Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Meedenkers gevraagd

Moderator: moderatorteam

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Meedenkers gevraagd

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik probeer Jamey te leren dat ze 1 bepaald speeltje alleen mag pakken als het commando ertoe wordt gegeven, en dat ze hem verder moet laten liggen waar die ligt. Het speeltje heeft al een eigen plaats, ze snapt het commando om hem te pakken ondertussen redelijk, maar ze snapt niet dat ze er in alle andere situaties vanaf moet blijven.

Een 'nee' oid als ze hem pakt terwijl het niet de bedoeling is, resulteert erin dat ze hem daarna helemaal niet meer durft te pakken, ook niet op commando.voorkomen dat ze hem pakt door mijn hand eroverheen te houden werkt wel, in het begin gaat ze graven, later gaat ze alleen nog maar kwispelend toekijken. Maar zodra ze de kans krijgt grijpt ze hem alsnog...

Iemand?

Het gaat om een piepspeeltje, dus het winnen ervan is nogal zelfbelonend :ugh:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Meedenkers gevraagd

Ongelezen bericht door Belle »

Jacksel schreef:voorkomen dat ze hem pakt door mijn hand eroverheen te houden werkt wel, in het begin gaat ze graven, later gaat ze alleen nog maar kwispelend toekijken.
Vanuit dit wat hierboven staat kun je het uitbouwen. Ik doe dat met voertjes (ook erg zelfbelonend om het te pakken te krijgen). Hier http://www.dragonflyllama.com/%20DOGS/L ... Level.htmlstaat de oefening beschreven bij "Zen".
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

mag ik vragen wat het nut is van die oefening??
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Sanne!! schreef:mag ik vragen wat het nut is van die oefening??
Het intrainen van zelfbeheersing, plus dat ik vind dat ze gewoon moet kunnen wachten tot ik zeg dat iets mag, dit speeltje is een oefening en die oefening gebeurt alleen op commando en anders niet (net zoals bijvoorbveeld blaffen (voor mij dan) ook op die manier zou werken)...
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

aan de ene kant denk ik ja...
aan de andere kant denk ik hmm gaat wel een beetje ver
Maar als jij het wil leren! ben benieuwd of het gaat lukken!
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

ik vind het idee goed, maar je opbouw wat minder.
Ik denk dat je te snel te veel vraagt voor jamey. Oefen eerst aan de lijn zodat je voorkomt dat ze het pakt en ga dit pas los oefenen als je zeker weet dat ze er echt niet naar toe gaat.
Nu moet je de riem dus niet gebruiken als correctie maar meer als stopbordje.
Ik 'ken' de zen-methode en ik snap wat je hiermee wilt bereiken maar doe het wel stapje voor stapje vooral als je een hond hebt die nog niet heeft leren schakelen
Afbeelding
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Ik ken dit spelletje alleen van het schapendrijven aanleren zonder commando's (net als treiball).
De mag dan alleen de bal pakken/aanraken op commando, verder mag hij kijken, erom heen lopen noem maar op maar niet pakken.

Ik zou je hond aanleren dat het met rust laten van dat speeltje ook beloont wordt en net zo leuk is als het pakken ervan.
Als je nee gebruikt als in de zin van een correctie zou ik dat iig niet meer roepen. Maar leer hem een ander commando, bv 'los', zodra hij het speeltje loslaat wordt hij beloont met wat anders. Dit ga je steeds langer uitbouwen, dat hij dus leert naast het speeltje te staan en eraf te blijven. Er rond lopen en speeltje met rust laten enz. Ook kun je hem bv leren dat hij woorden die hij niet kent moet negeren, je roept bv een keer 'waterijsje', laat hij ook dan het speeltje met rust = belonen. De toon van je stem is in het begin bij dat onzinnige woord gewoon zacht, later mag je het meer als een commando laten klinken als hij zachtjes praten beheerst.
Zo leer je hem exact wat welk commando betekend en dat het niet af te lezen is aan de situatie of lichaamstaal.

Zodra hij doorheeft dat loslaten ook net zo leuk is, kun je weer beginnen met hem af en toe het speeltje te laten pakken.
Dit moet net zo leuk zijn als het niet pakken.
Als je dit goed in balans doet, gaat je hond na een tijdje snappen dat je bedoelt.
Het speeltje alleen pakken als je dat zegt.

Het is net zoiets als blijf aanleren, alleen zul d.m.v. van een aantal toetsmanieren (het loslaten, bewegen rondom speeltje, commando goed aanleren enz.) je hond moeten leren wat je van hem wil.
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Oja zolang hij het los nog niet zo beheerst dat hij dat ook erg leuk vindt, zou ik het speeltje nog niet binnen bereik leggen, maar bv op de kast of in een kooitje of hand, zodat hij wel zicht heeft.
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Ik ben trots!
Afbeelding

We zijn er nog niet (speeltje moet daar gewoon standaard gaan liggen en ze mag er dan alleen op commando aankomen, dat kan ze nu echt nog niet aan), maar dit gaat heel erg de goede kant op! Zeker dat ze zelf wegdraait! (Commando om te pakken is nu nog "piep", maar gaat vervangen worden door een geluidje op mn telefoon, en omdat ik dus óók op het niet-aankomen train heeft ze wat extra zekerheid nodig dat ze op het commando echt mag gaan, vandaar de go erbij).

Ik ben uiteindelijk op de zit-en-blijf methode bezig gegaan. Dat is eerst gewoon aangelijnd zitten. Dan tijd uitbouwen. Rondje eromheen, een stap weg, enz. Datzelfde principe hierop toegepast. Dus eigenlijk een combinatie van de tips!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”