Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden zijn soms pessimistisch?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Honden zijn soms pessimistisch?

Ongelezen bericht door Jaap* »

...Honden die gestresst raken en spullen vernielen wanneer ze alleen thuis zijn, hebben waarschijnlijk een pessimistisch karakter. Ze zijn bang dat hun baasje niet meer terugkomt...

Lees meer...

Flutonderzoekje? Of zit er iets in.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief

Re: Honden zijn soms pessimistisch?

ok
Jaap*
Zeer actief

:mrgreen:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

:idea: , natte vingerwerk, ik ga heel pessimistisch duimen der er niet teveel belasting geld heen gegaan is :cool2:
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Pessimistisch? Welnee optimistisch! Ze kunnen namelijk in de tijd dat baasje weg is eindelijk het vreselijk interieur van hun baasjes inrichten zoals ze dat zelf graag willen. :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik vind Saar wel een vrij pessimistisch ingesteld hondje. Die gaat een groot deel van de tijd door het leven van "oh god, ik hoop dat er niks ergs gebeurt vandaag", volgens mij :mrgreen:
Maar om dat nou te linken aan slopen e.d, dat zie ik dan weer niet helemaal. Saar heeft nooit gesloopt :pffff: :wink:
Afbeelding
Minna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Minna »

Nou er zijn zoveel oorzaken voor slopen tijdens afwezigheid van de baas dat om nou dan te zeggen dat al die honden een stal pessimistische beestjes zijn, nee, geloof er niet zo veel van.
Hier was Chic bvb een sloper, zij werd in het begin erg zenuwachtig en bang als ik er niet was, maar als er een hond niet pessimistisch is dan is zij het wel. Zij had gewoon een vreselijke start gehad bij eerste baas.
Andere hond sloopt uit verveling, derde uit verlatingsangst, weer een andere uit gewone spel, andere uit frustratie.
Daarbij vind ik pessimisme eigenlijk geen basisemotie maar meer iets waarbij een individu al naar de toekomst zit te kijken en daarin donkere wolken ziet, een hond leeft meer in het nu, en kan dus eigenlijk niet zo'n pessimistiche denkpatroon hebben.
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Minna schreef:Daarbij vind ik pessimisme eigenlijk geen basisemotie maar meer iets waarbij een individu al naar de toekomst zit te kijken en daarin donkere wolken ziet, een hond leeft meer in het nu, en kan dus eigenlijk niet zo'n pessimistiche denkpatroon hebben.
Eens.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Pessimisme vind ik iets dat niet bij honden voorkomt.
Tobberigheid wel. Zoals Saar:
Moos schreef:Ik vind Saar wel een vrij pessimistisch ingesteld hondje. Die gaat een groot deel van de tijd door het leven van "oh god, ik hoop dat er niks ergs gebeurt vandaag", volgens mij :mrgreen:
Dat vind ik dus tobberig.

Pessimisme is wat anders vind ik, dan zie je nergens de goede kanten van.
Dat soort gedrag heb ik nog nooit bij een hond gezien, tobberigheid wel.
Van die honden die voortdurend bezorgd zijn over de wereld in het algemeen en hun leven en wedervaren in het bijzonder uiteraard.

De saaie ethologen onder ons noemen dat wellicht onzekerheid.
Maar goed, ik ben wat bloemrijker van inslag :mrgreen:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Onzin :mrgreen:
Freek sloopte best wel wat het eerste jaar, maar kon daar vrolijk mee door gaan als ik thuis was, hij was gewoon een optimist. :ok:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Danoontje powerrr schreef:
Minna schreef:Daarbij vind ik pessimisme eigenlijk geen basisemotie maar meer iets waarbij een individu al naar de toekomst zit te kijken en daarin donkere wolken ziet, een hond leeft meer in het nu, en kan dus eigenlijk niet zo'n pessimistiche denkpatroon hebben.
Eens.
Dit zogenaamde onderzoek interesseert mij verder ook niet zoveel, maar van bovenstaande vraag ik mij wel eens af of het allemaal wel zo zwart/wit is.
Ik denk dat een hond wel degelijk anticipeert in veel gevallen bijvoorbeeld.
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Flutonderzoekje, dit is met wel 24 honden gedaan dus zeer breed opgesteld :mrgreen:
Vraag mij toch echt af of sommige mensen niets zinnigers te doen hebben :roll:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Marjoleine schreef:Pessimisme is wat anders vind ik, dan zie je nergens de goede kanten van.
Dat soort gedrag heb ik nog nooit bij een hond gezien, tobberigheid wel.
Eens. Zo zag ik het ook vanochtend bij mijn Saar. "Moet ik wéér een dag op die kleine passen , en wéér een dag op het huis passen (dat fluisteren we haar altijd in als we van huis gaan)? Oké, reken maar op mij hoor. Ik kan dat en ik doe dat!"
Maar ik vind het niét leuk hoor :pffff:
En intussen gaat ze zich installeren en ergens lekker liggen, Miep ook, en dikke kans dat Pieter ze precies op die plekken heeft gevonden toen hij thuiskwam om 5 uur.

Tobben gaat over dubben over de toekomst. En de heel nabije toekomst kunnen honden wel begrijpen denk ik. Ow, vrouwtje gaat knuffen en zegt iets over "goed op de kleine passen". Ze gaat dus weg. We worden dus alleen gelaten.
En dan is ze het vergeten denk ik. Dan worden ze pas weer wakker als Pieter thuis komt, en dan is het feest.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Marjoleine schreef:Van die honden die voortdurend bezorgd zijn over de wereld in het algemeen en hun leven en wedervaren in het bijzonder uiteraard.

De saaie ethologen onder ons noemen dat wellicht onzekerheid.
Maar goed, ik ben wat bloemrijker van inslag :mrgreen:
Ja, dat is Saar :mrgreen: :wink: Toen Moos nog leefde heeft een vriend het eens heel typerend gezegd. "Moos denkt de hele dag "wat zouden we vandaag voor leuks gaan doen :cheer:", en Saar denkt "oh god, ik hoop dat er niks ergs gebeurt vandaag :ugh: "".
Dat klopt(e) wel zo ongeveer ja.
Afbeelding
Minna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Minna »

Minna schreef:
Daarbij vind ik pessimisme eigenlijk geen basisemotie maar meer iets waarbij een individu al naar de toekomst zit te kijken en daarin donkere wolken ziet, een hond leeft meer in het nu, en kan dus eigenlijk niet zo'n pessimistiche denkpatroon hebben.
Eens.
Dit zogenaamde onderzoek interesseert mij verder ook niet zoveel, maar van bovenstaande vraag ik mij wel eens af of het allemaal wel zo zwart/wit is.
Anticiperen vind ik wat anders, dan zijn er in het nu tekenen dat er iets gaat gebeuren. Pessimistiche inslag vind ik meer iets hebben van "oh gut morgen zal het weer een slachte dag zijn, en overmorgen ook, en volgende week ook..."
Anticiperen vind ik meer iets van de hond ziet bepaalde signalen die erop kunnen wijzen dat de baas het huis gaat verlaten (tas klaarmaken, boodschappentas pakken, klok kijken, schoenen pakken of zoiets) en daardoor raakt een hond in passieve stress.
Of in actieve stress. Maar als de baas gewoon op de bank ligt lekker boek te lezen geloof ik nie dat een hond al gaat doemdenken van "oh misschien gaat baas vanavond nog weg".
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

ik vind pessimisme en optimisme juist wel een karaktertrek. dus ja, ik geloof wel dat er honden zijn die pessimistisch of optimistisch ziijn ingesteld.

alhoewel ik ``slopen``of verlatingsangst niet meteen zal scharen onder het karakter van de hond. maar soms zijn er honden die blijven slopen, wat en hoe je ook traint. deze honden kunnen dan wel pessimistischer zijn dan de doorsnee hond. dat kan ik best geloven.
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Jaap* schreef:
Eens.
Pessimisme is doemdenken en in mijn ogen een menselijk iets.
Ik geloof wel dat honden verschillende karakters hebben.
Maar dan zie ik het bv. meer als zeker, onzeker, zelfstandig, gevoelig etc. aangelegd.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Ik vind het in eerste instantie ook nogal knullig allemaal. Maar als je even doordenkt, en van mening bent dat een hond kan anticiperen, impliceert dat volgens mij automatisch dat een hond verwachtingen kan hebben.

En dat de ene hond er vanuit gaat dat de bak wel leeg zal zijn, en de andere hond hoopt op een volle bak, kan ik me eigenlijk nog wel een beetje voorstellen.

Al die vermenselijkende termen en linken naar angsten e.d. hoeven er van mij niet bij, maar om het nou ijskoud als complete onzin af te doen gaat me ook weer wat te snel :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”