Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Halt houden tijdens volgen

Moderator: moderatorteam

Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Halt houden tijdens volgen

Ongelezen bericht door Irisz »

Hoe zorg je dat je hond tijdens het halthouden bij het volgen, strak naast je gaat zitten (en blijft zitten)?
Xavi kent 'wacht' of 'halt' en gaat dan ook netjes naast mij zitten, maar iets scheef, zodat hij naar de koekjes in mijn hand kan blijven kijken. Als ik geen koekjes in mijn hand neem, blijft hij alsnog naar mijn handen kijken.
Ik stuur hem nu met een brokje in mijn hand in de juiste positie, zodra hij zit zeg ik 'braaf' en krijgt hij het koekje, gevolgd door commando 'wacht'. Langzaam maar zeker schuift hij met zijn billen op, zodat hij weer schuin voor me komt te zitten ipv naast me. Hij moet en zal naar mijn handen kijken. :wink:
Moet ik hem gewoon brokjes blijven voeren nu in het begin, om te voorkomen dat hij een andere positie inneemt?

Tijdens de 'aan de voet' oefening is het overigens hetzelfde verhaal. Hij kent de oefening prima, maar heeft de neiging om niet strak naast me te zitten, maar schuin voor.

Het commando 'wacht' beheerst hij heel erg goed. Een minuut zitten/liggen en blijven is dan ook geen enkel probleem, maar dan sta ik in zijn zicht en kan hij mijn handen/de koekjes zien.

Wat kan ik hier het beste aan doen?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
S@ndr@
Zeer actief

Re: Halt houden tijdens volgen

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik ga een heel klein beetje naar achteren hangen op mijn linker been en de hond gaat dan zo ongeveer als vanzelf zitten, is een soort van lichaamstaal, kan het niet goed/beter uitleggen
Snokkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback en Mixje

Ongelezen bericht door Snokkie »

Ik zou de oefening uit elkaar halen. Dus eerst heel veel oefenen met het naast zitten onafhankelijk van het volgen.

Veel belonen voor de goede positie dus! Daarna kun je je hand/arm een seconde naast je lichaam laten hangen en meteen belonen als hij blijft zitten! Een clickerwoord is dan heel handig! Na dat woord is de oefening wel afgelopen en is het dus ook niet erg als hij weer gaat verzitten. Zo kun je de tijd steeds meer uitbouwen.
Groetjes Suzanne
en Nala & Sedi
Afbeelding
poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door poembaa »

Veel belonen voor de juiste positie, maar ook heel precies zijn in wat je nou wilt. Dus niet de ene keer genoegen nemen met een beetje scheef en de andere keer niet. Scheef is scheef, je wilt kaarsrecht. Met een clicker is dat handiger, maar een clickerwoord kan ook uiteraard. Gebruik ook extra lekkers.

Overigens, ik had ook zo'n hond die erg naar mijn rechterhand keek, waar de koek zat. Op advies van mijn trainster heb ik hem juist geleerd om die hand te negeren. Hij kreeg pas wat uit die hand als hij eerst deed wat ik zei. Dus bv, ik liet die hand met koek zien en bijna als hij zijn neus er tegenaanplakte, gaf ik het commando voor het aanraken van mijn linkerhand (aan mijn linkerkant dus). Als hij dat dan keurig deed, kreeg hij de koek. Hij had al heel gauw in de gaten dat hij het koek pas kreeg als hij mijn andere hand aanraakte. Daarna deed ik het ook met andere oefeningen. Bij voorkeur oefeningen waarbij hij eerst bij de "voerhand" weg moest om dat voer te krijgen, zoals apport, plaats, naast, af etc. Zeker bij dat soort oefeningen gaf ik hem ook "fout" als hij probeerde zich er makkelijk vanaf te maken. Kijk, het is wel een hond he, hij probeert wel of hij met de halve inspanning ook zijn koek kan krijgen. hihi, had hij effe pech, want mijn trainer was daar streng op en dus ik ook.
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Snokkie schreef:Ik zou de oefening uit elkaar halen. Dus eerst heel veel oefenen met het naast zitten onafhankelijk van het volgen.

Veel belonen voor de goede positie dus! Daarna kun je je hand/arm een seconde naast je lichaam laten hangen en meteen belonen als hij blijft zitten! Een clickerwoord is dan heel handig! Na dat woord is de oefening wel afgelopen en is het dus ook niet erg als hij weer gaat verzitten. Zo kun je de tijd steeds meer uitbouwen.
Dat is inderdaad een goede, dat ga ik proberen. Gebruik je daar dan wel al een commando bij (oftwel, zeg je iets zodra hij in de goede positie zit?), of echt puur de beweging belonen en klaar?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

poembaa schreef:Veel belonen voor de juiste positie, maar ook heel precies zijn in wat je nou wilt. Dus niet de ene keer genoegen nemen met een beetje scheef en de andere keer niet. Scheef is scheef, je wilt kaarsrecht. Met een clicker is dat handiger, maar een clickerwoord kan ook uiteraard. Gebruik ook extra lekkers.

.....
Wat bedoel je precies met een clickerwoord? Gewoon iets als 'braaf' of 'goedzo' denk ik?
(ik heb nooit met een clicker gewerkt) :wink:

Ik ga er mee aan de slag in ieder geval. Ik denk dat het vooral een kwestie van veel oefenen is en inderdaad heel consequent zijn. Een beetje scheef is de aanzet naar helemaal scheef, dus ook fout. Nu beloon ik dat soms wel, want 'het is al stukken beter dan daarvoor'. :wink: Niet meer doen dus.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef: nee, een clickerwoord is juist geen 'braaf' of 'goedzo' maar een compleet neutraal woord waarmee je zonder emoties aangeeft dat dát het gedrag is dat je wil zien en dat hij nu recht heeft op een beloning :ok: .

je mag daarna natuurlijk ook best nog zeggen dat hij braaf is en zo maar bij het aangeven van het juiste moment blijf je beter (clicker-)neutraal :wink: .
Kun je daar een voorbeeld van geven? Wat voor een woord gebruik je dan en op welk moment in de oefening?
Want zou hij dan niet het clickerwoord als commando gaan zien?
Stel ik gebruik het woord 'juist' of 'oke' (weet niet of dat goede woorden zijn?), zou hij ook kunnen gaan denken dat het strak naast mijn been zitten 'juist' is.
Of denk ik nu heel verkeerd? :wink:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Oefenen langs een muur zodat ie niet scheef kán zitten :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef: euhh :denken: ? maar dat strak naast je been zitten ís toch ook wat je wil :oeps: :mrgreen: ?
Klopt, maar ik wil dat hij leert dat bijvoorbeeld 'aan de voet' betekent dat hij aan de voet gaat zitten en dus straks naast me.
Aan de voet, is dan het commando, en niet 'ja!'. Snap je nu wat ik bedoel? :mrgreen:
Ik ben dus bang dat hij het clickerwoord als commando gaat zien.

Maargoed, de oplossing schreef je hierboven dan, dat ik hem nu dat clickerwoord moet gaan aanleren en even wat basislesjes clickeren moet lezen. :wink:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Ik ga me gewoon eerst maar eens inlezen in het clickeren...daarna zal het zich dan vanzelf wel wijzen. :wink:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Yai
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever X Mechelse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Yai »

Hoe is de achterkant van Xavi tijdens het volgen? Loopt hij geheel recht naast je of is tijdens het volgens zijn achterkant ook al wat scheef? Naar buiten gedraaid?

Ik begrijp dat je tijdens het volgen niet meer een koekje voor zijn neus houdt?

Wat misschien zou kunnen helpen is tijdens het volgen toch weer even een koekje voor zijn neus te houden, alleen dan net wat meer naar links. Het is een beetje een gepruts waar je dat je hand precies moet houden, maar zorg ervoor dat hij zijn lijf recht houdt (dus zijn achterkant niet naar buiten en niet naar binnen).

Tijdens het halt-houden is de kans kleiner dat hij helemaal scheef gaat zitten. En als hij al iets draait zal dat eerder naar jou toe zijn, dan naar de buitenkant.
Direct het koekje geven als hij zit, niet afwachten tot hij misschien weer scheef gaat zitten.

Dit is hoe ik het zou aanpakken! Succes!
Afbeelding
Yai
Zeer actief

En tijdens het halt-houden rustig je hand wat omhoog bewegen, maar hem wel iets aan de linker kant van zijn kop houden.
Afbeelding
Snokkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback en Mixje

Ongelezen bericht door Snokkie »

Irisz schreef:
Snokkie schreef:Ik zou de oefening uit elkaar halen. Dus eerst heel veel oefenen met het naast zitten onafhankelijk van het volgen.

Dat is inderdaad een goede, dat ga ik proberen. Gebruik je daar dan wel al een commando bij (oftwel, zeg je iets zodra hij in de goede positie zit?), of echt puur de beweging belonen en klaar?
Nee hoor, eerst ga je belonen voor de positie. Als je weet dat hij dat ook doet, kun je het commando eraan gaan koppelen.

Als je echt overweegt om met clicker (of clickerwoord) te gaan werken, dan heb ik wel een leuk boekje voor je wat je kunt lenen (dan neem ik dat zaterdag mee)? Daarin staat de basis van het clickeren, dan ben je vast wat op weg! Grote voordeel van de clicker vind ik zelf dat je heel duidelijk en snel kunt laten zien van 'Ja, DAT wil ik zien, DAT bedoel ik nou'. Vaak is het gedrag wat je wilt zien zo kort, dat je op een andere manier moeilijk duidelijk kunt maken wat je nu bedoelde. Snap je?
Groetjes Suzanne
en Nala & Sedi
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge schreef:Oefenen langs een muur zodat ie niet scheef kán zitten :wink:
Is een goed hulpmiddel :ok:
Heb ik ook wel gedaan.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Yai
Zeer actief

ranetje schreef:
Inge schreef:Oefenen langs een muur zodat ie niet scheef kán zitten :wink:
Is een goed hulpmiddel :ok:
Heb ik ook wel gedaan.