Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe ver mag een hond gaan?
Moderator: moderatorteam
- Maxine
- Zeer actief
Hoe ver mag een hond gaan?
Wat mag een hond allemaal uitspoken alvorens hij een 'bedreiging' vormt?
Of om het even in een hypothetisch voorbeeld te zetten:
1. Men neemt een asiel. Men neemt een hond. Deze hond vertoont probleemgedrag. (zelf in te vullen)
Wanneer zou het niet meer verantwoord zijn om deze hond te plaatsen? Als hij te dominant is? Als hij uitvalt? Als hij bijt? En hoe vaak moet hij gebeten hebben? Etc...
2. Nu hetzelfde voorbeeld als hierboven, maar dan in plaats van een asielhond, een gezinshond.
Wat vinden jullie? Wat is nog verantwoord? Is het verantwoord om een hond met (ernstig) probleemgedrag te herplaatsen of af te staan of eender wat? Of is het beter om hem in te slapen? In welke gevallen of omstandigheden wel of niet?
Uit persoonlijke ervaring heb ik al gemerkt dat ook veel afhangt van het ras of het type van hond. Hoe je het ook draait of keert, een stafford krijgt veel minder kansen dan een labrador bijvoorbeeld. Wat erg spijtig is.
Stel dat hond 1 (type 'vechthond') word ingeslapen omdat hij 'te dominant' is maar nog een agressie heeft getoond, en hond 2 al enkele keren heeft gebeten maar nog steeds kansen krijgt omdat hij er schattiger uitziet..... Pfffft.....
Of om het even in een hypothetisch voorbeeld te zetten:
1. Men neemt een asiel. Men neemt een hond. Deze hond vertoont probleemgedrag. (zelf in te vullen)
Wanneer zou het niet meer verantwoord zijn om deze hond te plaatsen? Als hij te dominant is? Als hij uitvalt? Als hij bijt? En hoe vaak moet hij gebeten hebben? Etc...
2. Nu hetzelfde voorbeeld als hierboven, maar dan in plaats van een asielhond, een gezinshond.
Wat vinden jullie? Wat is nog verantwoord? Is het verantwoord om een hond met (ernstig) probleemgedrag te herplaatsen of af te staan of eender wat? Of is het beter om hem in te slapen? In welke gevallen of omstandigheden wel of niet?
Uit persoonlijke ervaring heb ik al gemerkt dat ook veel afhangt van het ras of het type van hond. Hoe je het ook draait of keert, een stafford krijgt veel minder kansen dan een labrador bijvoorbeeld. Wat erg spijtig is.
Stel dat hond 1 (type 'vechthond') word ingeslapen omdat hij 'te dominant' is maar nog een agressie heeft getoond, en hond 2 al enkele keren heeft gebeten maar nog steeds kansen krijgt omdat hij er schattiger uitziet..... Pfffft.....

- dagmar88
- Zeer actief
Re: Hoe ver mag een hond gaan?
Ik denk dat dat helemaal ligt aan de hond zelf.
Mijn vorige hond (Tosa x Rottweiler) kwam ondervoed, mishandeld, met dominantieproblemen, angstagressie naar zowel kinderen, honden en alles wat 'vreemd' was, voernijd en nog een hoop medische ellende bij mij.
Had niemand hem binnen een week in huis genomen dan was hij naar het asiel gebracht en ik vermoed dat hij daar vanwege zijn grootte, ras en problemen gewoon een spuitje had gekregen.
Met heel veel geduld en letterlijk bloed, zweet en tranen heb ik hem zonder te twijfelen bij een gezin met toen jonge kinderen herplaatst.
Je wilt het als asiel natuurlijk ook niet op je geweten hebben dat er iets naars gebeurd en ik denk dat er daardoor eerder veilige keuzes gemaakt worden.
Terwijl ik denk dat (tenzij een hond echt een kronkel in z'n kop heeft) er altijd nog hoop is.
De vraag is of de hond nog kans heeft op die ideale bas die het aan durft of dat hij jaren in het asiel moet slijten...
Mijn vorige hond (Tosa x Rottweiler) kwam ondervoed, mishandeld, met dominantieproblemen, angstagressie naar zowel kinderen, honden en alles wat 'vreemd' was, voernijd en nog een hoop medische ellende bij mij.
Had niemand hem binnen een week in huis genomen dan was hij naar het asiel gebracht en ik vermoed dat hij daar vanwege zijn grootte, ras en problemen gewoon een spuitje had gekregen.
Met heel veel geduld en letterlijk bloed, zweet en tranen heb ik hem zonder te twijfelen bij een gezin met toen jonge kinderen herplaatst.
Je wilt het als asiel natuurlijk ook niet op je geweten hebben dat er iets naars gebeurd en ik denk dat er daardoor eerder veilige keuzes gemaakt worden.
Terwijl ik denk dat (tenzij een hond echt een kronkel in z'n kop heeft) er altijd nog hoop is.
De vraag is of de hond nog kans heeft op die ideale bas die het aan durft of dat hij jaren in het asiel moet slijten...
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Misschien een punt om toe te voegen aan de selectie procedure.Nanna schreef:Het hangt er helemaal van af.
Als er 30 honden in het asiel zitten dan vind ik dat de makkelijksten en leuksten eigenlijk het "recht" hebben om als eerste geplaatst te worden. Die hebben ook de meeste kans dat ze ook blijven bij hun nieuwe baas.
De onbetrouwbare joekels of honden met andere behoorlijke gedragsproblemen hebben tóch de neiging sneller terug te komen.
Ze mogen van mij natuurlijk wel geplaatst worden maar dan niet bij de eerste de beste nitwit die zich bij de balie meldt en het oog op "die stoere" heeft laten vallen.
Als iemand zich oprecht en met kennis van zaken wil inzetten voor een hond met minder kans: respect.
Het opgeven van je pik lengte .
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Naima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradinges
- Aantal honden: 1
Daar sluit ik me bij aanNanna schreef:Het hangt er helemaal van af.
Als er 30 honden in het asiel zitten dan vind ik dat de makkelijksten en leuksten eigenlijk het "recht" hebben om als eerste geplaatst te worden. Die hebben ook de meeste kans dat ze ook blijven bij hun nieuwe baas.
De onbetrouwbare joekels of honden met andere behoorlijke gedragsproblemen hebben tóch de neiging sneller terug te komen.
Ze mogen van mij natuurlijk wel geplaatst worden maar dan niet bij de eerste de beste nitwit die zich bij de balie meldt en het oog op "die stoere" heeft laten vallen.
Als iemand zich oprecht en met kennis van zaken wil inzetten voor een hond met minder kans: respect.

Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik neig bij asielhonden met gedragsproblemen, die daardoor echt bijten, al snel naar euthenasie. Anders zitten ze waarschijnlijk jaren in een asiel tot er iemand aan komt lopen die ze aan durft en ook aan kan, dat soort mensen bestaan niet veel. Is het een huishond, dan vind ik dat de baas toch zeker zn best moet doen om problemen op te lossen, maar het mag geen risico zijn voor de maatschappij. Ik zou het bijvoorbeeld heel leuk vinden als mijn buurman een agressieve hond heeft en die niet naar het asiel wil doen, maar ik wil niet dagelijks bang mijn voordeur uit lopen omdat die hond er wel eens aan kan komen en iemand uit het niets aanvliegt :N:
- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
Ik vind dat ook afhankelijk van wie zich aanbied om te hond te nemen. Maar er zijn genoeg honden die heel moeilijk te plaatsen zijn door hun gedrag maar ze hoeven geen probleem te vormen als ze bij de juiste persoon zitten. Waar de grens ligt ik heb geen idee. Maar ik geloof je meteen in wat je verteld over uiterlijk ik weet van een aussie dat deze door meerder partijen geadviseerd werd in te laten slapen en hij toen maar naar het asiel is gebracht en "gewoon" herplaatst werd. Ik hoop van harte dat dit goed blijft gaan. Als dezelfde hond een ras geweest was (lees vechthond ofzo) dan was hij er zeker niet meer geweest.
- Joepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullmastiff
- Aantal honden: 1
Hangt idd van de hond af.
Honden die zelfverzekerd agressief zijn naar mensen kunnen niet meer in de maatschappij vind ik.
Maar als het voortkomt uit angst en onzekerheid dus als ze eerst terugtrekken dan kan het met de juiste baas met de nodige ervaring redelijk of helemaal goedkomen.
Ik heb zelf een herplaatser(basset)gehad die binnenkwam als een angstig onzeker hoopje en die is helemaal opgebloeid.Alleen toen had ik nog geen kinderen want je moet echt tijd hebben voor zo'n beestje.
Honden die zelfverzekerd agressief zijn naar mensen kunnen niet meer in de maatschappij vind ik.
Maar als het voortkomt uit angst en onzekerheid dus als ze eerst terugtrekken dan kan het met de juiste baas met de nodige ervaring redelijk of helemaal goedkomen.
Ik heb zelf een herplaatser(basset)gehad die binnenkwam als een angstig onzeker hoopje en die is helemaal opgebloeid.Alleen toen had ik nog geen kinderen want je moet echt tijd hebben voor zo'n beestje.
-
- Zeer actief
Tegenwoordig spuiten asiels niet zo snel meer honden af.
Alles moet tegenwoordig gered worden omdat het zielig is ,ten koste van.
Van mij mogen ze sommige joekels gelijk afspuiten.
Geeft ruimte/kansen voor de betere honden .
Of ze moeten zelf als asiel zo'n hond proberen op het rechte pad te krijgen.

- bennie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie - Aantal honden: 6
Ik vind dat je daar weinig van kunt zeggen. Het gaat immers om de combinatie. Een hond zonder verleden bij een totaal verkeerde baas is ook een gevaar op de weg.
Dus 'hangt van de hond af' vind ik nogal kortzichtig...
Dus 'hangt van de hond af' vind ik nogal kortzichtig...
-
- Zeer actief
Sorry maar ik heb toch liever een zelfverzekerde bijter voor mij dan een angstbijter.Joepie schreef:Hangt idd van de hond af.
Die laatste mogen ze van mij gelijk afspuiten.

- Paddle
- Zeer actief
Eens. Ook voor de hond in kwestie zelf overigens.bouvierpoedel schreef:Tegenwoordig spuiten asiels niet zo snel meer honden af.
Vaak zie je dat er met de hond ontzettend veel gesleurd wordt. Tig keer teruggebracht om dan uiteindelijk in het asiel of bij mensen thuis hun leven in een kennel te slijten.
Ik vind inslapen veelal een waardiger en beter alternatief.
Er zijn nu eenmaal héél weinig mensen die plaats, zin, tijd en de kennis hebben om een echte probleemhond weer recht te trekken. En zeker te weinig voor de hoeveelheid verpeste honden die elke dag in de asiels binnenstromen.
Dat mogen asiels ook eens gaan inzien vind ik.

- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik vind de vraag hoe ver een hond mag gaan niet zo interessant eigenlijk. Een verantwoordelijke baas kan een hele moeilijke hond hebben die uiteindelijk zonder enig incident van ouderdom sterft terwijl deze hond bij een ander mogelijk een hele lijst bijtincidenten had veroorzaakt.
Vraag is denk ik dus niet zo zeer hoe ver een hond mag gaan alswel kan de hond geplaatst worden op een plek waar hij geen incidenten kan veroorzaken.
Volgende vraag is dan ook hoe reeel het is zo'n plek te vinden en op basis daarvan moet je een beslissing maken.
Ik vind dat je op basis van de motivatie van het gedrag en de mogelijkheden tot veranderen daarvan in combinatie met de voorgeschiedenis en het ras een risicoinschatting maakt en wel of niet gaat plaatsen. En als dan blijkt dat je een plek zoekt die niet bestaan betekent dat dat de hond te gevaarlijk is voor herplaatsing.
Vraag is denk ik dus niet zo zeer hoe ver een hond mag gaan alswel kan de hond geplaatst worden op een plek waar hij geen incidenten kan veroorzaken.
Volgende vraag is dan ook hoe reeel het is zo'n plek te vinden en op basis daarvan moet je een beslissing maken.
Ik vind dat je op basis van de motivatie van het gedrag en de mogelijkheden tot veranderen daarvan in combinatie met de voorgeschiedenis en het ras een risicoinschatting maakt en wel of niet gaat plaatsen. En als dan blijkt dat je een plek zoekt die niet bestaan betekent dat dat de hond te gevaarlijk is voor herplaatsing.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie