Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Is 5 maaltijden per dag gezond voor de hond?
Moderator: moderatorteam
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Is 5 maaltijden per dag gezond voor de hond?
Als het al jaren goed gaat zo zou ik niet weten waarom je dat zou veranderen. Het enige nadeel wat ik me kan bedenken is dat zijn maag gewend is zo vaak gevuld te worden waardoor de hond gal overgeeft als je een keer een maaltijd zou overslaan.
- Yai
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever X Mechelse Herder
- Aantal honden: 1
Gaat een hond gal overgeven als zijn maag leeg is en daar niet aan gewend is?Maeve schreef:Als het al jaren goed gaat zo zou ik niet weten waarom je dat zou veranderen. Het enige nadeel wat ik me kan bedenken is dat zijn maag gewend is zo vaak gevuld te worden waardoor de hond gal overgeeft als je een keer een maaltijd zou overslaan.
Ik voer Boris 3 a 4 keer per dag en dat gaat prima! Het lijkt me ook, als het al zo lang goed gaat, gewoon zo door gaan. Zie niet wat het probleem zou zijn.

-
mwillow
Een hond geeft gal over, omdat hij op dat moment maagsappen aanmaakt op het tijdstip dat hij normaal gesproken iets eetbaars verwacht. Niet zozeer omdat de maag 'gevuld' is, want dat is met vijf maaltijden per dag zeker niet zo. Vandaar het advies binnen het zelf samenstellen om op verschillende tijden te voeren. Juist om galbraken te voorkomen, zeker als je later tijdens de omschakeling vastendagen in wilt stellen. Dus niet omdat die maag leeg is.
Of je moet veranderen is een keuze die je zelf moet maken. Jij kent je hond. Je bent pas 2 jaar begonnen met vijf maaltijden. Omschakelen naar bv. drie van de vijf maaltijden bij een gezonde hond zou mijn voorkeur hebben. Je kan dan de overige 2 maaltijden simuleren door bv. wat yoghurt of karnemelk te geven en een keer wat honingwater (rauwe koudgeslagen honing aangelengd met wat water). Vooral de koudgeslagen honing zorgt er voor dat het galbraken wordt tegen gegaan en heeft o.a. een antiseptische werking op het maag-/darmstelsel.
Honden die omschakelen van brok naar NRF beginnen eerst vaak met twee maaltijden. Op oudere leeftijd wordt vaak gekozen voor twee maaltijden, waarbij de eerste maaltijd kleiner is dan de laatste. Voorheen werd dan ook vaak meer dan 2 brokmaaltijden gevoerd, dus het is mogelijk om ook jouw hond op minder maaltijden te zetten. Voordelen zijn een optimale benutting van het maag- en darmstelsel, maagspiertraining waardoor het risico op maagtorsie wordt verminderd door het aanbieden van voeding groter dan 3 cm. Meer rust in de orgaanfuncties, omdat ze maar een paar x per dag aan het werk worden gezet, waardoor met name nier en lever niet worden overbelast (en bij brokvoeding ook de pancreas een grote uitscheidingsrol heeft) en niet onbelangrijk, meer verzadiging voor je hond. Het schrokken zou je kunnen voorkomen door een steen/kei in zijn voerbak te leggen waar hij dan omheen moet eten. Zo wordt hij gedwongen om rustiger op zijn bak aan te vallen. Of dat werkt met gemalen voeding, zou je kunnen uitproberen. Succes met wat je doet.
Of je moet veranderen is een keuze die je zelf moet maken. Jij kent je hond. Je bent pas 2 jaar begonnen met vijf maaltijden. Omschakelen naar bv. drie van de vijf maaltijden bij een gezonde hond zou mijn voorkeur hebben. Je kan dan de overige 2 maaltijden simuleren door bv. wat yoghurt of karnemelk te geven en een keer wat honingwater (rauwe koudgeslagen honing aangelengd met wat water). Vooral de koudgeslagen honing zorgt er voor dat het galbraken wordt tegen gegaan en heeft o.a. een antiseptische werking op het maag-/darmstelsel.
Honden die omschakelen van brok naar NRF beginnen eerst vaak met twee maaltijden. Op oudere leeftijd wordt vaak gekozen voor twee maaltijden, waarbij de eerste maaltijd kleiner is dan de laatste. Voorheen werd dan ook vaak meer dan 2 brokmaaltijden gevoerd, dus het is mogelijk om ook jouw hond op minder maaltijden te zetten. Voordelen zijn een optimale benutting van het maag- en darmstelsel, maagspiertraining waardoor het risico op maagtorsie wordt verminderd door het aanbieden van voeding groter dan 3 cm. Meer rust in de orgaanfuncties, omdat ze maar een paar x per dag aan het werk worden gezet, waardoor met name nier en lever niet worden overbelast (en bij brokvoeding ook de pancreas een grote uitscheidingsrol heeft) en niet onbelangrijk, meer verzadiging voor je hond. Het schrokken zou je kunnen voorkomen door een steen/kei in zijn voerbak te leggen waar hij dan omheen moet eten. Zo wordt hij gedwongen om rustiger op zijn bak aan te vallen. Of dat werkt met gemalen voeding, zou je kunnen uitproberen. Succes met wat je doet.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Vast niet alle honden, maar Nilo hier bijvoorbeeld wel. Die lijkt daar wat gevoeliger voor. En ik kan me voorstellen dat als een lichaam gewend is dat er altijd eten in die maag zit, het van streek kan raken als je een maaltijd overslaat zodat de maag ineens leeg is.Yai schreef:Gaat een hond gal overgeven als zijn maag leeg is en daar niet aan gewend is?Maeve schreef:Als het al jaren goed gaat zo zou ik niet weten waarom je dat zou veranderen. Het enige nadeel wat ik me kan bedenken is dat zijn maag gewend is zo vaak gevuld te worden waardoor de hond gal overgeeft als je een keer een maaltijd zou overslaan.
Ik voer Boris 3 a 4 keer per dag en dat gaat prima! Het lijkt me ook, als het al zo lang goed gaat, gewoon zo door gaan. Zie niet wat het probleem zou zijn.
- Yai
- Zeer actief
Dat wist ik niet! Dat een hondenmaag zo gewend is aan een bepaald tijdstip/patroon van eten, dat er al maagsappen worden aangemaakt. Blijf me toch verbazen over dingen..mwillow schreef:Een hond geeft gal over, omdat hij op dat moment maagsappen aanmaakt op het tijdstip dat hij normaal gesproken iets eetbaars verwacht. Niet zozeer omdat de maag 'gevuld' is, want dat is met vijf maaltijden per dag zeker niet zo.

- Daantjeln4
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Kira is pas 11 geworden, en sinds een half jaar eet zij 3 x per dag.
Ze at vroeger 1 x per dag, toen 2x per dag en nu dus 3 x per dag.
Ze werd ziek als ze te lang geen eten kreeg.....dus zou ze 4 x per dag moeten hebben, krijgt ze dat ook.
Zou het niet meer veranderen..
Ze at vroeger 1 x per dag, toen 2x per dag en nu dus 3 x per dag.
Ze werd ziek als ze te lang geen eten kreeg.....dus zou ze 4 x per dag moeten hebben, krijgt ze dat ook.
Zou het niet meer veranderen..
Groetjes Danielle & High Five Tease en Ferro
In Loving Memory: Kira 14-10-1999 - 13-12-2010

In Loving Memory: Kira 14-10-1999 - 13-12-2010

- Yai
- Zeer actief
Ja, ik merk dat Boris ook gewend is aan een bepaald patroon van eten geven. 's Ochtends eerst wandelen, daarna eten, enz. Als ik hem dan net wat later eten geef, is hij ook wat onrustig.Maeve schreef:Vast niet alle honden, maar Nilo hier bijvoorbeeld wel. Die lijkt daar wat gevoeliger voor. En ik kan me voorstellen dat als een lichaam gewend is dat er altijd eten in die maag zit, het van streek kan raken als je een maaltijd overslaat zodat de maag ineens leeg is.
Heb alleen bij Boris nog nooit gemerkt dat hij daarvan moest overgeven. Maar misschien is hij er ook gewoon niet zo gevoelig voor.

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Is het praktisch wel haalbaar om vol te houden? Dan moet je de hele dag nadenken dat hij alweer z'n volgende maaltijd moet. Dat lijkt me bijzonder onhandig.

Linda, Izzie en Bram
-
yvette_van_alert
- Actief
- Mijn ras(sen): duits herder, mechelse herder, corgi, dingo, hannoveraanse zweethond, kaukasische owcharka.
Het geven van meer maaltijden per dag wordt vaker geadviseerd bij honden die te dun zijn. Ze zouden dan meer energie halen uit dezelfde hoeveelheid voer omdat de porties kleiner zijn.