Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Beginnende hondeneigenaar wil roedelleider worden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Beginnende hondeneigenaar wil roedelleider worden

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik heb een pup van 16 weken en ze is een hondje dat echt heel erg dol is op andere hondjes, mensen en dieren. Heel sociaal dus, als we lopen en we komen een hond/mens/ander dier tegen, wil ze er altijd heen en begroeten/spelen. Ze is eigenlijk dol op iedereen lijkt wel en bang voor niets of niemand. Nou is ze wel een hondje wat een stevige hand nodig heeft bij het opvoeden en ze kost bakken energie. Dat vind ik helemaal niet erg, alhoewel soms!!!, maar ik zat te denken om er nog een hondje bij te nemen. Het zou kunnen dat dat geen goed idee is, omdat het dan misschien nog meer energie gaat kosten en het is nu al best pittig voor me. Ik heb alle tijd (geen werk, geen kinderen) en mijn ogen vallen nog niet dicht onder het spelen maar als het echt twee keer zoveel energie gaat kosten... Ik denk namelijk dat ze een maatje heel erg leuk zou vinden, of zou het kunnen van niet omdat het dan in haar eigen territorium is en ze ons met die hond moet delen? Ze is wel een hondje dat graag de baas is over andere hondjes en ze is nogal jaloers naar de katten toe soms als die aandacht krijgen en zij niet. Ik moet zeggen dat ze wel heel goed te trainen is, ze is heel slim en erg op mij gericht. We hebben vijf katten, twee konijnen en twee kippen naast Ronja en dat vindt ze ook erg leuk, al blaft ze veel tegen de konijnen, ze is toch een halve border collie en denkt soms dat ze van alles bij elkaar moet drijven. Ze is erg bezig met de andere beestjes in huis, misschien als ik een hondje erbij neem, gaat ze zich meer met dat hondje bezig houden.
De titel van dit onderwerp is meer een grapje trouwens, ik ben gek op honden en zou graag een roedel bezitten maar heb nog niet genoeg vaardigheden om dat te doen! Ik kijk vooral vanuit de hond, voor mezelf is het ook leuk maar het moet wel een meerwaarde hebben voor Ronja. Ik heb vaak het idee, had ze maar een maatje om mee te spelen! (tja ik ben maar een mens natuurlijk) Ze is gewoon zo blij als ze naar puppycursus gaat bijvoorbeeld, en dan speelt ze met alle pups. Maar iemand zei laatst tegen me dat het een echte beginnersfout is om er een hondje bij te nemen. Ik weet niet precies waarom...Als jullie mij daarover advies zouden kunnen geven, heel graag! En ook zou ik willen weten, wat voor soort hond zou een beetje een tegengewicht kunnen geven voor haar wilde drukke karaktertje. O en zal ik dan een pup of een volwassen hond nemen? Heel erg bedankt alvast!
mwillow

Re: Beginnende hondeneigenaar wil roedelleider worden

Ongelezen bericht door mwillow »

Een hondje erbij zou ik je absoluut afraden. Wat ik uit jouw verhaal lees, is dat je een pup hebt die behoorlijk overprikkeld is en wordt. Jij bepaalt de regels, Rust, Regelmaat en Reinheid, geldt voor baby's maar zeker ook voor pups. Als je bv. op gezette tijden zelf het spel bepaalt, dan leert je pup dat op die gezette momenten de aandacht voor haar is en niet andersom. Het drijven kan een nieuwe ontdekking van je pup zijn, maar het kan ook zijn dat het uit verveling of overprikkeling gebeurt. Drijven in huis zou ik niet tolereren. Een hondje erbij nemen om jezelf de energie te besparen, omdat jouw pup 'behoefte' zou hebben aan een speelmaatje, vind ik zelf een beetje een van de zotte gedachte. Zou zeer zeker ook een beetje rekening houden met het nog niet ontwikkelde bottenstelsel. Alles bestaat nog uit zacht kraakbeen en bot. Continu ruwe bewegingen door stoeipartijen doen daar geen goed aan. Opvoeden, op gezette tijden dat stukje quality time en vooral tussen die momenten door rust om dat koppie leeg te maken voor nieuwe indrukken. Zolang jij je pup maar door laat gaan om op alle prikkels in te gaan door de dag heen, slaat je pup door en krijg je het type ADHD hondje wat nooit geleerd heeft zich aan te passen aan rustmomenten. Die rustmomenten hoeven niet verplicht in een bench te zijn, maar stuur hem naar een plaats met een gevulde kong of nylabone of wat dan ook. Niet alle aandacht is voor Bassie en hij moet leren dat hij het ook niet af kan dwingen of zelf gaat zoeken, maar dat houdt ook in dat jij je energie wel moet verdelen om die pup geregeld bezig te houden. Je hond heeft een leeftijd dat hij tandjes gaat wisselen, dan kan het ADHD gedrag ook wat in de hand werken.
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Frederiek »

Ik denk dat wanhoop geen goede reden is om er nog een hond(je) bij te zetten :wink: . Het lijkt mij vreselijk (veel) werk om twee pups tegelijk op de voeden en een volwassen herplaatser erbij terwijl er al heel veel energie, tijd en aandacht naar de pup gaat lijkt me ook niet helemaal eerlijk naar de tweede hond. Ik zou lekker wachten tot Ronja volwassen is, opgevoed en in balans voor je er een twee hond bijneemt. Kan je nu al je energie richten op wat je pup nodig heeft qua training, regelmaat, opvoeding en aandacht en dat kan je weer helpen om een eventuele tweede hond te laten zien hoe 't moet. Honden leren van elkaar, maar niet alleen maar de gewenste dingen :wink: . Het kan natuurlijk goed gaan, maar voor hetzelfde geld leert Ronja de nieuwe hond hoe ze moet drijven, dat het zo héérlijk is om te blaffen naar de andere dieren, hoe je zorgt dat de katten geen aandacht krijgen en hoe je samen op andere honden af kan denderen. Dat zijn die dingen die je Ronja denk ik eerst moet afleren voor er een andere hond bijkomt. En als ze volwassen is en stabiel kun je haar karakter en opvoedingsresultaten ook beter inschatten en aan de hand daarvan kijken of er één bij kan en wat voor één dat zou moeten zijn. Eerst lekker van je pup genieten en die begeleiden, is mijn advies. Lekker gaan trainen en één op één aandacht :ok: . Veel plezier met Ronja!
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Naast boven genoemde redenen: als je twee pups tegelijk wil groot brengen heb je kans dat ze erg op elkaar gefocust raken en dat jij als "baas" buiten beeld raakt. En dan heb je twee honden die het heel leuk met elkaar hebben, maar jou niet zien staan.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

Ik had al zoiets verwacht inderdaad, nee niet uit wanhoop hoor, en als ik het goed begrijp komt de wanhoop juist als je een tweede hondje neemt. Ik vind haar gewoon een sociaal hondje, absoluut geen primadonna die alle aandacht opeist. Ze is prima geschikt om een roedel mee te beginnen, maar dat zal moeten wachten. Ik denk dat honden wel behoeftes hebben hoor, net als mensen, zóveel verschillen we nou ook weer niet. Mijn enige behoefte, zoals ik al aangaf, is Ronja goed opvoeden. Ze wordt gewoon erg gelukkig van vele zielen! Ik dacht al dat het een beetje te vroeg is daarvoor, maar ik ga ook geen twee jaar wachten. Ik denk dat ze met een jaar wel een maatje kan hebben, of is dat te optimistisch? Wanneer hebben jullie er een hondje bijgenomen eigenlijk, op welke leeftijd van de eerste hond? Ik zie dat heel veel mensen op dit forum meerdere honden hebben, wel gek dat je dan een ander adviseert om dat niet te doen? Of was dat wel helemaal hondpedagogisch verantwoord?
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Ronja2010 schreef:Ik had al zoiets verwacht inderdaad, nee niet uit wanhoop hoor, en als ik het goed begrijp komt de wanhoop juist als je een tweede hondje neemt. Ik vind haar gewoon een sociaal hondje, absoluut geen primadonna die alle aandacht opeist. Ze is prima geschikt om een roedel mee te beginnen, maar dat zal moeten wachten. Ik denk dat honden wel behoeftes hebben hoor, net als mensen, zóveel verschillen we nou ook weer niet. Mijn enige behoefte, zoals ik al aangaf, is Ronja goed opvoeden. Ze wordt gewoon erg gelukkig van vele zielen! Ik dacht al dat het een beetje te vroeg is daarvoor, maar ik ga ook geen twee jaar wachten. Ik denk dat ze met een jaar wel een maatje kan hebben, of is dat te optimistisch? Wanneer hebben jullie er een hondje bijgenomen eigenlijk, op welke leeftijd van de eerste hond? Ik zie dat heel veel mensen op dit forum meerdere honden hebben, wel gek dat je dan een ander adviseert om dat niet te doen? Of was dat wel helemaal hondpedagogisch verantwoord?
Het ligt er een beetje aan wat voor hond je er bij wilt. Een pup er bij zou ik nog niet doen. Spreek uit ervaring :mrgreen:( ik heb nu 4 honden van 7 en 8 jaar, dus ik had ook meerdere pups tegelijkertijd) . Het probleem is niet dat het druk is, hoewel je soms het gevoel hebt dat je staande in slaap kunt vallen. :mrgreen: Want als je alle tijd hebt telt dat niet. Maar het is heel moeilijk om 1 op 1 dingen te doen als je 2 pups hebt en dat is echt nodig om de hond goed op te voeden. Want de andere pup kan dan ook nog niet zo goed alleen zijn dus kun je eigenlijk nooit een tijdje met 1 van de pups apart weg. En als je "goed zo" tegen de een zegt dan reageert de ander ook die misschien net iets aan het uitspoken is wat helemaal niet "goed zo" is. :mrgreen:

Niet dat dat erg is want daar kun je rekening mee houden maar het compliceert de boel wel terwijl het eigenlijk gewoon heel leuk is een pup en je er meer van kunt genieten als je eerst de ene opvoed en dan de ander.

En ook gaan ze zich best sterk op elkaar richten terwijl je nu juist zelf een band met ze op wilt bouwen.
Wat wel kan is als je hond ietsje ouder is er een volwassen hond bij zetten. Dan wel eentje waar de pup geen verkeerd gedrag van over gaat nemen, daar zou ik wel op selecteren.

Bovendien denk ik als mensen het gaan hebben over zelf roedelleider zijn, ze vaak zelf nog veel moeten leren over honden :wink:

Tot die tijd maar veel afspreken met andere sociale honden :wink:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik geef je geen enkele leeftijd op :wink:
Kijk naar wat je van je hond maakt en hoe die hond is geworden.
Daarna kan je een beslissing nemen.
Ik wil een pup eerst opgevoed zien en fatsoenlijk onder controle.
Daarna kan er een pup bij............. of niet afhankelijk van mijn situatie op dat moment.
Bij de ene hond kan dat na een jaar en bij de andere misschien pas als hij 8 of 9 jaar is.
Bij wijze van spreken.

Mijn persoonlijke mening hoor, hoef je niet te volgen :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

denk dat veel mensen hier een hond erbij hebben genomen als de eerste hond wat ouder was en goed oplettend op de baas en daar op gericht was ipv op (alleen) maar andere honden.
Zelf had ik een hond van toen zes geloof ik en de andere hond die erbij kwam was 2 1/2 en in een roedel opgegroeid. Dat merkte ik persoonlijk best wel buiten.. riep ik mijn eerste hond bij me, kwam zij ook (lekker makkelijk dus) .. maar als ik haar alleen riep.... keek ze eerst naar de andere hond om te zien of die zou reageren en kwam niet als hij niet kwam :wink: om een indicatie te geven hoe het kan gaan als ze teveel met elkaar bezig zijn i.p.v. met de baas..
tkuijernl
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door tkuijernl »

ik zou echt afraden om een hond nu al erbij te nemen...

wat ik aan zou raden is een schema te maken en op te hangen je daar aan te houden.

in dat schema staat oa wanneer naar buiten, wanneer beetje spelen, trainen, wel met honden spelen, niet met honden spelen, rust en dat soort dingen

een pup heeft een strak schema nodig. hij moet weten waar hij aan toe is...en een pup altijd maar te laten spelen heeft zeker nadelen omdat hij zichzelf aanleert dat honden spelen betekent dus ook op momenten dat het hem uitkomt..

jij bepaalt wanneer hij wel en niet mag spelen....

zodra je pup dit begrijpt zal hij ook rustiger worden omdat hij zich er geen zorgen om hoeft te maken omdat jij bepaalt...
groetjes Tamara
tkuijernl
Zeer actief

Ongelezen bericht door tkuijernl »

ik zou echt afraden om een hond nu al erbij te nemen...

wat ik aan zou raden is een schema te maken en op te hangen je daar aan te houden.

in dat schema staat oa wanneer naar buiten, wanneer beetje spelen, trainen, wel met honden spelen, niet met honden spelen, rust en dat soort dingen

een pup heeft een strak schema nodig. hij moet weten waar hij aan toe is...en een pup altijd maar te laten spelen heeft zeker nadelen omdat hij zichzelf aanleert dat honden spelen betekent dus ook op momenten dat het jou niet uitkomt..

jij bepaalt wanneer hij wel en niet mag spelen....

zodra je pup dit begrijpt zal hij ook rustiger worden omdat hij zich er geen zorgen om hoeft te maken omdat jij bepaalt...
Laatst gewijzigd door tkuijernl op 31 jul 2010 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes Tamara
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

blondie schreef:denk dat veel mensen hier een hond erbij hebben genomen als de eerste hond wat ouder was en goed oplettend op de baas en daar op gericht was ipv op (alleen) maar andere honden.
Zelf had ik een hond van toen zes geloof ik en de andere hond die erbij kwam was 2 1/2 en in een roedel opgegroeid. Dat merkte ik persoonlijk best wel buiten.. riep ik mijn eerste hond bij me, kwam zij ook (lekker makkelijk dus) .. maar als ik haar alleen riep.... keek ze eerst naar de andere hond om te zien of die zou reageren en kwam niet als hij niet kwam :wink: om een indicatie te geven hoe het kan gaan als ze teveel met elkaar bezig zijn i.p.v. met de baas..
Mijn eerste was opgevoed, en 2 jaar oud toen de jongste als pup erbij kwam. Bij de jongste heb ik werkelijk niets aan opvoeding hoeven doen, want dat deed de oudste voor me. Ook voor de gehoorzaamheids-examens hebben we nooit geoefend. Eén keer heb ik de oudste hond het riedeltje voor laten doen, en de pup deed het daarna zonder haperen precies na. Roep ik Saar hier, dan volgt Miep als een schaduw. Al vanaf dat ze 8 weken was.

Maar goed. Dan moet je oudste dus wel eerst opgevoed zijn. Aan 2 pups tegelijk moet ik niet denken, hoeveel hondenmens ik ook ben en hoeveel energie ik ook heb.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Marion. schreef:
blondie schreef:denk dat veel mensen hier een hond erbij hebben genomen als de eerste hond wat ouder was en goed oplettend op de baas en daar op gericht was ipv op (alleen) maar andere honden.
Mijn eerste was opgevoed, en 2 jaar oud toen de jongste als pup erbij kwam. Bij de jongste heb ik werkelijk niets aan opvoeding hoeven doen, want dat deed de oudste voor me. Ook voor de gehoorzaamheids-examens hebben we nooit geoefend. Eén keer heb ik de oudste hond het riedeltje voor laten doen, en de pup deed het daarna zonder haperen precies na. Roep ik Saar hier, dan volgt Miep als een schaduw. Al vanaf dat ze 8 weken was.

Maar goed. Dan moet je oudste dus wel eerst opgevoed zijn. Aan 2 pups tegelijk moet ik niet denken, hoeveel hondenmens ik ook ben en hoeveel energie ik ook heb.
De mijne waren 6 jaar en 2 1/2 jaar he..
Marion.

blondie schreef:De mijne waren 6 jaar en 2 1/2 jaar he..
Ow sorry, ik had jou helemaal niet willen quoten. Niets uit mijn verhaal slaat op jouw verhaal namelijk. Was puur en alleen antwoord op TS ;)
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Frederiek »

Ronja2010 schreef: Ik zie dat heel veel mensen op dit forum meerdere honden hebben, wel gek dat je dan een ander adviseert om dat niet te doen? Of was dat wel helemaal hondpedagogisch verantwoord?
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die twee púps tegelijk hebben genomen. Ze zijn er wel hoor, maar zwaar in de minderheid. Wij hebben nu nog één hond, maar willen er al heel lang wel een tweede bij. Maar Hades moet wat ons betreft gewoon eerst 'af' zijn voor we een nieuwe hond erbij zetten.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
Marion.

Ronja2010 schreef: Ik zie dat heel veel mensen op dit forum meerdere honden hebben, wel gek dat je dan een ander adviseert om dat niet te doen? Of was dat wel helemaal hondpedagogisch verantwoord?
Jawel hoor, zie mijn verhaal hierboven.

Vanaf het moment dat de mogelijkheid er überhaupt was om een hond te nemen (oktober '97) was de wens een tweede hond. Maar dan wel als de eerste opgevoed was. De eerste werd nog geen 10 maanden, de tweede net anderhalf.
Dus pas in oktober 2002 (op de dag af 5 jaar nadat we onze eerste hond gehaald hadden) was het tijd voor een tweede hond. En geloof me (of vraag anders onze honden), dat was super hondenpedagogisch verantwoord.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik heb ook twee honden hoor.
Maar zoals ik al zei.
De tweede kwam pas toen ik de eerste onder controle had (nou ja, nog een paar jaar later :wink: )

Twee honden onder 1 à 2 jaar oud zou ik niet snel doen.
Wat apart dat jij (TS) dat anders leest.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ronja2010 schreef: Nou is ze wel een hondje wat een stevige hand nodig heeft bij het opvoeden en ze kost bakken energie.
Ik pik deze zin er even uit. Alleen al daarom zou ik in jouw geval er geen hondje bij zetten. Ik heb ook twee honden, en ook hier zit er 3 jaar tussen. Dit overigens omdat mijn andere hondje overleed, maar bij hem heb ik ook pas een tweede gezet toen hij 2.5 was.

Een tweede hond erbij is leuk en makkelijker als je eerste hond al goed opgevoed is. Een tweede hond erbij als je eerste hond nog bakken energie kost, lijkt me alleen maar dubbel zoveel bakken met energie te gaan kosten. Om nog maar niet te spreken over hoe je er dan over een jaartje ofzo voorstaat, en 1 van de 2 lichtjes aan het ontsporen is omdat je nou eenmaal geen ogen van voren en van achteren kunt hebben, en jut en jul elkaar zo heerlijk mee kunnen slepen in slecht gedrag.

Heb je nou een heeeel makkelijk, braaf, gezeggelijk pupje, dan kan ik me nog wel iets van de overweging voorstellen (bij een ander dan, ik zou het niet willen). Maar als pup nummer 1 al een handebindertje is, mwa.... :mrgreen:
Tenzij je altijd alles apart wil doen, en ze steeds wil scheiden dus. Maar in dat geval snap ik helemaal niet waarom het niet leuker is om gewoon te wachten :wink:
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Tja iedereen moet het helemaal voor zichzelf weten hoor :wink: Ik zie wel vaker dat mensen bv een pup nemen als hun hond 6 maanden is maar ik moet daan toch niet aan denken! Met 6 maanden heb je meestal nog heel veel opvoed werk met je hondje en als je daar dan een pup bij zet dan moet je wel heel goed opletten dat je die van 6 maanden niet gaat "vergeten".

Ik heb zelf 2 honden, de oudste was 7 toen de nieuwe pup kwam. Ik wou al heel lang een 2e maar had er de ruimte niet voor. Toen ik die pup kreeg heb ik nog wel eens getwijfeld mijn oudste hond had wat dingetjes die ik zeker niet in mijn nieuwe hond wou en als je hond dat laat zien blijft het een redelijk risico dat de 2e hond dat over gaat nemen. Toch gedaan en samen met mijn vriend beide een hond genomen om alles mee te ondernemen. Mijn vriend ging verder aan de slag met mijn oudste en ik met de pup. Inmiddels gedraagd de oudste zich meestal hartstikke goed en met de jongste nu iets ouder als een jaar kom ik steeds weer nieuwe dingen tegen die rond een maand of 8 a 9 allemaal vanzelfsprekend goed gingen maar nu moeilijker blijken. Ik weet nog dat ik mijn teef pas met een jaar of 3 echt volwassen vond. En dat hou ik nu ook een beetje met mn reu aan. Dat ik tot die tijd hard moet werken om een leuke hond van hem te maken! Ik vond hem overigens als pup veel makkelijker dan nu :wink: Ik wil wel heel graag een derde en als de juiste hond op mijn pad komt dan durf ik dat nu wel aan, maar liever wacht ik nog een jaartje of langer zodat ik beter van mijn reu op aan kan.

Maargoed het is ieder voorzich natuurlijk. Hij is ook mn eerste pup en ik kom steeds weer nieuwe dingetjes tegen die ik niet wist omdat mijn teefje met 18 maanden pas bij mij is gekomen.

Als ik jou was zou ik dus nog even wachten en met een jaar kun je zelf prima aanvoelen of jij het wat vind om een tweede hond erbij te nemen :ok:
Fizgig
Zeer actief

Ja ik ga zeker nog wachten, ik heb nog eens nagedacht, het moet natuurlijk wel haalbaar voor me zijn. Daarom dacht ik aan een volwassen hond, maar ja, dan onderschat ik de moeilijkheidsgraad van een herplaatser denk ik. We hebben niet genoeg ruimte om twee honden van elkaar te scheiden als dat nodig is. Het is gewoon jammer dat we per wandeling misschien één hondje tegenkomen (en nu helemaal niks met dit weer), we komen niet elke dag op het uitrenveld want dat is te ver lopen voor haar. Dus gaan we met de auto (heb nog een fietsmand geprobeerd maar de spaken van de fiets waren wel erg interessant en daar wilde ze steeds induiken!) en dan heeft ze echt de grootste lol. Ze komt uit een groot, druk nest die de hele dag lol trapten samen op het boerenerf, ik denk dat ze dat een beetje mist. Misschien moet ik maar eens kijken of er mensen in de buurt wonen die eens samen willen wandelen met haar.
mim
Zeer actief
Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel

Ongelezen bericht door mim »

Ik denk dat je het jezelf en je pup alleen maar lastiger maakt. Je stopt er nu al bakken energie in zoals ik het lees.... Tussen mijn 3 honden zit 5 jr ongeveer. Sam is ruim 9 jr, Diesel is 5 jr en Smokey is bijna 5 mnd oud..
Afbeelding

Groetjes Mirjam, Smokey en Filou
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Ronja2010 schreef:Ik had al zoiets verwacht inderdaad, nee niet uit wanhoop hoor, en als ik het goed begrijp komt de wanhoop juist als je een tweede hondje neemt. Ik vind haar gewoon een sociaal hondje, absoluut geen primadonna die alle aandacht opeist. Ze is prima geschikt om een roedel mee te beginnen, maar dat zal moeten wachten. Ik denk dat honden wel behoeftes hebben hoor, net als mensen, zóveel verschillen we nou ook weer niet. Mijn enige behoefte, zoals ik al aangaf, is Ronja goed opvoeden. Ze wordt gewoon erg gelukkig van vele zielen! Ik dacht al dat het een beetje te vroeg is daarvoor, maar ik ga ook geen twee jaar wachten. Ik denk dat ze met een jaar wel een maatje kan hebben, of is dat te optimistisch? Wanneer hebben jullie er een hondje bijgenomen eigenlijk, op welke leeftijd van de eerste hond? Ik zie dat heel veel mensen op dit forum meerdere honden hebben, wel gek dat je dan een ander adviseert om dat niet te doen? Of was dat wel helemaal hondpedagogisch verantwoord?
Mijn drukke en zeer zelfverzekerde pup was (en is nog steeds...) zeer sociaal. Maar het zal toch eerst opgevoed moeten worden. Met een tweede volwassen hond in huis haal je jezelf wellicht een hoop ellende op de hals. Je weet immers niet wat je exact in huis haalt en kan daarmee ook nog behoorlijk veel tijd mee kwijt zijn. Geniet van je pup, voed het op tot het moment dat je echt kan zeggen 'nu past het'. Een leeftijd om aan een tweede hond te beginnen kun je daar niet echt aan ophangen, maar jong volwassen hond is wel een basis. En in die tussentijd leer jijzelf je hondje nog beter kennen en bouw je echt een band op. Zeker als eerste eigenaar is dat een niet onbelangrijk aspect, want dat gaat je echt niet lukken als je twee pups bij elkaar zet.
Toevallig in mijn omgeving is er iemand die twee Ruwhaar Teckelpups heeft aangeschaft. Schelen een paar weken van elkaar. Maar zij heeft al jarenlang ervaring met dit ras en weet ze ook op te voeden.
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Wij wonen in Heerhugowaard en ik heb een cocker van 11 maanden in de aanbieding om mee te spelen :ok:
En de groeten van de mannen :zwaai
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Het is je eigen keuze natuurlijk. Ik persoonlijk zou twee pups te veel vinden.
Een pup en een nieuwe herplaatser ook, trouwens.
Verkijk je niet op herplaatsers: heropvoeden kan evenveel (en zelfs meer) tijd kosten als opvoeden.
Ik wilde ook een speelmaatje voor Nando, maar ik heb gewacht totdat hij geestelijk volwassen was.
En dat was hij ongeveer op zijn derde pas. :mann:
Toen was hij lekker stabiel, redelijk gehoorzaam en kon ik lezen en schrijven met hem.
Hij is nu 4,5 jaar en ik heb er sinds kort een herplaatser bij van 2 jaar.
Hij heeft de nieuwe hond ook echt geholpen met zelfvertrouwen geven.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

wij hebben heel bewust gewacht tot onze reu 2,5 jaar was voor we een maatje in huis haalden...een hond opvoeden vraagt tijd en pas rond hun 2 kan je zeggen dat ze "af" (is een groot woord) zijn...iig zijn de meesten dan wel stabiel van karakter en weet je meestal wel hoe je hond zich in bepaalde situaties gedraagd...
Wij hebben nu een teefje van 16 weken rondlopen en Giorgio draagt zijn steentje bij in haar opvoeding...gaat heel goed tussen die twee.
Op een jaar zou ik het ook nog niet doen, is net zo'n kantelmoment dat ze gaan testen en proberen...ik geef de voorkeur aan 2 jaar voor er ééntje bijkomt...
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik heb 3 honden, maar daar zaten heel wat jaartjes tussen elke keer als er een nieuwe kwam.
De oudste is bijna 9, de 2e is 6 en de laatste is 4 dus reken maar uit hoeveel jaar er tussen zat...
Moet er niet aan denken om 2 pups te hebben :N:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Niet doen. Zeker gezien de kruising die je hondje is, denk ik dat qua opvoeding het moeilijkste nog moet komen. Zorg eerst dat je deze pup tot een stabiele volwassen hond weet te krijgen, dan kun je er over een jaartje of twee altijd nog een tweede hond bij nemen.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door spijkerhond »

Ik kan het je ook al niet aanraden om het zo snel te doen; tussen mijn honden zit bijna 2 jaar. Dat gaat prima en het is ook echt leuk om 2 honden te hebben maar pas als de eerste enigzins volwassen en stabiel is.
Minna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Minna »

Je hebt het over een roedel. helaas, dat ga je niet krijgen. Een roedel is een familiegroep in het wild levende dieren die qua levensbehoefte elkaar nodig hebben. Dus jij als mens zou zowieso al buiten de boot vallen.
Wat je wel kan hebben is meerder honden, hoewel zou ik het jou (nu nog niet) aanraden. Zoals ik het lees heb je eigenlijk de handen vol aan een hond. Twee honden is twee keer zo veel werk als een. Drie honden is drie keer zo veel werk.
Wij hebben op dit moment 7 stuks...oudste is 9, dan tweee van 8, dan een van 4, dan een van bijna 4, eentje van 2 jaar en een van 11 maanden. Het is een full-time bezigheid, zou ik een normale baan hebben zou het niet gaan. En ik zou het ook niet promoten voor meeste mensen. Het is af en toe een hele geregel om alle honden individueel genoeg aandacht te geven met verschillende sporten en trainingen, wandelen, fietsen etc.
Als ik jou was zou ik pas een tweede hond nemen als je deze heel goed heb getrained, en zelf een hond te weinig vindt voor jezelf. Een hond nemen voor een hond vind ik geen goede reden. Voor spelen en actief zijn heeft de hond ook een baas die er mee moet spelen. :smile1:
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

je hebt nog een pup. en vrijwel alle puppen vinden het heerlijk om met soortgenoten te spelen.

maar je hebt een Border/mechelaar kruising. en als die volwassen is zal het veel meer met de mens (jij dus) willen samenwerken. en wil het waarschijnlijk helemaal niet meer spelen. en misschien snauwt ze dan wel andere honden weg.

een pup is erg vermoeiend vaak. maar ik zou me meer richten om straks als ze een half jaar of jaar is lekker met haar te sporten. met 1,5 jaar kan je misschien behendigheid met haar gaan doen. ik denk zelf dat ze dat meer waardeert dan een hondenvriendje.

en dat hoeft helemaal niet zoveel meer energie van jou te kosten. i.p.v een lekkere wandeling kun je dan 1 keer per week behendigheid met haar doen, bijvoorbeeld. Of misschien vindt ze GenG wel heel erg leuk. of iets anders.

en werk aan apporteren. dan kun je later heerlijk met haar bal gaan apporteren. ik denk dat een Border/Mechelaar dat veel leuker gaat vinden.

en als je hond volwassen is, kun je altijd nog een hond erbij zetten. maar doe het dan omdat jij het wilt. voor de hond hoeft het niet altijd. of je moet zo`n sloeri als onze Buster treffen. HA,HA.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Minna schreef:Je hebt het over een roedel. helaas, dat ga je niet krijgen. Een roedel is een familiegroep in het wild levende dieren die qua levensbehoefte elkaar nodig hebben. :
heeft een hond, kwa levensbehoefte de mens niet nodig??
ik geloof dat ik toch altijd de voerbak vul :denken:

als ik met mijn twee honden loop, heb ik stiekem toch altijd wel een roedelgevoel hoor :wink: natuurlijk wordt ik nooit een hond. maar mijn honden denken toch ook weleens dat ze mens zijn hoor. hi,hi.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”