timokyana schreef:bedankt voor je uitgebreide reactie kees.
Je maakt me wel wat aan het schrikken met zijn prostaat.
Volgens jou zou de beste optie castreren zijn.
Niet persé, maar in Mexico (daar woon ik) is Ipozane nog niet op de markt. Castreren is dus de énige optie. Of ipozane beter is dan castreren of andersom dat weet ik dus niet, dat zou je met je dierenarts moeten overleggen.
Mag ik vragen waar jij rontgen hebt leren 'zien ?
De spondylose is waar ze aan dachten maar is nooit zo zeker uitgesproken.
kan hier verder nog iets aan gedaan worden?
Heb ik op school geleerd, ik studeer diergeneeskunde. De spondylose is 100% zeker (ik heb er even een groen pijltje bijgezet) maar het is níet zeker dat dat pijn veroorzaakt! Daarvoor moet je de hond onderzoeken, als hij veel pijn aangeeft laag in de rug zou het dat kunnen zijn. De spondylose zit tussen wervels L7 en S1, om dat te vinden: zoek de bobbels van het heupbot, ongeveer halverwege deze bobbels en de staartaanzet zit je goed. Als je hier drukt en hij geeft pijn aan komt dat door de spondylose. Verder dan pijnstilling is er niet zoveel aan te doen. Wellicht voedingssupplementen maar het nut daarvan is nog niet 100% bewezen. In de VS zijn er andere middelen op de markt (Legend en Adequan) maar in Europa kun je van die twee alleen ik geloof Adequan (
http://www.adequancanine.us/" onclick="window.open(this.href);return false;) krijgen en dan is het gebruik alleen nog maar toegelaten voor paarden, niet voor honden. Tenslotte is er nog speciale voeding (zoals Hill J/D) maar ook daarvan is de werking omstreden.
er is geen verder onderzoek gedaan naar zijn hart,deze is alleen beluisterd. waar denk je aan?
Ik snap niet zo goed wat bedoeld word met 'lage graad cellen'. Als daar toch een hemangiosarcoom mee bedoeld wordt (maar net in een begin stadium) is het aan te raden ook het hart goed te bekijken met echo, omdat dat soort tumor graag uitzaait naar het rechter atrium van het hart.
Ik heb op de fotos even aangegeven wat ik precies zie. De eerste foto:
Blauw is de prostaat, rood is de dikke darm. Groen pijltje is het 'bruggetje' tussen werveld L7 en S1. Dat bruggetje hoort niet te bestaan, maar hoeft dus niet persé pijn te geven (kan wel). De prostaat is flink vergroot, maar voor zover zichtbaar wordt de dikke darm niet dichtgedrukt. Je ziet de poep in de dikke darm zitten, maar die kan zo te zien gewoon naar buiten. Op basis van deze foto zou ik niet kunnen voorspellen dat deze hond last heeft van zijn prostaat.
Dan de tweede foto. Zelfde kleuren. De prostaat líjkt iets kleiner te zijn, maar volgens mij is dat gezichtsbedrog. De blaas is namelijk veel voller, daardoor lijkt de prostaat kleiner maar volgens mij is die dat niet. Hoe dan ook, als je naar de dikke darm kijkt zie je dat de doorsnede daarvan naar achteren (rechts) toe steeds smaller wordt. Op de plaats waar de prostaat tegen de dikke darm aandrukt, is de diameter nog maar de helft van wat die zou horen te zijn. Naar voren toe zie je dat de dikke darm uitgezet (breder) is, waarschijnlijk omdat de poep er niet makkelijk uitkomt. Voor de poep zie je donkere vlakken in de dikke darm: dat is gas. Op basis van deze foto zou ik op zijn minst verwachten dat hij last heeft met poepen.
Hoe is het nu verder met hem?
Kees