Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Af
Moderator: moderatorteam
- Irisz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Af
Xavi heeft moeite met de af-oefening. Hij kan het goed als ik de handbeweging erbij maak of het koekje in mijn hand op de grond hou, maar zo gauw ik de handbeweging afbouw, begrijpt hij er niks meer van.
Onder het been door e.d. gaat wel, maar ook daar, zo gauw ik het iets moeilijker maak, haakt hij af.
Hoe kan ik het op een andere manier leren?
Onder het been door e.d. gaat wel, maar ook daar, zo gauw ik het iets moeilijker maak, haakt hij af.
Hoe kan ik het op een andere manier leren?
- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Af
Zou het niet heeeeel lang duren voordat hij die link legt?S@ndr@ schreef:de ouderwetse methode, als hij ligt af zeggen en belonen![]()
dus wat meer passief zeg maar
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ik denk dat hij de beweging snapt maar het commando nog niet.
Probeer je handgebaar steeds kleiner te maken en spreek je af duidelijk uit. Verder geduld hebben... Mijn hond is nog steeds meer van de gebaren ipv de commando's...
Probeer je handgebaar steeds kleiner te maken en spreek je af duidelijk uit. Verder geduld hebben... Mijn hond is nog steeds meer van de gebaren ipv de commando's...
-
- Zeer actief
geen idee, ik heb/had een pup die heel beloning gevoelig was, die had het zo in de gaten.Irisz schreef:Zou het niet heeeeel lang duren voordat hij die link legt?S@ndr@ schreef:de ouderwetse methode, als hij ligt af zeggen en belonen![]()
en dan op het commando zonder gebaren, maar dat zal per hond verschillen

proberen kan geen kwaad toch- anders desnoods nog de klicker erbij

- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben begonnen met het koekje voor zijn neus houden, langzaam naar de grond bewegen en naar voren.Carma schreef:Ik zou het niet op een andere manier aanleren, maar weer even een stapje terug gaan. Hoe bouw je de handbeweging af?
En wanneer zeg je het commando?
Op het moment dat hij bijna ligt, zeg ik 'Af, braaf!' en krijgt hij het koekje.
Ik ben begonnen met afbouwen door het koekje niet meer voor zijn neus te houden, maar meteen op de grond en daarna iets naar voren. Dat gaat nog goed. Hierbij zeg ik 'af' al voordat hij de beweging maakt. Dus meer als een commando (misschien gaat dat ook te snel?)
Nu is de volgende stap dat ik het koekje niet meer helemaal op de grond mee beweeg, maar hem alleen richting de grond laat gaan. De rest moet hij dan zelf doen. Maar dat is dus nog iets te veel van het goede.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
om de beweging eraf te halen kun je 2 koekjes in je hand nemen. 1 voor zijn neus om te zitten en als hij aan het snuffelen is aan de "zitbrok" stiekum de andere hand met een brokje op de grond leggen. niet "af" zeggen. hem het zitbrokje geven en laten zien dat je een brokje op de grond hebt. pas als hij al bijna ligt af zeggen.
belangrijk is dat hij de "afhand" niet naar de grond ziet gaan, daarom ook die zitbrok, zodat je heb even af kan leiden
belangrijk is dat hij de "afhand" niet naar de grond ziet gaan, daarom ook die zitbrok, zodat je heb even af kan leiden

- Carma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie
massam schreef:om de beweging eraf te halen kun je 2 koekjes in je hand nemen. 1 voor zijn neus om te zitten en als hij aan het snuffelen is aan de "zitbrok" stiekum de andere hand met een brokje op de grond leggen. niet "af" zeggen. hem het zitbrokje geven en laten zien dat je een brokje op de grond hebt. pas als hij al bijna ligt af zeggen.

Of je kunt voordat je overgaat tot "halverwege met je hand" eerst nog de stap toevoegen dat je met de hand geheel naar de grond gaat zonder koekje en het koekje pas geeft (vanuit je andere hand) als hij ligt.
"Af" zeggen voordat de beweging plaats vindt zou ik pas doen als je zeker weet dat hij ook écht af gaat als jij hem de hulpen geeft, maar wellicht is dit ook al het geval?
Komt helemaal goed hoor met knappe Xavi!

- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is inderdaad ook een goeie, bedankt Carma en Mascha.Carma schreef:massam schreef:om de beweging eraf te halen kun je 2 koekjes in je hand nemen. 1 voor zijn neus om te zitten en als hij aan het snuffelen is aan de "zitbrok" stiekum de andere hand met een brokje op de grond leggen. niet "af" zeggen. hem het zitbrokje geven en laten zien dat je een brokje op de grond hebt. pas als hij al bijna ligt af zeggen.
![]()
Of je kunt voordat je overgaat tot "halverwege met je hand" eerst nog de stap toevoegen dat je met de hand geheel naar de grond gaat zonder koekje en het koekje pas geeft (vanuit je andere hand) als hij ligt.
"Af" zeggen voordat de beweging plaats vindt zou ik pas doen als je zeker weet dat hij ook écht af gaat als jij hem de hulpen geeft, maar wellicht is dit ook al het geval?
Komt helemaal goed hoor met knappe Xavi!
Het 'af' zeggen moet ik inderdaad nog niet vooraf doen, aangezien hij nog niet helemaal snapt wat dat inhoudt.
Gaat ook zeker goed komen hoor, daar heb ik alle vertrouwen in.

- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik heb het Kai zo geleerd en hij had het zeer snel door. Ook omdat andere methodes niet werkte bij hem.Irisz schreef:Zou het niet heeeeel lang duren voordat hij die link legt?S@ndr@ schreef:de ouderwetse methode, als hij ligt af zeggen en belonen![]()
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Daar is je hand nog wel bijInge O schreef:maar dan moet je wel zeker zijn dat hij die 'af-brok' ook liggend opeet en niet vanuit zit of staanmassam schreef:om de beweging eraf te halen kun je 2 koekjes in je hand nemen. 1 voor zijn neus om te zitten en als hij aan het snuffelen is aan de "zitbrok" stiekum de andere hand met een brokje op de grond leggen. niet "af" zeggen. hem het zitbrokje geven en laten zien dat je een brokje op de grond hebt. pas als hij al bijna ligt af zeggen.
belangrijk is dat hij de "afhand" niet naar de grond ziet gaan, daarom ook die zitbrok, zodat je heb even af kan leiden.

Alleen de beweging ziet hij niet.
- Mary
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Probeer jezelf heel klein te maken.
Dus door je knieen, hurken, knieen op de grond of hoe je het ook wil noemen.
Grote kans dat Xavi dat ook gaat doen......als hij het door heeft.....dan pas af zeggen.
Dus door je knieen, hurken, knieen op de grond of hoe je het ook wil noemen.
Grote kans dat Xavi dat ook gaat doen......als hij het door heeft.....dan pas af zeggen.

I.M. Matje/Mahatma 05-08-1999 / 28-08-2009
Mijn maatje en schurkie
- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Even een update.
Ik heb de methode van Mascha toegepast met de zitbrok. Dat had hij vrij snel door. Inmiddels krijgt hij de zitbrok en leg ik daarna alleen mijn vinger op de grond. Hierop gaat hij nu af.
Dus, als ik 'af' zeg met mijn vinger op de grond, doet hij het. Wat nu? Hoe bouw je het handgebaar af zodat alleen het commando voldoende is.
En vraag 2, waarschijnlijk van latere orde. Ik moet Xavi direct vrij geven zodra hij zijn koekje heeft gekregen, want hij staat meteen weer op. Leren jullie het blijven liggen door meerdere koekjes achter elkaar te geven en dan 'vrij'?
Ik heb de methode van Mascha toegepast met de zitbrok. Dat had hij vrij snel door. Inmiddels krijgt hij de zitbrok en leg ik daarna alleen mijn vinger op de grond. Hierop gaat hij nu af.
Dus, als ik 'af' zeg met mijn vinger op de grond, doet hij het. Wat nu? Hoe bouw je het handgebaar af zodat alleen het commando voldoende is.
En vraag 2, waarschijnlijk van latere orde. Ik moet Xavi direct vrij geven zodra hij zijn koekje heeft gekregen, want hij staat meteen weer op. Leren jullie het blijven liggen door meerdere koekjes achter elkaar te geven en dan 'vrij'?
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Ken hij het commando blijf? Dan zou je na de af blijf kunnen gebruiken 
Handcommando afbouwen heb ik gedaan door mijn vinger steeds minder naar de grond te bewegen

Handcommando afbouwen heb ik gedaan door mijn vinger steeds minder naar de grond te bewegen

- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Hij kent 'wacht', dus dat zou ik inderdaad kunnen proberen. Ik weet alleen niet of dat nu al te moeilijk is vanuit de af positie, omdat hij die uberhaupt lastig vindt. Zittend 'wachten' gaat prima.Machie schreef:Ken hij het commando blijf? Dan zou je na de af blijf kunnen gebruiken
Over het handcommando...
Bij de methode van Mascha, maak je de handbeweging terwijl hij zijn zitkoekje krijgt, dus die beweging zelf ziet hij al niet meer.
Alleen dat mijn vinger op de grond ligt. Verder maak ik dus geen beweging meer en zeg ik alleen 'af'. Dat gaat goed.
Maar nu moet dat dus zonder vinger en met alleen het commando gaat het nog niet.
- Machie
- Zeer actief
En als je het koekje later geeft? Dus als hij af ligt, even laten liggen en dan belonen?
- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Dan is hij alweer 3x opgestaan.Machie schreef:En als je het koekje later geeft? Dus als hij af ligt, even laten liggen en dan belonen?

- Machie
- Zeer actief
Blijven volhouden. Gewoon je vinger op die plek houden, hond negeren, niks zeggen en wachten.Irisz schreef:Dan is hij alweer 3x opgestaan.Machie schreef:En als je het koekje later geeft? Dus als hij af ligt, even laten liggen en dan belonen?Xavi wil zijn koekje en als hij die niet krijgt, gaat hij af, plat, pootjes geven etc. Alles bedenken waarmee hij wel een koekje zou kunnen verdienen.
Luca gaat soms ook 100 dingen doen om zijn koekje te verdienen, maar dan niet wat hij wel moet doen. Door gewoon geduld te houden en in de houding te blijven waarin ik hetgeen wat ik wil van hem vraag (mooie zin he

- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar is er niet een verschil dat Luca wel weet wat er van hem verwacht wordt, maar gewoon iets anders doet. En Xavi het dus (nog) niet snapt. Ik heb het gevoel dat ik het op die manier wel erg moeilijk maak, omdat ik voor hem niet duidelijk ben.Machie schreef:Blijven volhouden. Gewoon je vinger op die plek houden, hond negeren, niks zeggen en wachten.Irisz schreef:Dan is hij alweer 3x opgestaan.Machie schreef:En als je het koekje later geeft? Dus als hij af ligt, even laten liggen en dan belonen?Xavi wil zijn koekje en als hij die niet krijgt, gaat hij af, plat, pootjes geven etc. Alles bedenken waarmee hij wel een koekje zou kunnen verdienen.
Luca gaat soms ook 100 dingen doen om zijn koekje te verdienen, maar dan niet wat hij wel moet doen. Door gewoon geduld te houden en in de houding te blijven waarin ik hetgeen wat ik wil van hem vraag (mooie zin he) dan doet hij het uiteindelijk wel.
- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Eerst heb ik het genegeerd en wilde ik wachten tot hij toevallig af zou gaan. Meestal gebeurde dat niet en begon ik de oefening opnieuw met zit, zodat hij in ieder geval weer een duidelijke opdracht had.ranetje schreef:Wat doe je als hij gaat liggen af,plat,pootjes geven e.d. om dat koekje te krijgen?
Nadeel is alleen dat hij op die manier onder het commando af uitkomt.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik denk dat ik het zou moeten zien
Wat ik zelf deed:
Eerst koekje geven en meteen zelf de oefening beëindigen met "klaar".
Daarna iets geven waar de hond langer mee bezig is voor het uit mijn hand geknabbeld is (half frolicje bijv.)
In de tussentijd hield ik mijn hand op de schouder (alleen je hand laten rusten, niet duwen) en dan het blijven liggen steeds verder uitbreiden tot "klaar" pas komt na 30 tellen.
Zodra hij ligt zou je "blijf af" kunnen invoeren.
Het probleem is kennelijk dat koekje voor hem gelijk betekent einde oefening.
En dat moet je er uit zien te halen.
Misschien met die hand op zijn schouder.
Kan je daar wat mee denk je?

Wat ik zelf deed:
Eerst koekje geven en meteen zelf de oefening beëindigen met "klaar".
Daarna iets geven waar de hond langer mee bezig is voor het uit mijn hand geknabbeld is (half frolicje bijv.)
In de tussentijd hield ik mijn hand op de schouder (alleen je hand laten rusten, niet duwen) en dan het blijven liggen steeds verder uitbreiden tot "klaar" pas komt na 30 tellen.
Zodra hij ligt zou je "blijf af" kunnen invoeren.
Het probleem is kennelijk dat koekje voor hem gelijk betekent einde oefening.
En dat moet je er uit zien te halen.
Misschien met die hand op zijn schouder.
Kan je daar wat mee denk je?
- *Esther
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Je frustreert je hond op deze manier, op zich niet zo erg, als jij maar het geduld hebt om de juiste positie van je hond maar af te wachten en je hand stil te houden met het koekje er in.
Hond mag niet kunnen snoepen aan koekje ondertussen overigens.
Ik zou het hem liever iets makkelijker maken door mijn koekje op enkelhoogte te houden, met een hele duidelijk zwaai als "af" beweging. Hou je hand dan op enkelhoogte.
En dan wacht je af.....het moeilijkste gedeelte voor de baas maar de hond is nog steeds aan het nadenken!!
Hond gaat af, binnen 2 seconde open jij en hand en geeft het koekje.
Als dat goed gaat, iets hoger dan de enkel en zo verder.
Om hem te leren wat langer te liggen dan 1 tel ga je naast je hond zitten die afligt. Aantal koekjes in je hand en je aait hem heel langzaam van voor naar achter, hup koekje er in Af, braaf af......Nog een koekje en verder. Op het moment dat koekje nummer 3 bijna op is, zeg jij: vrij/oke/klaar Wat jij gebruikt. Dan mag hij uit positie komen en leert hij wat langer te liggen dan 1 tel
Hoop dat ik het duidelijk genoeg opgeschreven heb....
Ik zou het hem liever iets makkelijker maken door mijn koekje op enkelhoogte te houden, met een hele duidelijk zwaai als "af" beweging. Hou je hand dan op enkelhoogte.
En dan wacht je af.....het moeilijkste gedeelte voor de baas maar de hond is nog steeds aan het nadenken!!
Om hem te leren wat langer te liggen dan 1 tel ga je naast je hond zitten die afligt. Aantal koekjes in je hand en je aait hem heel langzaam van voor naar achter, hup koekje er in Af, braaf af......Nog een koekje en verder. Op het moment dat koekje nummer 3 bijna op is, zeg jij: vrij/oke/klaar Wat jij gebruikt. Dan mag hij uit positie komen en leert hij wat langer te liggen dan 1 tel

- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
@ Ranetje; ik heb het meteen maar even uitgeprobeerd om te kijken of ik het begrijp.
De hand op de schouder werkt wel in zoverre, dat hij niet direct zijn kont weer omhoog gooit nadat hij net is gaan liggen.
Alleen betekent het koekje inderdaad nog steeds wel einde oefening.
Wat je zegt over 'klaar', doe ik nu ook al, maar dan met 'vrij'. Meteen nadat hij het koekje heeft gekregen, zeg ik vrij zodat IK de oefening afsluit en niet hij.
Nadeel is dus dat hij hierdoor 'vrij' aan het koekje heeft gekoppeld.
Ik zou het commando na het koekje nog 1x kunnen herhalen, maar dat mag eigenlijk niet dacht ik.

De hand op de schouder werkt wel in zoverre, dat hij niet direct zijn kont weer omhoog gooit nadat hij net is gaan liggen.
Alleen betekent het koekje inderdaad nog steeds wel einde oefening.
Wat je zegt over 'klaar', doe ik nu ook al, maar dan met 'vrij'. Meteen nadat hij het koekje heeft gekregen, zeg ik vrij zodat IK de oefening afsluit en niet hij.
Nadeel is dus dat hij hierdoor 'vrij' aan het koekje heeft gekoppeld.
Ik zou het commando na het koekje nog 1x kunnen herhalen, maar dat mag eigenlijk niet dacht ik.
- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Dankjewel voor je reactie!TeamWork schreef:Je frustreert je hond op deze manier, op zich niet zo erg, als jij maar het geduld hebt om de juiste positie van je hond maar af te wachten en je hand stil te houden met het koekje er in.
Om hem te leren wat langer te liggen dan 1 tel ga je naast je hond zitten die afligt. Aantal koekjes in je hand en je aait hem heel langzaam van voor naar achter, hup koekje er in Af, braaf af......Nog een koekje en verder. Op het moment dat koekje nummer 3 bijna op is, zeg jij: vrij/oke/klaar Wat jij gebruikt. Dan mag hij uit positie komen en leert hij wat langer te liggen dan 1 tel![]()
Over het eerste deel; hoe lang hou je dat wachten vol? Na een tijdje alles uit de kast te hebben gehaald, heeft Xavi namelijk het idee dat hij het koekje helemaal niet gaat krijgen en gaat rustig iets anders doen.

Tweede deel is helemaal helder!

- *Esther
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Zolang je hond met het koekje bezig is, er naar kijkt, is hij aan het bedenken wat hij moet doen om het koekje te krijgen en laat hij zijn hersens werken zeg maar. En is hij aan het leren. Voordeel van deze methode is, dat hij zelf gaat bedenken waar hij dat koekje voor gaat krijgen en het dus beter opslaat!
Maar bij jouw hondje moet je echt eerst alleen tot enkel gaan, ietsjes hoger dan helemaal de grond (als je begrijpt wat ik bedoel)
Zag dat Ranetje en ik iets soortgelijks hadden getypt op dezelfde tijd en zoals zij het ook al zei: ik zou het moeten zien
Maar bij jouw hondje moet je echt eerst alleen tot enkel gaan, ietsjes hoger dan helemaal de grond (als je begrijpt wat ik bedoel)
Zag dat Ranetje en ik iets soortgelijks hadden getypt op dezelfde tijd en zoals zij het ook al zei: ik zou het moeten zien

- Carma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie
Ik zou geen wacht of blijf gaan gebruiken, dit zijn andere commando's in mijn optiek.
Ik zelf varieer in het aantal koekjes dat ik na afloop geef. Koekje betekend dan niet altijd einde oefening. In het begin zal je de koekjes rap achter elkaar moeten geven, maar al snel kan je wat rustiger aan doen met koekjes geven. De ene keer geef je 1 koekje, dan een keertje 2, 3 of 4. Na (dus niet tijdens) het laatste brokje dat je geeft zeg je vrij en doe je een stap achteruit.
Ik zelf varieer in het aantal koekjes dat ik na afloop geef. Koekje betekend dan niet altijd einde oefening. In het begin zal je de koekjes rap achter elkaar moeten geven, maar al snel kan je wat rustiger aan doen met koekjes geven. De ene keer geef je 1 koekje, dan een keertje 2, 3 of 4. Na (dus niet tijdens) het laatste brokje dat je geeft zeg je vrij en doe je een stap achteruit.

- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Volgens mij heb ik het bij Luna inderdaad ook zo gedaan en ik denk dat dat bij Xavi ook het beste werkt. Zolang hij de koekjes in snel tempo achter elkaar krijgt, zal hij wel blijven liggen.Carma schreef:Ik zou geen wacht of blijf gaan gebruiken, dit zijn andere commando's in mijn optiek.
Maar moet hier dan uiteindelijk geen commando aan gekoppeld worden? Want bij de EG moet hij 'af en blijf' doen en dan sta ik op afstand, dus kan ik hem niet volstoppen met koekies.