Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gebaren proberen?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Lillith
Zeer actief

Gebaren proberen?

Ongelezen bericht door Lillith »

Er was laatst een programma op de TV waarin iemand heel trots verkondigde dat zijn hond gebaren taal begreep.
Het was wel de echte gebaren (steno) en elk commando werd dus uitgebreid vertaalt in handtekens.
Heel knap natuurlijk, maar ik zat ernaar te kijken en dacht dat vingertje naar beneden dat ik doe bij af is echt veel simpeler.

Elke morgen oef. ik de basis commando's met een lekker stukje kaas en ik wou het gelijk proberen zonder woordjes.
Het ging perfect, alleen met 1 gebaar, Lillith was helemaal high zo oplettend :mann:
Als beloning heb ik met grote grijns een dansje gemaakt, lol :smile:

Volgens mij kunnen best veel honden dat, je geeft een commando en verbindt er (ik) een gebaar bij.
Het moeilijkst was komen uit blijf, zag je haar even :denken: daar moest ook een grijns bij.
Probeer het eens, is echt heel leuk :engel: :ok:
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Re: Gebaren proberen?

Ongelezen bericht door Miranda »

Ik vind dat honden sowieso veel beter reageren op handgebaren (en lichaamstaal) dan op stemcommando's. Bij pups/jonge honden leer ik altijd ook eerst het gebaar aan, en verbind er later een stemcommando aan. Als ze de oefening zelf al onder de knie hebben dus. Dat leert veel gemakkelijker aan.

Bovendien, als je hiermee aan de slag gaat, word je je bewust(er) van je lichaamstaal en houdingen. Zo verminder je dus de kans op gemengde signalen waarbij je stem het één zegt, en je lichaam iets anders. Scheelt veel verwarring voor de hond :wink:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Maxine
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxine »

Wel, hier in het asiel hebben we al vaak dove honden gebaren taal moeten aanleren.
Niet super uitgebreid natuurlijk, maar wel alle basis commando's. Zit, blijf, volg, etc...
Gaat erg goed!
Afbeelding
Lillith
Zeer actief

:ok: Ik zei al dat het niet zo bijzonder is, maar Lillith vond het wel heel grappig dat ik eindelijk mijn MOND hield :smile:
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Lillith schreef::ok: Ik zei al dat het niet zo bijzonder is,
Nou, ik denk dat je hond het erg prettig vindt.

Als ik honde-eigenaren zie die lopen te brullen tegen hun hond waarbij hun lichaamstaal iets heel anders zegt en de hond dús niet luistert (gek hè?) vind ik het tamelijk bijzonder als mensen daar bewust mee aan de slag gaan :E:
Want 98% van de honde-eigenaren denkt er niet eens over na.

(Ik zeg niet dat jij zo'n honde-eigenaar bent hoor, ik vind alleen dat iedere honde-eigenaar er zo bewust mee om zou moeten gaan. Mijn reactie was dus eigenlijk een soort van: "wat goed dat je daar mee bezig bent!".)
And few will ever climb
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Ik ben niet anders gewend dan alleen gebaren te gaan gebruiken bij mijn oudje. Natuurlijk klets ik nog tegen haar aan, maar bij de training (bejaardengym :wink:) zeg ik geen woord tegen haar en doen we alles op gebaren. Voor mij omschakelen, maar ik ben daardoor nog bewuster gaan kijken naar mijn houding en gebaren.
Lillith
Zeer actief

Miranda schreef:
Lillith schreef::ok: Ik zei al dat het niet zo bijzonder is,
Nou, ik denk dat je hond het erg prettig vindt.

Als ik honde-eigenaren zie die lopen te brullen tegen hun hond waarbij hun lichaamstaal iets heel anders zegt en de hond dús niet luistert (gek hè?) vind ik het tamelijk bijzonder als mensen daar bewust mee aan de slag gaan :E:
Want 98% van de honde-eigenaren denkt er niet eens over na.

(Ik zeg niet dat jij zo'n honde-eigenaar bent hoor, ik vind alleen dat iedere honde-eigenaar er zo bewust mee om zou moeten gaan. Mijn reactie was dus eigenlijk een soort van: "wat goed dat je daar mee bezig bent!".)
Als ik brul tegen Lillith is er geen Lillith meer, dat pikt ze niet :smile:
Ik snap wat je bedoelt :ok: , ik wil daar mee doorgaan zal niet moeilijk zijn haar aandacht is groot :wink:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Als dove mensen een hulphond hebben snappen die honden de gebarentaal van hun baas vaak behoorlijk snel :wink:
En als een hond doof is kan je hem met gebaren ook veel leren.

Ik doe ook veel op gebaar met de honden. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Hier kennen ze allemaal gebaren, je gebruikt bijna altijd gebaren als je iets aanleert (ik dan toch :wink: ), ik leer dat nooit terug af, ik houd het dan apart van stembevelen. Nu Lotje bijna helemaal doof is, is dat heel handig dat ze een aantal bevelen kent op gebaar.
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Ik gebruik veel handgebaren. Hierkomen, wachten, zitten, rechts, links, "nee ik heb geen snoepjes meer", doorlopen.
Snappen ze heel goed, zelfs Roos had het binnen een paar dagen door dankzij afkijken van Sjon. Ik vind het wel prettig, het maakt een commando erg neutraal. En mochten ze doof worden, lopen wij vast voor op schema. :pffff:
Afbeelding
Lillith
Zeer actief

Maylala schreef:Ik gebruik veel handgebaren. Hierkomen, wachten, zitten, rechts, links, "nee ik heb geen snoepjes meer", doorlopen.
Snappen ze heel goed, zelfs Roos had het binnen een paar dagen door dankzij afkijken van Sjon. Ik vind het wel prettig, het maakt een commando erg neutraal. En mochten ze doof worden, lopen wij vast voor op schema. :pffff:
Dat is zeker heel goed voor later, ik had vroeger een Doesje die wat dovig was gebaren gaat beter dan brullen :ok:
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Als je er even over nadenkt: Eigenlijk worden alle commando's in de opvoeding aangeleerd met gebaren/ lichaamshouding die je combineert met een woord.Heel vaak blijf je woord en gebaar of houding combineren, al wordt je gebaar vaak wel kleiner. Het is dus eigenlijk niet zo knap dat je hond op gebaren reageert, maar veel knapper dat hij dingen doet op een woord.
:W: :W:
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Ma-Rianne schreef:Als je er even over nadenkt: Eigenlijk worden alle commando's in de opvoeding aangeleerd met gebaren/ lichaamshouding die je combineert met een woord.Heel vaak blijf je woord en gebaar of houding combineren,
Niet altijd. Ik zie het wel altijd bij mensen waarvan gezegd wordt dat ze 'van nature zo goed zijn met honden'.
Maar je wil ze de kost niet geven die met de armen stijf naast het lichaam zich voorover buigen naar een hond en 'ZIT' bulderen. En maar afvragen waarom de hond - afhankelijk van z'n karakter - gaat liggen/kruipen, ze straal negeert, geagiteerd wordt of wegloopt :scratch:
And few will ever climb
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ik knip ook vaak met mijn vingers in combinatie met een gebaar. Bijvoorbeeld als hij me begroet als ik thuiskom. Ik sta op, knip met mijn vingers en wijs naar de grond en zeg 'klaar'. Soms laat ik dat 'klaar' achterwege en dan luistert Otto ook.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik heb ooit een trainer gehad die zei: Ik wil jullie niet horen.
Dus we moesten heel zacht praten.

Nou doe ik dat altijd al maar veel mensen vinden dat heel erg moeilijk. Toch een beetje het idee van: Hoe harder ik schreeuw, hoe beter de hond luistert!
Wat natuurlijk onzin is. :piew:

Ik leer alles met ondersteunende gebaren aan en als je fluistert of niets zegt, vinden honden dat geweldig, volgens mij omdat ze dat herkenbaar vinden: zelf zeggen ze ook niks :19:
Gebaren dwingen een hond ook om te kijken naar wat je van ze wil en dat verstevigt het contact ook.
Dus ja, ik ben voor gebaren :ok:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik gebruik zowel gebaren als stemcommandos maar op gebaren reageren ze echt veel beter. Laatst geprobeert bij obedience, waar we de gebaren eigenlijk moeten afbouwen. Ik kan hem vrijwel alles laten doen zonder mijn stem te gebruiken, alleen aandacht vragen is dan wat lastig. Maar zonder lichaamstaal van mij deed hij helemaal niets! Ik kreeg hem niet alleen met mijn stem duidelijk gemaakt dat hij moest apporteren. Hij zat naast me en bleef heel braaf zitten, want als hij mag gaan gaat eerst mijn hand naar voren. Terwijl we dus altijd dat doen in combinatie met het commando "hold" maar alleen dat commando stelde nu niets voor. Hij twijfelde niet eens, hij moest gewoon nog blijven zitten :klaar:
ranetje
Zeer actief

Dat gebeurt heel vaak.
Als je gewend bent om je hond met een "wappertje" op apport te sturen is het wappertje vaak het commando en niet "apport" :mrgreen:

In een trainingsboek (jacht) las ik eens het verhaal van iemand die de hond verder vooruit moest sturen.
De hond zit dan al een eind weg.
Op een gegeven moment ging de hond niet op gebaar van de opgestoken hand verder vooruit, maar bleef rotsvast zitten.
Na veel gepuzzel waarom de hond niet vooruit ging, bleek dat deze hond verder vooruit ging op het zien van een beenbeweging (een stap vooruit doen bij het commando).
En aangezien de baas in ruige begroeiing stond kon de hond het vooruitstappen van het been niet zien ...................... dus bleef hij zitten :mrgreen:

Altijd makkelijk als je weet welk commando voor de hond het feitelijke commando is :ok: :lol1:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
joyjill
Actief
Mijn ras(sen): tervuerenseherder
Contacteer:

Ongelezen bericht door joyjill »

ook ik maak gebaren!!Nu onze oudste bijna doof is(hele harde ) geluiden hoord ze wel .
Ze vind het supper om nog voor me te werken,dus af zit volg plaats echt supper dat ze dat nu met gebaren nog kan.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Dat gebeurt heel vaak.
Als je gewend bent om je hond met een "wappertje" op apport te sturen is het wappertje vaak het commando en niet "apport" :mrgreen:

In een trainingsboek (jacht) las ik eens het verhaal van iemand die de hond verder vooruit moest sturen.
Op een gegeven moment ging de hond niet op gebaar van de opgestoken hand verder vooruit, maar bleef rotsvast zitten.
Na veel gepuzzel waarom de hond niet vooruit ging, bleek dat deze hond verder vooruit ging op het zien van een beenbeweging (een stap vooruit doen bij het commando).
En aangezien de baas in ruige begroeiing stond kon de hond het vooruitstappen van het been niet zien ...................... dus bleef hij zitten :mrgreen:

Altijd makkelijk als je weet welk commando voor de hond het feitelijke commando is :ok: :lol1:
Stond in dat boek ook hoe je de hond leert dat het niet om het wappertje gaat maar om het commando? :mann: :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

Maeve schreef:
ranetje schreef:Dat gebeurt heel vaak.

Stond in dat boek ook hoe je de hond leert dat het niet om het wappertje gaat maar om het commando? :mann: :mrgreen:
Ja :mrgreen:
Nooit beginnen aan een wappertje :engel:
Afbeelding
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Vaak trek ik met een geluidje de aandacht, en als ze kijken maak ik duidelijk wat ik van ze wil. Als ik gewoon roep "Hierkomen jongens!" hoeven ze geen contact met me te maken om erachter te komen wat er gebeuren moet, en dan hebben ze er ook vlotter schijt aan.

Ik zat nog eens aan dit topic te denken tijdens de boswandeling vandaag, en bedacht me dat eigenlijk amper de helft van mijn "gebarencommunicatie" met de honden met mijn handen gebeurt. We doen veel meer met knikjes, knipoogjes, opgetrokken wenkbrauwen en "nee" schudden dan dat ik handen wapper.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Ja :mrgreen:
Ja, dát advies komt zo'n 2 jaar te laat :smile:
Ik onthoud het voor de volgende hond :pffff:
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Maeve schreef:
Heb je het wel eens geprobeerd zonder wappertje?
Soms zit de gewoonte meer in de mens als in de hond. Laatst bij de training moest ik Lieuwe vooruit sturen. Hij zat naast me, helemaal klaar, vooruit te turen. Toen heb ik het gebaar weggelaten en alleen maar gezegd "Vooooruit" En hij ging!
Was een erg rare gewaarwording voor mij, omdat je gewend ben om je bukken en met je hand naast zijn kop te wijzen....
Laatst gewijzigd door Ma-Rianne op 02 nov 2010 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Yaika
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador, ruwharige teckel

Ongelezen bericht door Yaika »

Bij diesel gebruik ik Vooooooruiiiit ook heel vaak... Maar meestal wijs ik dan ook welke richting ik hem op wil laten gaan. Die werkt ook heel goed.

voooooruiiit zonder handgebaar werkt eigenlijk ook al .. :scratch:

Hmmz.. misschien ben ik niet zo duidelijk :piew:
"Als je op de witte lijn blijft rijden, rij je altijd goed"
ranetje
Zeer actief

Maeve schreef:
Je kunt ook proberen om het geleidelijk af te bouwen als blijkt dat het wappertje het commando is geworden.
Het gebaar steeds kleiner maken tot je het achterwege kunt laten?
Of........... :denken: een "marker" voor de richting waarin hij moet gaan (wit paaltje o.i.d.)
Ik heb Ita "look straight" geleerd.
Dat commando geef ik als ze de kant op kijkt die ze op moet.
Als ik daarna commando "vooruit" geef gaat ze de goeie kant op.

Geleerd met het paaltje dichtbij met wat lekkers er op :D
Ik wil dat "look straight" ook gaan leren zonder een hand naast de kop (dat doe ik nu nog wel) zodat ze helemaal vrij en zonder hand ook de goede kant op gaat.
Zelfs als ik achter haar sta.

Heb je daar wat aan? :wink:
Afbeelding
Lillith
Zeer actief

:mann: Jachttraining, dat is wel wat anders dan een volkomen niet of basis getraind hondje, dat is hoge school, heel knap :wink:

Ik ben benieuwd of er nog mensen zijn die het alleen met gebaren hebben geprobeerd zonder dat daar op is getraind.
Lil heb ik met 9.5 mnd gekregen en die wist geen "fluit", heel snel heeft ze alles geleerd, vandaar dat ik van de week het heel leuk vond dat ze zo goed anticipeerde. Ik heb haar pas 7mnd. :wink: :ok:
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Jamey kon vroeger allebei los van elkaar, dus alles (behalve hierkomen) zowel op stem als op gebaar. Ik heb er niet meer heel veel aandacht aan besteed maar veel ervan kan ze nog steeds. Ik oefen ook regelmatig met haar dat ik commando's fluisterend geef. Dat is echt gaaf om te zien, daar wordt ze veel oplettender door. Dan is ze echt super gefocussed...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Lillith
Zeer actief

Jacksel schreef:Jamey kon vroeger allebei los van elkaar, dus alles (behalve hierkomen) zowel op stem als op gebaar. Ik heb er niet meer heel veel aandacht aan besteed maar veel ervan kan ze nog steeds. Ik oefen ook regelmatig met haar dat ik commando's fluisterend geef. Dat is echt gaaf om te zien, daar wordt ze veel oplettender door. Dan is ze echt super gefocussed...
Ja, is hardstikke leuk. Fluisteren ga ik ook eens proberen :D .Lillith straalde bijna en nu zit ik erover na te denken om met haar toch maar EG (moet anders mag ze niet verder :( ) te gaan doen en daarna behendigheid (als we dat kunnen) springen vindt ze prachtig :engel: :ok:
ranetje
Zeer actief

Lillith schreef::mann: Jachttraining, dat is wel wat anders dan een volkomen niet of basis getraind hondje, dat is hoge school, heel knap :wink:

Ik ben benieuwd of er nog mensen zijn die het alleen met gebaren hebben geprobeerd zonder dat daar op is getraind.
Lil heb ik met 9.5 mnd gekregen en die wist geen "fluit", heel snel heeft ze alles geleerd, vandaar dat ik van de week het heel leuk vond dat ze zo goed anticipeerde. Ik heb haar pas 7mnd. :wink: :ok:
Het is hooguit een uitbreiding :wink:
Lichaamstaal is voor een hond in basis veel en veel duidelijker dan die rare klanken die wij uitstoten :D
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Ma-Rianne: Ja, zonder "wappertje" blijft hij heel steady zitten. Hoe duidelijk ik het commando ook uitspreek :mrgreen:

Ranetje: Daar heb ik zeker wat aan! Dankje, gaan we aan werken! :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”