Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kwou dak mèn hondje ok zo los kon late!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

kwou dak mèn hondje ok zo los kon late!

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Pfff kom ik weer iemand tegen met een jonge hond van 11 maanden die 'niet los kan' ....
Nee dan rent ie weg hoor, nee dan luistert ie niet meer.
Ik wil zo'n stroombandje kopen :jank: :roll:
Dat laatste heb ik maar ten stelligste afgeraden, kennelijk gaat iedereen hier een stroomband halen, ik zei, misschien eerst een cursus volgen? Je kunt je hond er helemaal mee kapot maken!
Oja?!
Ja.
Nu ik heb wel nen pupcursus gehad maar dè het niet geholpe hoor...

:eek:
iones
Zeer actief

Re: kwou dak mèn hondje ok zo los kon late!

Ongelezen bericht door iones »

Sommige mensen bakken er gewoon werkelijk helemaal niets van, gewoon een hond laten komen of luisteren.
Ik weet niet hoe je het een hond aanleert eerlijk gezegd. Die van mij doen dat gewoon, hebben het altijd gedaan en het is nooit anders geweest.
Ik denk dat die mensen hun hond misschien onvoldoende te bieden hebben of zo. Mijn honden vonden het altijd leuk om te komen en nu is het een vanzelfsprekendheid geworden.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Hailfall
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hailfall »

Stroomband.. *brrr*

Onze hond blijft ook gewoon bij mij en luistert naar me (behalve als ze bananen in haar oren heeft) maar mijn vader kan haar -niet- loslaten.. dan loopt ze weg.. en hard ook.. dat snap ik dan weer niet. Waarom bij mij wel luisteren en bij hem niet.
Afbeelding
Afbeelding
AnneMarie
Zeer actief

Geeft je vader de hond wel een beloning?
Lisette1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising, chihuahua en een border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lisette1985 »

Mijn pup is 16 weken en die loop keurig mee als hij los loopt!
Doe ook een puppy cursus met hem.
Ik laat hem alleen los op veilige plekken zoals de heide en het park waar het overzichtelijk is en hij rent ook weleens weg als een andere hond op hem af komt stuiven, maar dan roep ik en dan komt hij netjes terug.
Ik denk dat het een kwestie is van trainen!
en natuurlijk belonen wanneer hij bij je komt
Liefde begint met een glimlach,
Groeit met een kus,
Maar eindigt met een traan.
caira
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door caira »

voelt zich bijna aangesproken :ugh:

Nou ja niet vwb het stroomband gedeelte, maar wel voor het niet los kunnen laten. Berre hebben we nu zo'n 2 maanden en binnenshuis luistert hij prima, maar als we buiten zijn en hij ziet iets 'engs' dan wint de angst het van het luisteren. We wandelen met een 8 meter lijn, en ik hoop dat hij over een aantal maanden genoeg vertrouwen heeft om wel gewoon lekker los mee te kunnen. Maar voor nu gaat de veiligheid voor het loslopen.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tja nou hoor het kreng mot luisteren , hoppa bandje er om en batterijen erin :wink: is tie nu helemaal
AnneMarie
Zeer actief

caira schreef:voelt zich bijna aangesproken :ugh:

Nou ja niet vwb het stroomband gedeelte, maar wel voor het niet los kunnen laten. Berre hebben we nu zo'n 2 maanden en binnenshuis luistert hij prima, maar als we buiten zijn en hij ziet iets 'engs' dan wint de angst het van het luisteren. We wandelen met een 8 meter lijn, en ik hoop dat hij over een aantal maanden genoeg vertrouwen heeft om wel gewoon lekker los mee te kunnen. Maar voor nu gaat de veiligheid voor het loslopen.
Een heel angstige hond, is lastig, dat weet ik.
Hailfall
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hailfall »

AnneMarie schreef:Geeft je vader de hond wel een beloning?
Oh als ze wel luistert wel hoor.. maar geloof dat hij gewoon niet genoeg autoriteit over haar heeft..
Afbeelding
Afbeelding
Minna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Minna »

Oh als ze wel luistert wel hoor.. maar geloof dat hij gewoon niet genoeg autoriteit over haar heeft..
Dat hoeft niet zo te zijn. In principe als een hond het commando bij iemand kent dan zou die het doen al heeft degene 0,0 autoriteit er over. Kwestie van aanleren, je zou samen kunnen oefenen, eerst samen roepen, hond komt, hij beloont. Dan ga jij steeds minder mee roepen en hij beloont met echte goede beloning bvb klaas/worst/bal (als de hond daar gek op is).
Dat een hond een commando kent bij een van de familieleden wil nog niet zeggen dat de hond het snapt bij een andere.
Het kan zijn dat jou hond denkt dat "kom hier" betekent dat die naar jou toe moet, of die heeft het alleen in een bepaalde situatie begrepen (als jij roept dan moet ze komen).
Zo leert hond nou eenmaal, ook bvb met pups als die thuis in de woonkamer perfect kan zitten op commando wil nog niet zeggen dat die kan zitten, maar dat die in die omgeving het wel kan. Buiten lukt het misschien niet.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

iones schreef:Sommige mensen bakken er gewoon werkelijk helemaal niets van, gewoon een hond laten komen of luisteren.
Ik weet niet hoe je het een hond aanleert eerlijk gezegd. Die van mij doen dat gewoon, hebben het altijd gedaan en het is nooit anders geweest.
Ik denk dat die mensen hun hond misschien onvoldoende te bieden hebben of zo. Mijn honden vonden het altijd leuk om te komen en nu is het een vanzelfsprekendheid geworden.
Dat verschilt toch echt per hond hoor; niet met wat je je hond te bieden hebt.
Binnenshuis is Charlie enorm baasgericht, maar buiten is het een ander verhaal.
Mijn hond komt wel (tenzij ze aan het zwemmen is, dan hoef ik niet eens te proberen haar te roepen :roll:), maar vanzelfsprekend? Echt niet :tongue: Daar moet dagelijks hard aan gewerkt worden
AnneMarie
Zeer actief

Hailfall schreef:
AnneMarie schreef:Geeft je vader de hond wel een beloning?
Dat is dan dus het probleem.

Mensen zeggen zo vaak, oh wat makkelijk jij kan je hond loslaten. Alsof dat alleen aan de hond ligt. Nee hoor dat heb ik hem aangeleerd.
Dan lopen ze met een hond van 11 maanden en zeggen 'ik hoop dat ik dat ook eens kan doen' volgens mij ben je dan al erg laat :80:

Extreem angstige honden is een apart verhaal overigens> Ik heb een angstige hond gehad vroeger en nu in het nest extra erop gelet dat ik GEEN angstig exemplaar koos. Dan nog kan er later iets gebeuren natuurlijk.
Bij angst komt mijn hond gelukkig naar mij toe, ik ben zijn veilige roedelleider en ik zou ook alles doen om hem te beschermen!
caira
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door caira »

Jup, het komt hier ook wel goed, maar het kost tijd. En als er nu iets fout gaat buiten waardoor hij weer een nare ervaring heeft kan ik weer van voren af aan beginnen.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Alsof iedere hond zomaar makkelijk los kan en het geen trainen kost :boos:.

Bij mij heeft het 1,5 jaar geduurd en veel trainen voordat ik vond dat Lumi los kon.
iones
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Mijn hond komt wel (tenzij ze aan het zwemmen is, dan hoef ik niet eens te proberen haar te roepen :roll:), maar vanzelfsprekend? Echt niet :tongue: Daar moet dagelijks hard aan gewerkt worden
zo'n hond past dan ook niet bij mij want het moet me niet te veel moeite kosten.
Maar.... ik weet dat dus van mezelf en ik hou daar rekening mee. DAt kan natuurlijk iedereen doen he, i.p.v. dom een hond aanschaffen op basis van uiterlijk en dan zeuren dat ze de hond niet los kunnen laten.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Tja, als je alleen van 8x puppycursus en verder niets oefenen verwacht dat hij prima luistert..... :ugh:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

iones schreef:
dagmar88 schreef:
zo'n hond past dan ook niet bij mij want het moet me niet te veel moeite kosten.
Maar.... ik weet dat dus van mezelf en ik hou daar rekening mee. DAt kan natuurlijk iedereen doen he, i.p.v. dom een hond aanschaffen op basis van uiterlijk en dan zeuren dat ze de hond niet los kunnen laten.
Da's een groot verschil; ik verwacht niet anders meer dan dat het moeite kost. De schnauzers die wij thuis hadden waren ook van nature gehoorzaam, net als onze airdale x cocker tot hij schapen zag, maar mijn eigen tosa x rottie en amstaff x bullterrier niet.
Dat weet je van tevoren, en dan moet je of accepteren dat er een hele hoop gewerkt moet worden (wij zijn hier dagelijks bezig 's avonds met loslopen op het laatste rondje en dan de commando's er in stampen. Gaat steeds beter, maar ze is ook al anderhalf :wink: ) of dat je hond gewoon niet los kan.
Dat eigenwijze is juist een trekje dat ik enorm kan waarderen :tongue: Erg herkenbaar ook haha

@ Daisy; onze hond was destijds veeeel te druk en onbeheersbaar om tussen andere pups een cursus te doen, met aan aandachtsspan van zo'n 3 seconden, dus hebben we zelf getraind.
Hebben we heel erg veel kritiek op gehad, vooral van mensen die op dat moment met hun pup in de zelfde leeftijd wel gingen.
En dus dachten dat hun pup na dat cursusje wel even perfect zou luisteren.
Tegen de tijd dat Charlie en die honden een jaar waren kreeg ik regelmatig complimentjes dat ze zo goed luisterde voor een jonge hond en zat een behoorlijk deel weer op de hondenschool om het 'probleemgedrag' van hun hond aan te pakken :mrgreen:
Karni-Mata
Actief

Ongelezen bericht door Karni-Mata »

Mijn Farootje van 11 maanden kan ook niet zomaar overal los hoor.
Deze puber kan wel eens goed luisteren maar als hij een andere hond dichtbij ziet dan is de verleiding vaak wel veel te groot.
Laatst ging meneer zomaar even achter wat vogels aan de straat over, dus nu is hij weer veroordeeld tot de flexlijn van 8 meter.
We gaan in ieder geval ook naar het bos en daar kan hij wel lekker los hoor, want in de buurt blijven dat kan hij weer wel.
Thuis kan hij fantastisch luisteren en zelfs op de training is hij tegenwoordig wel weer heel goed in het luisteren, als ik maar niet te dicht bij andere honden met hem ga staan.
Hier komt het zeker wel goed, maar je moet er wel mee bezig blijven.
*Jolanda*

Ongelezen bericht door *Jolanda* »

Natuurlijk is het niet de goede reactie van die mensen maar misschien weten ze niet beter en dan kun je beter wat meer uitleg geven.
Timber kon ik tot een jaar terug ook niet zonder stress los laten want hij liep eigenlijk altijd weg.
Nu liep ik gisteren met hem los naast me terwijl ik mijn loungeset naar de garage aan het slepen was. Mevrouw kwam eraan lopen en die riep `m hij kwam niet tot dat ik m toestemming gaf.
Ze zei ook "wat een trouwe hond, ik wilde dat die kleine van mij zo goed luisterde"
Ze bleek een klein hondje te hebben en na een goed gesprek en wat uitleg wat het me gekost heeft om timmie luisterend te krijgen. Ze ging het thuis zeker met haar man overleggen om zich aan te melden voor een gehoorzaamheidstraining bij een van de kynologenclubs in de omgeving.
Zodat ze straks ook gewoon met haar hondje los buiten kon lopen. Want nu kwam hij de tuin bijna niet uit omdat er niks aan was.
Heb haar uitgelegd waar ik woonde en als ze vragen had dan mocht ze langs komen.

Ik ben van mening dat mensen daar meer mee opschieten dan een kortaf antwoord dat je daar je hond mee naar de kl*ten helpt.
iones
Zeer actief

dagmar88 schreef: Dat weet je van tevoren, en dan moet je of accepteren dat er een hele hoop gewerkt moet worden (wij zijn hier dagelijks bezig 's avonds met loslopen op het laatste rondje en dan de commando's er in stampen. Gaat steeds beter, maar ze is ook al anderhalf :wink: ) of dat je hond gewoon niet los kan.
Dat eigenwijze is juist een trekje dat ik enorm kan waarderen :tongue: Erg herkenbaar ook haha
Heel jouw geschreven stukje berust allemaal op ZELFkennis. En dat ontbreekt bij veel mensen. Ze onderschatten het werk wat je met een hond hebt, nemen het verkeerde ras, een ras dat niet bij hen past als persoon etc. Jij weet van jezelf dat je bereid bent om er aan te werken en je bent ook bereid om een stukje eigengereidheid van een hond te accepteren. DAn is het prima. Ik heb dat ook. Ik heb geen zin in al te veel trainen dus ik moet geen hond hebben waarbij ik flink aan het werk moet, ondanks dat ik ook niet zit te wachten op absolute gehoorzaamheid.

dagmar88 schreef: En dus dachten dat hun pup na dat cursusje wel even perfect zou luisteren.
Tegen de tijd dat Charlie en die honden een jaar waren kreeg ik regelmatig complimentjes dat ze zo goed luisterde voor een jonge hond en zat een behoorlijk deel weer op de hondenschool om het 'probleemgedrag' van hun hond aan te pakken :mrgreen:
Dit illustreert ook maar weer dat het tamelijk naief is van mensen om te denken dat een cursus voldoende is om een hond te laten luisteren. De trainer geeft je richtlijnen maar als je je daar niet aan houdt of niet aan kunt houden (sommige mensen kunnen gewoon niet doorpakken), dan krijg je je hond evengoed niet zover dat hij luistert. Het is ook iets dat in je zit.
Daisy@
Zeer actief

@ Daisy; onze hond was destijds veeeel te druk en onbeheersbaar om tussen andere pups een cursus te doen, met aan aandachtsspan van zo'n 3 seconden, dus hebben we zelf getraind.
Hebben we heel erg veel kritiek op gehad, vooral van mensen die op dat moment met hun pup in de zelfde leeftijd wel gingen.
En dus dachten dat hun pup na dat cursusje wel even perfect zou luisteren.
Tegen de tijd dat Charlie en die honden een jaar waren kreeg ik regelmatig complimentjes dat ze zo goed luisterde voor een jonge hond en zat een behoorlijk deel weer op de hondenschool om het 'probleemgedrag' van hun hond aan te pakken
Heel mooi toch!
Ik vind ook zeker niet dat puppycursus altijd nodig is. Als je zelf lekker aan de slag gaat met je hond kan je heel ver komen!
Verder in ieder geval dan alleen 8x een uur trainen op cursus. :ok:
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Het ligt niet altijd aan de opvoeding maar ook aan de hond. Ik heb mijn honden altijd los kunnen laten lopen en ze bleven netjes bij me.
Maar de jongste kan ik nu met 3 jaar pas los laten lopen en nog vind ik het spannend. Hij lette als pup al niet op ons maar liep gewoon lekker ver voor ons uit. Volgens een GT zijn dat hele slimme honden die het moeilijkst op te voeden zijn.
Ze denken nl. alles zelf beter te weten :wink:
Afbeelding
Joenino
Actief
Mijn ras(sen): Chow Chow x Herder

Ongelezen bericht door Joenino »

Rex kan wel los maar dan wel in een losloop gebied. Hij blijft dan niet naast me maar wel in een straal van 10 meter en houdt continu in de gaten wat ik gaat doen. Het enigste probleem is het terug krijgen van hem. Koekjes, stukjes worst etc allemaal al geprobeerd niks werkt behalve op een bankje gaan zitten dan weet hij niet hoe snel hij moet komen hehe. Het minder luisteren zal ook wel zijn omdat hij onzekerheid bij mij ziet, aangezien hij nu al zo vaak aangevallen is door van die kleine keffertjes en ik bang bent dat hij er een keer 1 pakt. Tot nu toe loopt ie er altijd gewoon op af en laat zich dan besnuffelen zonder ook maar enige vorm van aggressie aan te nemen, maar toch je blijft bang dat hij een keer hap slik weg doet of dat er opeens 1 in zijn nek hangt.

Pas geleden heeft hij wel heerlijk gespeeld met een saarloos(zeg ik dat goed?) wat was dat heerlijk om te zien, ook al was Rex een stuk groter hij kon nu wel lekker spelen zonder dat ik bang was dat hij de hond pijn doet(hij legt nogal eens een hond op de grond met spelen door enkel zijn poot op de rug te douwen).
Proud owner of Chow Chow Herder Rex
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief

Pemba schreef:Het ligt niet altijd aan de opvoeding maar ook aan de hond.
Dat zal ik ook nooit zeggen. Sommige honden zijn gewoon moeilijker daarin. Hier altijd wel honden die erg baasgericht zijn.

Ik kan Mike ook niet loslaten, wil ik ook niet eens. Dat is Leon z'n pakkie an, ik loop de plas en poep rondjes als hij niet kan. Verder is hij voor Leon, ook wel logisch.
Benji83
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Beagle

Ongelezen bericht door Benji83 »

Marley is nu 10 weken en mag nog echt niet los.
De losloop veldjes bij mij in de buurt zijn allemaal slecht omheind, er is niet aan kleine honden gedacht, die makkelijk door de hekjes heen kunnen.
Gelukkig groeit ze als kool nu, dus dat duurt niet lang meer.
Ze loopt aan een 3 meter lijn en regelmatig laat ik haar een stukje weglopen om haar dan te roepen.
Ze komt nog niet altijd maar het gaat met de dag beter. Binnenkort mag ze dus echt wel los.

Op het veld komen veel mensen met andere honden, waar ze graag mee speelt.
Altijd komt dan de opmerking 'ach laat dat beestje toch lekker los lopen, er gebeurt echt niets'. Maar als ik ze dan laat zien wat ze doet als ik bij de omheining in de buurt kom snappen ze het direct ;)
iones
Zeer actief

Pemba schreef:Het ligt niet altijd aan de opvoeding maar ook aan de hond. Ik heb mijn honden altijd los kunnen laten lopen en ze bleven netjes bij me.
Maar de jongste kan ik nu met 3 jaar pas los laten lopen en nog vind ik het spannend. Hij lette als pup al niet op ons maar liep gewoon lekker ver voor ons uit. Volgens een GT zijn dat hele slimme honden die het moeilijkst op te voeden zijn.
Ze denken nl. alles zelf beter te weten :wink:
Zo ging ik ooit naar het asiel waarin ik een grote munsterlander trof. Helemaal mijn type hond. We gingen er even mee wandelen. Maar het beest zag ons nog niet hangen! Alles was interessanter dan wij. Die hond is het dus niet geworden. Ik moet een hond hebben die gemakkelijk uitzichzelf bij me wil blijven want ik nam ze mee naar de pensionstal en overal naartoe. Dan moet ik niet continu dat beest achterna hoeven lopen en het risico nemen dat hij wegloopt.
Annemiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Annemiek »

Nou mijn oudste dame kan echt niet los.
Ze is een keer aan de haal gegaan met een Beverrat :eek:
Aan de andere kant van de sloot moest er dus overheen springen.
Die ratten zijn echt groot. :80:

Ze is een keer gaan rennen tot ze uiteindelijk bij een hek kwam en niet verder kon. Was anderhalve km.

Nou scheelt het denk ik dat Devi doof is. ze hoort me dus ook echt niet. Als ik haar dan heb is ze ook gewoon heel blij zo van dat was leuk he potje rennen.

Ik doe haar nu aan een longeer lijn heeft ze toch wat vrijheid.
En af en toe gooi ik haar even los op een weiland wat omheind is, want rennen is ook echt haar passie. Ze vind het heerlijk.
Afbeelding

Groetjes Annemieke
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Nou ja, Joey kan ook wel los maar rent wel achter iedereen aan ;)
Bij m'n ouders gaat hij vaak in de sprint weg om niet meer terug te komen.
En Beuk luistert gewoon van nature heel erg goed, behalve als hij een haas ziet.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”