Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dogfrisbee. Goed gooien?

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Dogfrisbee. Goed gooien?

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik heb afgelopen Zondag een frisbee gekocht voor Nilo (zo'n echte goede, geen goedkoop dierenwinkel prut :mrgreen: ). En hij vind het leuk! Ik wil hem daar dus wat meer in trainen, gewoon voor de lol maar wel met van die leuke sprongetjes enzo. Ik heb een keer een korte workshop frisbee gevolgt en daar geleerd hoe ik de frisbee goed over de grond laat rollen. Echt gooien wil ik niet zomaar aan beginnen, techniek schijnt erg belangrijk te zijn. Maar waar leer ik die techniek? Het ontbreekt me namelijk een beetje aan tijd om echt op les te gaan. Is er niet een website of boek met instructies hierover?

Tot nu toe mag meneer eerst eens leren de rollende frisbee te vangen maar alle informatie is welkom natuurlijk!
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Re: Dogfrisbee. Goed gooien?

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Mijn advies: Toch een workshop of les volgen. In een boek heb je alleen maar instructies, niemand die met je meekijkt. En soms zijn het maar hele kleine verschillen tussen goed, en niet goed.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Heb je niet iemand in de buurt die het goed kan?
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Wellicht haal ik nu dingen door de war, maar was er medisch niet iets met hem?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Triplefox
Zeer actief
Mijn ras(sen): Fox Terrier
Kerry Blue Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Triplefox »

Je kan eventueel een keer een gratis proefles volgen in Zwolle bij Discoverfrisbee bij Miranda heb je geen flyertje bij de frisbee gehad (zwart/rood).
En als je echt de smaak te pakken krijgt is een weekendje Westerbork ook een erg leuke start, volgens mij komen de nieuwe data met een paar weken op de site
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Wellicht haal ik nu dingen door de war, maar was er medisch niet iets met hem?
Ja, met zijn voorpoot. Maar dat is gecontroleerd, bleek een breukje te zitten (stukje bot afgebroken) maar bleek niet gevaarlijk ofzo. Het is nu wachten tot het ingekapseld is, dus met springen doe ik sowieso rustig aan (ik moet eerst eens leren gooien). Maar behendigheid kan ook probleemloos (en bleek ongevaarlijk) dus dan zal dit niet veel anders zijn toch? Mits ik goed gooi dus :mrgreen:
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Triplefox schreef:Je kan eventueel een keer een gratis proefles volgen in Zwolle bij Discoverfrisbee bij Miranda heb je geen flyertje bij de frisbee gehad (zwart/rood).
En als je echt de smaak te pakken krijgt is een weekendje Westerbork ook een erg leuke start, volgens mij komen de nieuwe data met een paar weken op de site
Ah leuk, ik zal er eens naar informeren :ok:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Maeve schreef:
Zoek stok! schreef:Wellicht haal ik nu dingen door de war, maar was er medisch niet iets met hem?
Ja, met zijn voorpoot. Maar dat is gecontroleerd, bleek een breukje te zitten (stukje bot afgebroken) maar bleek niet gevaarlijk ofzo. Het is nu wachten tot het ingekapseld is, dus met springen doe ik sowieso rustig aan (ik moet eerst eens leren gooien). Maar behendigheid kan ook probleemloos (en bleek ongevaarlijk) dus dan zal dit niet veel anders zijn toch? Mits ik goed gooi dus :mrgreen:
Persoonlijk zou ik dan even geen frisbee doen. Ik vind dat een van de meest belastende sporten die je met een hond kunt doen. En ook een sport waar veel ongelukken gebeuren. Net als agility trouwens hoor. Ik zou het eerst volledig laten helen in ieder geval, en daarna eerst leren gooien :wink: Onderschat het niet. Het ziet er allemaal zo makkelijk uit, maar er kan veel misgaan.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Magic »

Helemaal eens met wat Linda zegt, frisbee is erg belastend voor je hond, dus verzeker jezelf ervan dat je hond goed gezond is voor je ermee begint.

Neemt niet weg dat je de worpen natuurlijk ook prima zonder hond kunt leren, zodat je straks meteen goed kunt gooien als je met de hond samen gaat werken.

Een goede site is: http://www.dogfrisbee.info" onclick="window.open(this.href);return false; . Je vindt er een uitgebreide uiteenzetting over de sport, over de vormen en regels, over gezondheid, en over worpen. Inclusief foto's en een video van elke worp.

Ik zou trouwens ook een cursus of workshop aanraden, maar als je dat niet kunt/wilt, is die website een goed startpunt.

Succes met oefenen ;).
Afbeelding
Iedere dag feest!
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Springen doen we sowieso nog niet, ik rol de frisbee nu over de grond. Kan ik leren rollen en hij leren de frisbee al rollend te vangen.

En ik ben erg voorzichtig met gooien. Die blessure aan zn voorpoot heeft hij ook gekregen door een balletje uit de lucht te vangen he :N:
Triplefox
Zeer actief
Mijn ras(sen): Fox Terrier
Kerry Blue Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Triplefox »

Ook rollers kunnen gekke bochten maken en in de drift kunnen honden dan hele vreemde bochten maken of behoorlijke slippartijen, gooi bv een roller op nat gras (in dit jaargetijde komt dat "soms" wel eens voor :wink: ) en een hond kan heel makkelijk uitglijden en zich blesseren.
Bij frisbee is het belangrijk dat je de worpen goed beheerst, iedereen kan een frisbee "smijten" maar als er een hond bij komt kijken is het een heel ander verhaal.
Op zich ben je goed bezig door eerst te gaan kijken hoe je jouw techniek kunt verbeteren om daar zo min mogelijk risico te lopen, het wil echter niet zeggen dat een windvlaag jouw perfect geworpen frisbee niet uit koers kan brengen.
Als je bij een frisbeeclub gaat lessen zullen ze je met raad en daad bijstaan om risico's te beperken en je leren hoe je verantwoord kunt gaan dogfrisbeeën, het is echter wel een competitiesport zoals vele hondensporten.......en dat kan risico's met zich meebrengen.
Gewoon eerst lekker zelf gaan oefenen met worpen en misschien na een poosje eens kijken hoe het jou afgaat en of het bij de hond past, een beetje goede club zal je daar zeker in ondersteunen en adviseren en ook in het belang van de hond goed grenzen aangeven.
Ik las dat je hond nog een probleempje heeft aan één van zijn poten, het seizoen is nu redelijk op zijn einde kijk anders eens of je begin van volgend seizoen wat kunt starten, heeft de hond genoeg tijd om te herstellen en heb je nog alle tijd, of je nu in de winter een bal gooit of een frisbee ik denk niet dat het enthousiasme er minder om zal zijn bij de hond!
Had jij nog meegedaan op de Doe-Dag bij de frisbee trouwens??
Succes! :ok:
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Dus toch maar een hondenschool zoeken! En het schijnt dat er eentje is die Frisbee lessen geeft, op fietsafstand! Dus inderdaad eerst dat voorpootje de tijd geven en in het nieuwe jaar eens contact opnemen met ze. Lijkt me heel leuk om te doen met Nilo! :ok:
Oh en op de doedag hebben we geen frisbee gedaan. De Tollerclub heeft vorig jaar een korte workshop georganiseerd, daar hebben we toen aan meegedaan.
Plaats reactie

Terug naar “Dogdance en Frisbee”