Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Modehonden, broodfok en al die rotzooi

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

samzel
Actief

Modehonden, broodfok en al die rotzooi

Ongelezen bericht door samzel »

Misschien, of bijna zeker, zullen deze onderwerpen al meerdere malen besproken zijn. Maar tóch open ik dit topic, omdat ik geen onderwerp terug kon vinden of iets wat er op leek, en omdat ik toch graag zou willen weten hoe jullie erover denken.
Allereerst, modehonden, je kunt er genoeg van bedenken.. Neem bijvoorbeeld chihuahua's, labradors, labradoodle's (ik heb de eerste lijn en hoe ik er aan gekomen ben is een lang verhaal maar ik was totaal niet naar zo'n ras opzoek en ook nooit gedacht dat ik bij zoiets terrecht zou komen, maar daarom is ze niet minder lief!!!) en de poedels. De mens is de oorzaak van het feit dat de gezondheid van deze rassen ernstig achteruit is gegaan en in zoverre is verslechterd dat sommige gevallen met 3 jaar al neervallen tijdens een dagelijkse wandeling. (ja ik weet het, misschien ik ook. Omdat ik een doodle pup heb gekocht, maar omdat het de eerste lijn is en omdat het in nederland nog niet zo extreem is heb ik toch deze weloverwogen keuze gemaakt). Is dit nou te voorkomen? Nee, ik denk van niet. Omdat mensen dan opzoek zijn naar het gewenste ras, omdat deze in de loop der tijd zo razend populair word verander het ras van 'normale' rashond, naar een supermodehond die iedereen wil hebben. Als ik met mijn hond loop, en mensen vragen wat voor ras het is, antwoord ik allereerlijkst: 'een labradoodle'. De eerste reactie van de mensen is dan: 'Oh, maar die heeft Obama toch ook? '(nee even voor de duidelijkheid, deze heeft een portugese of spaanse waterhond ofzoiets). Zo kun je dus nagaan dat het ras in relatief korte tijd bij mensen bekend is geworden, zelfs mensen die niet in het bezit zijn van een hond.

Het tweede punt, de broodfok. Dit soort praktijken moeten absoluut de deuren sluiten, maar tóch blijven mensen hierbij kopen. Wat eigenlijk onbegrijpelijk is.
Laatst zag ik bij 'Animal Express' (alleen die naam al) in belgië 3 Ierse wolfshonden pups te koop staan. Nu is de Ierse wolfshond een zeer ongezond ras, en broodfok stimuleerd dat alleen maar.. Ik heb die mensen opgebeld en gevraagd waar ze eigenlijk mee bezig waren. Hier konden ze geen normaal antwoord op verzinnen, laat staan als ik vraag of de pups getest zijn op: levershunt, oogafwijkingen, hartafwijkingen en de gezondheid van de ouders. Ook van een stamboom konden ze me niet verzekeren. Hier schrok ik werkelijk van! Zo braaf is het hondenwereldje niet, er gebeuren genoeg verschrikkelijke dingen..
[color=#000080]Groetjes!
En pootjes ;)
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges
Aantal honden: 1

Re: Modehonden, broodfok en al die rotzooi

Ongelezen bericht door Naima »

Ik snap niet precies wat je punt van discussie is eigenlijk :scratch:
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Dus eigenlijk heb jij een modehond en straks een hond van een zeer ongezond ras? :-D

Sorry, geintje, maar ik snap denk ik ook je punt niet helemaal. Wilde je gewoon even ventileren? Zo niet, wat is je stelling precies?
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

samzel schreef:Als ik met mijn hond loop, en mensen vragen wat voor ras het is, antwoord ik allereerlijkst: 'een labradoodle'. De eerste reactie van de mensen is dan: 'Oh, maar die heeft Obama toch ook? '(nee even voor de duidelijkheid, deze heeft een portugese of spaanse waterhond ofzoiets). Zo kun je dus nagaan dat het ras in relatief korte tijd bij mensen bekend is geworden, zelfs mensen die niet in het bezit zijn van een hond.
Ok, ik vind dat je een chaotische schrijfstijl hebt, maar op dit stukje wil ik (natuurlijk :pffff: ) reageren.

Als jij met je doedel (wat geen ras is) loopt dan denken mensen dat het een obamahond is. Daarmee denk jij aan te tonen dat het product labradoedel bekend is? Nou nee, juist niet want anders hadden ze het wel juist kunnen benoemen.

Obama heeft een Portugese Waterhond en niet 'of zoiets'. :tong:

Voor de duidelijkheid:

Franse, Portugese, Spaanse, Italiaanse waterhonden zijn vrijwel allemaal in handen van serieuze fokkers die het beste met het ras voor hebben.

Het fenomeen Labradoedel is een hype, gemaakt om een product voor veel geld te verkopen.

En, hoe ben jij aan het diertje gekomen? :roos:
samzel
Actief

Ik wilde weten wat jullie ervan vinden. En klopt ik heb zelf een doodle, totaal onverwacht. Ik zal het even uitleggen; Bij de labradoodle heb je eerst 4 generatie 's voordat het een 'echte ' labradoodle genoemd word. Ik heb de eerste generatie, die in principe nog tientalle jaren verwijderd is van de doorgefokte modehond waar de meeste mensen aan denken als ze het woord labradoodle horen. Een F1 is het begin van de labradoodle, dat klopt, maar nog lang niet het einde. Hopelijk snappen jullie het zo een beetje. Bovendien is het officiële merk (als ik het zo even mag noemen) de 'Australian Labradoodle' met allemaal van die krullen enzo < de modehond dus.
Als jij met je doedel (wat geen ras is) loopt dan denken mensen dat het een obamahond is. Daarmee denk jij aan te tonen dat het product labradoedel bekend is? Nou nee, juist niet want anders hadden ze het wel juist kunnen benoemen.

Toch verkeerd gedacht.. Een labradoodle uit de eerste lijn ziet er totaal anders uit dan een 'multigeneratie' , ik weet niet of je er ooit een gezien hebt, maar ik zou het knap vinden als je een vergelijkenis zou kunnen zien.
Mijn 'doodle' heeft een ruwharige vacht, de multigeneratie's hebben krullen of fleece vacht. Ik zal even een foto voor je neerzetten dat je het kunt zien.
Afbeelding
^de multi

Afbeelding
^een f1
Ook weer wat geleerd :D
Ik denk dat je mijn verhaal over de portugese waterhond verkeerd hebt opgevat, ik wil niet zeggen dat een portugese waterhond een modehond is alleen omdat de president van de VS er een heeft, maar dat terzijde. Ik wist niet zeker of hij een spaanse of portugese had en daarom ofzoiets :tong: hopelijk is dat ook begrijpelijk.

En om een lang verhaal kort te houden ben ik het hondje tegengekomen op een feestdag bij mijn buurvrouw die haar weg moest doen omdat ze toch allergisch bleek. Ik werd verliefd en heb ik het pupje genomen.
[color=#000080]Groetjes!
En pootjes ;)
samzel
Actief

DebbieZ schreef:Dus eigenlijk heb jij een modehond en straks een hond van een zeer ongezond ras? :-D

Sorry, geintje, maar ik snap denk ik ook je punt niet helemaal. Wilde je gewoon even ventileren? Zo niet, wat is je stelling precies?
Nee ik heb geen modehond, om precies te zijn is de multigeneratie de modehond ;) die vind ik veel te veel krullen hebben.. haha

Ik wilde weten wat de andere gedachtes waren
[color=#000080]Groetjes!
En pootjes ;)
Naima
Zeer actief

Ik kan je foto's niet zien?

Tja modehonden, ik denk dat veel van die honden terechtkomen bij baasjes die helemaal niet weten wat ze in huis halen. Toen ik klein was, woonden er veel Lassies in mijn buurt, waarvan een groot deel de hele dag blafte omdat ze niet veel meer zagen dan de achtertuin. En (no offense naar de eigenaren hier van zulke honden) een Dalmatiër vind ik toch niet die makkelijke gezinshond zoals in 101 Dalmatiërs etc etc. Toch zag je die toen ook opeens vrij veel. Aan de andere kant: als je een oprechte liefhebber bent zou ik me niet laten tegenhouden omdát het een modehond is. Zoals je mensen hebt die eigenlijk voor eenGolden vallen, maar die dan niet willen 'omdat iedereen die al heeft'.
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Ik snap het niet helemaal. Eerst zeg je dit:
....ja ik weet het, misschien ik ook. Omdat ik een doodle pup heb gekocht, maar omdat het de eerste lijn is en omdat het in nederland nog niet zo extreem is heb ik toch deze weloverwogen keuze gemaakt....
maar even later zeg je dit:
En om een lang verhaal kort te houden ben ik het hondje tegengekomen op een feestdag bij mijn buurvrouw die haar weg moest doen omdat ze toch allergisch bleek. Ik werd verliefd en heb ik het pupje genomen.
Dit lijkt mij niet echt weloverwogen :denken: Bij weloverwogen denk ik meer dat je je inleest in een ras en meerdere fokkers en nesten bezoekt eer je een pup koopt.

En ik dacht altijd dat je niet allergisch kon zijn van Labradoodles i.v.m onde randere de vachtstructuur? Hoe kan het dan dat je buurvrouw allergisch voorde pup was? Ik ben niet bekend met Labradoodles, dus ik ben daar wel nieuwschierig naar.
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Turbo!
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Jack Russells en 1 Engelse Springer
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Turbo! »

Ik ben altijd weer bang als er een film is met een bepaalde hond dan kan je er de donder op zeggen dat heel marktplaats vol staat met de pups van dat ras.

Zo zag ik toendertijd echt in de titel van een advertentie staan Te koop Underdog pups!

Ik had :oohja: die reflex meteen.

Ik heb een bloedhekel aan broodfok en een bloedhekel aan mensen die meedoen met een modehond.

MAar daaraantegen moet je daar idd wel mee uitkijken. opeens waren de franse bullen in en mijn moeder nam die als tweede hond. Maar mijn moeder wilde al jaren een franse bul.
En zij kreeg van mensen opmerkingen o die heb je vast genomen voor de hype!

Belachelijk maar helaas werkt het wel vaak zo.

ps ook ik zie de fotos niet en ben wel benieuwd.
samzel
Actief

Expecting schreef:Dit lijkt mij niet echt weloverwogen Bij weloverwogen denk ik meer dat je je inleest in een ras en meerdere fokkers en nesten bezoekt eer je een pup koopt.

En ik dacht altijd dat je niet allergisch kon zijn van Labradoodles i.v.m onde randere de vachtstructuur? Hoe kan het dan dat je buurvrouw allergisch voorde pup was? Ik ben niet bekend met Labradoodles, dus ik ben daar wel nieuwschierig naar.
ik heb bij die fokker rondgekeken. Zij bracht hem de volgende dag weer naar Ede omdat ik wilde zien met mijn eigen ogen waar de pup vandaan kwam. Dat noem ik weloverwogen, en ik weet zelf echt wel dat ik niet over 1 nacht ijs kan gaan, en dat heb ik ook absoluut niet gedaan. ik was niet opzoek naar dit soort ras, maar dat wil niet zeggen dat ik er geen verstand van heb

De eerste lijnen van een labradoodle , daar kun je wel allergisch van zijn, waarom denk je anders dat ze een 'multigeneratie' hebben. Omdat ze dan 100% kunnen verzekeren dat het een allergievrije hond is. Zo duidelijk?:)

Ik plaats nu nog een keer de foto's maar misschien dat ze te groot zijn want ik weet nog niet echt van hoe en wat ...
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CXTH3A6T.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
f1

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4HWLCW4E.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
de multi's
dit is toch een wereld verschil tussen die twee?

Edit moderator: links van foto's gemaakt omdat ze te groot zijn
[color=#000080]Groetjes!
En pootjes ;)
Naima
Zeer actief

Dat is niet min quote :neenee:
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Ja, nu is het duidelijk. Maar dat hed je zo niet geschreven, vandaar mijn reactie. Van die multi generatie's had ik nog nooit gehoord.
Weer wat geleerd.... :D
Ik vind de multi's trouwens mooier. Maar dat is een questie van smaak natuurlijk.

@expecting: nee, dat is mijn quote..... :wink:

edit* toevoeging
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Heb jij niet gewoon een heel geinige kruising tussen een labrador en een poedel dan? Ik zou, als ik erg anti-modehondjes was, mijn hond lekker zo noemen en niet een labradoodle, of het nou F1 is of multigeneratie. Wat weet een gewoon mens daar nou van?
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

welke generatie dan ook, doedels zijn geen rashonden.

over hypo-allergene rassen: http://leerwiki.nl/Welke_hypoallergene_ ... en_zijn_er" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Rosita Compagner op 16 aug 2010 02:55, 1 keer totaal gewijzigd.
samzel
Actief

Haha ja, het is gewoon een kruisinkje, dat klopt!
@ Rosita: ik heb nooit gezegd een doedel een rashond is dat maak jij ervan
[color=#000080]Groetjes!
En pootjes ;)
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

samzel schreef:Als ik met mijn hond loop, en mensen vragen wat voor ras het is, antwoord ik allereerlijkst: 'een labradoodle'.
sjef
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjef »

Beetje flauw Rosita.
I'm just a common man
drive a common van
my dogs ain't got no pedigree
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

Rosita Compagner schreef:welke generatie dan ook, doedels zijn geen rashonden.

over hypo-llergene rassen: http://leerwiki.nl/Welke_hypoallergene_ ... en_zijn_er" onclick="window.open(this.href);return false;
dat is een handig lijstje... ik wist niet dat er zoveel honden waren die hypo allergeen zijn..
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

StormenRoxy schreef:
Rosita Compagner schreef:welke generatie dan ook, doedels zijn geen rashonden.

over hypo-llergene rassen: http://leerwiki.nl/Welke_hypoallergene_ ... en_zijn_er" onclick="window.open(this.href);return false;
dat is een handig lijstje... ik wist niet dat er zoveel honden waren die hypo allergeen zijn..

waarvan ze het zeggen........ Dat is misschien wat anders.
Lellibel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond.

Ongelezen bericht door Lellibel »

Ik heb zelf een dalmatiër maar het komt niet omdat ze een 'modehond' zijn, maar omdat het gewoon een geweldig ras is. Overigens vind ik de eerste juist mooier dan de multi's :D
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

En wat is de discussie???

Ja, je hebt een van de hype kruisingen, boel geld betaald voor een kruisinkje. Een modehond.
samzel
Actief

als je het eerste goed had gelezen gaat het daar totaal niet over, beetje beter volgende keer misschien?
En daarbij komt, wie zegt dat ik veel geld voor mijn hond heb betaald, en al helemaal niet omdat het een modehond is, want als je nog even iets terugleest is mijn hond dat niet
[color=#000080]Groetjes!
En pootjes ;)
Minna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Minna »

Als de punt van discussie is wat we vinden van broodfok/fokken van modehondjes en aanschaffen van modehond, dan kunnen we er denk ik heel kort over zijn; het zou verboden moeten worden.
Maar dat gaat niet, dankzij de kopers. waar vraag is, is antwoord. Als de kopers zich goed zouden voorbereiden op het aankoop van een puppy, in plaats van impulsaankopen te doen of gericht zoeken naar die model van dalmatier die de lichten uit kon doen zoals in de film, zou het ellende er uit zijn.
Mensen willen graag voor 100 euro (maximaal!) een leuke lieve schattige boomerhondje, of een stoere gehoorzame herder. Zolang de vraag blijft bestaan blijven er ook mensen bestaan die puur voor het geld nestjes produceren en puppies verkopen zonder al te veel selectie naar de kopers en ook zonder selectie wat de ouderdieren betreft.
Nu is het uiteraard zo dat soms heb je ook en echte gelegenheidsnestje, een ongelukje etc, maar ook bij de mensen die een keer een nest doen voor het leuke zou er een lampje moeten gaan branden, er is een teveelheid aan honden. Er zijn erg veel honden in asiels, bij particulieren, bij fokkers, bij broodfokkers etc.
Ik denk dat enige wat zou werken is dat alle dieren geregistreerd zouden moeten worden, ook een register voor rasloze honden dus, en dan controle. Als iemand (stamboom of niet) te veel fokt, of met dieren die niet getest zijn op mogelijke erfelijke afwijkingen, een dikke boete.
Maximaal aantal te houden honden inzetten. Maximaal aantal te fokken nesten per jaar inzetten. Max aantal nesten per teef inzetten. Identificatieplicht voor alle geboren pups. Bij incidenten gedeelte aansprakelijkheid fokker/eigenaar, om de selectie van puppykopers door de fokker te verbeteren. Ik denk dat bvb een fokker die het nu grappig vindt als zijn fokproducten mensen op straat aanvallen het niet meer zo leuk vinden als ze er gedeeltelijk voor opdraaien.
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Een poedel een modehond ?
Omdat sommige er een tutje van maken of zo ?
Snap ik niet zo goed hoor, er zijn genoeg poedels die niet zo zijn :pffff:
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
samzel
Actief

nu niet meer nee, maar vroeger liep iedereen ermee ;) misschien dat je het niet begrijpt maar het begrip modehond is dus dat de hond een hype is, dat iedereen er een wil en niet hoe je een hond optuigt met allerlei toeters en bellen (in het geval van de poedels, ballen ) haha.
[color=#000080]Groetjes!
En pootjes ;)
samzel
Actief

tegenwoordig zie je ze zelden, dat klopt!
En met die toeters en bellen, die kunnen er weer af, dat is natuurlijk ook weer waar ;)
[color=#000080]Groetjes!
En pootjes ;)
rubyred
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door rubyred »

Ik vind het mixen van hondenrassen wat op het moment in is vreselijk vooral omdat het gedaan wordt door broodfokkers die absoluut niet weten waar ze mee bezig zijn waardoor ze veel honden fokken met gedrags en lichamelijke problemen.
Dat mensen honden blijven kopen uit dierenwinkels etc. is dommigheid. Ze houden de broodfok daarmee in stand en dus de vreselijke omstandigheden van deze honden in de puppy mills. (teefjes die nestje na nestje krijgen en vervolgens overlijden door lichamelijke uitputting)

http://www.columbusdogconnection.com/PuppyMillBill.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Scheepie
Actief
Mijn ras(sen): Grote poedel

Ongelezen bericht door Scheepie »

Nou, ik was serieus opzoek naar een Labradoodle en kwam uit bij de Nederlandse Aussi Labradoodle fokkers en ja dat zijn de multi's van generatie 6 en hoger en geen F1's.

Deze pups worden allemaal met 6-8 weken gestereliseerd of gecastreerd! Citaat van site van fokker:

Voor de pups naar hun nieuwe gezinnen gaan worden ze door de dierenarts middels een kleine ingreep onvruchtbaar gemaakt. Dit heeft geen nadelige consequenties voor de hormonale huishouding, zodat uw pup uitgroeit tot een volwaardige Australian Labradoodle.
Om het ras zuiver te houden moeten wij, net als bij alle Australian Labradoodles in de wereld, deze vroegtijdige ingreep laten uitvoeren

Ik heb alle site's bezocht en allemaal zo jong geneutraliseerd en ik heb inmiddels dierenartsen gesproken en die vielen van hun stoel dat dat in Nederland op z'on jonge leeftijd gedaan wordt door collega's. Er zitten wel degelijk nadelen aan aan zo vroeg onvruchtbaar maken en dat wordt dus "wereldwijd gedaan om het ras zuiver te houden" aldus de Aussifokkers uit Nederland.
De prijs is gigantisch!!! Schrok me kapot!!! Bijna 2000 euro......

De Koninklijke Nederlandse dierenartsen Bond is er tegen op z'on jonge leeftijd neutraliseren, maar is in Nederland helaas niet verboden voor de wet.
Zij hebben het over een monopoliepositie houden van de fokkers, wat betreft een "bijzonder" ras ( wat nog niet erkend is ) en dat het alleen om geld draait.

Ik ga op de die site kijken met andere anti-allergische rassen, waar ze niet zo jong "geknipt" worden.
Dizzybell's Delicate Dandylions aka DONNA!!!
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

De Golden staat al sinds mensenheugenis in de top 3 van meest-popi honden in Nederland (en waarschijnlijk ver daarbuiten ook...) Dus. Kan je zien hoe belangrijk ik mode vind. :pffff:
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

samzel schreef:waarom denk je anders dat ze een 'multigeneratie' hebben. Omdat ze dan 100% kunnen verzekeren dat het een allergievrije hond is. Zo duidelijk?:)
Nooit kan en zal een hond(envacht) 100% allergievrij zijn. Iedereen die dat beweerd is alvast een leugenaar. Verder gaat het 'multigen' niet over het aantal generaties maar over de hoeveelheid genen die ze in een hond mixen, voor zover ik begrepen heb.

Hoe ze al die percentages berekenen en beargumenteren is mij ook niet zo erg duidelijk. 20% dit, 49% dat.......

Doe mij maar 100% waterhond; eerlijk en zonder praatjes er omheen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”