentes geen 'must'. En de 'bioindustrie groentes' van nu, vind ik nauwelijks iets bijdragen aan de gezondheid van een hond c.q. mens. Als je niet de beschikking hebt over kwalitatief goede karkassen/prooidieren, dan kan het voeren van groentes nuttig zijn. Als ruw vezel is het een prima goedkoop alternatief, zowel rauw gepureerd of als gezonde tafelrest.
Mijn beide honden reageerden uiterst slecht op de idiote hoeveelheden verschillende groentes in 1 mix. Daar ben ik al jaren geleden mee gestopt. Wel krijgen ze een paar x per week wat licht gekookt of gestoofde groentes, rauwe restgroentes om gewoon op te knagen en ik ben groot voorstander van kiem- en kruidenmixen, met daaraan toegevoegd wat biologische pitten/zaden. Geen 10/15% en niet dagelijks, maar gemiddeld twee eetlepels per keer. Net hoe het uitkomt. Verder geef ik genoeg gefermenteerde inhoud uit maag en darm van prooidieren. Ik schaar me niet onder een BARF-er, voer volgens de prooidiertheorie van Lonsdale en vooral die van mezelf...met daarbij o.a. wat groentes om diverse redenen. Kijk naar je hond en volg niet wars een theorietje, want geen 1 hond heeft dezelfde behoeftes of reageert exact hetzelfde op een zelf samengestelde voeding. Blijf zelf nadenken.

Een hardnekkige bewering is dat groentes vooral worden gegeven om de pensinhoud van een prooi na te bootsen en dat ze zodoende geen functie hebben. Vooralsnog hebben ze volgens de bekende boekenschrijvers een functie als mineralenaanvuller, dienen ze als prima ruw vezel en ontstoren belangrijke organen zoals lever en nieren. Het heeft in die zin niets met het nabootsen van pensinhoud te maken. Het is geen 'must' groentes te geven, maar zeker ook geen schande. Wil je echt de inhoud van maag en darm nabootsen, dan zul je groentes en andere vormen van ruw vezel moeten fermenteren.

Op het forum vind je meer info hoe dat nu zit met die wolven en het eten van maag- en darminhoud en vind je uitleg over de aanvullingen.Indien je hond het lekker vindt en er goed op reageert, kun je het volgende als 10%-20% Overige geven:
verse kruiden;
kiemen; 
noten, zaden en pitten;
groentes (gezonde tafelresten of gepureerde rauwe groentes);
fruit;
honing;
eieren;
gefermenteerde zuivel (kefir, geitenyoghurt/geitenkarnemelk/geitenricotta).

Bron: http://omschakelen.rauwevoedingvoorhonden.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
AnnSophie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnnSophie »

Ik geef geen groente. Ok als er iets overschiet aan tafel zal ze het misschien later nog in haar eetbak terugvinden, maar ik ga niet speciaal groente kopen/koken voor de hond.

Daarbij als je je hond pens geeft, zou je hem normaal gezien het natuurlijke instinct van het uitschudden van de pens moeten zien doen. Van pensen wordt de inhoud uitgeschud, dus dat ze de maaginhoud opeten is een fabeltje, tenzij het natuurlijk over een muizenmaagje (of ander klein dier) gaat, die veels te klein is om uit te schudden.... :D
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

de gekookte groentes die we over hebben zijn altijd voor de hond, en fruit eten we altijd samen :wink:
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Ik geef geen groente...
Afbeelding
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Gewoon wat je zelf eten een beetje rauw gepureerd of gekookt zonder toevoegingen geven. En echt maar een klein beetje, ten grootte van twee eetlepels. Er zitten wat extra vitaminen in en het simuleert zegmaar de maaginhoud van een konijn of iets dergelijks, dat hadden ze anders ook meegegeten. Hetzelfde geldt voor fruit, ook een klein beetje geven. Het is niet essentieel, maar ze krijgen net wat meer vitaminen binnen.
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Ik geef ook niet bewust groenten maar overschotjes krijgt hij wel, en hij is zot van aardappelschillen :piew: dus als ik aardappels schil krijgt hij af en toe een stukje. Net zoals hij af en toe een wortel krijgt als ik wortelen klaarmaak. Fruit delen we, mandarijntjes lust hij graag en een stukje banaan krijgt hij in zijn kong met wat yoghurt. Elke week geef ik ook een rauw ei.
Afbeelding
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

sTefaniA schreef:Ik geef ook niet bewust groenten maar overschotjes krijgt hij wel, en hij is zot van aardappelschillen :piew: dus als ik aardappels schil krijgt hij af en toe een stukje. Net zoals hij af en toe een wortel krijgt als ik wortelen klaarmaak. Fruit delen we, mandarijntjes lust hij graag en een stukje banaan krijgt hij in zijn kong met wat yoghurt. Elke week geef ik ook een rauw ei.
Aardappelschillen zijn niet goed voor de hond, ik geloof zelfs giftig.
sTefaniA
Zeer actief

MissDorien schreef:
sTefaniA schreef:Ik geef ook niet bewust groenten maar overschotjes krijgt hij wel, en hij is zot van aardappelschillen :piew: dus als ik aardappels schil krijgt hij af en toe een stukje. Net zoals hij af en toe een wortel krijgt als ik wortelen klaarmaak. Fruit delen we, mandarijntjes lust hij graag en een stukje banaan krijgt hij in zijn kong met wat yoghurt. Elke week geef ik ook een rauw ei.
Aardappelschillen zijn niet goed voor de hond, ik geloof zelfs giftig.
Helemaal niet, dat is een fabeltje. De groene delen zoals het loof en de wortels zijn wel giftig!
Als je aardappels te lang laat liggen worden ze groen en worden ze ook giftig. De bessen zijn het giftigst.
Meestal zijn aardappelschillen niet goed voor een hond (en mens) omdat ze bespoten worden. Maar ik heb aardappels uit de tuin van mijn schoonvader en daar is niks mis mee.
Afbeelding
ralf
Actief

Ongelezen bericht door ralf »

Ik ben pas overschakelt op Barf/nrv en geef geen groente.
Ik heb namelijk een hond, geen konijn :D
sTefaniA
Zeer actief

ralf schreef:Ik ben pas overschakelt op Barf/nrv en geef geen groente.
Ik heb namelijk een hond, geen konijn :D
Honden eten nochtans konijntjes die een buikje vol gras, wortelen, blaadjes, groenten hebben. Dat eet je hond ook mee op.
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Groente en fruit is hier een traktatie :engel:
Afbeelding
Tank
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tank »

Ik vind die gifgroene doperwtjes in de Rodi altijd zo vreemd.. zouden ze die verven ofzo, want als ik zelf doperwtjes eet zijn ze lang niet zo fel gekleurd....
yvon
Zeer actief

Ongelezen bericht door yvon »

http://www.voernatuurlijk.nl/Website/NL ... dmenu.html" onclick="window.open(this.href);return false;
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Hier ook geen groente en of fruit.
Ze lustten het geeneens, ik ga ze er niet mee plagen. :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Luna87 »

Ik geef ook geen standaard groente, meer als snack/tussendoortje. Luna vind het heel erg lekker, dus ze krijgt af en toe wat rauwe groente als ik eten voor mezelf aan het maken ben. Fruit krijgt ze als ik fruit eet, vind ze heerlijk! En als ik walnoten, hazelnoten enz. zit te pellen wil madam ook heel graag een paar stukjes :wink:
Afbeelding
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

asja schreef:Ik ben van plan te beginnen met barf, maar zit te twijfelen of ik er groente bij wil geven.

En ik vraag me af wat eigenlijk de stellingen zijn van de BARFers tegen over de NRVers over groente?
http://barf-natuurlijk.nl/beginnen/beginnen_home.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier staat alle informatie over beginnen met barf.
Wil je geen groente voeren, dan voer je het gewoon niet - zo simpel is het.

Na 13 jaar rauw voeren ben ik wel van mening dat de meeste oudere honden beter af zijn met wat groente in de voeding - vanwege de mineralen en andere extraatjes die er in zitten.

Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”