Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

eiwitfractie

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

yvonne1961
Actief

eiwitfractie

Ongelezen bericht door yvonne1961 »

weer iets waar ik graag meningen/visies/feiten over wil weten.

Ik lees zeer tegenstrijdige dingen over de hoogte van de eiwitfractie in het voer.
De ene fabrikant heeft het over een ideale fractie tussen de 20% en 25%.
Weer anderen zeggen mag maximaal 30%.

Nu heb ik ook gelezen (op barfplaats) dat een prooidier qua eiwitfractie ook maar op de ongeveer 20% zit.
Nu zal het wrsch. wel iets verschillen of het om een klein prooitje gaat of een groter dier(dan zullen ze wat meer spiervlees eten), maar zeg volgens een prooi toch inderdaad 20 a 25% eiwitfractie.

Dit vertalend naar droogvoer zitten sommige voeders toch veel hoger. Zeker de voeders die zgn. granenvrij zijn zoals orijen of acana gaan hier ver overheen.
Ik heb het nu dus even niet over het verschil in verteerbaarheid (dus de hoogwaardigheid)van de eiwitten, wat uiteraard ook heel belangrijk is, maar bedoel echt wat er onder de kenners op dit forum over de hoogte van de eiwitfractie gedacht wordt als je kijkt naar een prooidier en sommige droogvoeders met zeer hoge eiwitgehaltes.

paar voorbeelden (op een half afgerond)

orijen adult 43,5 % eiwitfractie
acana grainfree zitten op 35% (de varianten met rijst zitten lager)

Zelfs een KVV als Bibi zit maar op een eiwitfractie van rond de, ik meen 26% en andere Kvv's gaan niet extreem veel hoger.

Ik heb het dus over de eiwitFRACTIE en niet het eiwitgehalte zoals op de verpakking vermeld.

Zijn sommige droogvoeders die zich laten voorstaan op het hebben van geen graan dan niet veel te hoog in eiwitten en wat voor effect kan dit op de lange termijn hebben?
Mojuan
Zeer actief

Re: eiwitfractie

Ongelezen bericht door Mojuan »

Oke, nu moet je me even helpen hoor.
Wat is het verschil tussen eiwitfractie en eiwitgehalte?

Ik kan je nu even geen antwoord geven zonder dat ik hier meer duidelijkheid over heb :idea:
:zweep:
yvonne1961
Actief

Meestal wordt alleen het eiwitgehalte van het voer in procenten op de verpakking aangegeven.
Eigenlijk zegt de eiwitfractie veel meer.
Dit is de hoeveelheid energie in het voer dat door eiwitten geleverd wordt.
Dit kun je uitrekenen door middel van de Weende analyse.

Hiervoor moet je weten in procenten:
eiwitten
vet
koolhydraten
vocht
as
ruwe celstof

Verder leveren eiwitten en koolhydraten 4 kcal. per gram en vet 9kcal per gram.

Nu even 2 rekenvoorbeelden.

cavom:
Ruw eiwit 24%
vet 16,5%
ruwe celstof 1,9%
as 6,8%
vocht 7%
de koolhydraten kun je zelf uitrekenen omdat het totaal 100% moet zijn dus in dit geval 43,8%

nu het totaal aan kcal in dit voer:
eiwitten 24 x 4= 96
koolhydraten 43,8 x 4= 175,2
vet 16,5 x 9= 148,5
totaal is dit 419,7 kcal per 100 gram voer

om het aandeel geleverd door eiwitten uit te rekenen deel je 96 door 4,197= 22,8%
Dus de eiwitfractie is 22,8%

orijen adult: (overgenomen van zooplus, die een iets afwijkende analyse geeft als de website orijen)
eiwitten 40%
vet 16%
koolhydraten 20%
ruwe celstof 2,5%
as resterend 11,5
vocht 10%

eiwitten 40 x 4=160
koolhydraten 20 x 4=80
vet16 x 9=144
totaal 384 kcal per 100 gram.
160 : 3,84 = 41,6% Dus de eiwitfractie is 41,6%

Als ik dan dus lees op een rauwvoerforum dat een prooidier maar rond de 20% eiwitfractie zit, vraag ik me af wat deze hoge eiwitfracties in sommige brokken doen op den duur.
Mojuan
Zeer actief

Maar er is natuurlijk 1 groot verschil, en dat is dat vers rauw vlees veel meer vocht bevat.
Dus als je evenveel vocht aan de brokken toe zou voegen, dan kan je het pas vergelijken naar mijn idee.
Of als je de rauwe vleesvoeding zou drogen tot aan het zelfde percentage vocht als een brok.

Een hond eet toch ook veel minder van brok dan van vers?!
Juist door dit verschil in vochtgehalte.
yvonne1961
Actief

Bij het berekenen van de eiwitfractie maakt vocht nu juist niet uit.
Het is het energie aandeel wat door eiwit geleverd wordt.

Het maakt wel uit als je de gewone percentages eiwit van droogvoer tegenover versvoer zet.
Hoe kan ik dit nu uitleggen?
Meike
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Meike »

Je legt het goed uit hoor :) Vocht wordt niet meegerekend, omdat het geen energiewaarde heeft/calorieën bevat.
Mojuan
Zeer actief

Oke, volgens mij begrijp ik het dan niet helemaal.
Ik ben benieuwd of er nog reacties komen, want ik heb zo'n vermoeden dat er maar heel weinig mensen zijn die hier iets over weten.
yvonne1961
Actief

Zonder die hele berekening van mij zou je kunnen zeggen dat een hond bij een gelijke calorie inname, middels
sommige soorten brokken als bijv. orijen, ongeveer dubbel zoveel eiwitten binnen krijgen als bij dezelfde calorie inname maar dan op de natuurlijke wijze.(dus prooien of KVV e.d )
Ik vraag mij dus af wat hier de consequenties van zijn op den duur.
Mojuan
Zeer actief

Ah, dat klinkt al een stuk begrijpelijker, en nu snap ik de uitleg van je berekening ook pas.

Wat dat precies voor gevolgen heeft op de lange duur zou ik eerlijk gezegd niet durven zeggen.
Voor zover ik weet zijn daar nog geen onderzoeken van bekend.

Wel denk ik dat die balans erg belangrijk is, dus dat dit uiteindelijk toch ook weer voor bepaalde problemen kan zorgen.
Maar misschien dat het alleen maar slecht is voor honden met nier- of leverproblemen, en dat een gezonde hond er prima mee overweg kan?
Tja, de tijd zal dit moeten uitwijzen denk ik.

Het is waarschijnlijk net zoals bij alle soorten droogvoeding, een echte natuurlijke balans kan onmogelijk verkregen worden.
Waarschijnlijk zal de ene hond er prima op oud worden, terwijl de ander er gezondheidsklachten van krijgt.
Dat is ook zo bij de brokken waar (veel) graan in is verwerkt, en dat zal bij deze soorten brok niet anders zijn.
Meike
Zeer actief

Helaas nog geen reactie van kenners, ik ben ook wel benieuwd.

Ik heb even de eiwitfractie van paard en eend berekend, om te kijken en vergelijken.

Paard (vocht 75%, eiwit 20%, vet 3%, koolhydraat 0,5%) --> eiwitfractie van 73%
Eend (vocht 64%, eiwit 18%, vet 17%, koolhydraat 0%) --> eiwitfractie van 32%

In de diersoorten die niet vet zijn, is eiwit logischerwijs de grootste leverancier van calorieën, dus paard heeft een hoge eiwitfractie. Als een hoge eiwitfractie belastend zou zijn, dan zou al het magere vlees 'ongezond' zijn. Of in ieder geval zou het ongezond zijn om teveel mager vlees te geven.

Er zijn diverse onderzoeken gedaan naar de hoeveelheid eiwit en gezondheid van de hond, waaruit blijkt dat veel dierlijk eiwit geen negatief effect heeft op de gezondheid.
http://files.championpetfoods.com/Effec ... nction.pdf
http://files.championpetfoods.com/Myths ... rotein.pdf
en zie hoofdstuk 6 van http://www.orijen.ca/orijen/ORIJEN_White_Paper.pdf
Dit heb ik gevonden op de site van Champion Petfoods, dus als er onderzoeken zijn die het tegenovergestelde laten zien, zullen ze dat natuurlijk niet zeggen.

Je wilt het niet hebben over het verschil in verteerbaarheid, maar ik denk dat dat wel belangrijk is als je naar de eiwitfractie en gezondheid wilt kijken.

Wat was de aanleiding van deze gedachten en vragen?
Mojuan
Zeer actief

Ik denk idd dat de verteerbaarheid van de eiwitten belangrijker is.
Vooral dus van hoog biologische waarde.
yvonne1961
Actief

Dat zijn alweer interessante stukken om te lezen, al houd ik even in mijn achterhoofd dat het wel van de makers van orijen komt.

De reden dat ik dit wil weten is dat ik me tot nu toe voor de zekerheid aan een gematigde eiwitfractie in het voer vasthoud. Wat ik nu geef heeft een fractie van 24,5%.
Toch blijf ik altijd kijken of het voer beter kan, en dus altijd naar andere merken kijken.
Diverse andere visies beweren namelijk dat een (te) hoog eiwitgehalte bijvoorbeeld huidklachten kan veroorzaken.
Bovendien wil ik graag dat de brokken die ik geef (ook al is het onnatuurlijk, dat weet ik) toch qua gehaltes zoveel mogelijk overeen komen met wat een hondachtige van nature nodig heeft qua verhoudingen.

Die berekeningen van paard en eend die jij gedaan hebt Meike, is dat van de enkelvoudige versies vlees?
Want in dat geval zouden er dus nog dingen bij gegeven moeten worden waardoor de eiwitfractie toch weer zakt.
Je zou eigenlijk de eiwitfractie van het gehele paard zeg maar moeten uit kunnen rekenen, dus spiervlees, botten, organen, zelfs delen van de huid. (is alleen niet uit te rekenen) Dit omdat je moet uitgaan van het gehele prooidier.
Want alleen het vleesgedeelte geeft weer geen reeël beeld van wat ze in totaal binnen krijgen. En de eiwitfractie van alleen spiervlees is altijd hoog.
Daarom ook dat KVV's niet zo hoog uit komen qua fractie, omdat er andere dingen aan toegevoegd worden. Ook zo bij zelf samenstellen.
Kijk bijv. ook maar eens naar de energique nr.4, die is heel vet en heeft een lagere eiwitfractie, wordt speciaal aanbevolen bij huid en darmproblemen.
Zelf geef ik Duck lam/rijst naast de brokken , ook met een gematigde eiwitfractie.

Ben er dus nog niet uit of ik hier zo aan vast moet houden of niet.
Laatst gewijzigd door yvonne1961 op 24 aug 2010 08:51, 2 keer totaal gewijzigd.
yvonne1961
Actief

nog even wat rekenen

carnibest natuur
eiwitten:13x4=52
vetten :14x9=126
KH :8x4=32 = 210kcal per 100gram 52: 2,1= een eiwitfractie van 24,76%
vocht :61
rc :1
as :3

rodi compleet pens en hart
eiwitten 12,5x4=50
vet 13x9=117
KH 6 x4=24 =191 kcal per 100gram 50:1,91= een eiwitfractie van 26,1%

Hee dat is grappig, probeer wat van haaksbarf uit te rekenen, maar kom als ik alles bij elkaar optel boven de 100% uit :scratch:

kivo compleet
eiwit 15,5x4=62
vet 9,7x9=87,3
KH 11,7x4=46,8 =196,1 per 100 gram 62:1,961= een eiwitfractie van 31,6%
vocht 60
rc 0,8
as 2,3

zomaar wat voorbeelden. nergens iets van boven de 40%
Meike
Zeer actief

Hmm interessant. De kvv's (in ieder geval die jij hebt genomen), bevatten meer of bijna evenveel vet als eiwit. En ze bevatten koolhydraten, dat zit natuurlijk in veel mindere mate in vlees. Heb je ook een analyse van een kvv zónder koolhydraten, of een minimaal gehalte?

Ik heb inderdaad gewoon puur spiervlees genomen. De analyse komt uit dit artikel http://www.voernatuurlijk.nl/forum/view ... =36&t=7688 Nu ben ik heel benieuwd hoe de analyse van bot eruit ziet. Het zal een hoger aandeel mineralen hebben (calcium), maar die bevatten geen calorieën en worden dus niet meeberekend bij de fractieberekening. Een heel dier bestaat voor zo'n 60%-70% uit spiervlees, dus dat zal wel het hoogste aandeel hebben. Ik heb gekeken of ik via internet een analyse van een prooidier kan vinden, maar dat is niet gelukt. Ben ik toch wel heel benieuwd naar nu.

Wel analyse van vleesbot. Ik heb genomen kippenpoot en runderribben. (Bron: http://www.barfworld.com/html/barfworld/analysis.html en http://www.nutritionanalyser.com/food_composition/
Kippenpoot (vocht 70%, eiwit 18%, vet 10%) --> eiwitfractie 44
Runderrib (eiwit 16%, vet 27%) --> eiwitfractie 20

En organen dan? Schapennier (70), schapenlever (70), runderhart (67) en runderlever (74) hebben een relatief hoge eiwitfractie en rundertong (30) en kippenhart (44) weer wat lager.

Zal het toeval zijn dat zoveel berekeningen op een hoge eiwitfractie uitkomen? Of doe ik iets niet goed? Als het geen toeval is, dan is een eiwitfractie van 40%-45% helemaal niet hoog.

En dan toch nog even over de kwaliteit van het eiwit. Het vleesmeel dat in brokken wordt gebruikt, heeft een lagere verteerbaarheid dan rauw vlees. Dus misschien is het niet één op één vergelijkbaar en is een hoge eiwitfractie van rauw vlees niet belastend en een hoge eiwitfractie in brokken wél belastend doordat de kwaliteit een stuk minder is.

Zo genoeg gerekend en nagedacht, nu jullie weer ;)
yvonne1961
Actief

Voor ik verder ga rekenen:
ik heb een mail gestuurd naar http://www.allanimal.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Die vermalen hele prooidieren tot een KVV, heb daar de vraag gesteld wat de eiwitfractie van een gemalen prooidier is.
Hoop dat ik antwoord krijg.

Zou je een keer zo'n berekening van jou kunnen laten zien Meike? bijvoorbeeld die van de kippenpoot?
Meike
Zeer actief

Oh wat een goed idee van je! Ben benieuwd naar het antwoord.

Mijn berekening kippenpoot.
Bron van de analyse: http://www.barfworld.com/html/barfworld/analysis.html

Vocht 70,8%
Eiwit 16,17
Vet 9,51

Eiwit: 17,27 x 4 = 69,08
Vet: 10.07 x 9 = 90,63
Totaal: 69,08 + 90,63 = 159,71
Eiwitfractie: 69,08/1,5971 = 43,25 (is iets lager dan vorige berekening, omdat ik toen heb berekend met afgeronde getallen)
yvonne1961
Actief

Nog geen antwoord van allanimal gehad.

Ik ben wel tegengekomen (vooral in engelstalige sites) dat veel eiwit inderdaad geen negatief effect heeft op de nieren wat heel lang gedacht is, maar een hond bestaat uit meer dan nieren.

na veel zoeken wel dit tegengekomen:
http://hondenvoeding.rauwevoedingvoorhonden.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Lees dan dus het stukje over eiwitgehaltes. Of deze gehaltes nu eiwitgehaltes of de eiwitfracties aangeven is mij niet duidelijk.
Meike
Zeer actief

yvonne1961 schreef:Nog geen antwoord van allanimal gehad.

Ik ben wel tegengekomen (vooral in engelstalige sites) dat veel eiwit inderdaad geen negatief effect heeft op de nieren wat heel lang gedacht is, maar een hond bestaat uit meer dan nieren.

na veel zoeken wel dit tegengekomen:
http://hondenvoeding.rauwevoedingvoorhonden.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Lees dan dus het stukje over eiwitgehaltes. Of deze gehaltes nu eiwitgehaltes of de eiwitfracties aangeven is mij niet duidelijk.
Ik denk dat dat over het eiwitgehalte gaat en niet over de fractie. Maar we zullen het straks weten hopelijk, als je antwoord hebt van All Animal.
yvonne1961
Actief

Ik heb antwoord gehad, zal even de gehele mailwisseling plaatsen:

Hoi Yvonne,

Dit zit tussen de 19.9 (Konijn) en 25 (Kip) de eend, kwartel en haring zit
daar tussen.

Met vriendelijke groet,

Sylvia de Vries

http://www.allanimal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is een aanvraag via http://www.allanimal.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; van:

Geachte medewerker,

Graag zou ik willen weten wat ca. de eiwitFRACTIE(dus energieaandeel eiwit)
is van een geheel prooidier, zoals jullie ze verwerken. Kan me voorstellen
dat het per diersoort verschilt maar als ik het maar ca. weet.

met vriendelijke groet, Yvonne
Meike
Zeer actief

yvonne1961 schreef:Ik heb antwoord gehad, zal even de gehele mailwisseling plaatsen:

Hoi Yvonne,

daar tussen.

Met vriendelijke groet,

Sylvia de Vries

http://www.allanimal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is een aanvraag via http://www.allanimal.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; van:

Geachte medewerker,

Oh, verkeerd begrepen! Aan deze gegevens heb je opzich wel iets, als je ook het vetgehalte en het koolhydraatgehalte weet. Ik hoop dat ze toch nog de eiwitfractie gaan vertellen...
yvonne1961
Actief

die eiwitfractie vertellen ze hier juist toch? Of begrijp ik je nu verkeerd :roos:

Alleen vraag en antwoord staan andersom omdat het een mailwisseling is.
zal het even in de juiste volgorde plaatsen.

mijn vraag aan allanimal was;

Geachte medewerker,

vervolgens kwam vandaag hun antwoord:
Hoi Yvonne,

daar tussen.

Met vriendelijke groet,

Sylvia de Vries
Meike
Zeer actief

Oh had ik het verkeerd begrepen inderdaad :)

Het is lager dan ik verwacht had. Maar een barfmenu bestaande uit de producten die ik berekend heb (runderribben, kippenpoten, schapennieren, schapenlever, runderhart, paardenvlees en eendenvlees), zou gemiddeld wel een veel hogere eiwitfractie hebben. Maar dat hoeft ook niet perse slecht te zijn toch?
yvonne1961
Actief

Na wat ik na enig speurwerk gevonden heb zou dit niet slecht zijn.
Vroeger werd gedacht dat een hoge eiwitfractie slecht was voor met name de nieren. Jongste onderzoeken leren dat dit niet het geval is.
Maar daarentegen hebben ze van nature voldoende aan een fractie van pakweg 20% a 25%
Wat ze meer krijgen wordt niet meer als bouwstof gebruikt maar simpelweg als brandstof. En dan heb je een heel dure brandstof te pakken.
Een fractie van 40% is gewoon niet nodig, vetten zijn ook prima brandstoffen, net als (een beetje) koolhydraten bij veel inspanning.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”