Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Honden zijn soms pessimistisch?
Moderator: moderatorteam
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Honden zijn soms pessimistisch?
...Honden die gestresst raken en spullen vernielen wanneer ze alleen thuis zijn, hebben waarschijnlijk een pessimistisch karakter. Ze zijn bang dat hun baasje niet meer terugkomt...
Lees meer...
Flutonderzoekje? Of zit er iets in.
Lees meer...
Flutonderzoekje? Of zit er iets in.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Jaap*
- Zeer actief
Re: Honden zijn soms pessimistisch?
ok
- Jaap*
- Zeer actief

-
- Zeer actief

- ladybird
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
- Contacteer:
Pessimistisch? Welnee optimistisch! Ze kunnen namelijk in de tijd dat baasje weg is eindelijk het vreselijk interieur van hun baasjes inrichten zoals ze dat zelf graag willen. 

- Moos
- Zeer actief
Ik vind Saar wel een vrij pessimistisch ingesteld hondje. Die gaat een groot deel van de tijd door het leven van "oh god, ik hoop dat er niks ergs gebeurt vandaag", volgens mij
Maar om dat nou te linken aan slopen e.d, dat zie ik dan weer niet helemaal. Saar heeft nooit gesloopt

Maar om dat nou te linken aan slopen e.d, dat zie ik dan weer niet helemaal. Saar heeft nooit gesloopt

- Minna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
Nou er zijn zoveel oorzaken voor slopen tijdens afwezigheid van de baas dat om nou dan te zeggen dat al die honden een stal pessimistische beestjes zijn, nee, geloof er niet zo veel van.
Hier was Chic bvb een sloper, zij werd in het begin erg zenuwachtig en bang als ik er niet was, maar als er een hond niet pessimistisch is dan is zij het wel. Zij had gewoon een vreselijke start gehad bij eerste baas.
Andere hond sloopt uit verveling, derde uit verlatingsangst, weer een andere uit gewone spel, andere uit frustratie.
Daarbij vind ik pessimisme eigenlijk geen basisemotie maar meer iets waarbij een individu al naar de toekomst zit te kijken en daarin donkere wolken ziet, een hond leeft meer in het nu, en kan dus eigenlijk niet zo'n pessimistiche denkpatroon hebben.
Hier was Chic bvb een sloper, zij werd in het begin erg zenuwachtig en bang als ik er niet was, maar als er een hond niet pessimistisch is dan is zij het wel. Zij had gewoon een vreselijke start gehad bij eerste baas.
Andere hond sloopt uit verveling, derde uit verlatingsangst, weer een andere uit gewone spel, andere uit frustratie.
Daarbij vind ik pessimisme eigenlijk geen basisemotie maar meer iets waarbij een individu al naar de toekomst zit te kijken en daarin donkere wolken ziet, een hond leeft meer in het nu, en kan dus eigenlijk niet zo'n pessimistiche denkpatroon hebben.
- Danoontje powerrr
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español
- Aantal honden: 2
Eens.Minna schreef:Daarbij vind ik pessimisme eigenlijk geen basisemotie maar meer iets waarbij een individu al naar de toekomst zit te kijken en daarin donkere wolken ziet, een hond leeft meer in het nu, en kan dus eigenlijk niet zo'n pessimistiche denkpatroon hebben.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Pessimisme vind ik iets dat niet bij honden voorkomt.
Tobberigheid wel. Zoals Saar:
Pessimisme is wat anders vind ik, dan zie je nergens de goede kanten van.
Dat soort gedrag heb ik nog nooit bij een hond gezien, tobberigheid wel.
Van die honden die voortdurend bezorgd zijn over de wereld in het algemeen en hun leven en wedervaren in het bijzonder uiteraard.
De saaie ethologen onder ons noemen dat wellicht onzekerheid.
Maar goed, ik ben wat bloemrijker van inslag
Tobberigheid wel. Zoals Saar:
Dat vind ik dus tobberig.Moos schreef:Ik vind Saar wel een vrij pessimistisch ingesteld hondje. Die gaat een groot deel van de tijd door het leven van "oh god, ik hoop dat er niks ergs gebeurt vandaag", volgens mij![]()
Pessimisme is wat anders vind ik, dan zie je nergens de goede kanten van.
Van die honden die voortdurend bezorgd zijn over de wereld in het algemeen en hun leven en wedervaren in het bijzonder uiteraard.

- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Onzin
Freek sloopte best wel wat het eerste jaar, maar kon daar vrolijk mee door gaan als ik thuis was, hij was gewoon een optimist.

Freek sloopte best wel wat het eerste jaar, maar kon daar vrolijk mee door gaan als ik thuis was, hij was gewoon een optimist.

- Jaap*
- Zeer actief
Dit zogenaamde onderzoek interesseert mij verder ook niet zoveel, maar van bovenstaande vraag ik mij wel eens af of het allemaal wel zo zwart/wit is.Danoontje powerrr schreef:Eens.Minna schreef:Daarbij vind ik pessimisme eigenlijk geen basisemotie maar meer iets waarbij een individu al naar de toekomst zit te kijken en daarin donkere wolken ziet, een hond leeft meer in het nu, en kan dus eigenlijk niet zo'n pessimistiche denkpatroon hebben.
Ik denk dat een hond wel degelijk anticipeert in veel gevallen bijvoorbeeld.
- rose
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Flutonderzoekje, dit is met wel 24 honden gedaan dus zeer breed opgesteld
Vraag mij toch echt af of sommige mensen niets zinnigers te doen hebben

Vraag mij toch echt af of sommige mensen niets zinnigers te doen hebben

Eens. Zo zag ik het ook vanochtend bij mijn Saar. "Moet ik wéér een dag op die kleine passen , en wéér een dag op het huis passen (dat fluisteren we haar altijd in als we van huis gaan)? Oké, reken maar op mij hoor. Ik kan dat en ik doe dat!"Marjoleine schreef:Pessimisme is wat anders vind ik, dan zie je nergens de goede kanten van.
Maar ik vind het niét leuk hoor

En intussen gaat ze zich installeren en ergens lekker liggen, Miep ook, en dikke kans dat Pieter ze precies op die plekken heeft gevonden toen hij thuiskwam om 5 uur.
Tobben gaat over dubben over de toekomst. En de heel nabije toekomst kunnen honden wel begrijpen denk ik. Ow, vrouwtje gaat knuffen en zegt iets over "goed op de kleine passen". Ze gaat dus weg. We worden dus alleen gelaten.
En dan is ze het vergeten denk ik. Dan worden ze pas weer wakker als Pieter thuis komt, en dan is het feest.
- Moos
- Zeer actief
Ja, dat is SaarMarjoleine schreef:Van die honden die voortdurend bezorgd zijn over de wereld in het algemeen en hun leven en wedervaren in het bijzonder uiteraard.

Dat klopt(e) wel zo ongeveer ja.

- Minna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
Anticiperen vind ik wat anders, dan zijn er in het nu tekenen dat er iets gaat gebeuren. Pessimistiche inslag vind ik meer iets hebben van "oh gut morgen zal het weer een slachte dag zijn, en overmorgen ook, en volgende week ook..."Danoontje powerrr schreef:
Minna schreef:
Eens.
Dit zogenaamde onderzoek interesseert mij verder ook niet zoveel, maar van bovenstaande vraag ik mij wel eens af of het allemaal wel zo zwart/wit is.
Anticiperen vind ik meer iets van de hond ziet bepaalde signalen die erop kunnen wijzen dat de baas het huis gaat verlaten (tas klaarmaken, boodschappentas pakken, klok kijken, schoenen pakken of zoiets) en daardoor raakt een hond in passieve stress.
Of in actieve stress. Maar als de baas gewoon op de bank ligt lekker boek te lezen geloof ik nie dat een hond al gaat doemdenken van "oh misschien gaat baas vanavond nog weg".
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
ik vind pessimisme en optimisme juist wel een karaktertrek. dus ja, ik geloof wel dat er honden zijn die pessimistisch of optimistisch ziijn ingesteld.
alhoewel ik ``slopen``of verlatingsangst niet meteen zal scharen onder het karakter van de hond. maar soms zijn er honden die blijven slopen, wat en hoe je ook traint. deze honden kunnen dan wel pessimistischer zijn dan de doorsnee hond. dat kan ik best geloven.
alhoewel ik ``slopen``of verlatingsangst niet meteen zal scharen onder het karakter van de hond. maar soms zijn er honden die blijven slopen, wat en hoe je ook traint. deze honden kunnen dan wel pessimistischer zijn dan de doorsnee hond. dat kan ik best geloven.
- Danoontje powerrr
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español
Pessimisme is doemdenken en in mijn ogen een menselijk iets.Jaap* schreef:Dit zogenaamde onderzoek interesseert mij verder ook niet zoveel, maar van bovenstaande vraag ik mij wel eens af of het allemaal wel zo zwart/wit is.Danoontje powerrr schreef:Eens.Minna schreef:Daarbij vind ik pessimisme eigenlijk geen basisemotie maar meer iets waarbij een individu al naar de toekomst zit te kijken en daarin donkere wolken ziet, een hond leeft meer in het nu, en kan dus eigenlijk niet zo'n pessimistiche denkpatroon hebben.
Ik geloof wel dat honden verschillende karakters hebben.
Maar dan zie ik het bv. meer als zeker, onzeker, zelfstandig, gevoelig etc. aangelegd.
- Jaap*
- Zeer actief
Ik vind het in eerste instantie ook nogal knullig allemaal. Maar als je even doordenkt, en van mening bent dat een hond kan anticiperen, impliceert dat volgens mij automatisch dat een hond verwachtingen kan hebben.
En dat de ene hond er vanuit gaat dat de bak wel leeg zal zijn, en de andere hond hoopt op een volle bak, kan ik me eigenlijk nog wel een beetje voorstellen.
Al die vermenselijkende termen en linken naar angsten e.d. hoeven er van mij niet bij, maar om het nou ijskoud als complete onzin af te doen gaat me ook weer wat te snel
En dat de ene hond er vanuit gaat dat de bak wel leeg zal zijn, en de andere hond hoopt op een volle bak, kan ik me eigenlijk nog wel een beetje voorstellen.
Al die vermenselijkende termen en linken naar angsten e.d. hoeven er van mij niet bij, maar om het nou ijskoud als complete onzin af te doen gaat me ook weer wat te snel