Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eliminatiedieet, wie kan mij een beetje op weg helpen?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier
Aantal honden: 2

Eliminatiedieet, wie kan mij een beetje op weg helpen?

Ongelezen bericht door Luna87 »

Ik kom zojuist terug met Luna van de dierenarts. Ze liep mank (gescheurd nageltje) en ik heb haar weer laten testen op demodex ivm plekjes op haar huid. Gelukkig geen mijt meer gevonden, maar wel het grote vermoeden van een allergie. Ze heeft verder geen last van de plekjes, het enige wat ik merk is dat ze het lekker vind als ik de plekjes krabbel, zelf krabt ze er niet aan, dus de jeuk lijkt niet erg te zijn. Ze heeft ook geen kale plekken, maar haar vacht is gewoon niet zoals het hoort te zijn.
Met de dierenarts besproken en besloten om een eliminatiedieet te gaan doen. Ik wil liever geen hypoallergene brokken gaan voeren, zeker niet als ik niet weet wat het nou precies is waar ze last van heeft. Mijn dierenarts leek zelf ook niet echt fan van die brokken en leek het eliminatiedieet behoorlijk aan te moedigen. Maar dit terzijde.

Nu is het voedingspatroon van Luna;
's ochtends pro plan brokken (dit is puur voor het gemak, maar gaan dus geschrapt worden) met zalmolie
's avonds KVV (haaksbarf)
en tussendoor nog wel eens koekjes (allerlei soorten), stukjes fruit, stukjes van mijn boterham met beleg of yoghurt.

Nu is het dus de bedoeling om alleen KVV te gaan voeren en de rest te schrappen, maar ik weet even niet hoe ik moet beginnen. Ik las ergens dat het het beste is om te beginnen met voer wat ze nog nooit gekregen heeft, maar daar is dus probleem nummer 1. Aangezien haaksbarf afgewisseld moet worden heb ik dit altijd braaf gedaan en ze heeft dus alles al een keer gegeten. Vaker dan eens trouwens, want ze krijgt dit nu al een tijdje. Zijn er misschien diersoorten die weinig/zelden (of nooit?) een allergische reactie uitlokken waar ik mee zou kunnen beginnen? Of kan ik gewoon iets kiezen?
Hoeveel weken zouden jullie aanraden om 1 soort te geven? Ik wil natuurlijk niet dat ze straks tekorten krijgt (geen idee hoe lang dat duurt).
Als ze ergens goed op reageert, is het dan zo dat ik helemaal iets anders kan gaan voeren of moet ik een andere soort toe gaan voegen?

Ik kan dus eigenlijk wel een beetje hulp gebruiken :D
Afbeelding
carla
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Gordon Setter

Re: Eliminatiedieet, wie kan mij een beetje op weg helpen?

Ongelezen bericht door carla »

Ik heb ooit mijn vorige hond zes weken lang op kip en rijst moeten zetten en daarna mocht ik iedere keer iets aan toevoegen.
Ik heb mij toen ook afgevraagd of ze geen tekorten zou krijgen, maar volgens de dierenarts liep dat niet zo'n vaart.
Het heeft mij wel geholpen met mijn keuze, wat ik haar toen ben gaan voeren.
Ze had daarvoor Demodex en uitslag op haar lijf.
Afbeelding
Luna87
Zeer actief

Boutje schreef:Ik heb toen voor James 6 weken haaksbarf paard gegeven want paard had hij nog nooit gehad en haaksbarf is een van de weinige complete kvv die maar 1 diersoort per soort voeding gebruikt.
Heeft hij alle haaksbarf soorten al gehad?
Je moet 6 weken geven om alle problemen weg te werken, op 6 weken heb je nog geen erge tekorten.
Daarna kan je per week 1 andere diersoort toevoegen en kijken hoe je hond er op reageert.

james bleek allergisch voor rund maar al zin problemen waren vooral heel erg stressgerelateerd heb ik nadien ontdekt. maar jeuk- en vachtproblemen had hij niet, wel maag-darmproblemen.
Ja, ze heeft alles al gehad, dus dat is ook een beetje het probleem. Ik wissel ook heel vaak, dus het is ook niet zo dat ze iets al een tijd niet heeft gehad.
Afbeelding
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Is zelf samenstellen niets voor je?
Wellicht dat je zo wel aan een diersoort kan komen die zij nog niet heeft gehad.

Anders zou ik de versie nemen van HB die je het minst gebruikt hebt tot nu toe.
Zoals ik het altijd begrepen heb lopen ze met een eliminatie dieet geen tekorten op, zolang je maar zorgt dat ze van alles, bot, spiervlees en orgaan voldoende binnen krijgen.
Dit lijkt mij bij HB wel in orde.
Volgens mij wordt er een week of zes aangehouden voor een eliminatie dieet.

Ik zou zelf voor bv paard, konijn of eend kiezen, maar ik weet niet welke soorten HB heeft eigenlijk.
In ieder geval geen kip of rund.

Alle tussendoortjes schrappen, zeker de koekjes en stukjes brood.
Fruit kun je blijven geven, de yogurt zou ik ook even laten voor wat het is.
Hoe minder je geeft, hoe meer duidelijkheid je krijgt.

Mocht dit niet afdoende helpen zou ik zeker met haar naar een holistisch da gaan, zij kijken naar je hele hond en zoeken naar de oorzaak ipv aan symptoonbestrijding te doen.

Maar zoals ik het nu begrijp denk ik dat zij al veel baat zal hebben bij het dieet, in het begin kunnen de klachten wel verergeren omdat zij gaat ontgiften, hou je daar wel rekening mee?
Dus niet denken dat het niet helpt he :wink:

Mocht dit goed zijn gegaan, kun je na de 6 weken rustig aan andere diersoorten gaan toevoegen, maar de kip en rund zou ik voor het laatst bewaren.
Succes!
SimoneA
Zeer actief

Ongelezen bericht door SimoneA »

He vervelend.

Stel je vraag anders eens op barfplaats (mag ik dat eigenlijk noemen?)
Daar zitten mensen die veel weten van kvv en zelf samenstellen.

Groetjes Simone
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Juist, ik zou de vraag even neerleggen op een versvoerforum.
Want een eliminatie-dieet doe je niet zomaar even....

Suzanne
Meike
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes

Ongelezen bericht door Meike »

Je kunt ook een ander merk proberen, die andere diersoorten heeft. Of kun je die moeilijk verkrijgen? All Animal is een optie en Naturis heeft ook eliminatie dieten, en ook 100% varianten zonder premix, maar dan zul je zelf enkele dingen moeten aanvullen (beetje nier en hart). Ik zie dat Tinlo's barfmenu ook een optie is, maar ik weet niet of die andere varianten heeft dan Haaksbarf: Eend, konijn en lam.
Luna87
Zeer actief

Bedankt allemaal voor de info!

Ik zal zeker mijn vraag op barfplaats stellen.

Meike, eigenlijk is alle KVV moeilijk te verkrijgen bij mij in de regio. Waar ik altijd Haaksbarf kocht gaat daarmee stoppen en een ander merk verkopen. Nog geen idee welke, dus dat moet ik ook nog even afwachten. En anders moet ik maar even kijken hoe ik het doe, ik wil er best een stukje voor rijden.
Afbeelding
rose
Zeer actief

Inez87 schreef:Bedankt allemaal voor de info!

Meike, eigenlijk is alle KVV moeilijk te verkrijgen bij mij in de regio. Waar ik altijd Haaksbarf kocht gaat daarmee stoppen en een ander merk verkopen. Nog geen idee welke, dus dat moet ik ook nog even afwachten. En anders moet ik maar even kijken hoe ik het doe, ik wil er best een stukje voor rijden.
Ik denk trouwens als ik jouw verhaal zo lees, dat jullie al een heel eind gaan komen als je de brokken en de tussendoortjes (waar op enige wijze granen of rijst inzitten) weg laat.
Maar dit kun je ook op barfplaats vragen :wink:

Succes met het vinden van een goede kvv, op een ander rauwforum staat een lijst met alle ingrediënten en toevoegingen van de soorten kvv's, mochten ze dat op barfplaats niet hebben zet ik hieronder even de link van het forum voor je neer, dan kun je een goede uitkiezen.

http://www.voernatuurlijk.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Luna87
Zeer actief

rose schreef:
Inez87 schreef:Bedankt allemaal voor de info!

Ik denk trouwens als ik jouw verhaal zo lees, dat jullie al een heel eind gaan komen als je de brokken en de tussendoortjes (waar op enige wijze granen of rijst inzitten) weg laat.
Maar dit kun je ook op barfplaats vragen :wink:

Succes met het vinden van een goede kvv, op een ander rauwforum staat een lijst met alle ingrediënten en toevoegingen van de soorten kvv's, mochten ze dat op barfplaats niet hebben zet ik hieronder even de link van het forum voor je neer, dan kun je een goede uitkiezen.

http://www.voernatuurlijk.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dank je voor de link, ik ga er naar kijken!

Brokken gaan sowieso geschrapt worden en ik denk dat ik een droogmachine ga kopen zodat ik zelf tussendoortjes voor haar kan maken.
Afbeelding
rose
Zeer actief

Het betreffende topic staat in de KC, om in dit gedeelte te kunnen lezen moet je eerst lid worden, maar dat is zo gepiept :wink:
Geef je nog eens een update, want ik ben wel benieuwd hoe het nu verder gaat met haar en haar huid/vacht.
Luna87
Zeer actief

Ik moest ineens aan dit topic denken. Ik ga geen eliminatiedieet doen met Luna, ik heb me de laatste tijd verdiept in zelf samenstellen en ga binnenkort mijn eerste bestelling doen. Er ligt nu nog wat KVV, dat moet eerst op, maar daarna gaat Luna aan de NRV :cheer:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”