Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Eigenlijk vreemd.
Ik zat gisteren een film te kijken waar jagers (leeuwen, wilde honden, hyena's) in conflict raakte met andere jagers.
Terug kijkend naar ons (want hier lopen geen leeuwen in het wild rond ) is dat iets wat opvalt.
Een hond die een kat dood zal hem niet opeten, een vos die een kat pakt eet hem ook niet op.
Eigenlijk raar want je zou denken vlees is vlees.
Waar zou dat aan liggen?
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Ik heb daar al eens eerder over nagedacht. Precies om de reden die jij noemt. Als een leeuw een hyena dood zal hij hem niet opeten. Ik denk zelf dat dat is omdat ziektes die dieren kunnen hebben meer overeenkomen bij dieren die dezelfde eetgewoontes hebben. Want een leeuw eet hetzelfde als een hyena. Dus de wormen en parasieten zullen redelijk overeenkomen. Gaan leeuwen ineens luipaarden eten dan kan ik me voorstellen dat er overdracht van parasieten is en nog belangrijker, ziektekiemen.
Wat ook mee kan spelen is dat vlees van jagende dieren een opstapeling is van vlees van plant-etende dieren. Een leeuw eet de lever van de gnoe. Daardoor ook de afvalstoffen die daar opgeslagen zitten. Normaal gesproken is er in een dier dat dieren eet een veel hogere concentratie aan afvalstoffen te vinden dan in een dier dat puur en alleen planten eet. Dus een vleeseter kan ook om die reden geen andere vleeseters willen eten.
Neem de zeehond. Die eet vis. Dus die stapelt alle stoffen die vissen in hun lichaam hebben op. Daardoor zit een zeehond vol vervuiling. En daarom ook moet je geen paling ed eten eigenlijk. Die eten ook vlees en daarmee dus erg veel rommel.
Maar de laatste factor zal hooguit voor wat betreft natuurlijke gifstoffen opgaan. Immers, evolutie rondom vervuiling verwacht ik zelf (nog) niet.
Ik denk het want het is op zich vreemd. Nu weet ik dat mollen stinken en bitter smaken
Muizen worden hier ook gegeten en ratten en mollen worden gewoon gedood
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Wij eten ook nauwelijks of geen vleeseters, nu je het zegt. Kan er zo gauw niet eentje bedenken. Wel omnivoren, maar geen echte carnivoren. Misschien zijn vleeseters gewoon niet lekker?
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
tekkel schreef:Wij eten ook nauwelijks of geen vleeseters, nu je het zegt. Kan er zo gauw niet eentje bedenken. Wel omnivoren, maar geen echte carnivoren. Misschien zijn vleeseters gewoon niet lekker?
Volgens mij heeft dat er inderdaad mee te maken.
Welkom Ollie!
Goodbye my friend... Rex, *01-05-2001 / † 23-08-2012
Persoonlijk vind ik omnivoren ook niet zo lekker. Varken houd ik toch niet zo van. Staat me tegen en daar kan ik eigenlijk weinig echte reden voor bedenken. Ik krijg er ook dik tandvlees van dus ik denk dat mijn lichaam iets tegen varkensvlees heeft.
Zal dat een verschil maken dat ze er niet zelf op gejaagd hebben maar een kadaver is. Daarbij ze eigenen het zich toe maar echt vrolijk eten doen ze niet
Toch gaat het niet helemaal op volgens mij. Wolven in Rusland eten veel honden. Verwilderde honden in Roemenie eten ook andere honden. Misschien heeft het niet hun voorkeur qua smaak, maar het is makkelijke prooi in moeilijke tijden.
Kijk hier voor kettinghangertjes met foto van je hond!
Ik heb er geen verklaring hiervoor maar het doet me wel denken aan een documentaire die ik op national geographic zag waarin een groep chimpansee's werd gevolgd die aanvallen uitvoerden op andere groepen en eentje met z'n allen doodsloegen en vervolgens oppeuzelden.
Kannibalisme dus.
Door alle eeuwen heen is dat bij mensen in verschillende culturen ook gebeurd. Bij een papoeastam ontdekte men dat op deze manier op die manier een bepaalde prionenziekte (kuru, verwant aan bse) werd verspreid onder de kannibalen.
een roofdier ziet een roofdier niet als eten. meestal zit er ook een risico aan vast als een roofdier een roofdier pakt. omdat het andere roofdier zich goed kan verdedigen. alleen in tijden van honger (nood), zal daar in sommige gevallen een uitzondering gemaakt worden.
een prooidier heeft voornamelijk een vluchtdrang. en dat neemt minder risico met zich mee, met het vangen ervan. er zit meestal meer vlees aan, en meer voedingsstoffen ( darmkanaal met half verteerd plantaardig voedsel). zo is de natuur gemaakt. in enkele gevallen zal ook een prooidier zich goed kunnen verdedigen, maar over het algemeen is de vluchtdrang hun eerste ingeving. en is dus minder risicovol ( minder kans op verwondingen) om een prooidier aan te vallen, dan een ander roofdier.
katten en honden worden in een mensenmaatschappij bij elkaar gezet. maar eigenlijk zouden katten en honden niet in elkaars habitat horen te leven. tenminste: een kat en een hond zijn fokproducten van de mens. een kat heeft meer overeenstemmingen met panters en andere solitair levende kat-achtigen, dan met een leeuw, of hyena, die in familieverband/roedelverband leven. er vanuitgaande dat een hond van wolven of andere soortgelijke soorten afstamt ( dingo`s, wilde afrikaanse honden etc.) is het zo, dat deze dieren niet in elkaars habitat leven. een solitaire kat-achtige is vaak wat schuw en schichtig en laat zich niet graag zien. het heeft namelijk geen roedel als bescherming.
een hond is wel een roedeldier, en heeft instinctief de neiging om achter wegrennende ``prooien``aan te gaan. daarom dat een hond achter katten aangaat, en daarom dat een kat ( als zijnde panter-Puma achtige) weg rent instinctief. maar verder zien ze elkaar niet als ``voedsel``.
Ik weet niet hoor, maar orka's eten wel witte aaien( als ze da kans krijgen) en Grizzly beren eten gewoon zwarte beren als ze die tegen komen,
dus het gaat niet altijd op. ik heb laatst toevallig een documentaire gezien op National geografic
Toch denk ik dat je mensen niet kan vergelijken met roofdieren die in de natuur leven. Die schaar ik onder ratten zeg maar qua eten (ook met gedrag soms )
Het verbaasde mij alhoewel ik het al eerder gezien had dat het alleen om het doden gaat over het algemeen. Als ik kijk naar mijn honden, als die een dode vos vinden dan word ik gewaarschuwd van baaaaaaaaaaaas er ligt hier iets maar een dood konijn word opgegeten of in elk geval aangevreten. De dode hond die gevonden werd een maand of 2 geleden waarschuwen de honden ook zo van Baaaaaaaaaaaaas klopt niet hier. Nu zag ik dat gisteren dus weer gebeuren in die film en natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn maar vreemd vind ik het ergens wel en ik kan niet echt duidelijk vinden waarom want er zijn zoveel meningen maar wetenschappelijk is dat niet onderbouwt (tenminste in mijn zoektocht niet)
Leeuwen eten ook jonge krokodillen.
Als ze echt honger hebben zullen alle roofdieren wel andere roofdieren eten, maar hun voorkeur zal het niet genieten, misschien door de smaak
Leeuw proeft van hyena: " onclick="window.open(this.href);return false;
Linsey schreef:Leeuwen eten ook jonge krokodillen.
Als ze echt honger hebben zullen alle roofdieren wel andere roofdieren eten, maar hun voorkeur zal het niet genieten, misschien door de smaak
Inderdaad hij proeft eraan en meer niet.
Alle grote katachtingen en hyena's maken elkaars jongen ook dood als ze de kans krijgen maar ik heb nog nooit gezien dat ze die jongen daarna verorberden.
Misschien smaakt jagers vlees niet?
Zou een vos een kat niet opeten als hij die te pakken kan krijgen?
Volgens mij is dit instinctief ter voorkoming van ziektes en parasieten.
Ook is het jagen op andere carnivoren gevaarlijker
er is meer kans op verwondingen dan bij de gebruikelijke prooidieren.
Een carnivoor zal een andere carnivoor alleen in het geval van uiterse nood eten.
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.
Linsey schreef:Leeuwen eten ook jonge krokodillen.
Inderdaad hij proeft eraan en meer niet.
Alle grote katachtingen en hyena's maken elkaars jongen ook dood als ze de kans krijgen maar ik heb nog nooit gezien dat ze die jongen daarna verorberden.
Misschien smaakt jagers vlees niet?
Zou een vos een kat niet opeten als hij die te pakken kan krijgen?
wikipedia:
Leeuwen stelen vaak prooien van hyena's en zullen niet aarzelen om hyena's te doden. Jonge hyena's zijn voor een leeuw een niet te versmaden prooi en ook is waargenomen dat leeuwen gevlekte hyena's zonder duidelijke aanleiding van een bepaalde plaats verjoegen.
Waarom jagers geen jagers eten is simpel. Een ander roofdier is groter, sterker, gevaarlijker en minder voedingsrijk dan een prooidier. Vlees van carnivoren is mager, terwijl vlees van herbivoren vet is. De meeste roofdieren zijn geevolueerd naar het vangen van zwakkere prooidieren, en niet naar sterkere roofdieren. Als jij als leeuw de keuze had om een dikke vette zebra neer te halen, of een grote, gevaarlijke krokodil, dan kies je voor het eerste. Die krokodil kan namelijk je kop eraf bijten, en het is de moeite niet waard want hij is toch niet voedzaam. Die zebra daarentegen gaat eerder weglopen dan aanvallen en is makkelijker te doden, kost minder moeite en is voedzamer. Krokodil is trouwens heel lekker, mager wit vlees.
Een leeuw zal ook altijd hetgene doden wat hij aankan. Leeuwen vallen zeer weinig volwassen buffels aan. Die zijn namelijk ook te gevaarlijk en agressief. Jonge buffels proberen ze wel te doden, net zoals jonge olifanten en nijlpaarden. Een leeuw zal nooit de confrontatie aangaan met een volwassen moeder nijlpaard die haar kalf beschermd, dat is te gevaarlijk en die leeuw is ook niet dom. Een leeuw gaat dus ook geen troep hyena's aanvallen, maar als ze een jonge pup te pakken krijgen zullen ze die wel eten. Ook zullen roofdieren andere roofdieren doden als ze geen honger hebben. Het is namelijk concurrentie en als ze de kans krijgen dan wordt de concurrentie uit de weg geruimd. Een roofdier zal nooit zomaar een prooi doden en dan laten liggen, maar een ander roofdier wel.
Roos eet alles hoor En de mens eet ook vleeseters (honden, katten, tonijn, etc). Hyena's eten alle kadavers, net zoals andere wilde hondachtigen. Zo staan wolven bekend dat ze dode mensen opgraven als er geen wild te vangen is. Een zwakke wolf kan ook een mens aanvallen en opeten uit wanhoop. Leeuwen eten geen hyena's omdat ze dan wellicht niet veel voedingsstoffen binnen zouden krijgen dan kan hij beter iets anders eten. Als er echt niks meer te krijgen is, zou hij een hyena kunnen eten. Dieren doen uit wanhoop rare dingen. Muizen eten hun eigen kinderen als ze honger hebben of voedingsstof tekort, zelden doen ze het door ziekte van het jong.
chrico schreef:Ik denk het want het is op zich vreemd. Nu weet ik dat mollen stinken en bitter smaken
Jagers eten geen jagers omdat dat te gevaarlijk is.
Planteneters hebben geen scherpe tanden zoals vleeseters en zijn dus minder gevaarlijk.
Het gebeurd trouwens wel dat een leeuw een hyena dood en opeet. " onclick="window.open(this.href);return false;
chrico schreef:Ik denk het want het is op zich vreemd. Nu weet ik dat mollen stinken en bitter smaken
Juul vreet mollen net zo hard op als muizen
Ik zag gisteren een foto van wat er uit de maag van een hondje was gekomen; speelgoedautootjes, visdobbers, een onderbroek....tja dat hou je toch
Parasieten hebben er iig niets mee te maken, die zijn er juist op geëvolueerd om van prooi-roofdier-prooi-roofdier enzovoort over te springen. Dus bijvoorbeeld Toxoplasma leeft in de darmen van een kat, produceert eitjes, die worden opgegeten door een muis, de larven gaan in de spieren van de muis zitten, de muis raakt de angst voor de kat kwijt, wordt opgegeten door een andere kat, die weer geïnfecteerd raakt door de larven in het vlees van de muis, et cetera. Als een kat een andere kat met Toxoplasma zou eten weet ik niet eens zeker of die wel besmet zou worden eigenlijk.
Bacteriën en virussen zouden kunnen maar dat zou dan vooral relevant zijn voor roofdieren die genetisch veel op elkaar lijken, tussen twee kat achtigen of twee hondachtigen bijvoorbeeld. Maar dat een hond geen kat zou eten omdat ie bang is besmet te raken lijkt me dan weer erg ver gezocht. Al is het maar omdat ze dan ook geen koe meer zouden durven te eten omdat er ook zat ziektes zijn die over kunnen springen van koe naar leeuw
Smaak, voedingswaarde en risico lijken mij dus inderdaad betere redenen om te verklaren dat de meeste roofdieren andere roofdieren links laten liggen.
Risico heeft er iig ook niet altijd mee te maken. Mollen vangen maar niet eten, en muizen wel is niet omdat het gevaarlijk zou zijn om een mol te eten (zeker niet als je hem al doodgemaakt hebt).
Mijn honden eten als ze de kans krijgen ook gevonden dooie dieren (konijnen, hazen, fazanten, muisjes) maar bunzingachtigen en mollen eten ze bv nooit.