Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Preventief ontwormen?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Preventief ontwormen?

Ongelezen bericht door lianne05 »

Doen jullie dat of ontwormen jullie pas als er wat verdachts is?
Ik zag van het weekend dat de wormenpillen ook tegen hartworm zijn maar die komt in NL toch nauwelijks voor?

Ik hoor graag wat jullie doen en waarom...
Groetjes Lianne
Wilm@

Re: Preventief ontwormen?

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Nope, ik ontworm niet preventief. Mocht ik met een van mijn dieren bij de DA komen dan geeft de computer wel aan dat het hoog tijd is om te ontwormen, en dan doe ik het nog niet.

Zodra Barca uit het buitenland komt dan krijgt hij van mij wel een wormenkuur.

Zo heb ik het met al mijn honden gedaan en niemand heeft een enge ziekte of ellende in Nederland opgelopen, omdat ik niets deed aan ontwormen.

Even een kleine aanpassing: als pup kregen ze allemaal wel hun ontwormingskuurtjes.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nee, ik ontworm niet preventief.
Dat kan helemaal niet namelijk.
Hoe kun je nou iets bestrijden dat er niet is? :19:

Ik ontworm als ik wat zie en als ik zeker wil weten of er een besmetting is laat ikmde ontlasting checken.
Maar ik ga er geen gif instoppen als dat niet hoeft.

Pups ontworm ik wel in het nest overigens, maar dat heeft een andere reden: teven kapselen de larven van spoelworm in en die ontwikkelen zich door de hormonen tijdens de dracht en komen zo in de pups.
Maar dat is dus iets totaal anders dan maar in het wilde weg ontwormen omdat de dierenarts dat een goed idee vindt.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Ik doe ook niet aan preventief ontwormen. Pups en moeders krijgen wel volgens schema de kuurtjes maar daarna niet meer. Ik moet eerst iets zien of het vermoeden hebben dat er wormen zijn. Toevallig pas geleden ontwormt omdat ik vermoedde dat de jongste hier (8 maanden) wormen had. Dus ook gelijk de rest gedaan want die komen in contact met haar. Ik had gelijk. Bij de jongste zag ik wormen afgedreven in haar ontlasting. Bij de rest niet. Dus over 14 dagen krijgt de jongste weer een pil en dan even checken en dan is het klaar als het goed is.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Nee, preventief ontwormen kan niet. Je kunt niet iets doden wat er nog niet is. Wel kun je "in het beginstadium" van een besmetting iets doden. Dus zonder dat je al wat ziet KAN een hond besmet zijn. Als je net dan ontwormd heeft het zin, maar ja... dat weet je dus niet.

Pups ontworm ik wel, daarna alleen als ik bewijs heb dat er wormen zijn, dan even naar DA om te bepalen wat dan en wat ertegen helpt. Tot nu toe niet voorgekomen.

Mijn honden eten vers; dat schijnt te helpen; wormen komen dan (kennelijk?) minder voor.

Suzanne
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

nee nooit meer preventief, na een bijna dode hond door een ontwormingstabletje ontworm ik hier alleen nog maar pups. Eenmaal volwassen stuur ik de ontlasting wel op om te laten onderzoeken mocht ik iets vermoeden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Ja ontworming geef ik wel 4 keer per jaar.. preventief dus
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Nee ik ontworm niet preventief... ik hou het goed in de gaten en bij twijfel zou ik dus de ontlasting lten onderzoeken en dan pas geven als het nodig zou zijn.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”