Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bezitsagressie - hoe kijken jullie daar tegen aan.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

yvette_van_alert
Actief
Mijn ras(sen): duits herder, mechelse herder, corgi, dingo, hannoveraanse zweethond, kaukasische owcharka.

Bezitsagressie - hoe kijken jullie daar tegen aan.

Ongelezen bericht door yvette_van_alert »

Bezitsagressie wordt vaak verward met dominant gedrag, rangorde problemen etc.

Bezitsagressie kan ontstaan over ALLES WAT VOOR DE HOND BELANGRIJK IS.

Dit kunnen de gekste dingen zijn:
  • eigen terrein
    mand
    eten
    lege etensbak
    bepaalde plekken in huis
    bepaalde plekken in tuin
    eigenaar
    andere hond
    koekjes
    koekjes in de baas zijn zak
    een tak
    een blaadje
    een worm
    eigen lichaam
Vertoont jou hond bezitsagressie en over wat dan? En hoe ga je daar mee om?

bezitsagressie heeft niet altijd negatief te zijn.. buitdrif is een vorm van bezitsagressie. Ik ben met de speurhond in opleiding erg blij met bezitsagressie omdat die dat straks nodig heeft als ze een grote hond is. Maar je moet het wel in de hand kunnen houden als eigenaar/ geleider.

ik ben benieuwd naar de reacties!
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 1

Re: Bezitsagressie - hoe kijken jullie daar tegen aan.

Ongelezen bericht door flatcoat »

Agressie wil ik het niet direkt noemen maar mijn hond heeft dit als ze een varkensoor krijgt. Ze eet hem niet op, sleept hem van plek naar plek, laat hem aan iedereen zien die het maar wil zien. Ik mag hem gewoon pakken maar als mijn man een poging doet kan ze wel eens lelijk naar hem doen ...... Ze heeft dit echt alleen met zo'n oor en ik heb er geen moeite mee moet ik eerlijk zeggen.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

hier geen bezitsdrang naar mensen toe.
Luca wil wel een grommetje naar buster maken als hij te dicht bij haar kluifje komt. maar ook nooit meer dan dat.

Buster heeft helemaal geen bezitsdrang. :scratch:
Supernova
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Supernova »

Kenzo heeft volgens mij geen bezitsagressie. Zijn bak eten, botjes, snoepies kan ik rustig afpakken. Ik kan ook los zeggen en dan laat hij het uit zijn bek vallen. Dit doe ik alleen bijna nooit, zijn kluif is namelijk zijn kluif en die hoef ik niet steeds af te pakken. Bekende honden kunnen ook rustig uit zijn bak eten en zijn kluiven afpakken. Hij slaakt dan een diepe zucht een gaat liggen. Het enige waar andere honden vanaf moeten blijven is zijn kong. Daar is hij helemaal gek op. Maar die kan ik ook afpakken mocht het nodig zijn.

Hij heeft wel een tijdje bezitterig over mij gedaan, als er dan visite kwam en die gaf me een knuffel dan stoof hij omhoog met een grrrWOEF! Maar dat heb ik snel afgekapt, want dat wil ik niet hebben.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik vraag me af of bezitsagressie niet is gelinkt aan dominant gedrag/dominantie. Ik denk het namelijk van wel. Laat ik het zo zeggen; ik denk dat in een roedel waarin de rangen en standen duidelijk zijn en er rust heerst, veel minder gedoe is om bezit dan wanneer je geen duidelijkheid hebt in een rangorde.
Het is niet voor niets dat je als je honden samenvoegt in een roedel in aanvang alles wat tot bezit kan worden gemaakt weglegt, zoals speelgoed en kluiven.

Bezitsagressie is niet per definitie gelinkt aan dominantie, maar je kan het ook niet puur los van elkaar koppelen. De scheidslijn is wat mij betreft dus echt niet zo te stellen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Als felix bezitsdrang vertoont gaat het meestal niet om het object maar is het gewoon om een punt te maken naar een andere hond. Even laten zien dat hij die ander iets kan verbieden zeg maar.
En dan gaat het inderdaad om bijvoorbeeld een grasspriet waar hij net even aan staat te ruiken ofzo :mrgreen:
Dat komt maar zelden voor, en het is dan meestal in een situatie met een wat opdringerige of stalkende hond.
Naar mensen toe vertoont hij zulk gedrag niet.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Inge O schreef:
Eline* schreef: Bezitsagressie is niet per definitie gelinkt aan dominantie, maar je kan het ook niet puur los van elkaar koppelen. De scheidslijn is wat mij betreft dus echt niet zo te stellen.
ben ik het helemaal mee eens. ook in gedrag naar mensen vind ik dat een hond veel minder zijn punt zal proberen te maken via bezit als de relatie baas-hond goed duidelijk is.
Ik zie dat ook wel bij Vera. Zij verdedigt haar bal/dummy richting andere honden. Agressie vind ik een groot woord, alhoewel het dat vast wel is, maar agressie klinkt meteen zo heftig :mrgreen: Maar goed, Vera vindt het dus buitengewoon lollig om haar bal tussen haar voorpoten te leggen, en dan hard te blaffen (met rimpelneus, maar goed, wanneer heeft Vera geen rimpelneus :roll: :mrgreen: ) als een andere hond denkt die even af te kunnen pakken. Met bekende 'buitenspeelvriendjes' heeft ze er een heel spel van gemaakt: "Als jij nou doet alsof je mijn bal/dummy/speeltje wil pakken, dan spring ik woest blaffend op, en dan kunnen we heel hard samen gaan rennen".

Maar, de enige naar wie ze dat niet doet, is Saar. Ze zorgt er wel heel subtiel voor dat Saar de bal niet aanraakt (pakken doet ze toch niet haha), en iets van 'the eye' zit er ook nog wel in. Maar ze zal Saar niet afsnauwen of afblaffen.
Ze heeft dat een periode wel heel erg gedaan, en daarna was Vera ook opeens overduidelijk echt 'de baas'. Ik heb hier dus heel erg het idee dat Vera heel bewust bezit heeft gebruikt een paar keer om aan Saar te laten merken hoe haar idee waren over de verhoudingen. Uiteraard snelde Saar na 1 grommetje van Vera meteen richting andere kant van de kamer, dus na een keer of 3 was het wel bekeken :mrgreen:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Orpa doet dat alleen met pups en dan alleen naar honden.
Haar pups, allemaal opzouten :S:

Fien is eigenlijk de enige hier die echt moeilijk kan doen over eten, die doet soms gewon langer over eten of een botje.
Als Willemijn probeert te jatten mag ze dat niet van mij.
Ik vind de dames te ongelijk om daar ruzie over toe te staan.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Inge O schreef: oh ja, over hun pups waken ze hier natuurlijk ook allemaal, vind ik niet meer dan normaal.

maar ook hier is duidelijk dat dit helemaal anders gaat naar ranghogeren dan naar ranglageren
Dat is hier ook.
Toen Isa er nog was wandelde die gewoon de bak in en nam de pups in beslag.
Dat hekje was dus echt om Isa buiten te houden anders kon Orpa niet bij haar eigen pups :oeps:

Maar nu is Isa er niet meer en staat Orpa bovenaan. En de anderen mochten écht niet in de buurt komen, dat kostte neuzen :mrgreen:

Yppe is iets langer gebleven en ging ook mee naar het bos.
Daar was Orpa van harte bereid andere honden heel erg dood te maken als ze zelfs maar in de buurt kwamen. :S:
Ook een pupje van 4 maanden dat met Yppe speelde kreeg er danig van langs vorige week :N:

Maar vrijdagmorgen ging Yppe weg en vrijdagmiddag deed ze dat al niet meer.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Frederiek »

Hades heeft echt 0,0 bezitsdrang en daar ben ik wel blij mee, ik hoef nooit bang te zijn dat hij het niet zou pikken als een andere hond iets van hem wil afpakken. Hij geeft zelfs stukken kipfilet nog af aan de kat als die eraan komt :smile: .
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
josefientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griekse herder

Ongelezen bericht door josefientje »

Sil heeft wel bezitsdrang met stokken, ballen ed, maar niet met eten. Een hond die het in het bos waagt om de dennenappel die hij net heeft uitgekwat te pakken, kan op een flinke snauw rekenen. Vanmorgen met eten echter, de bakken stonden al op de grond, maar dan moeten ze even wachten totdat ik zeg dat ze het mogen pakken, de kat kwam langs en liep al kopjes geven tussen Sil en zijn bak door, zag de inhoud van de voerbak (smuildier vlees) en snaaide gauw een hapje. Ongestraft! Sil keek alleen hulpvragend even naar mij: zeg er wat van vrouwtje, die brutale kat pikt mijn eten! Ik heb de kat meer even weggehaald :19:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Ik heb met twee honden maar een klein roedeltje natuurlijk, maar de rollen zijn hier duidelijk en problemen onderling zijn er nooit.
Mijn honden kunnen rug aan rug liggen kluiven zonder dat er ook maar iets van spanning merkbaar is.
Ze hebben ook een totaal ander karakter, Gina vindt het allemaal wel best dus Jan hoeft niet een punt te maken.
Het enige 'bezit' dat Jan binnenshuis naar Gina toe claimt ben ik, maar hij heeft pech want ik maak zelf wel uit wie van de twee ik wanneer aai en omdat ook dat allemaal erg relaxed gaat is het ook geen punt.

Buiten is Jan zn bal-aan-een-touwtje heilig, maar ook dat heeft ie zonder problemen aan Gina duidelijk gemaakt, die kijkt er nog niet naar en heeft bovendien een eigen balletje voor de enkele keer dat ze er ook achteraan wil rennen.

Vreemde honden ontmoeten we niet van dichtbij.
Gina vreet ze op als ze de kans krijgt (en dat willen we echt niet hebben) en Jan heeft er geen interesse in.
Die vindt bezig zijn met mij veel belangrijker dan welke vreemde hond dan ook.

Ik denk eigenlijk dat mijn roedeltje een prima voorbeeld is van hetgeen Eline zegt over een roedel waarin rangen en standen duidelijk zijn: Jan is de baas van de twee, Gina is het daar gewoon mee eens en daarom zijn er onderling nooit problemen tussen de honden.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Gol laat normaal echt alles door iedereen van zich afpakken. Wanneer een andere hond haar stok afpakt zie je haar zowat haar schouders ophalen en denken nah dan pak ik wel een andere. Ik heb tot nu toe één keer meegemaakt dat ze er een punt van maakte, een staffordteef ( :ugh: ) pakte een paar keer haar stok af en opeens was Gol het zat en dook ze erbovenop :N:
Gelukkig waren we vrij rap en had ik binnen no-time de stafford teef vast (jeetje wat was ze snel en wendbaar en zowat ongrijpbaar zeg!) en mn toenmalige vriend had Gol. Gelukkig geen schade maar ik was wel geschrokken zeg, van alle honden pakt Gol een staf :piew:
Maar goed, ik vind het wel lekker dat Gol weinig tot geen bezitsdrang heeft.
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik vind bezitsagressie lang niet altijd gelinkt aan dominantie. Bij de Golden verre van. Bezitsagressie is iets dat je bij een hoop Goldens ziet, en ik vind dat het eerder een gevolg is van onzekerheid en de drang om zekerheid te onttrekken aan de dingen welke belangrijk zijn, of het gebrek aan vertrouwen als wordt weggenomen dat belangrijk is. De Goldens welke bezitsagressie vertonen zijn zeker niet de dominanste van het stel.
Ik heb redelijk wat Goldens gehad, en ieder heeft op haar (enkel teefjes... :mrgreen: ) manier een periode van 'bezitsagressie' gehad. Vaak groeien ze er wel wat overheen, hier tenminste, als ze wat zelfverzekerder worden. Maar met bv kauwkluifjes en vreemde honden zou ik geen enkele hond van mij vertrouwen. En geen van mijn honden waardeert het afpakken van stokken, kuilen en speeltjes door andere honden.
Overigens gaat het dan wel om de omgang met vreemde andere honden; mijn honden weten onderling rpecies wat ze aan elkaar hebben. Ze eten dus ook rug-aan-rug.
ik vind wel dat er een aantal rassen zijn waar ik die link tussen dominantie en bezitsagressie wel vermoed; de rottweiler vind ik daar persoonlijk een goed voorbeeld van.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Fax: over eten. Pak ik niet aan, hij eet in zijn kennel of ergens buiten in de tuin. Compleet op zijn gemak en niemand in de buurt.

Ds: over alles richting andere honden. Naar mensen toe absoluut niet.

Fax is daarin lastiger. Niet zozeer is het hem om zijn bezit te doen, hij aanvaardt gewoon geen commando's van anderen, al helemaal niet vreemden.
Momenteel is hij ook erg bezitterig over Ds naar andere honden toe. (ze is loops)
yvette_van_alert
Actief
Mijn ras(sen): duits herder, mechelse herder, corgi, dingo, hannoveraanse zweethond, kaukasische owcharka.

Bezitsagressie kun je ook zien van de ranglagere naar de ranghogere. Dus dat het met dominantie te maken heeft dat ben ik niet met je eens.

Dat je alles weg legt bj een nieuwe hond in je groep is logisch omdat je niet weet of die bezitsagressie vertoont. Daarnaast weet de nieuwe hond niet welke gevoeligheden de huidige honden hebben. Als hond bezitsagressie heeft over een bal en de rest weet dat & houd er rekening mee, komt er geen agressie meer aan te pas. Het begin van bezitsagressie is het overhangen van de kop boven het voorwerp, voorwerpen met de voorpoten 'omcirkelen' het ontstaat dus al zonder dat er een gevecht is.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Hier hebben ze beiden totaal geen bezitsdrang/agressie, niet naar mensen maar ook niet naar elkaar of andere honden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

yvette_van_alert schreef:Bezitsagressie kun je ook zien van de ranglagere naar de ranghogere. Dus dat het met dominantie te maken heeft dat ben ik niet met je eens.
Dat is alleen waar als je ervan uitgaat dat een meer onderdanige hond nooit dominantiehandeling pleegt.
Hetgeen je beschrijft geeft, in mijn optiek, aan dat roedeldynamiek niet zo zwart/wit is als vaak wordt gedacht.
Je conclusie dat het niks met dominantie te maken heeft is mij dan ook wat te kort door de bocht :wink:

Het verdedigen van vermeend bezit is simpelweg een (poging tot) uiting van dominantie, anders was het bezit allang afgestaan.
Dat die uiting niet het gewenste effect heeft, of geen pas geeft in de dynamiek van het roedel staat los van het plegen van de handeling.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Saar is hier de oppermutter en Miep mag werkelijk alles van haar. Speeltjes afpakken, geen probleem. Botten afpakken zou ook mogen (Miep is altijd eerder klaar, en die staat dan altijd heel lullig het bot zowat uit Saar's poten te kijken maar ze zal hem niet afpakken, heb ik van de zomer nog een topic over gemaakt: http://www.hondenforum.nl/plaza/post3967427.html" onclick="window.open(this.href);return false; )
Wanneer huppelkut zich tussen Saar en mij bv inwerkt tijdens een begroeting als ik thuis kom, mag dat ook.

Buiten, met vreemde onden bijvoorbeeld, dan is het echter háár baby. Komt er een hond op Miep af - die dat eigenlijk per definitie niet leuk vindt - komt als de wiederweerga Saar erbij (wát ze op dat moment ook aan het doen is) en neemt de leiding. Als je wat wil doe je dat maar met mij, maar niet met MIJN baby :pffff:

Saar is wel overduidelijk nog steeds de dominante, en Miep heeft heilig ontzag voor Saar.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nilo heeft wel een beste bezitsdrang als het om voer of lekkers gaat. Dat heb ik er zoveel mogelijk uit getraind, omdat ik het eng vind met bijvoorbeeld mensen die hier op bezoek komen. Hij sloeg mij ook wat te ver door in dit gedrag. Als hij in de tuin lag op een botje te kauwen, had hij het liefst dat wij allemaal uit de tuin bleven, dat kan dus niet. Daar hebben we dus op geoefend, maar zeker niet door middel van correcties omdat het heel natuurlijk gedrag is. Het is er nu tot zo ver uit dat ik dingen van hem af kan pakken zonder dat hij daar agressief op reageert, zolang ik het maar rustig doe. Echt agressief was hij ook niet, het ging nooit verder dan waarschuwen maar dan nog. We leven in een maatschappij waar mensen het normaal vinden om bijvoorbeeld een hond te aaien die aan het eten is, of die niet nadenken dat de hond het niet leuk vind als je zijn eten af pakt. Vandaar dat ik er wel wat aan gedaan heb. Wel met het idee van: als het niet lukt, dan niet. Dan zou hij gewoon absoluut niks te eten krijgen bij bijvoorbeeld mensen op visite.
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Hier wel naar elkaar toe, een grom of blik is altijd voldoende om te zorgen dat de ander niet aan eten/speeltje komt.
Dit mogen ze zelf uitzoeken, zolang het niet knokken wordt al hebben ze dat hier nog nooit gedaan.
Kaya is wel erger dan de anderen met eten of eten waarvan ze denkt dat het van haar is en kan dan flink uitvallen.
Ik stuur haar dan ook weg als ik aan haar bemerk dat de stress oploopt.

De herders hebben meer buitdrift dan de borders, vooral met eten, dat merk ik heel duidelijk.
Ik geef dan ook altijd het commando los erbij en dan is er geen enkel probleem.
Bij de borders kun je zo zonder na te denken speeltjes of voer weghalen, ze doen zelfs meestal een stapje opzij.

Sqylls heeft ook meer buitdrift met speeltjes, dit vindt ik prima zolang ik het af kan pakken en samen met hem kan spelen.
1x heeft hij een schijnaanval gedaan naar mij toen hij te opgewonden werd, was gelijk einde spel en einde aandacht.
Sindsdien gaat het prima met samen spelen en hij komt nu zelfs het speeltje zelf brengen omdat samen spelen ook erg leuk is :D
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Bezitsagressie dat zie ik niet echt bij mijn honden.. alhoewel.. gister na het bijten op de mouw en hij de mouw meekreeg en bij de auto moet lossen en ik hem die bijtrol niet kon geven omdat ik die vergeten was... dan kan ie in die drift wel een beetje doorslaan.. hij lost maar blijft gek op die mouw, zijn vorige baas gaf hem dan de beloning in de vorm van de bijtrol.. en nu lost hij en ik geef niets.. en dan kan hij in die drift nog wel raar reageren.. vorige week sprong hij met mouw en al de kennel in... (ik had gedacht dat dat niet kon...) Toen heb ik hem wel eerst de auto weer uitgeroepen en van me afgehouden zodat ik die mouw kon pakken :mrgreen:
Vind dat trouwens meer een vorm van buitdrift..
Naar mij toe met speeltjes of voer is er geen buitdrift, naar elkaar toe met voer ook niet.. tenzij de 1 bewust gaat dralen omdat die zijn voer op is en de ander nog ligt te kauwen, dan wordt er even gewaarschuwd.
In het begin toen mijn teefje hier net was kon ze nog wel bewust met een speeltje tussen de poten liggen op een strategische plek en vervaarlijk grommen naar Finn die dan de kamer niet in durfde omdat zij dus in de deuropening lag te grommen, respect voor gegrom over bezit op dat moment naar elkaar is er wel.. het gebeurd ook nog wel vica versa..
Nu is dat eigenlijk niet meer aan de orde dat zij bewust iets pakt en gaat liggen wachten en waken over dat attribuut.. ook omdat ik misschien het niet accepteerde.. pakte op die momenten gewoon resoluut dat speeltje weg en legde het op tafel.. ik vond het namelijk provoceren van haar kant uit op die momenten..
Ook niet continu want dezelfde speeltjes worden soms gewoon naar elkaar toegebracht juist om spel te ontlokken :19:

Met mensen zie ik vaak dat op het moment dat ze een bal of zo willen pakken in spel.. hond legt balletje neer en wil dat er tegen geschopt word of dat er gegooid wordt dan is dat geen probleem.. gaan die mensen twijfelen omdat de hond zo dicht met de kop bij de bal zit en telkens de bal willen pakken en het dan toch niet doen, dan zie ik met name bij Finn wel een omslag.. terwijl je gewoon die bal kunt pakken... maar hij reageert op die twijfel en dan zie ik ineens een lipje komen.. ik pak dan mijn (moeder is dat meestal of mijn nichtje aan.. gewoon pakken of anders de hond nu met rust laten :klaar: )
Bluf reageert op de twijfel door inderdaad snel de bal te pakken :mrgreen: en hem weer neer te leggen... of ze het spelletje nog eens kunnen doen en kijken wie er sneller is :lol1:

Ik link het zelf niet echt aan dominantie omdat beide honden onderling het gedrag heel soms vertonen naar elkaar toe, in de vorm van waarschuwen.. maar niet altijd en ook niet de ranghogere naar de ranglagere... Finn is vaak toleranter als zij het speeltje van hem afpakt dan andersom :mann:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
yvette_van_alert schreef:Bezitsagressie kun je ook zien van de ranglagere naar de ranghogere. Dus dat het met dominantie te maken heeft dat ben ik niet met je eens.
Dat is alleen waar als je ervan uitgaat dat een meer onderdanige hond nooit dominantiehandeling pleegt.
Precies! Dominant gedrag kun je ook zien van een ranglagere naar een ranghogere; dat maakt het niet ineens iets anders dan dominant gedrag.
Als het gaat om eten, dan heb je het over een primaire behoefte die je inderdaad ongeacht je rang kan verdedigen. Zonder eten ga je immers dood en ook nummertje niks moet eten om te overleven. Een omega van de groep kan dus zijn eten verdedigen zonder dat het iets te maken heeft met rangorde.
Gaat het echter om spullen zie ik dat echt anders. Spullen bezitten is gelinkt aan status en status aan dominantie. Je hebt geen bal nodig om te kunnen overleven, wel om te laten zien wat je waard bent.
Als een hond dus spullen verdedigd vind ik dat wel degelijk gelinkt aan status/dominantie.
Of een hond wel of niet competitief is en dus genoeg belang hecht aan status is een andere discussie. Een ranghoogste kan absoluut niet de drang voelen om zich te bewijzen door zijn status op te eisen door spullen te verdedigen, terwijl een ranglagere hond graag wel een punt wil scoren op de ladder door een bal op te eisen.
In die zin is het niet een simpel te interpreteren iets.
Maar ik vind dat het opeisen van spullen zeker is verbonden met dominantie. Het opeisen van eten niet.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Anne&Taar schreef:Ik vind bezitsagressie lang niet altijd gelinkt aan dominantie. Bij de Golden verre van. Bezitsagressie is iets dat je bij een hoop Goldens ziet, en ik vind dat het eerder een gevolg is van onzekerheid en de drang om zekerheid te onttrekken aan de dingen welke belangrijk zijn, of het gebrek aan vertrouwen als wordt weggenomen dat belangrijk is. De Goldens welke bezitsagressie vertonen zijn zeker niet de dominanste van het stel.
Ik heb redelijk wat Goldens gehad, en ieder heeft op haar (enkel teefjes... :mrgreen: ) manier een periode van 'bezitsagressie' gehad. Vaak groeien ze er wel wat overheen, hier tenminste, als ze wat zelfverzekerder worden. Maar met bv kauwkluifjes en vreemde honden zou ik geen enkele hond van mij vertrouwen. En geen van mijn honden waardeert het afpakken van stokken, kuilen en speeltjes door andere honden.
Overigens gaat het dan wel om de omgang met vreemde andere honden; mijn honden weten onderling rpecies wat ze aan elkaar hebben. Ze eten dus ook rug-aan-rug.
ik vind wel dat er een aantal rassen zijn waar ik die link tussen dominantie en bezitsagressie wel vermoed; de rottweiler vind ik daar persoonlijk een goed voorbeeld van.
Verander het ras in Duitse Herder en ik zou het geschreven kunnen hebben. Noah is behoorlijk bezitterig. Als zij ergens ligt en er komt een hond in de buurt, snauwt ze behoorlijk, Stokken, ballen, koekjes, alles is van haar :klaar: Naar mensen vertoont ze dit niet, alleen naar andere honden.
Erg irritant gedrag, andere kant, het is er ingefokt en met trainen is het uitermate handig
Perry en Noah

Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Eline* schreef:
Jaap* schreef:
Precies! Dominant gedrag kun je ook zien van een ranglagere naar een ranghogere; dat maakt het niet ineens iets anders dan dominant gedrag.
Als het gaat om eten, dan heb je het over een primaire behoefte die je inderdaad ongeacht je rang kan verdedigen. Zonder eten ga je immers dood en ook nummertje niks moet eten om te overleven. Een omega van de groep kan dus zijn eten verdedigen zonder dat het iets te maken heeft met rangorde.
Gaat het echter om spullen zie ik dat echt anders. Spullen bezitten is gelinkt aan status en status aan dominantie. Je hebt geen bal nodig om te kunnen overleven, wel om te laten zien wat je waard bent.
Als een hond dus spullen verdedigd vind ik dat wel degelijk gelinkt aan status/dominantie.
Of een hond wel of niet competitief is en dus genoeg belang hecht aan status is een andere discussie. Een ranghoogste kan absoluut niet de drang voelen om zich te bewijzen door zijn status op te eisen door spullen te verdedigen, terwijl een ranglagere hond graag wel een punt wil scoren op de ladder door een bal op te eisen.
In die zin is het niet een simpel te interpreteren iets. Maar ik vind dat het opeisen van spullen zeker is verbonden met dominantie. Het opeisen van eten niet.
"Ik link het zelf niet echt aan dominantie omdat beide honden onderling het gedrag heel soms vertonen naar elkaar toe, in de vorm van waarschuwen.. maar niet altijd en ook niet de ranghogere naar de ranglagere... Finn is vaak toleranter als zij het speeltje van hem afpakt dan andersom "
Dit zou dus betekenen dat Bluf in geval van bal verdedigen probeert Finn in dat opzicht te domineren?
Of een plek te bepalen.. toen ik haar net had, en ook toen ze bij de fokker was toen ze drachtig was deed ze het ook naar Finn en de andere honden toe.. bewust bal of een bot pakken.. en als een ander passeerde zonder maar enige intentie of interesse voor dat wat zij had klonk de waarschuw grom.. hier in huis was dat even.. en daarna snel over, tijdens de dracht als ik op visite ging had ze dat gedrag weer wel.. maar toen ik haar weer hier thuis had heeft ze dat niet meer vertoond.. bewust iets pakken om te gaan verdedigen of bewaken.. hoe is dat dan te verklaren.. in mijn ogen is zij nog steeds ondergeschikt aan Finn.. ze probeert ook niet echt hoger te komen.. als ze zich wel te brutaal gedraagt dan laat hij haar wel weten dat ze moet dimmen..
Maar hij heeft heilig respect als zij met iets in de bek loopt.. en hij pakt om een trekspel aan te gaan het touwtje... :hmmm: nou... die blik zegt dan genoeg en hij laat a la minute het touwtje voor wat het is.. andersom daagt hij haar wel uit om dat touwtje te pakken.. maar dat doet zij dan weer niet..
Sporadisch is hij grommerig als zij wat komt doen.. vaak is ze dan echt bewust ook uit op die bal.. en dan stopt ze ook niet echt ... ze blijft dan dralen.. en ik weet dat na een paar grommen Finn over zal gaan tot actie om het even duidelijker te maken dat ze moet kappen.. :blauwoog: en dát wil ik wel voorzijn.. dan grijp ik wel in namelijk voor het escaleert.. :tong:
Moos
Zeer actief

Overigens, Vera is ook niet achterlijk. Als er een andere hond aan komt gelopen met een zeer zelfverzekerde air van "zo, geef maar eens even hier die bal :lees: ", dan laat ze de bal zelfs nog uit haar bek pakken.
Ze staat er dan wel wat ongemakkelijk bij te kijken, beetje van "gmrbl, potverdepotverdepotver :ugh: :ugh: ", maar ze probeert hem dan niet eens te verdedigen.

(en ze kan ook prima samen met een andere hond met 1 bal apporteren, geen probleem. ze moet er alleen niet mee kunnen gaan liggen 'waken').
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
Moos schreef:Overigens, Vera is ook niet achterlijk. Als er een andere hond aan komt gelopen met een zeer zelfverzekerde air van "zo, geef maar eens even hier die bal :lees: ", dan laat ze de bal zelfs nog uit haar bek pakken.
Ze staat er dan wel wat ongemakkelijk bij te kijken, beetje van "gmrbl, potverdepotverdepotver :ugh: :ugh: ", maar ze probeert hem dan niet eens te verdedigen.
dus toch dominantie :F: .
Ja, dat zei ik toch ook al :mrgreen: Vera durft eigenlijk niks bij andere honden, is in gedrag altijd een enorm watje. Maar ik heb van pup af aan ook gezegd dat ze in wezen geen superonderdanige hond is. Ze weet alleen exact hoe de dingen te draaien dat iedereen vriendjes met haar wil zijn.
Als ze dan dus een bal heeft, dan zie je haar bijna denken "ahhaaaaaa, ga ik daar eens even lekker mee liggen loeren. Gna gna gna, mijn tijd is gekomen :lol: " Behalve dus als een andere hond daar problemen mee heeft, want ze moeten wel vriendjes blijven :mrgreen:
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

...
Laatst gewijzigd door Fin op 05 aug 2011 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

blondie schreef:Dit zou dus betekenen dat Bluf in geval van bal verdedigen probeert Finn in dat opzicht te domineren?
Nee, het verdedigen van bezit is geen kwestie van willen domineren. Wel laat de rangorde dus de ruimte om een punt te kunnen maken.

Als eerste even mijn dwangmatige behoefte voor de puntjes op de i ; rangorde is iets van binnen de roedel. Je bezit verdedigen tegenover een volslagen vreemde is je bezit verdedigen tegenover een volslagen vreemde. Dat heeft dus niets te maken met dominantie maar met zelfverzekerdheid en je drang iets te willen hebben. Er is immers geen rangorde met een volslagen vreemde.
Goed, weer terug naar of het verdedigen van een bal dus een poging is tot domineren.
Zo stellig wil ik het niet maken.
Wel is het zo dat als je binnen de rangorde maar belangrijk genoeg bent, je lagere veel zullen doen of laten om je een plezier te doen.
Of te wel; als op je werk de grote baas binnenkomt, sta je mogelijk graag op van je fijne plekje en biedt hem je stoel aan om koffie te gaan halen. Voor je direct leidinggevende (die zak die op maandag standaard een uur te laat komt) blijf je lekker zitten.
Als die direct leidinggevende echter iemand is die je een grote mond geeft omdat je blijft zitten wil je mogelijk nog wel opstaan om het conflict te vermijden.
Is het contact vriendelijk en vrij informeel, zou de direct-leidinggevende mogelijk niet eens willen dat je opstaat...plek genoeg immers.
Kortom ; er is geen standaard antwoord op dit soort vragen. Honden zijn te veel hun eigen persoontje om er echt een standaard betekenis aan te plakken.

Wel kun je denk ik enkele uitspraken wel maken; zoals bezit geeft status en is op die wijze dus gelinkt aan rangorde.
Hoe belangrijk vervolgens de rangorde is, is dan weer erg afhankelijk van de roedelsamenstelling. Meestal is dit soort dingen tussen reu en teef niet echt een belangrijk thema. ;-)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
yvette_van_alert
Actief

Eline* schreef:
blondie schreef:Dit zou dus betekenen dat Bluf in geval van bal verdedigen probeert Finn in dat opzicht te domineren?
Nee, het verdedigen van bezit is geen kwestie van willen domineren. Wel laat de rangorde dus de ruimte om een punt te kunnen maken.

Als eerste even mijn dwangmatige behoefte voor de puntjes op de i ; rangorde is iets van binnen de roedel. Je bezit verdedigen tegenover een volslagen vreemde is je bezit verdedigen tegenover een volslagen vreemde. Dat heeft dus niets te maken met dominantie maar met zelfverzekerdheid en je drang iets te willen hebben. Er is immers geen rangorde met een volslagen vreemde.
Goed, weer terug naar of het verdedigen van een bal dus een poging is tot domineren.
Zo stellig wil ik het niet maken.
Wel is het zo dat als je binnen de rangorde maar belangrijk genoeg bent, je lagere veel zullen doen of laten om je een plezier te doen.
Of te wel; als op je werk de grote baas binnenkomt, sta je mogelijk graag op van je fijne plekje en biedt hem je stoel aan om koffie te gaan halen. Voor je direct leidinggevende (die zak die op maandag standaard een uur te laat komt) blijf je lekker zitten.
Als die direct leidinggevende echter iemand is die je een grote mond geeft omdat je blijft zitten wil je mogelijk nog wel opstaan om het conflict te vermijden.
Is het contact vriendelijk en vrij informeel, zou de direct-leidinggevende mogelijk niet eens willen dat je opstaat...plek genoeg immers.
Kortom ; er is geen standaard antwoord op dit soort vragen. Honden zijn te veel hun eigen persoontje om er echt een standaard betekenis aan te plakken.

Wel kun je denk ik enkele uitspraken wel maken; zoals bezit geeft status en is op die wijze dus gelinkt aan rangorde.
Hoe belangrijk vervolgens de rangorde is, is dan weer erg afhankelijk van de roedelsamenstelling. Meestal is dit soort dingen tussen reu en teef niet echt een belangrijk thema. ;-)
Ik geloof niet in een vast rangorde en geloof ik niet dat honden hier zoveel mee bezig zijn. De rangorde bij wolven en honden is iets wat door David Mech is geintroduceerd. Hij is er al 10 jr geleden op terug gekomen net als vele anderen. Ik kan me het meest vinden in Shaun Ellis zijn standpunt.

Overigens gaat de Hondenmanieren van de maand november over dominantie en rangorde.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”