iones schreef:dagmar88 schreef:
Dat verschilt toch echt per hond hoor; niet met wat je je hond te bieden hebt.
Binnenshuis is Charlie enorm baasgericht, maar buiten is het een ander verhaal.
Mijn hond komt wel (tenzij ze aan het zwemmen is, dan hoef ik niet eens te proberen haar te roepen

), maar vanzelfsprekend? Echt niet

Daar moet dagelijks hard aan gewerkt worden
zo'n hond past dan ook niet bij mij want het moet me niet te veel moeite kosten.
Maar.... ik weet dat dus van mezelf en ik hou daar rekening mee. DAt kan natuurlijk iedereen doen he, i.p.v. dom een hond aanschaffen op basis van uiterlijk en dan zeuren dat ze de hond niet los kunnen laten.
Da's een groot verschil; ik verwacht niet anders meer dan dat het moeite kost. De schnauzers die wij thuis hadden waren ook van nature gehoorzaam, net als onze airdale x cocker tot hij schapen zag, maar mijn eigen tosa x rottie en amstaff x bullterrier niet.
Dat weet je van tevoren, en dan moet je of accepteren dat er een hele hoop gewerkt moet worden (wij zijn hier dagelijks bezig 's avonds met loslopen op het laatste rondje en dan de commando's er in stampen. Gaat steeds beter, maar ze is ook al anderhalf

) of dat je hond gewoon niet los kan.
Dat eigenwijze is juist een trekje dat ik enorm kan waarderen

Erg herkenbaar ook haha
@ Daisy; onze hond was destijds veeeel te druk en onbeheersbaar om tussen andere pups een cursus te doen, met aan aandachtsspan van zo'n 3 seconden, dus hebben we zelf getraind.
Hebben we heel erg veel kritiek op gehad, vooral van mensen die op dat moment met hun pup in de zelfde leeftijd wel gingen.
En dus dachten dat hun pup na dat cursusje wel even perfect zou luisteren.
Tegen de tijd dat Charlie en die honden een jaar waren kreeg ik regelmatig complimentjes dat ze zo goed luisterde voor een jonge hond en zat een behoorlijk deel weer op de hondenschool om het 'probleemgedrag' van hun hond aan te pakken