Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kar trekken

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Sassieka
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

kar trekken

Ongelezen bericht door Sassieka »

hallo iedereen!

ik heb een vraagje aan jullie,

mijn huidige trainer had een idee voor mijn onvermoeibare rottweiler teef. Mijn hond wil zo dolgraag werken, dat hij voorstelde om haar wat vaker iets te laten trekken. iets alsin een bolderkar voor honden.

Maar nu zat ik op internet eens een beetje rond te kijken, en las ik dat het verboden is je hond iets te laten trekken behalve wanneer het een husky is?
Weet iemand hier iets vanaf?

ik was niet van plan mijn hond, 300 bakstenen te laten trekken zoals je op sommige achterlijke youtube filmpjes ziet :(
maar gewoon meer om haar fysiek wat meer uit te kunnen dagen. ik denk namelijk echt dat ze dat super leuk zou vinden!

ben erg benieuwt, ik kan me niet voorstellen dat het verboden zou zijn maar ja, als het wel zo is, wil ik niet met me hond door het dorp lopen!

ik hoor graag van jullie!

groetjes!
een hond is niet alleen het hebben van een dier, het is een levenswijze...
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Re: kar trekken

Ongelezen bericht door Renske »

Klopt, dit mag niet:

Van het verbod, bedoeld in artikel 36, eerste lid van de gezondheids- en welzijnswet voor dieren wordt vrijstelling verleend voor zover het betreft het gebruik van honden als trekkracht, bedoeld in artikel 36, tweede lid, onder d. in verband met de uitoefening van de sledehondensport, mits bij de honden geen pijn of letsel wordt veroorzaakt en de gezondheid of het welzijn van de honden niet wordt benadeeld.

Het eerste lid is slechts van toepassing op gebruik van honden behorend tot de volgende rassen:

* Alaskan Malamute
* Eskimohond
* Groenlandse hond
* Samojeed
* Siberian Husky

Een alternatief is misschien om met je hond te gaan fietsen?
Sassieka
Actief

he bedankt! dat was nou precies waar ik naa rop zoek was inderdaad!

fietsen doen we ook wel hoor! alleen ze valt nogal uit naar andere honden en dat vind ik aan me fiets niet zo fijn... Vandaar dat we op zoek waren naar een ander leuk alternatief
Snokkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback en Mixje

Ongelezen bericht door Snokkie »

Het is inderdaad verboden, maar ik denk dat niemand je aan zal houden omdat je je hond een uitdaging biedt :U: . Die wet is er gekomen toen er in plaats van paarden ook nog honden gebruikt werden voor de kar. Dat is in Nederland natuurlijk allang niet meer zo, en daarom denk ik ook niet dat daar nog op gecontroleerd wordt. En anders leg je het uit, en doe je net alsof je van niets wist :mann: .
Groetjes Suzanne
en Nala & Sedi
Afbeelding
Maxine
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxine »

Ik ken een man met twee grote zwitserse sennehonden. Hij heeft een vergunning aangevraagd om met zijn twee honden af en toe in het openluchtmuseum van Bokrijk een melkkar te laten trekken. En die heeft hij ook gekregen.
Afbeelding
Afbeelding
Sassieka
Actief

whahaha, wat een heerlijke opmerkingen! maar daar hebben jullie inderdaad wel gelijk in! En naar die vergunning kan ik altijd even navraag doen.

Oh enne, als ik met 55 km per uur door de bebouwde kom ga met me hond dan gaat er toch wel degelijk iets mis! :engel:

Maar wat vinden jullie van een hond een kar laten trekken? Zielig of inderdaad een uitdaging? Het lijkt mij wel leuk voor haar, het is toch lekker rouwdouwen zoals we dat hier noemen, iets waar een rottweiler toch wel voor gemaakt is toch?
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Als hij het graag doet is het toch een geweldige uitdaging voor hem, misschien tijd voor een krantenwijkje :idea:
Pino-Powerrr
Actief
Mijn ras(sen): kruising rottweiler

Ongelezen bericht door Pino-Powerrr »

ik vind het een goed idee :ok:
heb zelf ook al eens zitten te denken om iets in die richting met onze hond te doen :wink:
Afbeelding
Veni Vidi Vici
Staff-Love
Actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terrier

Ongelezen bericht door Staff-Love »

Sassieka schreef:whahaha, wat een heerlijke opmerkingen! maar daar hebben jullie inderdaad wel gelijk in! En naar die vergunning kan ik altijd even navraag doen.

Oh enne, als ik met 55 km per uur door de bebouwde kom ga met me hond dan gaat er toch wel degelijk iets mis! :engel:

Maar wat vinden jullie van een hond een kar laten trekken? Zielig of inderdaad een uitdaging? Het lijkt mij wel leuk voor haar, het is toch lekker rouwdouwen zoals we dat hier noemen, iets waar een rottweiler toch wel voor gemaakt is toch?

Ik denk dat het een goed idee is als je het gewoon eens gaat proberen, want Timy doet ook aan Weightpullen... zo noemen ze het, en hij vind het echt leuk!
We waren begonnen met hem door een autoband te laten trekken om het op te bouwen, daarna autoband+boei, daarna autoband+boei+ grote vrachtwagenband, nou hij vind het schitterend :ok:

Afbeelding
Afbeelding

Je kunt voor geld een hele mooie hond kopen, maar niet het kwispelen van zijn staart

Voor de deur van ons geweten ligt de hond van ons geheugen
shinju
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shiba
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door shinju »

Maxine schreef:Ik ken een man met twee grote zwitserse sennehonden. Hij heeft een vergunning aangevraagd om met zijn twee honden af en toe in het openluchtmuseum van Bokrijk een melkkar te laten trekken. En die heeft hij ook gekregen.
Afbeelding

mijn honden hebben eens op deze kar mee mogen zitten :mrgreen:
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Als je hond het leuk vind, moet je het zeker doen. Wel met beleid maar dat snap je zelf ook wel. Wij hebben met onze Staffords weightpulling gedaan (niet in Nederland). Onze reu vind het het leukste spelletje wat er bestaat. Ons teefje was er niet geschikt voor. Ze vind het wel leuk maar ze is niet geduldig zeg maar. Dus geen pulling voor haar. Wij zijn begonnen met een plastic cola fles met steentjes erin. Zo leerden ze dat er iets achter de kont hangt en dat dat ook nog geluid maakt. Ze hadden dan wel een tuig om dat daarvoor is. En vanuit die cola fles een kleine autoband en toen steeds meer en zwaarder tot aan de kar waar het gewicht op ligt.

Een hoop honden vinden het geweldig om iets te trekken dus ga er voor zou ik zeggen.
kleine2758
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door kleine2758 »

Afbeelding

Ik vind het geen slecht idee.
Maar zou het niet zo doen als op bovenstaand plaatje. Volgens mij loopt de hond daar scheef doordat hij maar met een touw trekt, dat kan niet goed zijn voor zijn gezondheid op de langere termijn.
Ik zou een goed tuig aanschaffen of maken. Ideeen genoeg bij de paardensport te halen, wat simpeler maken en voila
Staff-Love
Actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terrier

Ongelezen bericht door Staff-Love »

kleine2758 schreef:Afbeelding

Ik vind het geen slecht idee.
Maar zou het niet zo doen als op bovenstaand plaatje. Volgens mij loopt de hond daar scheef doordat hij maar met een touw trekt, dat kan niet goed zijn voor zijn gezondheid op de langere termijn.
Ik zou een goed tuig aanschaffen of maken. Ideeen genoeg bij de paardensport te halen, wat simpeler maken en voila
hier waren we net begonnen, en had ie zn eerste tuigje om, en net gesnuffeld in de bosjes rechts en daarna liep hij het pad weer op dus vandaar dat het nog niet recht achter hem lag... :wink:
Maar er zijn heel veel mooie tuigen te vinden hoor, helemaal op maat, kleur,etc gemaakt :ok:
Afbeelding

Je kunt voor geld een hele mooie hond kopen, maar niet het kwispelen van zijn staart

Voor de deur van ons geweten ligt de hond van ons geheugen
kleine2758
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder

Ongelezen bericht door kleine2758 »

Staff-love:

ah oke, gelukkig. Maar lijkt me inderdaad erg leuk voor een hun.
Mijn hond geniet ook van een tuig met tassen gevuld met wat flessen met water...
saskia en sjaak
Zeer actief
Mijn ras(sen): klikobakkie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door saskia en sjaak »

Sassieka schreef:he bedankt! dat was nou precies waar ik naa rop zoek was inderdaad!

fietsen doen we ook wel hoor! alleen ze valt nogal uit naar andere honden en dat vind ik aan me fiets niet zo fijn... Vandaar dat we op zoek waren naar een ander leuk alternatief
zou der afleren om niet naar andere honden uit te vallen en lekker doorgaan met fietsen.
Afbeelding
Sassieka
Actief

saskia en siem schreef:
Sassieka schreef:he bedankt! dat was nou precies waar ik naa rop zoek was inderdaad!

zou der afleren om niet naar andere honden uit te vallen en lekker doorgaan met fietsen.

ja, uiteraard! het is niet zo dat ik het uitvallen laat voor wat het is hoor! daar ben ik (met mijn nieuwe trainer dus) keihard mee bezig, alleen helaas is dat er in 2 jaar ingeslopen en train je dat er niet in een maandje uit. Juist daarom gaf mijn trainer het idee haar fysiek en mentaal wat meer stimulans te geven zodat ze op straat misschien wat minder gefocust wordt zegmaar...

beetje lastig verhaal, maar ik ben er dus heeeeel hard mee bezig! we gaan met 3 sprongen vooruit en steeds weer een terug, maar dat is toch vooruitgang. Al kan ik haar af en toe wel achter het behang plakken :boos:

maar goed, work in progress dus!

en daarbij wordt ze van fietsen eigenlijk niet echt moe, ze wordt niet uitgedaagd zegmaar, dus het trekken leek me daarom wel wat!
ben blij dat jullie er positief tegenover staan, ik denk dat ik het gewoon maar ga proberen! Wel handige tips, want ik vond het al wat voorbarig om een kar te gaan kopen als ik nog niet eens zeker weet of ze dat wel gaat doen! MAar inderdaad, licht beginnen met een fles ofzo top :E:
Mirry
Actief
Mijn ras(sen): Siberian Husky
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mirry »

als ze het leuk vindt, waarom niet :)
wel slim met een aantal dingen rekening te houden zoals; goed passend tuig, temperatuur, hydratatie, ondergrond (vlak of drassig, bergop/bergaf), details van de kar (kleine, brede wielen = meer weerstand), enz.

wat ze misschien ook wel leuk vindt is een hondenrugzak dragen?

succes :ok:
Inner North - when nothing goes right.. go left
Afbeelding
Gittje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gittje »

Renske schreef:Klopt, dit mag niet ... Een alternatief is misschien om met je hond te gaan fietsen?
Zou mij niet beletten om het toch te doen voor zover de hond het leuk vindt natuurlijk.

In België mag de hond zelfs niet naast de fiets lopen :roll: Ik doe het niettemin wekelijks, meestal op uren & locaties waar je geen politie tegenkomt. De weinige keren dat ik een combi tegenkwam, reden ze gewoon door.
Sassieka
Actief

Martijn schreef:Met twee honden fietsen mag ook niet. Jagen mag niet. Op de stoep kakken mag niet.

Ga nou maar lekker met je karretje spelen. Als je in de gaten moet houden wat er allemaal verboden is is de gein er snel af, hoor.

whahaha! Goed punt! :ok:
asani
Zeer actief

Ongelezen bericht door asani »

In duitsland doen ze zo moeilijk niet...
http://www.abenteuerhun.de/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ze hebben wel mooie karretjes ;-)
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Er mag zoveel niet.....

als je het maar wel op de juiste wijze doet en zeker weet dat ze goede heupen heeft...
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

wauw die hebben zeker mooie karretje s. ik wil er ook wel zo eentje :E:
asani
Zeer actief

Ongelezen bericht door asani »

In duitsland doen ze zo moeilijk niet...

Sorry 2x verstuurd was niet de bedoeling :oeps:
Laatst gewijzigd door asani op 23 okt 2010 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
chanty
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door chanty »

Ik vind t een heel goed idee.

Misschien een ander idee, je hebt nu ook van die steps dat de hond jou vooruit moet slepen en zodat je op zware punten nog mee kan helpen. Dat vinden honden ook helemaal geweldig heb ik begrepen.
Ik zou me ook niet echt aan die regels houden hoor, waarschijnlijk weten de meeste agenten niet eens dat die regel bestaat en in t ergste geval.....dan krijg je een boete....ach kom je ook wel weer overheen.... :D
Afbeelding
Mijn hondjes zijn mijn vitamientjes, door hun blijf ik gezond!!!
Kimmy
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Maltezer

Ongelezen bericht door Kimmy »

Er zal echt wel eerder een waarschuwing dan een boete komen, maar zolang je hond er vrolijk uitziet kan ik me echt niet voorstellen dat je die zelfs krijgt. Dat soort regeltjes zijn er voor extreme gevallen: mensen die een hond gebruiken om echt werk te laten doen terwijl het beest het niet leuk vind. Ik krijg ook geen boete omdat ik een tas in mn auto heb staan terwijl er sinds vorig jaar ofzo een wet is dat je geen losse dingen in de auto mag hebben. Goede regel voor Anita's die hun auto zo vol met fluffy dingetjes hebben staan en daardoor niet veilig meer door het verkeer mogen, maar gelukkig zijn agenten ook mensen en kunnen ze dus zelf bepalen of iets echt strafbaar is.
Wel jammer dat je door deze regel als club o.d. er niets mee kan doen, dat lijkt me wel gevoeliger liggen.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Als je dit binnen de bebouwde kom gaat doen, denk ik dat je er wel gezeik mee gaat krijgen. Heel veel mensen kennen deze regel namelijk.

Waarom niet steppen en jezelf laten voorttrekken? Ik heb Izzie aan een heupgordel en doe voor de sier alsof ik step. Maar in werkelijkheid trekt ze me.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
MarjaV
Actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door MarjaV »

asani schreef:In duitsland doen ze zo moeilijk niet...

He, daar droom ik van. De hondjes die hun spulletjes vooruit trekken in plaats van ik :lol1:
Marja, Kyara, Tisha & Ayoka
Afbeelding
Sassieka
Actief

oh dat zijn zeker mooie karretjes ja! Maar dat lijkt me toch niet zo slim :engel:

het uitvallen is er nog niet helemaal uit, als ik haar me dan vooruit laat trekken denk ik niet dat dat echt heel erg verantwoord is! Als ik er gewoon naast kan lopen heb ik haar wat beter in de hand...

maar ik denk inderdaad dat ik het gewoon maar ga proberen. Inderdaad een boete kom je ook wel overheen, en weet je meteen hoe ze er over denken hier!
Haar heupen zijn (gelukkig) helemaal goed, dus dat moet geen probleem zijn. Nu maar is kijken hoe ik dat ga opstarten. vooralsnog vond IK het voor haar een leuk idee, maar eerst nog zien of ze dat ook echt vind natuurlijk Anders hoef ik niet verder ermee te gaan...

Ben benieuwt! Ik vind het er altijd wel mooi uitzien...

bedankt voor al jullie reacties trouwens! leuk!
Sassieka
Actief

Nuyvilaq schreef:Er mag zoveel niet.....

als je het maar wel op de juiste wijze doet en zeker weet dat ze goede heupen heeft...

en wauw, wat een prachtige honden!

moest ik even melden hoor!
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

asani schreef:In duitsland doen ze zo moeilijk niet...

Gaaf zeg :ok: , mijn honden zouden de kar trekken ook leuk vinden , denk ik. :D
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”