Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe zit dat nou...

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Ineke

Hoe zit dat nou...

Ongelezen bericht door Ineke »

... met honden en een slee trekken?
Wat mag wel en wat mag niet?
Stel dat ik een slee koop en mijn honden daar voor zet (voor de lol uiteraard), ben ik dan in overtreding? :scratch:
Supernova
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Hoe zit dat nou...

Ongelezen bericht door Supernova »

Ja dan ben je in overtreding.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Denise. schreef:Ja dan ben je in overtreding.
Niets tegen in te brengen, maar als de hond het ECHT lichamelijk gewoon kan en er zit een kind (dus geen volwassene) op de slee, weet ik oprecht niet of je een boete krijgt.
Je moet het niet doen met een sjiwafwaf (sorry) maar ik denk dat het met een hond zoals die van jou nou niet meteen tot een rechtszaak komt zeg maar.... (garantie tot de voordeur natuurlijk).

Zou zou ik het met mijn sheltie niet doen (hooguit voor het foto-effect, maar nooit echt trekken) maar met een beetje robuuste hond.... voor de lol met een kind op de slee over korte afstand.. ik vrees dat ik (shocking) burgerlijk ongehoorzaam ga zijn.

Suzanne
Supernova
Zeer actief

Ongelezen bericht door Supernova »

Suzanne123 schreef:
Denise. schreef:Ja dan ben je in overtreding.
Niets tegen in te brengen, maar als de hond het ECHT lichamelijk gewoon kan en er zit een kind (dus geen volwassene) op de slee, weet ik oprecht niet of je een boete krijgt.
Je moet het niet doen met een sjiwafwaf (sorry) maar ik denk dat het met een hond zoals die van jou nou niet meteen tot een rechtszaak komt zeg maar.... (garantie tot de voordeur natuurlijk).

Zou zou ik het met mijn sheltie niet doen (hooguit voor het foto-effect, maar nooit echt trekken) maar met een beetje robuuste hond.... voor de lol met een kind op de slee over korte afstand.. ik vrees dat ik (shocking) burgerlijk ongehoorzaam ga zijn.

Suzanne
Maar ijslanders zijn toch niet heel veel groter dan een sheltie :19:
En je kan natuurlijk gewoon een boete krijgen, want het is strafbaar. Er zijn bepaalde rassen waarmee het wel mag, en met de rest mag het niet. Of de gemiddelde agent zo fanatiek is weet ik niet, maar als je een boete krijgt is dat geheel terecht.
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Alleen de rassen met ontheffing mogen officieel een sleetje trekken. En dan gelden er (terecht) nog wat extra voorwaarden.
Zie http://www.natteneuzen.nl/categories/Extra/sledehonden/" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je het doet met een ander ras ben je in overtreding, of er streng gehandhaaft wordt weet ik niet.

Ik zou het in ieder geval niet aanraden om het een keer voor de leuk te doen, het is namelijk een behoorlijke belasting voor de hond.
Je kunt een hond die dat nog nooit heeft gedaan geen uren voor de slee zetten, na een paar minuten is de koek op, kijk maar eens hoe sledehonden hun training opbouwen.

Als de hond echter behoort tot de rassen die mogen en je gaat het als sport benaderen en opbouwen is het natuurlijk heel anders...
Ineke

Ik bedoel ook geen slee met (veel) gewicht erop uiteraard, maar gewoon een kindersleetje (weegt niks toch?) met hóóguit een kind van een jaar of vier erop en dan met meerdere honden (en mij :lol1: ) trekken.

Mijn volwassen IJslanders wegen zelf tussen de 15 en 18 kilo.
Ineke

Lief schreef:...na een paar minuten is de koek op, kijk maar eens hoe sledehonden hun training opbouwen.
Zo lang wilde ik het nog niet eens proberen. :wink:

Hoe zit dat met eigen erf?
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Ik zou niet weten hoe dat zit met eigen erf.

Als je het toch gaat proberen, kijk dan vooral of je honden het leuk blijven vinden. Help met name bij het in gang zetten zelf goed mee, want dat is het zwaarste. En het is belangrijk dat je goed let op de manier waarop de last is verdeeld voor de hond(en)...niet alles aan de nek door gebruik te maken van de halsband bijv.

Ook een kindersleetje met goed ingepakte kleuter erop kan al gauw net zo zwaar zijn als het hondje zelf.
Ineke

Lief schreef:Ik zou niet weten hoe dat zit met eigen erf.

Als je het toch gaat proberen, kijk dan vooral of je honden het leuk blijven vinden. Help met name bij het in gang zetten zelf goed mee, want dat is het zwaarste. En het is belangrijk dat je goed let op de manier waarop de last is verdeeld voor de hond(en)...niet alles aan de nek door gebruik te maken van de halsband bijv.

Ook een kindersleetje met goed ingepakte kleuter erop kan al gauw net zo zwaar zijn als het hondje zelf.
Uiteraard, als ze het niet leuk vinden hoeven ze het niet te doen!
Ik denk dat ik het met Skotti niet eens hoef te proberen, terwijl Sóley dat soort dingen wel weer heel leuk vindt.
Ik trek zelf ook mee als er een kind op zit, dan belast ik de honden niet zo.
Ze hebben sowieso hun tuig om mocht ik het proberen, aan de halsband vind ik zielig en ongezond.
Ik denk dat ik binnenkort maar eens een sleetje leen van de buurjongen en kijk welke honden het eventueel leuk zouden vinden.
We gaan het erf niet af, dat vind ik helemaal niet nodig.

Is dit trouwens hetzelfde als wanneer ik in het voorjaar bijvoorbeeld met een bolderkarretje ofzo zou lopen met ze?
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik heb een slee gekocht en de volgende keer als er veel sneeuw valt mag mijn stafford mij voortrekken. De gemiddelde agent weet niet eens van die regel af, dat ging namelijk om honden die voor hun werk karren trokken. Geen sleetjes voor de lol.
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Ineke schreef:Hoe zit dat met eigen erf?
Het is een dierenwelzijnswet geen Wegenverkeerswet
Die dierenwelzijnswet geld ook op eigen grond, want die is bedoeld om dieren te beschermen tegen mishandeling enzo.
Ik zie de lol niet om ijslandse hondjes voor een slee te zetten. Bij zon stafford kan ik me nog wat voorstellen, die zijn beresterk.
Afbeelding
Ineke

Ma-Rianne schreef:
Ineke schreef:Hoe zit dat met eigen erf?
Het is een dierenwelzijnswet geen Wegenverkeerswet
Die dierenwelzijnswet geld ook op eigen grond, want die is bedoeld om dieren te beschermen tegen mishandeling enzo.
Ik zie de lol niet om ijslandse hondjes voor een slee te zetten. Bij zon stafford kan ik me nog wat voorstellen, die zijn beresterk.
Ik denk niet dat ze sterk hoeven te zijn als ik ook meetrek. :denken:
Ik ga mijn honden echt niet overbelasten hoor, dat is wel het laatste wat ik wil. :wink:
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Joera »

Ik zou het ook gewoon doen. Volgens mij is het risico echt te verwaarlozen. Ik fiets bijna dagelijks met 2 honden. Nou ben er nooit op aangesproken oid. Laat staan een boete. En anders zou ik die boete aannemen en betalen en het morgen gewoon weer doen. :mrgreen:
Afbeelding
Ineke

Joera schreef:Ik zou het ook gewoon doen. Volgens mij is het risico echt te verwaarlozen. Ik fiets bijna dagelijks met 2 honden. Nou ben er nooit op aangesproken oid. Laat staan een boete. En anders zou ik die boete aannemen en betalen en het morgen gewoon weer doen. :mrgreen:
Maar fietsen is iets anders dan trekken natuurlijk. :wink:
Ik fiets ook met ze, maar ze hoeven me dan niet voort te trekken.
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Gewoon doen als je dat wilt, boeien :19:
Afbeelding
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Joera »

Ineke schreef:
Joera schreef:Ik zou het ook gewoon doen. Volgens mij is het risico echt te verwaarlozen. Ik fiets bijna dagelijks met 2 honden. Nou ben er nooit op aangesproken oid. Laat staan een boete. En anders zou ik die boete aannemen en betalen en het morgen gewoon weer doen. :mrgreen:
Ja dat snap ik. Maar fietsen met meerdere honden mag ook niet ;)
Afbeelding
Ineke

Joera schreef:
Ineke schreef:Maar fietsen is iets anders dan trekken natuurlijk. :wink:
O haha is dat zo? :oeps:
Ik ben toch wel 'ns politie tegengekomen toen ik met Sóley en Jobbi fietste. :N:
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Ineke schreef:
Joera schreef:
Ineke schreef:Maar fietsen is iets anders dan trekken natuurlijk. :wink:
O haha is dat zo? :oeps:
Ik ben toch wel 'ns politie tegengekomen toen ik met Sóley en Jobbi fietste. :N:
Dat je in dat gat uberhaupt politie tegenkomt... :F:
Afbeelding
Ineke

sjaak-k schreef:
Ineke schreef:O haha is dat zo? :oeps:
Dat je in dat gat uberhaupt politie tegenkomt... :F:
Je moest 'ns weten! :N:
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Ineke schreef:
Ik word wel eens voortgetrokken door Frenk :mrgreen:
Afbeelding
Lieke87
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Mechelse herder en een X Labrador.

Ongelezen bericht door Lieke87 »

Ik geloof niet dat de gemiddelde agent door heeft dat dat niet mag. Vroeger toen ik jong was spande ik regelmatig de hond voor mijn sleetje . Dan kreeg hij een ponyhalster om en dan reed ik met haar een blokje om geweldig vonden wij het.
Ineke

Frenk schreef:
Ineke schreef:
Ik word wel eens voortgetrokken door Frenk :mrgreen:
Haha ik ook door Sóley, maar dat is niet helemaal de bedoeling. :F:
Gelukkig kent ze het commando 'draven'. :ok:
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

:mrgreen: Ik wil het ook een keer sleetje rijden met Elmo, doet hij iig iets nuttigs met zijn getrek :smile:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Je mag fietsen met twee honden hoor. Meer mag niet.

En ik ken iemand die zijn wetter 's winters regelmatig voor de slee spant en de kinderen erop laat zitten.
Eén wetter, twee kinderen.
Nee, het mag niet.
Dus?

Die hond vindt het geweldig en hij krijgt z'n vreten toch wel.
Je kan ook overreguleren. Die wet is tegen trekhonden. Zo zou ik dit alleen technisch willen noemen, maar niet letterlijk.
Ik zou de agent wel willen zien die deze man een boete gaat geven trouwens. :engel:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Joera schreef:
Ineke schreef:
Oh, ik fietste regelmatig met 3 honden en soms 4, nooit geweten dat dat niet mocht!

En vroeger heeft de Golden Retriever waar ik zo goed als mee opgegroeid ben, ook vaak sleetjes met kleine kindjes getrokken. Ik maakte dan zelf een tuig voor hem en hij vond het echt geweldig. Wordt gewoon een beetje verdrietig als ik eraan denk. Lieve Carlo. Nu hebben wij Cairn Terriers, maar die zou ik ook rustig met 2-3 voor een sleetje zetten met een klein kindje. Wel zelf meehelpen natuurlijk, maar als ze het leuk vinden - vind ik het prima!
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Contacteer:

Ongelezen bericht door RachelleAmericanBulldog »

Onze vorige hond shaggy (ab) ging ook altijd voor de slee als we in de ardennen wandelde..vond hij prachtig...eerst een stuk rechtdoor en dan maakte hij een scherpe bocht waardoor ik eraf viel dan sprong hij bovenop me haah en lol dat hij had :)
Afbeelding

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)

in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Vroeger thuis hadden we een wolfsgrauwe keeshond, een prachtig beest! Die zette ik rustig voor de slee en ze trok me ook voort met schaatsen. Ze vond het erg leuk om te doen :ok: Ik geloof echt niet dat er agenten rondlopen die hierop letten en het zullen bekeuren. Net als met loslopen, neem je dan maar een gering risico :19:
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

mijn vorige buuf en ik hebben het wel gedaan in het stadspark van Groningen nog wel.
Groot grasveld, slee mee, touwen ombinden en kind erop en gaan mte die banaan.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik zette vroeger onze hond ook voor de slee. met 2 kleine kids erop. VOnd de hond prachtig! Ik denk dat luca t ook wel leuk vind om n sleetje te trekken. Wat mag of niet boeit me niet :F:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tja, er mogen wel meer dingen niet, maar met de hoeveelheid blauw op straat zou ik het wel durven wagen hoor :ok:
lang leven de lol
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”