Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
slecht eten
Moderator: moderatorteam
-
oldschool
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): alaskan malamute
cocker spaniel x berner sennen
dwergkees
slecht eten
na bijna een maand proberen enzo post ik hier even mijn vraag, kenzo (alaskan malamute) eet zeer slecht.
nu eerst een korte voorgeschiedenis van de hond, wij hebben hem vorig jaar geadopteerd, na mishandel te zijn.
was volledig ondervoed (lees 18kg), en had verschillende gedragsproblemen. de toen twee jaar oude kenzo heeft een volledig onderzoek gekregen van de dierenarts. enige wat in het boekje stond buiten de entingen was dat hij een zwakke maag had na aanrijding.
hij heeft nooit goed gegeten, waardoor we hem in golven tussen de 22 en 25 kg konden houden, bijna 2maandelijks naar de dierenarts gegaan om te laten controleren ivm vooruitgang, nu wil die echter al bijna een maand zeer moeilijk eten, reeds verschillende voeders gehad was begonnen bij friskies (schiet me niet dood ik wist niet beter) toen hij deze niet meer wilde zijn we overgestapt naar premium voeders zoals royal canin, bento kronen en dergelijke, tot hij deze ook niet meer wou, hebben nu DADO en deze eet hij, enkel indien opgewarmd en met lange tanden.
heb nu medicijn (geen cortisonen) gekregen voor maaglast en om eetlust te wekken, daar hij totaal geen andere sysmptonen heeft, is levendig en speels bij de dagelijkse skeelertocht loopt hij mooi mee, drinkt niet te veel en is niet loom. mooie glanzende vacht, het enige wat mij opvalt is dat zijn zwarte neus lichtjes roos kleurt.
nu ben ik eigenlijk bijna ten einde raad en had ik graag nog enkele meningen of mogelijkheden geweten.
nu eerst een korte voorgeschiedenis van de hond, wij hebben hem vorig jaar geadopteerd, na mishandel te zijn.
was volledig ondervoed (lees 18kg), en had verschillende gedragsproblemen. de toen twee jaar oude kenzo heeft een volledig onderzoek gekregen van de dierenarts. enige wat in het boekje stond buiten de entingen was dat hij een zwakke maag had na aanrijding.
hij heeft nooit goed gegeten, waardoor we hem in golven tussen de 22 en 25 kg konden houden, bijna 2maandelijks naar de dierenarts gegaan om te laten controleren ivm vooruitgang, nu wil die echter al bijna een maand zeer moeilijk eten, reeds verschillende voeders gehad was begonnen bij friskies (schiet me niet dood ik wist niet beter) toen hij deze niet meer wilde zijn we overgestapt naar premium voeders zoals royal canin, bento kronen en dergelijke, tot hij deze ook niet meer wou, hebben nu DADO en deze eet hij, enkel indien opgewarmd en met lange tanden.
heb nu medicijn (geen cortisonen) gekregen voor maaglast en om eetlust te wekken, daar hij totaal geen andere sysmptonen heeft, is levendig en speels bij de dagelijkse skeelertocht loopt hij mooi mee, drinkt niet te veel en is niet loom. mooie glanzende vacht, het enige wat mij opvalt is dat zijn zwarte neus lichtjes roos kleurt.
nu ben ik eigenlijk bijna ten einde raad en had ik graag nog enkele meningen of mogelijkheden geweten.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Re: slecht eten
Als er geen medische oorzaak te vinden is waarom hij niet aankomt EN hij is daadwerklijk te mager, kun je overwegen om een rauwvoer, dus vlees te gaan geven.
Ik denk daarbij in eerste instantie aan een kvv als Smuldier, Carnibest, Rodi, Energique ofzo.
Er zijn ook specifieke rauwvoerforums waar je er meer over kunt lezen.
Wellicht nodigt dat meer uit tot eten?
Suzanne
Ik denk daarbij in eerste instantie aan een kvv als Smuldier, Carnibest, Rodi, Energique ofzo.
Er zijn ook specifieke rauwvoerforums waar je er meer over kunt lezen.
Wellicht nodigt dat meer uit tot eten?
Suzanne
- SannePP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik wil niet meteen gaan roepen over vers voer hoor, maar misschien dat dat voor Kenzo wel een oplossing is?
KVV of Barf?
Op welke manier bied je de maaltijd aan? Geef je hem een bepaalde tijd dat hij het op moet hebben, of staat het er de hele dag?
KVV of Barf?
Op welke manier bied je de maaltijd aan? Geef je hem een bepaalde tijd dat hij het op moet hebben, of staat het er de hele dag?
RIP Cena
-
Fin
- Zeer actief
Ik heb wel eens gehoord dat vooral Huskies, Malamutes e.d. slecht tegen brokken kunnen, en beter op rauw vlees gezet kunnen worden. Ik zou dat zelf dus in jouw situatie gaan proberen.
-
oldschool
- geregistreerd lid
dwergkees
krijgt net als de andere honden een bepaalde tijd, meestal krijgt hij het rond zeven uur na onze maaltijd, ik laat ze steeds gehoorzaamheidsoefeningen doen zodat ze hun eten moeten 'verdienen', een halfuur na de maaltijd gaan we dan wandelen of rolschaatsen. ik dacht ook eerst aan vers of zelf barf maar hij heeft al gevoelige darmen en ben bang om dagelijks diarree te zien bij hem, nu heeft hij een mooie ontlasting en niet te veel. ook denk ik dat barf en vers veel meer tandplak veroorzaken dan korrels en ik heb het gevoel rauwvoerforum hebben echt zo iets van al de rest is niet goed en zo waardoor je er zelf geen mening meer kan tussen krijgen.
na de maaltijd moeten ze bij hun voederbak blijven zitten tot de andere honden klaar zijn.
na de maaltijd moeten ze bij hun voederbak blijven zitten tot de andere honden klaar zijn.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik denk dat vers een prima idee is maar dat zou je wel rustig aan over moeten zetten.oldschool schreef:ik dacht ook eerst aan vers of zelf barf maar hij heeft al gevoelige darmen en ben bang om dagelijks diarree te zien bij hem, nu heeft hij een mooie ontlasting en niet te veel.
Nee, dat is zeker niet waar, dat is juist tegenovergesteld.ook denk ik dat barf en vers veel meer tandplak veroorzaken dan korrels
Brokken bevatten veel stoffen waar honden niets mee kunnen, dat belast de darmen erg veel.
Dat is dus een reden om ermee te stoppen in dit geval.
Brokken bevatten verder stoffen die aan de tanden plakken en die daardoor aanslag geven.
Mijn honden krijgen alleen vers en hebben nooit tandplak, geen van alle.
Toen ik nog brok voerde was dat wel anders.
Ik snap overigens wel wat je bedoelt hoor, met die versvoerfora.
Ik vind, je moet voeren waar je je goed bij voelt, maar vooral ook waar je hond zich goed bij voelt.
Maar in jouw geval zou ik toch echt vers overwegen.
-
oldschool
- geregistreerd lid
dwergkees
waar kan ik best vers vinden aan een redelijke prijs, en moet ik dan eerlijkheidshalve , na proefperiode ook mijn andere honden overschakelen of kunnen zij gewoon brok blijven eten?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou, je moet niks natuurlijk 
Waar woon je?
Dat scheelt in de verkrijgbaarheid namelijk.
Waar woon je?
Dat scheelt in de verkrijgbaarheid namelijk.
-
oldschool
- geregistreerd lid
dwergkees
west vlaanderen, bij koekelare, rij momenteel steeds naar roeselare-menen voor eten voor de diertjes.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ha, ik heb daar onlangs een pup heen verkocht, vlakbij Roeselare.
Via dit adres konden ze aan kvv van het merk Tinlo komen: Klikkerdeklik
Voor zover ik weet bevalt dat prima.
Even een mail en hij maakt een prijs.
Via dit adres konden ze aan kvv van het merk Tinlo komen: Klikkerdeklik
Voor zover ik weet bevalt dat prima.
Even een mail en hij maakt een prijs.
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik zou ook kvv gaan geven, de meeste honden vinden dat veel smakelijker dan brokken. Ik zou dan beginnen met de wat meer fijngemalen merken zoals Duck, dat lijkt me wat rustiger voor de darmen. Merken als Smuldier zijn meer gehakt dan gemalen en daar zitten dus ook stukjes kraakbeen/bot in.
Veroorzaakt dat geen spanning? Ik denk dat je het doet om te voorkomen dat ze in elkaars bak gaan neuzen? Maar ik zou dan liever kiezen voor bak leeg=koekie/kauwbotje o.i.d bij de baas halen. Toen Jack jaaaaren geleden nog wat te mager was en wel eens eten liet staan, was dat de truuk om hem de bak leeg te laten eten. En nu is het nog steeds handig omdat Lilo veel langzamer eet en dan in alle rust verder kan eten.oldschool schreef: na de maaltijd moeten ze bij hun voederbak blijven zitten tot de andere honden klaar zijn.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
~Suzanne~
- Zeer actief
oldschool schreef:waar kan ik best vers vinden aan een redelijke prijs, en moet ik dan eerlijkheidshalve , na proefperiode ook mijn andere honden overschakelen of kunnen zij gewoon brok blijven eten?
Als je een kvv wilt geven kun je gewoon een merk kopen wat je bevalt, maar wil je zelf gaan samenstellen raad ik je met klem aan om lid te worden van een forum wat specifiek gaat over rauw voeren bij honden.
Ook je andere honden zou ik overzetten
Suzanne
-
oldschool
- geregistreerd lid
dwergkees
ze eten allen van elkaar verwijderd inderdaad is dit om te voorkomen dat ze in elkaars bak neuzen, daar onze jonge hond (7maand) wel eens durft te proberen de rangorde te veranderen.Hanneke2 schreef:Veroorzaakt dat geen spanning? Ik denk dat je het doet om te voorkomen dat ze in elkaars bak gaan neuzen? Maar ik zou dan liever kiezen voor bak leeg=koekie/kauwbotje o.i.d bij de baas halen. Toen Jack jaaaaren geleden nog wat te mager was en wel eens eten liet staan, was dat de truuk om hem de bak leeg te laten eten. En nu is het nog steeds handig omdat Lilo veel langzamer eet en dan in alle rust verder kan eten.
kan eventueel ook eens proberen met een kauwbot te geven na het eten. het jammere is wel dat kenzo nooit direct een koekje, of bot eet, zo heeft ie eens een koekje in de vorm van een bot een hele dag verstopt onder zijn kussen.
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Dan geef je de anderen een botje en hem stiekum iets extra lekkers zoals een stukkie kipfilet of rosbief ofzo. Dat is wel hap-slik-weg, maar ik denk dat hij ook geen problemen geeft met in andermans bakken neuzen?oldschool schreef:ze eten allen van elkaar verwijderd inderdaad is dit om te voorkomen dat ze in elkaars bak neuzen, daar onze jonge hond (7maand) wel eens durft te proberen de rangorde te veranderen.Hanneke2 schreef:Veroorzaakt dat geen spanning? Ik denk dat je het doet om te voorkomen dat ze in elkaars bak gaan neuzen? Maar ik zou dan liever kiezen voor bak leeg=koekie/kauwbotje o.i.d bij de baas halen. Toen Jack jaaaaren geleden nog wat te mager was en wel eens eten liet staan, was dat de truuk om hem de bak leeg te laten eten. En nu is het nog steeds handig omdat Lilo veel langzamer eet en dan in alle rust verder kan eten.
kan eventueel ook eens proberen met een kauwbot te geven na het eten. het jammere is wel dat kenzo nooit direct een koekje, of bot eet, zo heeft ie eens een koekje in de vorm van een bot een hele dag verstopt onder zijn kussen.
Is zijn gebit wel helemaal in orde? Een loszittende kies of een chronische ontsteking werkt bepaald niet eetlustbevorderend, en omdat hij eten wel verstopt 'voor later', en het dus niet helemaal oninteressant vindt zou ik dat ook even goed checken.
Ik ben er trouwens voor om honden zodra dat mogelijk is vlak bij elkaar te laten eten. Hier staan de voerstandaards pal tegenover elkaar (toen ik Lilo pas had nog niet), en ik zorg er dus voor dat ze allebei ontspannen kunnen eten. Lilo wil graag ook Jacks bak uitlikken, Jack vindt dat best want die krijgt op dat moment vijf pillen in plakkies worst, Jack taalt verder niet naar de kruimels in Lilo's bak, en als er een kat langsloopt die even wil kijken wat die honden vreten roep ik hoera en gooi ik er een frolic of anders lekkers bij. Dat doe ik sowieso wel af en toe, effe nog wat lekkere restjes uitdelen terwijl ze aan het eten zijn. Ik mot geen baknijd.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
oldschool
- geregistreerd lid
dwergkees
vanavond beginnen we over te schakelen naar versvoer (momenteel duck omdat ik nog niets anders vond); ook gaan we een nog eens naar de dierenarts, hij heeft weer last van zijn anaalklieren, en laat ik gelijk nog eens zijn gebit controleren (kan nooit kwaad, maar denk niet dat dit het probleem is, daar hij regelmatig op de kong kauwt)
- Marliez
- Actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldog
Goh joh, wat een getob met je kereltje.
4 jaar geleden heb ik een oudere collie uit het asiel gehaald. Deze was weggehaald bij de vorige eigenaar omdat deze hem verhongerden. Wat heb ik een moeite gehad om het gewicht er aan te krijgen. Ringo wilde ook slecht eten, en er waren qua gezondheid en gedrag meerdere problemen. ( Hij sloeg helemaal door bij het eerste loopse teefje waardoor de schaars aangekomen ponden er als kilo's weer afvlogen) en toen hebben we besloten in overleg met de dierenarts om hem te laten castreren. Toen ging het beter, hij werd minder zinnig met eten en de kilo's kwamen er gestaag aan.
Inmiddels hebben onze problemen ook met Floor gehad ( blaasgruis waardoor ze eiwit-arm dieet moest, hd-e waardoor ze eiwit-rijk dieet moest hebben) en hebben we het versvlees ontdekt.
Floor zit nu aan de energique en dat bevalt heel goed. Ze doet het er super op, vooral na een best pittige operatie. Succes met je mannetje!
4 jaar geleden heb ik een oudere collie uit het asiel gehaald. Deze was weggehaald bij de vorige eigenaar omdat deze hem verhongerden. Wat heb ik een moeite gehad om het gewicht er aan te krijgen. Ringo wilde ook slecht eten, en er waren qua gezondheid en gedrag meerdere problemen. ( Hij sloeg helemaal door bij het eerste loopse teefje waardoor de schaars aangekomen ponden er als kilo's weer afvlogen) en toen hebben we besloten in overleg met de dierenarts om hem te laten castreren. Toen ging het beter, hij werd minder zinnig met eten en de kilo's kwamen er gestaag aan.
Inmiddels hebben onze problemen ook met Floor gehad ( blaasgruis waardoor ze eiwit-arm dieet moest, hd-e waardoor ze eiwit-rijk dieet moest hebben) en hebben we het versvlees ontdekt.
Floor zit nu aan de energique en dat bevalt heel goed. Ze doet het er super op, vooral na een best pittige operatie. Succes met je mannetje!

-
mwillow
Dat is zeer beslist niet waar. Met name zelf samenstellen zorgt voor goed gebitsonderhoud.oldschool schreef:ook denk ik dat barf en vers veel meer tandplak veroorzaken dan korrels
Mijn Whooper is vorige week geopereerd en ik kreeg een groot compliment over zijn prachtige witte gebit. Ze stonden er versteld van dat z'n gebit nooit eerder door een dierenarts is gereinigd. Dat zien ze op zijn leeftijd wel anders bij brokgevoerde honden. Zelfs mijn dierenarts gaf op dat moment toe dat brok voor behoorlijke aanslag zorgt.
Ja, logisch...de inhoud van zo'n forum gaat over het zelf samenstellen van de voeding en daar past geen 'brokkenpraat' bij. Dat is hetzelfde als dat ik met mijn rat op een frettenforum aanmeld. Maar geen mening meer tussen kan krijgen......nee....ik ga hierover graag discussies aan, hoor.oldschool schreef:en ik heb het gevoel rauwvoerforum hebben echt zo iets van al de rest is niet goed en zo waardoor je er zelf geen mening meer kan tussen krijgen.
Voor honden die niet om te schakelen zijn, is er op mijn forum zelfs ruimte met info over 'eerlijke brokvoeding', maar daar blijft het wel bij.
Wat voor spulletje heb je voor zijn maag gekregen? Als dat maagzuurremmers zijn, dan zou je misschien beter met een gemalen voeding kunnen beginnen.
-
oldschool
- geregistreerd lid
dwergkees
vandaag DA geweest, alles is ok, sinds mei heeft ie 1.5kg bij, maar dit was waarschijnlijk voor die opnieuw achteruitging.
heeft net zijn maaltijd gekregen 1/4duck, en 3/4 brokken, behalve een handjevol brokken heeft hij nu alles op.
hoop dat dit zo blijft.
heeft net zijn maaltijd gekregen 1/4duck, en 3/4 brokken, behalve een handjevol brokken heeft hij nu alles op.
- Marliez
- Actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldog
Hartstikke goed man. In principe hoef je er geen brokken bij te geven. ze zeggen dat het beter is om OF brokken OF vers. Dit in verband met de vertering ervan. Maar in ieder geval al mooi dat hij zo lekker gegeten heeft. Die heb je dan maar vast weer in de pocket toch?

-
oldschool
- geregistreerd lid
dwergkees
voor ik te luid juich wacht ik liever nog even af naar morgen,
is de overgang dan niet te bruusk: direct naar 'vers' ?
is de overgang dan niet te bruusk: direct naar 'vers' ?
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Dat klopt niet helemaal.Marliez schreef: ze zeggen dat het beter is om OF brokken OF vers. Dit in verband met de vertering ervan.
BARF en brok samen is een dikke vette: Nooit doen op dezelfde dag!
Door de brok veranderd de zuurtegraad van de maag en dan kunnen botten niet meer goed verteren met alle problemen dan dien.
Maar KVV en brok samen kan prima. Al doe je het in één bak.
Ik zelf ben van het type: in één keer overstappen. Maar langzaam overschakelen is ook een prima methode hooroldschool schreef:is de overgang dan niet te bruusk: direct naar 'vers' ?
Je kunt overigens de komende weken, als je hond helemaal over is, wél problemen krijgen met afscheiding uit ogen, stinken (van de vacht) en dat soort dingen. Je hond werkt dan namelijk alle afvalstoffen van de brok zijn systeem uit. Ontgiften heet dat. Dat kan een paar weken duren.
Zelf ben ik niet van de 'vers is heilig en brok is van de duivel'-maffia, maar over het algemeen doen honden (en katten trouwens ook) het op vers een stuk beter dan op brok.
Voor de darmen: Ik zou 1 of 2 keer in de week vuile pens geven. Bij zo'n mager scharminkel zou ik dat als extra doen. Daar zitten veel goede bacterien in die zijn darmflora weer goed opbouwen. Dat zou wel eens kunnen schelen met de diarree. Geef dat dan wel op kamertemperatuur, dan zijn de bacterien op hun actiefst.
Daarnaast kun je overwegen om ook iets als probiotica te geven.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
-
oldschool
- geregistreerd lid
dwergkees
gisteren tweede dag op rij met 1/4 duck, alles was weer op
hopen dat het zo blijft
-
Wenda
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer
- Aantal honden: 4
Ik doe het vet gedrukte al tijden zonder enig probleem.Miranda schreef:Dat klopt niet helemaal.Marliez schreef: ze zeggen dat het beter is om OF brokken OF vers. Dit in verband met de vertering ervan.
BARF en brok samen is een dikke vette: Nooit doen op dezelfde dag!Door de brok veranderd de zuurtegraad van de maag en dan kunnen botten niet meer goed verteren met alle problemen dan dien.Maar KVV en brok samen kan prima. Al doe je het in één bak.
Ik zelf ben van het type: in één keer overstappen. Maar langzaam overschakelen is ook een prima methode hooroldschool schreef:is de overgang dan niet te bruusk: direct naar 'vers' ?![]()
Je kunt overigens de komende weken, als je hond helemaal over is, wél problemen krijgen met afscheiding uit ogen, stinken (van de vacht) en dat soort dingen. Je hond werkt dan namelijk alle afvalstoffen van de brok zijn systeem uit. Ontgiften heet dat. Dat kan een paar weken duren.
Zelf ben ik niet van de 'vers is heilig en brok is van de duivel'-maffia, maar over het algemeen doen honden (en katten trouwens ook) het op vers een stuk beter dan op brok.
Voor de darmen: Ik zou 1 of 2 keer in de week vuile pens geven. Bij zo'n mager scharminkel zou ik dat als extra doen. Daar zitten veel goede bacterien in die zijn darmflora weer goed opbouwen. Dat zou wel eens kunnen schelen met de diarree. Geef dat dan wel op kamertemperatuur, dan zijn de bacterien op hun actiefst.
Daarnaast kun je overwegen om ook iets als probiotica te geven.
Groetjes van Wenda, Coop en Ziva
- rubyred
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.
- Aantal honden: 3
Gekookt gehakt door zijn eten doen, of yoghurt, cottage cheese (hüttenkässe) etc.
Brokken los op de kamer vloer gooien en hem laten zoeken.
Brokken los op de kamer vloer gooien en hem laten zoeken.
-
Yvontjee
- Actief
- Mijn ras(sen): Jack Russel
Ook hier een slechte eter. Zijn van royal canin brokken naar Duck gegaan.
Dit eet hij zonder problemen!! Wel af en toe brokken erdoor, omdat ze op moeten.
Dit eet hij zonder problemen!! Wel af en toe brokken erdoor, omdat ze op moeten.
-
oldschool
- geregistreerd lid
dwergkees
inderdaad, duck eet hij ook goed, brokken worden gegeten van de andere hond tot deze op zijn, dan overschakelen naar barf