dus ik roep Jenson maar die luistert niet want mevrouw loopt draaiend met haar hond in haar armen terug naar haar auto, den zodoende vind Jenson het alleen maar intressanter worden ( ik moest er ook stiekem een beetje om lachen
zucht
Moderator: moderatorteam

sja als betreffende hond een teckel was had ik het ook wel begrepen, Jenson lust namelijk wel worst.Nanna schreef:Ik til Simone ook weleens op als ik het niet vertrouw.
En daar hoeft niemand commentaar op te hebben. MIJN hond en die zal ik toch godverdegodver naar hartelust optillen

lees ik het goed?Podenji schreef:gisteren lekker met het tuig gaan wandelen bij een soort zandafgraving, lopen we terug naar de auto komen er 3 vrouwen aan met een middelgrote jonge hond aan de riem. Jenson was er al heen dus ik was te laat met terugroepen wel niets aan de hand, tot dat de jonge hond wat opdringerig werd dus jenson gromde een klein beetje om zijn grens aan te geven, tilt die ene vrouw direkt haar hond op ( hond is groter dan Jenson ) en roept naar mij "kan je je hond niet bij je houden want hij gromt naar mijn puppy en dat vind mijn pup niet leuk"
![]()
dus ik roep Jenson maar die luistert niet want mevrouw loopt draaiend met haar hond in haar armen terug naar haar auto, den zodoende vind Jenson het alleen maar intressanter worden ( ik moest er ook stiekem een beetje om lachen) nou afijn Jenson gepakt , dus ik zeg tegen die vrouw "misschien moet je maar eens een boek over hondengedrag kopen , want je hond optillen in deze situatie slaat echt nergens op"en ik legde het ze uitgebreid uit, zaten ze me alle3 een partij glazig aan te kijken en het was allemaal niet waar want mijn hond gromde en dat hoort hoe dan ook niet naar een pup van 7 maanden
![]()
zucht

Podenji schreef:ja als een hond al grommend op mijn hond afkomt ja dan snap ik het ook, maar
als een hond een grom geeft als terechte correctie geeft
nee dan snap ik die paniek niet. Daarbij kan je ook je hond "beschermen" door de "belager"op een andere manier weg te jagen ( en nee niet meteen trappen of slaan )
het is afhankelijk van de situatie, maar in deze situatie snap ik de paniek gewoon niet, pupje was gewoon blij pupje en wilde nog steeds met Jenson spelen die hem enkel corrigeerde voor zn lompe gedrag, maar die mensen hoorden een grom, keken verder nergens naar en hoppa hond zat al op de arm richting auto. Ik probeerde die mensen duidelijk te maken dat een grom niet persé een aanval of meteen iets heeeeel engs is maar dat snapten ze niet, nou dan vind ik dat ze zich wel eens wat beter mogen inlezen in de taal van de hond, zouden ze de komende jaren nog veel profijt van kunnen hebben.
ik zal het wel nooit begrijpen

hij zat niet aan een korte lijn ofwel touwtje om de nek, maar aan de flex , Jenson snuffelde en hij sprong op Jenson omdat hij direkt wilde spelen, jenson schrok en gromde eventjes waarop mevrouw haar hond meteen optilde.massam schreef:
de andere hond zit aan de lijn, hoe in godsnaam kan dat een terechte correctie zijn? jouw hond zoekt die andere op die geen kant op kan door het touwtje om zijn nek en dan een terechte correctie? nee, dat denk ik niet hoor
is helemaal waar!dogo4ever schreef:Ik begrijp beiden partijen eigenlijk wel. Jij weet hoe je hond reageert met pups en ziet het een en ander gebeuren maar weet dat het niet uit de hand gaat lopen. Ik heb ook zo'n reu hier rond lopen. Hij is niet gedient van pups. Hij zal ze niet verbouwen maar wel met zijn staart in de krul en dominante houding laten weten dat hij de enige grote baas is. Dat gaat ook in combinatie met een hoop geluid. Ik weet dat hij niets doet. Hij heeft al heel wat puppen op die manier opgevoed zeg maar. En zodra ze een jaar geweest zijn, is hij helemaal de man en in voor een heerlijk spelletje.
Maar de andere partij ziet alleen maar een hond die gromt naar de pup. Die zien niet wat jij en ik weten. Ik laat hem dan ook nooit zomaar bij een vreemde pup. Niet omdat hij wat doet maar vanwege de eigenaar die er achter staat en die zeer waarschijnlijk niet zit te wachten op mijn reu die de pup even laat weten waar hij of zij staat.
De gemiddelde hondeneigenaar gaat nou eenmaal in de stress zodra er een geluidje uit een hond komt. Dit kan komen door onwetendheid maar ook door negatieve ervaringen.
Ik ben op zich ook niet van de op til maar mijn bijna 6 maanden oude patter til ik toch echt op als er bepaalde honden aan komen en draai vervolgens weg. Puur omdat ik niet weet wat die honden doen. Ik laat haar alleen bij honden waarvan ik weet hoe ze reageren. Dit om haar positieve ervaringen mee te geven en om geen patter in puzzelstukjes bij elkaar te hoeven rapen. Ik bepaal waar en met wie ze speelt.
mowah ik schat jou wel wat hoger in betreft het lezen van honden eigenlijk en zal het van de situatie afhankelijk zijn of je de andere hond inderdaad een tik geeft. Of ik schat jou nu verkeerd in dat kan natuurlijk ook, ook jij bent niet perfectNanna schreef:Als ik hier met een pup had gelopen en er had opeens een loslopende "corrigerende" grommende Basenji bij gestaan had ie kunnen rekenen op een tikkie terug.
Opflikkeren.
En dan hoef ik er helemaal geen lezing bij over hondentaal. Je houdt die grommerd gewoon lekker bij je.
he verdorie, echt niet?massam schreef:ìk kan me jou ook niet inviswijfmodus voorstellen
sorry, overnieuw dan maar?Nanna schreef:Ik provoceer graag, wat jammer dat je er nou niet vol tegenin gaat
dan toch lekker niet johNanna schreef: Nee, je hebt nu je kans gehad en die danig verkeken