blondie schreef:Dit zou dus betekenen dat Bluf in geval van bal verdedigen probeert Finn in dat opzicht te domineren?
Nee, het verdedigen van bezit is geen kwestie van willen domineren. Wel laat de rangorde dus de ruimte om een punt te kunnen maken.
Als eerste even mijn dwangmatige behoefte voor de puntjes op de i ; rangorde is iets van binnen de roedel. Je bezit verdedigen tegenover een volslagen vreemde is je bezit verdedigen tegenover een volslagen vreemde. Dat heeft dus niets te maken met dominantie maar met zelfverzekerdheid en je drang iets te willen hebben. Er is immers geen rangorde met een volslagen vreemde.
Goed, weer terug naar of het verdedigen van een bal dus een poging is tot domineren.
Zo stellig wil ik het niet maken.
Wel is het zo dat als je binnen de rangorde maar belangrijk genoeg bent, je lagere veel zullen doen of laten om je een plezier te doen.
Of te wel; als op je werk de grote baas binnenkomt, sta je mogelijk graag op van je fijne plekje en biedt hem je stoel aan om koffie te gaan halen. Voor je direct leidinggevende (die zak die op maandag standaard een uur te laat komt) blijf je lekker zitten.
Als die direct leidinggevende echter iemand is die je een grote mond geeft omdat je blijft zitten wil je mogelijk nog wel opstaan om het conflict te vermijden.
Is het contact vriendelijk en vrij informeel, zou de direct-leidinggevende mogelijk niet eens willen dat je opstaat...plek genoeg immers.
Kortom ; er is geen standaard antwoord op dit soort vragen. Honden zijn te veel hun eigen persoontje om er echt een standaard betekenis aan te plakken.
Wel kun je denk ik enkele uitspraken wel maken; zoals bezit geeft status en is op die wijze dus gelinkt aan rangorde.
Hoe belangrijk vervolgens de rangorde is, is dan weer erg afhankelijk van de roedelsamenstelling. Meestal is dit soort dingen tussen reu en teef niet echt een belangrijk thema.