Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Komen met staan, tips gevraagd
Moderator: moderatorteam
- May Linn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collie's en herders
Komen met staan, tips gevraagd
Ik breek hier nual een tijdje mijn brein over, maar kom er maar slecht uit.
Het gaat over de oefening in GG 2 waarbij de hond moet komen, halverwege op mijn commando moet gaan staan en dan weer doorroepen.
Dit alles op snelheid natuurlijk.
De oefening gaat opzich goed, mijn hond snapt goed wat staan is en staat optijd stil.
Maar ze gaat erop anticiperen, optewel ze komt niet snel genoeg meer vindt ik.
Ik doe het al enorm afwisselen vaker door laten komen tot aan de voet en geen staan dan.
Een enkele keer doe ik dan het staan erbij.
Maar zelfs hiermee vertraagd ze en gaat ze bijna zelf stilstaan.
Iemand tips om te zorgen dat ze gaat begrijpen in volle snelheid te komen en dat ze alleen op mijn commando mag stoppen?
Het gaat over de oefening in GG 2 waarbij de hond moet komen, halverwege op mijn commando moet gaan staan en dan weer doorroepen.
De oefening gaat opzich goed, mijn hond snapt goed wat staan is en staat optijd stil.
Ik doe het al enorm afwisselen vaker door laten komen tot aan de voet en geen staan dan.
Iemand tips om te zorgen dat ze gaat begrijpen in volle snelheid te komen en dat ze alleen op mijn commando mag stoppen?
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Re: Komen met staan, tips gevraagd
Ik heb dit nooit gedaan, maar denk even mee hoe ik dit zou doen. Ik heb een beetje hetzelfde gehad met vooruit sturen en daar af gaan. Omdat Izzie de beloning bij mij kreeg (ze moest dus eerst weg van mij lopen, maar wist dat dit niks opleverde) ging ze vertragen in het wegrennen. Ik ben toen gaan werken met een bal die ze krijgt op de plek waar ze naartoe rent. Dus ze rent, ik click en hoppa bal gooien. Nu gaat ze net zo snel weg als dat ze terugkomt.
Je moet dus iets verzinnen waarbij het rennen iets heel leuks oplevert. Kun je niet een bal in je handen nemen en die met de hond meegooien als ze naar je toe komt (dus achter jou)? Dan zal ze weer gaan versnellen om die bal te pakken. Dat ga je dan afwisselen met afstoppen. Het wordt een verrassing of ze de bal krijgt voor het rennen of het afstoppen.
Je moet dus iets verzinnen waarbij het rennen iets heel leuks oplevert. Kun je niet een bal in je handen nemen en die met de hond meegooien als ze naar je toe komt (dus achter jou)? Dan zal ze weer gaan versnellen om die bal te pakken. Dat ga je dan afwisselen met afstoppen. Het wordt een verrassing of ze de bal krijgt voor het rennen of het afstoppen.

Linda, Izzie en Bram
- ~Tine~
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
In de Belgische gehoorzaamheid heb je de onderbreking. Hetzelfde als dit, maar dan met liggen. Om de snelheid erin te houden, roep ik Hidde gewoon enorm veel door. En dan niet gewoon doorroepen en aan de voet komen. Maar doorroepen en het balletje tussen mijn benen door naar achter gooien zodat er echt snelheid in zit.
Het balletje is er trouwens altijd bij. Als ze onderbreekt (liggen dus) gooi ik direct haar bal achter haar als ze mooi gestopt is.
Het balletje is er trouwens altijd bij. Als ze onderbreekt (liggen dus) gooi ik direct haar bal achter haar als ze mooi gestopt is.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
- janine
- Zeer actief
May Linn schreef:Ik breek hier nual een tijdje mijn brein over, maar kom er maar slecht uit.
Bekend probleem bij veel honden...Volgens mij had Carma dit probleem ook met Luca..
Ik merk dat mijn hond ook al beetje begint te anticiperen...Zou met name het komen weer heel leuk maken...Even niet meer staan maar eerst de snelheid er weer in krijgen...En dat belonen...
Wat ik niet helemaal begrijp : komt ze bij het gewone voorkomen ook traag ? ..Want vergeet niet dat honden heel goed lichaamstaal kunnen lezen..Een kleine verandering bij jezelf kan er al voor zorgen dat een hond anticipeert op jouw gedrag..

- janine
- Zeer actief
Zoek stok! schreef:Ik heb dit nooit gedaan, maar denk even mee hoe ik dit zou doen. Ik heb een beetje hetzelfde gehad met vooruit sturen en daar af gaan. Omdat Izzie de beloning bij mij kreeg (ze moest dus eerst weg van mij lopen, maar wist dat dit niks opleverde) ging ze vertragen in het wegrennen. Ik ben toen gaan werken met een bal die ze krijgt op de plek waar ze naartoe rent. Dus ze rent, ik click en hoppa bal gooien. Nu gaat ze net zo snel weg als dat ze terugkomt.
Ja..dit is de manier die ik ooit eens heb meegekregen van iemand..Kan het zelf niet beter omschrijven...

- May Linn
- Zeer actief
Deze heb ik idd ook wel meer keren gedaan, ze komt dan idd graag naar me toe, maar blijft wel aarzelen halverwege nadat ik het 1x gedaan heb.Zoek stok! schreef:Ik heb dit nooit gedaan, maar denk even mee hoe ik dit zou doen. Ik heb een beetje hetzelfde gehad met vooruit sturen en daar af gaan. Omdat Izzie de beloning bij mij kreeg (ze moest dus eerst weg van mij lopen, maar wist dat dit niks opleverde) ging ze vertragen in het wegrennen. Ik ben toen gaan werken met een bal die ze krijgt op de plek waar ze naartoe rent. Dus ze rent, ik click en hoppa bal gooien. Nu gaat ze net zo snel weg als dat ze terugkomt.
Wat Janine ook zegt het zit hem ook in mijn houding, heb ik een bal in mijn hand en ga ik hem gooien is die toch weer anders.
Normaal komt ze nooit traag, eerder lekker snel. Het zit hem er dus in dat ze het ziet als een correctie op iets, of/en probeert zelf na te denken wat ze moet doen.
Ik hou van zelf nadenkende honden, maar helaas bij GG moeten ze meer naar het commando luisteren.
Ik heb het gisteren ook weer even geoefend en ik denk dat ik het vooral verassend moet maken.
Miss is het wel een idee om te clicken op het snelle rennen, zowel als het clicken op het afstoppen.
Miss gaat ze zo begrijpen dat ik graag zie dat ze snel rent, maar ook dat ze snel stopt en dat dat juist leuk is.
Dit omdat ik dan mijn houding niet hoef te veranderen.
Ga het denk eens zo maar eens uitproberen.
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik zou de bal gewoon in de hand houden en de arm naast je, gewoon in rust dus. Bal naar achteren gericht. En als ze rent dan ineens met een hand beweging naar achteren gooien. Dan doe je dus niks anders in je houding en wordt het echt een verrassing dat die bal ineens komt. Als je heel anders gaat staan bij het doorrennen dan bij het afstoppen, werkt het inderdaad niet 

Linda, Izzie en Bram
- ~Tine~
- Zeer actief
Dit is de oefening zoals die bij ons is. Een filmpje van Hidde op wedstrijd.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik train, heb ik altijd de bal in mijn handen en sta ik ook altijd in "zitvoor"-houding zoals op wedstrijd. Als ik haar af-roep, gooi ik de bal dus direct achter haar (ze wordt dus gewoon beloond voor het stoppen). Als ik haar door roep, gooi ik de bal door mijn benen achter me vanaf het moment dat Hidde een meter of vier van me af is. Dit allemaal om de snelheid erin te houden.
Zoveel te trager ze komen, zoveel te sneller geraken ze gestopt. Maar ik heb liever dat ze een metertje te ver ligt en aan een mooi tempo komt, dan dat ze traag komt en op tijd ligt.
Ik vermoed dat de oefening bij jullie gelijkend is?
Als ik train, heb ik altijd de bal in mijn handen en sta ik ook altijd in "zitvoor"-houding zoals op wedstrijd. Als ik haar af-roep, gooi ik de bal dus direct achter haar (ze wordt dus gewoon beloond voor het stoppen). Als ik haar door roep, gooi ik de bal door mijn benen achter me vanaf het moment dat Hidde een meter of vier van me af is. Dit allemaal om de snelheid erin te houden.
Zoveel te trager ze komen, zoveel te sneller geraken ze gestopt. Maar ik heb liever dat ze een metertje te ver ligt en aan een mooi tempo komt, dan dat ze traag komt en op tijd ligt.
- May Linn
- Zeer actief
Ja idd exact hetzelfde, alleen dan met staan in de GG2.~Tine~ schreef:Dit is de oefening zoals die bij ons is. Een filmpje van Hidde op wedstrijd.
De tip van die bal pas later te gooien als je haar doorroept, is wel een idee, want nu ben ik geneigd als ik haar roep en ze komt traag haar aan te gaan moedigen. Maar dat gaat natuurlijk niet werken want dat kan straks ook niet.
Ik neem deze mee met het trainen.
Vanmiddag even 1x geoefend in de schapenweide en daar deed ze het goed, dus hopelijk over 2 weken (op het examen) ook in 1x goed.
- Zoek stok!
- Zeer actief
Het zal bij jouw hond wellicht heel anders werken, maar als ik Bram ga aanmoedigen om te versnellen, ziet hij dat meer als een beloning voor het langzame lopen 

Linda, Izzie en Bram
- ~Tine~
- Zeer actief
Ik moet er ook mee oppassen met Hidde. Wat ik gedaan heb op momenten dat ze redelijk traag begon te komen, is gewoon direct van in het begin enorm enthousiast roepen zodat ze niet de kans had om traag te komen. Als ik dan een paar keer het balletje gegooid had, begon ze het dan wel terug door te kijgen dat ze beloond werd als ze snel komt.Zoek stok! schreef:Het zal bij jouw hond wellicht heel anders werken, maar als ik Bram ga aanmoedigen om te versnellen, ziet hij dat meer als een beloning voor het langzame lopen
Ik heb haar lange tijd 8 op de 10 keren doorgeroepen zonder het liggen. Nu zit ik op het punt dat ik haar 5 op 10 kan afroepen zonder dat ze echt snelheid verliest (een mooie tempo, te snel hoeft ook niet).
- poembaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Kijk, het is van die hond natuurlijk alleen maar slim om te anticiperen. Je wil ook eigenlijk niet dat je hond in volle vaart komt, want het afstoppen kost dan zoveel kracht. Ik gebruik(te, want de FHn heeft het niet meer) alsijt een ander commando als ik ging afstoppen. Dan wist hij wel dat er afgestopt ging worden, dus het anticiperen wordt groter. Maar het is dan wel duidelijk wanneer je helemaal doorroept.
Wat je dan apart moet oefenen is het komen voor het afstoppen. Je geeft haar het commando om te komen met afstoppen (ik gebruikt "kom" voor komen met afstoppen en "hier" voor doorkomen). En als ze in galop gaat, click je haar en gooi je de bal. Dan leert ze dat het gaat om een galop(je). Dat het dan niet op volle snelheid is, zal jou een biet zijn toch? Aanmoedigen voor komen ben ik wel eens met Linda, voor je het weet beloon je juist dat trage komen.
Wat je dan apart moet oefenen is het komen voor het afstoppen. Je geeft haar het commando om te komen met afstoppen (ik gebruikt "kom" voor komen met afstoppen en "hier" voor doorkomen). En als ze in galop gaat, click je haar en gooi je de bal. Dan leert ze dat het gaat om een galop(je). Dat het dan niet op volle snelheid is, zal jou een biet zijn toch? Aanmoedigen voor komen ben ik wel eens met Linda, voor je het weet beloon je juist dat trage komen.
- Carma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie
Klopt! Luka was zijn snelheid ook verloren bij deze oefening. Ik vond het een heel lastige oefening.janine schreef:May Linn schreef:Ik breek hier nual een tijdje mijn brein over, maar kom er maar slecht uit.
Bekend probleem bij veel honden...Volgens mij had Carma dit probleem ook met Luca..
Ik merk dat mijn hond ook al beetje begint te anticiperen...Zou met name het komen weer heel leuk maken...Even niet meer staan maar eerst de snelheid er weer in krijgen...En dat belonen...
Wat ik niet helemaal begrijp : komt ze bij het gewone voorkomen ook traag ? ..Want vergeet niet dat honden heel goed lichaamstaal kunnen lezen..Een kleine verandering bij jezelf kan er al voor zorgen dat een hond anticipeert op jouw gedrag..
Birgit (van ittakes2) heeft mij inderdaad laten zien wat "zoek stok" al omschreef. Roepen - balletje recht naar achteren (dus niet naar de hond toe) gooien. Als de hond de oefening door begint te krijgen (en dus de snelheid terug krijgt) gooi je het balletje steeds later. Dit herhalen totdat de snelheid in het hierkomen volledig terug is (en met een hond die gek op de bal is gaat dit vrij snel!). Daarna slecht een enkele keer het afstoppen daadwerkelijk doen (als de hond dat al goed begrijpt).

- Teuntje56
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Xborder collie
Schapendoes - Aantal honden: 2
Misschien doe je de oefening te vaak.
Ik begrijp uit je verhaal dat je hond de oefening op zich goed beheerst, waarom zou je voorlopig dan niet alleen het hierkomen doen en het staan zitten of liggen halverwege achterwege laten. Ik heb dit probleem jaren geleden met mijn oudste hond ook gehad. Daarna een poos niet meer gedaan en haar weer enthousiast gemaakt om echt met gang weer helemaal te komen, met bal of andere beloning. De oefening staan en af halverwege kon ze toch na weken niet doen goed uitvoeren en nog snel. Als je over 2 weken examen moet doen, doe de oefening dan volgende week nog een keertje, daarna niet meer tot je examen. Heb er vertrouwen in dat je hond als hij de oefening beheerst het dan ook doet.
Ik begrijp uit je verhaal dat je hond de oefening op zich goed beheerst, waarom zou je voorlopig dan niet alleen het hierkomen doen en het staan zitten of liggen halverwege achterwege laten. Ik heb dit probleem jaren geleden met mijn oudste hond ook gehad. Daarna een poos niet meer gedaan en haar weer enthousiast gemaakt om echt met gang weer helemaal te komen, met bal of andere beloning. De oefening staan en af halverwege kon ze toch na weken niet doen goed uitvoeren en nog snel. Als je over 2 weken examen moet doen, doe de oefening dan volgende week nog een keertje, daarna niet meer tot je examen. Heb er vertrouwen in dat je hond als hij de oefening beheerst het dan ook doet.
- May Linn
- Zeer actief
Uiteindelijk heb ik dit advies opgevolgd, bedankt!Teuntje56 schreef:Misschien doe je de oefening te vaak.
Ik heb wel geoefend, maar op iedere terrein deze oefening maar 1x gedaan en zo blijft ze snel komen en snel stilstaan.
Had er nog niet echt vertrouwen in, maar vandaag een 10 gehaald ervoor, wat betekend dat ik toch beter mijn hond moet vertrouwen
Bedankt allemaal voor de tips en reactie's, zal ze zeker meenemen met trainen nu voor 3.
- Teuntje56
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Xborder collie
Schapendoes - Aantal honden: 2
Super, gefeliciteerd!!!!