Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe te reageren op je hond tijdens vuurwerk?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gerrie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising rottweiler en kruising border collie
Aantal honden: 2

Hoe te reageren op je hond tijdens vuurwerk?

Ongelezen bericht door Gerrie »

Dit wordt voor mij de eerste oud op nieuw met Luna. Ik heb hier inmiddels al een aantal vuurwerktopics voorbij zien komen, maar heb toch nog een vraagje. Hoe reageer je op een hond die schrikt van het vuurwerk? Ik weet dat ze zeggen: als hij angstig is, negeren, niet aanhalen enz., want dan wordt ie in zijn gedrag bevestigt. Maar hoe zit dit met een hond die helemaal uit zijn dak gaat? Moet je die ook vooral negeren of mag je dit wel corrigeren?

Nu verwacht ik niet dat Luna heel angstig wordt of dat ze de hele buurt bij elkaar gaat blaffen, maar ben liever goed voorbereid, zodat ik de juiste reactie kan geven op dat moment...
Afbeelding
doggielover

Re: Hoe te reageren op je hond tijdens vuurwerk?

Ongelezen bericht door doggielover »

Ik lees daar verschillende berichten over. De een zegt, negeren, de ander zegt: je mag best troosten. Ik heb zelf (gelukkig maar) 1 hond die werkelijk doodsbang is voor knallen en als hij dan helemaal rillend tegen me aan komt staan of liggen, ga ik hem toch heus aaien en geruststellen hoor! Buiten probeer ik zo normaal mogelijk te doen, maar het enige wat hij nog wil als hij een knal hoort, is naar huis. Dat doe ik dan ook zonder nu in paniek naar huis te rennen, maar wandel toch wel wat steviger door. Ik heb al van alles geprobeerd, hij blijft in paniek (er is op hem in Griekenland geschoten), dus wat mij betreft komt hij maar lekker steun bij me zoeken, die ik hem dan gewoon geef. Maar niet alle honden zijn er bang van hoor, bij mij gelukkig maar 1 van de 4. Dus ik hoop voor je dat het allemaal goed gaat.
zonta
Actief

Ongelezen bericht door zonta »

Mijn sint bernard ( bruno ) is dus doodsbang voor vuurwerk. Negeren is geen optie want Bruno gaat met z,n 70 kilo bovenop je zitten , probeer dat maar eens te negeren :denken: Bruno wil dan zelfs mee naar het toilet , wat dan wel een beetje vol raakt :boos:

Bruno heb ik het eerste jaar thuis gehad met oud & nieuw maar zoals boven te lezen is dat geen succes.

We brengen Bruno sindsdien oudjaardag s,morgens naar pension en halen hem nieuwjaarsdag laat weer op.Voor hem een stuk rustiger en voor ons ook.

Gr,Zonta
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Ik denk ook dat het een beetje aan de hond ligt. Zoals gezegd; als ze bibberend tegen te aan gaat staan zoekt ze toch steun en zou ik haar ook gewoon aaien en een beetje geruststellend toespreken.

Mijn Luna is niet echt bang, maar ze schrikt wel af en toe (ik trouwens ook hoor). Ik ga dan gewoon verder waar ik mee bezig was (praten, lopen enz) en dan is het zo weer over.
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

ik zou altijd eerst proberen af te leiden. Bij mijn tom weet ik inmiddels dat hij daar niet meer bereikbaar voor is en al naar gelang de situatie troost ik hem (door hem tegen me aan te laten liggen, eventueel met zijn kop onder mijn arm, verder ga ik het niet zitten 'voeden' door troostend te praten ofzo) of geef ik hem een omgeving waar hij zo min mogelijk prikkels van buitenaf krijgt.
Gerrie
Zeer actief

Bedankt voor jullie snelle reacties over angstige honden. Jullie zeggen dus: zo normaal mogelijk doen, maar kruipt ie rillend tegen je aan, toch even aaien en laten merken dat je er voor hem bent. Zijn er hier ook honden die alles bij elkaar gaan blaffen? Ik vraag me dus af of ik dat mag corrigeren / afstraffen, want dit negeren lijkt me toch ook vrij moeilijk...
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

miekmiek schreef:ik zou altijd eerst proberen af te leiden. Bij mijn tom weet ik inmiddels dat hij daar niet meer bereikbaar voor is en al naar gelang de situatie troost ik hem (door hem tegen me aan te laten liggen, eventueel met zijn kop onder mijn arm, verder ga ik het niet zitten 'voeden' door troostend te praten ofzo) of geef ik hem een omgeving waar hij zo min mogelijk prikkels van buitenaf krijgt.
Zo pak ik het ook aan met Taro. Inmiddels kan ik hem aardig afleiden buiten zodat we toch nog een redelijke wandeling kunnen maken.

Maar ik ga in ieder geval niet troosten. Hij mag steun komen zoeken en die krijgt hij dan doordat hij tegen mij aan mag liggen of zitten en ik leg een hand op zijn flank. Maar praten doe ik niet of het zijn korte commando's zoals af, zit en als hij die uitvoert, krijgt hij een beloning.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Maar hoe schat je je hond in? Ik snap dat je haar nog niet zo lang hebt maar je hebt vast al wel een idee, toch?
Is ze geluidsgevoelig? Of gewoon een nuchtere Rottie :wink:
Op het moment buiten, als ze schrikt, niet van t geluid af gaan maar even stil blijven staan.
Wat ik altijd doe is het proberen te voorkomen dat ze dicht in de buurt van de knallen komen. Is natuurlijk mooie theorie maar ik doe mn best.
Een van mijn honden is ook bang en dan gaan we echt op de rustige tijden uit. Niet alleen laten natuurlijk, tv lekker hard en samen op de bank. Ik hoop dat t meevalt voor je!
doggielover

Ongelezen bericht door doggielover »

Ja, Nikos gaat wèl blaffen, maar daar zeg ik dan wel wat van hoor, hoewel het weinig indruk maakt. Ik heb in ieder geval overdag de radio lekker hard aan en 's-avonds de TV. En de buren weten het, het is voor ons ook niet leuk, dus dat geblaf, daar doen ze het maar even mee. Als het aan mij lag werd het hele vuurwerk verboden, maar dat gaat hem niet worden, dus helaas heb ik dan een hond die bijna de hele dag blaft :(
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

doggielover schreef:Ja, Nikos gaat wèl blaffen, maar daar zeg ik dan wel wat van hoor, hoewel het weinig indruk maakt. Ik heb in ieder geval overdag de radio lekker hard aan en 's-avonds de TV. En de buren weten het, het is voor ons ook niet leuk, dus dat geblaf, daar doen ze het maar even mee. Als het aan mij lag werd het hele vuurwerk verboden, maar dat gaat hem niet worden, dus helaas heb ik dan een hond die bijna de hele dag blaft :(
Ik kan zijn reactie wel voorstellen gezien zijn geschiedenis, arme hond :ugh:
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Bij Roos werkt het het beste als wij gewoon doen alsof ze knettergek is. Alsof wij helemáál niks horen en er helemaal geen rare dingen aan de hand zijn. Sjon reageert er ook niet op, dat helpt heel erg. Bij onweer doen we het ook zo.

Vorig jaar heeft ze tot 10 over 12 onder het bed gelegen en daarna redelijk ontspannen bij ons op de bank. Hopelijk gaat het dit jaar weer zo soepel.

Edit; tijdens het wandelen (blokjes om, de lange wandeling doen we in rustige gebieden) is het wat anders. Ik heb haar dan aan de flex, en als ik merk dat ze echt opgefokt raakt gaan we naar binnen. Ik negeer het zoveel mogelijk en Sjon geeft ook geen sjoege, maar ik ga haar niet langer buiten houden dan nodig. Ze doet dan toch geen plas meer of zo. :19: Het naar binnen gaan zal wel troosten zijn, verder negeer ik het. Thuis krijgt ze wel een extra knuffel omdat ze zo'n stoere meid is, en een lekker koekje. Dan is het leed wel weer geleden en gaan we over tot de orde van de dag; knallen of geen knallen.
Afbeelding
Gerrie
Zeer actief

TeamWork schreef:Maar hoe schat je je hond in? Ik snap dat je haar nog niet zo lang hebt maar je hebt vast al wel een idee, toch?
Ik verwacht zelf eigenlijk dat ze er niet zoveel mee zal doen, maar wilde me toch even voorbereiden voor het geval er toch iets gebeurt. Ik heb haar sinds mei en heb vanaf het begin van alles 'uitgeprobeerd' om te kijken wat haar reactie is. Zo ben ik laatst naar het afsluitende vuurwerk van de kermis geweest. Ik weet het: veel mensen zullen dit belachelijk vinden, maar ik wilde kijken wat haar reactie was. Als ze heel bang gereageerd zou hebben, zou ik weer rustig met haar weggelopen zijn om naar huis te gaan. Natuurlijk ben ik ook niet op de eerste rij gaan staan, maar heb een redelijke afstand gehouden. Bij de eerste knallen gingen haar oortjes wel even omhoog en één keer heeft ze geprobeerd die lichtjes uit de lucht te happen, maar verder was ze eigenlijk wel rustig. Ze ging af op commando en ging wat om haar heen zitten kijken. Toen heb ik haar dus wel beloond om het goede gedrag.

Ze is dus eigenlijk een redelijk nuchtere Rottie, maar ja, aangezien ze gevonden is, weet ik niet wat haar achtergrond is... Vandaar toch maar even navragen wat de beste reactie is!

Nu heb ik wel nog een kat in huis, die bij de eerste knallen onder mijn bed of de bank verdwijnt en er de dag erna pas onderuit komt, dus het kan zijn dat ze hier nog op gaat reageren... of op de honden van de buren, die in tegenstelling tot Luna, wél heel vocaal zijn. Ik wil dus nog even bij de buren gaan navragen hoe hun honden erop reageren, want je hebt natuurlijk kans dat Luna dan ineens mee gaat doen...
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Dat doe je dus heel goed, dit zijn bij uitstek de momenten dat je het alvast kan oefenen en kan zien hoe ze reageert. Dus helemaal niet belachelijk.
En vooralsnog lijkt ze er dus goed op te reageren. Ik zou voor oudjaarsavond iets heel lekkers voor haar kopen, iets waar ze even lekker mee bezig kan zijn en wat haar afleidt van katten en buurhonden. Dan gaat ze vuurwerk koppelen aan iets heel lekkers. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
DjockPuck
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Jack Russels

Ongelezen bericht door DjockPuck »

miekmiek schreef:ik zou altijd eerst proberen af te leiden. Bij mijn tom weet ik inmiddels dat hij daar niet meer bereikbaar voor is en al naar gelang de situatie troost ik hem (door hem tegen me aan te laten liggen, eventueel met zijn kop onder mijn arm, verder ga ik het niet zitten 'voeden' door troostend te praten ofzo) of geef ik hem een omgeving waar hij zo min mogelijk prikkels van buitenaf krijgt.

Dat doe ik ook. en hier begint om 12 uur( waar niet?) het echt geknal en dan geef ik de kong.
Zijn ze zomaar een drie kwartier verder en dan is het dikste geknal hier al weer over.
Groetjes Willy, Djock en Puck

Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik liet mijn bange witjes altijd bij me liggen, ging niet troosten en allerlei andere dingen doen die ik normaal nooit deed, maar ze haalden wel geruststelling uit het feit dat ze tegen mijn benen aan (of op mijn voeten :D) konden liggen.
Zo nu en dan een aait over hun bol en verder besteedde ik er weinig aandacht aan, ging best wel goed eigenlijk.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Chicoahua
Zeer actief
Mijn ras(sen): chihuahua/shih-tzu
Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door Chicoahua »

chico intresseert het niet, alleen als het achter hem wordt neegeknalt. in het begin blaft hij misschien even maar later boeit het hem niks.
Boris weet ik niet maar gok dat hij er heel bang van is want bij knallen of iets raars is hij al iets angstig. Nu waren ze hier laatst ook aan het knallen (niet zo'n heel hard geluid) en heb ik de radio wat harder gezet maar hoe dat met oud en nieuw gaat
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

tja, ik heb geen ervaring met doodsbange honden.

maar ikzelf vind vuurwerk leuk, en zelfs Luca, die bang is aangelegd, doorstaat oudejaarsavond zeer succesvol :cheer:

bij ons knallen ze al ver voor oudejaarsavond, en ik maak daar gretig gebruik van.

soms zeg ik tegen de honden ``moooiiii he!```, en ga al huppelend een beetje spelen met de honden. eigenlijk omdat ik dat zelf leuk vind :oeps: , maar het helpt wel.

overigens is luca ook wel van het dicht bij je willen kruipen dan. maar ik voed mijn honden altijd erg zelfstandig op. en stuur Luca rustig op haar plaats, als zij erg ``kleverig`` wordt. dat doe ik bewust. de knallen zijn namelijk helemaal niet eng. eerder juist leuk. en dan gaat ze op haar plaats, en ze kopieert Buster ook wel. en Buster is van de duivel nog niet bang. dat helpt dus ook wel.

ik ga niet overdreven meer aandacht geven of troosten. natuurlijk krijgen ze aandacht en lekkere aaitjes. maar niet meer als anders. en ook niet geruststellend. want er is niks engs :wink:

en met het vuurwerk, mogen ook de honden uit het raam kijken.

ik ga niet de kat op het spek binden, en tussen 10 uur s`avonds en 2 uur s`nachts op oud en nieuw, laat ik de honden ook niet naar buiten. 1 slechte ervaring en je hebt dus wel een doodsbange hond. en dan zal mijn assertieve houding niet meer genoeg zijn, ben ik bang :jank:
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

DjockPuck schreef:

Dat doe ik ook. en hier begint om 12 uur( waar niet?) het echt geknal en dan geef ik de kong.
Zijn ze zomaar een drie kwartier verder en dan is het dikste geknal hier al weer over.
is inderdaad ook een goede !!
heb ik met Buster ook willen doen. maar die lach als pup al zo diep te slapen, dat ie niet eens is wakker geworden om 12 uur op oud en nieuw :oeps:
ze krijgen hier om die tijd ook altijd wel wat lekkers, als ze wakker zijn. eigenlijk omdat wij ook proosten met Champagne :F:
laniramommy
Actief
Mijn ras(sen): Boerboel x stafford

Ongelezen bericht door laniramommy »

zonta schreef:Mijn sint bernard ( bruno ) is dus doodsbang voor vuurwerk. Negeren is geen optie want Bruno gaat met z,n 70 kilo bovenop je zitten , probeer dat maar eens te negeren :denken: Bruno wil dan zelfs mee naar het toilet , wat dan wel een beetje vol raakt :boos:

Gr,Zonta
ik zie het helemaal voor me :mrgreen:
Afbeelding
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Magic »

Wij hebben vorig jaar tijdens de aanloop naar de jaarwisseling onze hond aangeleerd om zachte knallen te negeren (we hebben daarbij een vuurwerk cd gebruikt) en we hebben hem aangeleerd dat een harde knal=spelen, dus de jaarwisseling zelf was een feestje ;).
Afbeelding
Iedere dag feest!
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Vorig jaar met oud&nieuw was Otto een pup van 3 maanden. Hij was niet heel erg schrikkerig op oudjaarsdag, tot we langs een straat liepen waar ze ineens keihard begonnen te knallen. 's Avonds heb ik hem bezig gehouden met allerlei spelletjes. Toen het om middernacht losbarstte heb ik de gordijnen open gedaan en kroop hij bij me op schoot.

Benieuwd of dat nu ook zo goed gaat. De kong om 12 uur is inderdaad wel een goeie.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Gerrie schreef:
TeamWork schreef:Maar hoe schat je je hond in? Ik snap dat je haar nog niet zo lang hebt maar je hebt vast al wel een idee, toch?
Ik verwacht zelf eigenlijk dat ze er niet zoveel mee zal doen, maar wilde me toch even voorbereiden voor het geval er toch iets gebeurt. Ik heb haar sinds mei en heb vanaf het begin van alles 'uitgeprobeerd' om te kijken wat haar reactie is. Zo ben ik laatst naar het afsluitende vuurwerk van de kermis geweest. Ik weet het: veel mensen zullen dit belachelijk vinden, maar ik wilde kijken wat haar reactie was. Als ze heel bang gereageerd zou hebben, zou ik weer rustig met haar weggelopen zijn om naar huis te gaan. Natuurlijk ben ik ook niet op de eerste rij gaan staan, maar heb een redelijke afstand gehouden. Bij de eerste knallen gingen haar oortjes wel even omhoog en één keer heeft ze geprobeerd die lichtjes uit de lucht te happen, maar verder was ze eigenlijk wel rustig. Ze ging af op commando en ging wat om haar heen zitten kijken. Toen heb ik haar dus wel beloond om het goede gedrag.

Ze is dus eigenlijk een redelijk nuchtere Rottie, maar ja, aangezien ze gevonden is, weet ik niet wat haar achtergrond is... Vandaar toch maar even navragen wat de beste reactie is!

Nu heb ik wel nog een kat in huis, die bij de eerste knallen onder mijn bed of de bank verdwijnt en er de dag erna pas onderuit komt, dus het kan zijn dat ze hier nog op gaat reageren... of op de honden van de buren, die in tegenstelling tot Luna, wél heel vocaal zijn. Ik wil dus nog even bij de buren gaan navragen hoe hun honden erop reageren, want je hebt natuurlijk kans dat Luna dan ineens mee gaat doen...
Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen met Luna, maar oudejaarsavond is natuurlijk wel wat heftiger dan vuurwerk op een afstand. Er zijn honden die om 12 uur hevig geïnteresseerd en helemaal ontspannen naar buiten staan te kijken, maar die zijn volgens mij wel in de minderheid.

Ik heb 2 honden en 2 katten, waarvan 1 hond en 1 kat het allemaal vrij ontspannen beleven, en 2 bangerdjes, en ik blijf zweren bij advocaat met slagroom. Plus vanaf 5 voor 12 de tv op loeihard zetten, en ik kom hier ook met bange Timberpoes en bange Lilo de jaarwisseling vrij goed door. Timber zat in het verleden altijd onder een bed, maar met een beetje advocaat komt hij beneden en wil dan graag dicht bij stoere rustige Jack en bij ons zijn. Lilo wil als het heel erg is met de herrie wel effe bibberend tegen me aan, maar het is geen gillende paniek, en als de herrie wat afneemt gaat ze gewoon (nog steeds met die tv loeihard) liggen dutten. (Of als een gek met een speeltje gooien en iedereen uitdagen om te spelen, maar dat was toen ze iets teveel op had, doseerfoutje van mijn kant.)

Advocaat met slagroom.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

eem hond die echt doods en doodsbang is zou ik zeker wel steunen, erger kan het toch niet worden, eventueel met een middel ondersteunen en sowieso met oud en nieuw en de dagen er om heen vuurwerkvrij park boeken, kan je in ieder geval daar normaal je rondjes doen.
Mijn 2 honden hebben er geen last van maar elk jaar bij de eerste knallen zijn ze toch wel attent erop.. ik leidt ze dan af, laat ze even zitten, geef wat lekker praat een beetje tegen ze en dan is het weer ok, en de keer daarop reageren ze meer door tekijken waar dat lekketje nu blijft.
Maar ik heb dus 2 honden die er geen last van hebben.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Voor Yentle wordt het ook de eerste keer, maar mijn insteek is gewoon doen als anders. Tot nu toe schrikt ze niet als er 'n keer 'n knal is buiten. Ik ga er in ieder geval niets speciaals voor doen. Hopelijk slaapt ze er snel doorheen, dan hoef ik er niet meer voor op te blijven.
Kamy
Actief

Ongelezen bericht door Kamy »

Ik denk juist dat je je er zo min mogelijk op moet voorbereiden. (ja enkel dat de hond niet weg kan lopen mocht hij bang zijn)
Je kunt misschien proberen ervanuit te gaan dat de hond misschien helemaal niet bang voor het vuurwerk is....
Juist voorbereiden maakt de hond juist extra alert op dat er iets te gebeuren staat waardoor hij er sneller op gaat reageren dan dat je niks doet alsof er niks gaat gebeuren. Ik kan me voorstellen dat als je verwacht dat de hond eventueel bang zou kunnen worden en iedereen zit regelmatig de hond te evalueren of hij al bang is dat hij juist daarvan zenuwachtig wordt. Vaak wordt de hond bang/zenuwachtig van de dingen rond oudjaar: spanningen bij de baasjes over bv. boodschappen, avonddiner, bakken van oliebollen, vervolgens het aftellen naar 12u enz. voert de spanning voor het vuurwerk extra op.

Maar misschien heb ik makkelijk praten ik heb er nooit iets aan gedaan en we gaan vlot van huis als er vuurwerk gaat komen. Nooit problemen gehad de keren dat er vuurwerk was en we waren wel bij de honden dan keken ze niet op of om. Het enige wat ik doe als ik van huis ga is dat ik de lampen aan laat en de tv aanzet op NGC ofzo met het volume ietsjes harder.
xSuzannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezers
Contacteer:

Ongelezen bericht door xSuzannex »

cas is niet bang maar wordt wel erg onrustig. Hij kan zich altijd goed afreageren als hij spanning heeft door met knuffels te gooien/schudden/grommen.
Op zo'n moment komt hij soms zelf niet op het idee, maar als ik dan iets pak of hem vraag het te pakken begint hij gelijk.
op die manier hoef ik hem niet te corrigeren.
truukje werkt ook voor andere spannings dingen, brandweer, visite, etc.
Lucky luke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua mix

Ongelezen bericht door Lucky luke »

Afgelopen oud en nieuw was de eerste voor onze Lukas, aanvankelijk leek het erg goed te gaan, in de dagen voor oudjaar werd er al flink geknald hier en hij reageerde er nauwelijks op. Voor onweer issie ook niet bang.
Totdat er vlakbij (25 meter) onverwachts zo'n illegale klapper vanuit de struiken op het hondenveldje gegooid werd. Hij schrok zich het apelazerus, die klap was zo hard dat het zelf bij mij pijn aan de oren deed, kun je nagaan hoe hij dat voelde.
Ik heb instinctief gereageerd en heb die goser bij de kladden gegrepen en hem flink de waarheid gezegd.
Het kwaad was geschied, Lukas was vanaf die knal bang voor knalvuurwerk.
Ik heb nu een filmpje met vuurwerk die ik nu al regelmatig savonds even aanzet, ben benieuwd of dat gaat helpen.
Bliksem en onweer doet hem gelukkig nog steeds weinig.
Afbeelding
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Advocaat zonder slagroom werkt zelfs nog beter hoor :mrgreen:

Bo was ineens heel bang voor VD La Place. Terwijl hij daar als pup heel vaak geweest is. Zal iets gebeurd moeten zijn, een combinatie /associatie want als ie gesis hoort van een apparaat wordt ie heel bang.

Ik was daar nooit meer geweest, wel eens geprobeerd maar dan werd ie echt bang en ben ik weggegaan. Een hyperventilerende hond nee dat vind ik sneu. En ach hij hóeft er ook niet persé mee naar toe.

De laatste keer heb ik hem duidelijk meegetrokken, ben via de achteringang door gelopen en toen aangehaald. Er was ook iemand anders die hem aanhaalde. Hij wilde even bang worden maar door de positieve reacties ebde dat wat weg.
Ik hoop het ook zo te doen met vuurwerk. Als pup geen angst, daarna wel, waarschijnlijk ook door de rotjes die hier gegooid werden.
Ik pak de lui die dat doen flink aan, dus wordt boos ipv bang. Dan kun je een blafreactie krijgen, maar ik zorg dat Radio/Tv aanstaan, gordijnen dicht zijn. En veel spelen.

Als hij bij me komt dan mag dat. En als hij met Oudjaar de hele avond op schoot wil mag dat ook.
Ik ga hem niet negeren. Maar ook niet bevestigen in zijn angst, hij kruipt gewoon de hele avond bij me zoals hij anders ook wel doet.

Een spelletje of brokje na een knal kan helpen moet ie niet te bang zijn. Een kong lijkt me ook goed, moet ie dan wel krijgen voor het geknal!
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Tsja... ik ben allang blij dat Nando naar me toe komt ipv van me af gaat.
Dat zie ik als vertrouwen dus dan stel ik hem even gerust en loop verder.
Of het theoretisch gezien wenselijk is weet ik niet, zijn gedrag verergert niet iig.
Als hij even reageert doe ik niks, alleen als hij echt 'help' zegt.
Hij schrikt trouwens meer van de lichtflitsen, dan van de geluiden :scratch:
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Sassieka
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Sassieka »

Lucky luke schreef:Afgelopen oud en nieuw was de eerste voor onze Lukas, aanvankelijk leek het erg goed te gaan, in de dagen voor oudjaar werd er al flink geknald hier en hij reageerde er nauwelijks op. Voor onweer issie ook niet bang.
Totdat er vlakbij (25 meter) onverwachts zo'n illegale klapper vanuit de struiken op het hondenveldje gegooid werd. Hij schrok zich het apelazerus, die klap was zo hard dat het zelf bij mij pijn aan de oren deed, kun je nagaan hoe hij dat voelde.
Ik heb instinctief gereageerd en heb die goser bij de kladden gegrepen en hem flink de waarheid gezegd.
Het kwaad was geschied, Lukas was vanaf die knal bang voor knalvuurwerk.
Ik heb nu een filmpje met vuurwerk die ik nu al regelmatig savonds even aanzet, ben benieuwd of dat gaat helpen.
Bliksem en onweer doet hem gelukkig nog steeds weinig.

Oh ja! heerlijk die mensen! Denken ook helemaal aan niks en niemand! Mijn fence is helemaal niet bang uitgevallen, maar dan ook helemaaaaal niet! (ook wel eens lastig hoor) Maar goed, met oud en nieuw hoef ik me geen zorgen te maken dus. Wel ga ik om 10 uur het laatste rondje doen ipv half 12, en dan gaat ze lekker liggen slapen en hoor ik haar niet meer.
Maar ik gedraag me dan ook niet anders dan anders... ga de dag niet anders indelen, ga niet ineens de benche op een andere plek zetten. Gewoon gewoon... Routine, zoals elke dag.

Vorig jaar hield ik wel me hart even vast, want een dag voor oudjaar was er een lief kindje, dat een rotje voor de voorpoten van Fence wilde gooien! Zo leuk!!! even kijken hoe hij reageert!! :boos:
Jeetje wat was ik boos! Gelukkig schrok ze eigenlijk niet eens (de baas schrok erger) en omdat ik boos werd op dat jochie, hing mijn hondje zowat in zijn arm :engel:
Denk dat dat jochie zn lesje wel geleer heeft sindsdien :E:

van mij mag vuurwerk ook verboden worden hoor! Ook al heeft fence er geen last van. Vind het onveilig voor beesten..
(ken je die grondbloemen? Die als een malle, al sissent allemaal geluiden maken? Nou daar zou Fencje het liefste mee spelen) :oeps:
een hond is niet alleen het hebben van een dier, het is een levenswijze...
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”