Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hubertus nageltje

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Turbo!
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Jack Russells en 1 Engelse Springer
Aantal honden: 4

hubertus nageltje

Ongelezen bericht door Turbo! »

Mijn kleine jack russel man heeft afentoe last van een ingescheurdt hubertus nageltje, ik hoop dat dat de juiste benaming is anders
verbeter mij maar.

Als hij dan aan het spelen is klapt die dubbel en scheurt hij in, waarna mijn mannetje verschrikkelijke pijn heeft.

Ik ga dan meteen naar de dierenarts en dan wordt hij verwijdert ook een pijnlijk iets maar daarna is mijn vent weer vrolijk.

Ik vind het verschrikkelijk om hem zo te zien als het gebeurt en nu hoorde ik iets over het amputeren van dat nageltje. zijn er mensen die dat
hebben gedaan en wat is de ervaring ermee.

Ik wil namelijk eigenlijk niets laten amputeren maar als hij zo een pijn heeft , wil ik gewoon alles voor hem doen wat ik kan natuurlijk.
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Re: hubertus nageltje

Ongelezen bericht door bellabeest »

het hubertus klauwtje tja als hij daar zo'n last van heeft zou ik hem toch laten weghalen. het is een overgebleven nagel die geen nut meer heeft je hond zal er niks aan missen, en zo'n hele zware operatie is het niet wordt onder lichte verdoving gedaan
Afbeelding
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

als het een hubertus klauwtje is zonder kootjes...zou ik hem weglaten halen. Zit er wel een kootje aan (een gewichtje) dan zou ik het niet doen.

Hier hebben meerdere honden de klauwtjes en geen enkel probleem nog nooit gescheurd of pijnlijk. Misschien kan je de nagel heel kort houden zodat hij daar niet meer kan blijven haken.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

hubertus klauwtje ( achterpoot) of duimpje ( voorpoot) ?

als hij er echt zoveel last van heeft, is weghalen een goede optie ;)
Turbo!
Zeer actief

Dan is het het duimpje, want het is bij zijn voorpootjes.
ja ik ga maar is informeren bij de dierenarts hoe of wat.

is er hier iemand die het toevallig gedaan heeft,

tijdens google kwam ik ook wel is tegen dat het bij sommige rassen als ze pup zijn al wordt weg gehaald klopt dat?
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Turbo! schreef:Dan is het het duimpje, want het is bij zijn voorpootjes.

tijdens google kwam ik ook wel is tegen dat het bij sommige rassen als ze pup zijn al wordt weg gehaald klopt dat?

duimpjes niet, wolfsklauwtjes veelal wel ( behalve bij de rassen waar ze er behoren te zijn)

hou je de nagel zelf wel mooi kort?
Turbo!
Zeer actief

yamie schreef:
Turbo! schreef:Dan is het het duimpje, want het is bij zijn voorpootjes.

duimpjes niet, wolfsklauwtjes veelal wel ( behalve bij de rassen waar ze er behoren te zijn)

hou je de nagel zelf wel mooi kort?
Ik probeer dat wel maar hij heeft zulke lange nageltjes waar het leven best ver in zit. mensen zeggen ook altijd tegen mij je moet zijn nagels doen.
Dan zeg ik standaard kijk even goed en dan zie je dus dat ze niet korter kunnen.
Daarbij moet ik ook zeggen dat ik er geen held in ben, ben altijd bang om te ver te gaan.

mijn andere jack heeft er helemaal geen last van lijkt wel of die nagel aan zijn duimpje helemaal niet groeit, daar hoef ik nooit wat aan te doen namelijk.
Ilse met haar witte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ilse met haar witte »

Het knippen op zich stimuleert de terugtrekking van het leven in de nagel. als je regelmatig knipt, al is het naar een klein stukje ,wordt het leven in de nagel vanzelf korter.
Groetjes Ilse
Afbeelding
Turbo!
Zeer actief

Ilse met haar witte schreef:Het knippen op zich stimuleert de terugtrekking van het leven in de nagel. als je regelmatig knipt, al is het naar een klein stukje ,wordt het leven in de nagel vanzelf korter.
o ok dus zelfs een heel klein stukje?
Dan ga ik daar vanmiddag meteen mee beginnen
bellabeest
Zeer actief
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje

er zijn inderdaad rassen waarbij het op hele jonge leeftijd gedaan wordt. voor zover ik weet mag je het bij pups tot de derde dag laten weghalen daarna mag je het niet weghalen zonder medische reden mja die heb jij dus je zou hem weg kunnen laten halen
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Je kunt het ook in een trimsalon laten doen als je het eng vindt.

Sommige nageltjes groeien langer doordat ze net iets anders staan en daardoor niet afslijten.
Die je niks aan, het kan zelfs per poot verschillen.
Bijhouden is het enige dat helpt.
Amputeren zou ik niet doen. Je hebt het wel over een volledige teen die ook gewoon gebruikt wordt bij bijvoorbeeld graven en kluiven.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
bellabeest
Zeer actief
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje

nee een hubertus kauwtje of duimpje is een rudimentair onderdeel. dit houd in dat het geen enkele nut heeft en dus niet gebruikt wordt. deze kan je dus probleemloos laten verwijderen
Afbeelding
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Frederiek »

bellabeest schreef:nee een hubertus kauwtje of duimpje is een rudimentair onderdeel. dit houd in dat het geen enkele nut heeft en dus niet gebruikt wordt. deze kan je dus probleemloos laten verwijderen
Nou... Hades gebruikt z'n duimpjes inderdaad wel gewoon bij het vasthouden van een botje of kluifje ofzo. Dus nutteloos zou ik het absoluut niet noemen en ik zou ook niet aanraden ze er dan maar tralala af te laten halen. Met z'n hubertusklauwen doet Hades inderdaad niets, maar dat is weer wat anders dan een duim. En bij hem zitten er botjes in, dus dat is ook niet 'probleemloos' laten verwijderen, lijkt me.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Frederiek schreef:
bellabeest schreef:nee een hubertus kauwtje of duimpje is een rudimentair onderdeel. dit houd in dat het geen enkele nut heeft en dus niet gebruikt wordt. deze kan je dus probleemloos laten verwijderen
Nou... Hades gebruikt z'n duimpjes inderdaad wel gewoon bij het vasthouden van een botje of kluifje ofzo. Dus nutteloos zou ik het absoluut niet noemen en ik zou ook niet aanraden ze er dan maar tralala af te laten halen. Met z'n hubertusklauwen doet Hades inderdaad niets, maar dat is weer wat anders dan een duim. En bij hem zitten er botjes in, dus dat is ook niet 'probleemloos' laten verwijderen, lijkt me.
Nee, is het ook niet.
Ja, net na de geboorte, maar nu niet meer.

En duimpjes gebruiken ze gewoon. Bovendien hebben die altijd normaal wikelde kootjes (twee volgens mij) en de bijbehorende bloedvaten. Dat is echt niet knip, weg.

Afbeelding

Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Frederiek »

Marjoleine schreef: Nee, is het ook niet.
Ja, net na de geboorte, maar nu niet meer.

En duimpjes gebruiken ze gewoon. Bovendien hebben die altijd normaal wikelde kootjes (twee volgens mij) en de bijbehorende bloedvaten. Dat is echt niet knip, weg.
Ik bedoelde de kootjes in z'n hubertusklauwtjes, die zitten er bij Hades wel in. Ik begreep van mijn dierenarts dat daar niet altijd kootjes inzitten, dat het soms ook een soortement van los flubbertje is zonder bot. Even ter verduidelijking van m'n vorige post haha, maar we zijn het eens :tongue: .
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Frederiek schreef: Ik bedoelde de kootjes in z'n hubertusklauwtjes, die zitten er bij Hades wel in. Ik begreep van mijn dierenarts dat daar niet altijd kootjes inzitten, dat het soms ook een soortement van los flubbertje is zonder bot. Even ter verduidelijking van m'n vorige post haha, maar we zijn het eens :tongue: .
O, ja, dat klopt ;)
Dat is kan een niksje zijn en soms zelfs een dubbele met kootjes, en alles er tussenin.
Dus ja, we zijn het eens ;)

Afbeelding

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Turbo! schreef:
Ilse met haar witte schreef:Het knippen op zich stimuleert de terugtrekking van het leven in de nagel. als je regelmatig knipt, al is het naar een klein stukje ,wordt het leven in de nagel vanzelf korter.
o ok dus zelfs een heel klein stukje?
Dan ga ik daar vanmiddag meteen mee beginnen
Ik heb bij Jamey van de DA de aanwijzing gehad om elke 2 weken zo ver terug te knippen als kan. En haar nagels zijn idd al een stuk korter dan toen ik ermee begon. Jamey had hetzelfde probleem...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
bellabeest
Zeer actief
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje

nou dan hebben jullie andere dingen geleerd dan ik, in mijn opleiding para veterinair wordt dus gezegd. dat je de duimpjes en de klauwtjes achter zonder problemen kan verwijderen. aangezien ze deze nergens meer voor gebruiken.

mijn honden hebben ze niet eens. en tijdens mijn stage bij de dap werden zodra ze eenmaal een keer opengehaald werden ook meteen verwijderd zowel voor als achter. mja ik zal het wel fout leren
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

bellabeest schreef:nou dan hebben jullie andere dingen geleerd dan ik, in mijn opleiding para veterinair wordt dus gezegd. dat je de duimpjes en de klauwtjes achter zonder problemen kan verwijderen. aangezien ze deze nergens meer voor gebruiken.

mijn honden hebben ze niet eens. en tijdens mijn stage bij de dap werden zodra ze eenmaal een keer opengehaald werden ook meteen verwijderd zowel voor als achter. mja ik zal het wel fout leren
jou honden hebben geen duimpjes?

Afbeelding
Kopo is toch jou hond?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

bellabeest schreef: mijn honden hebben ze niet eens. en tijdens mijn stage bij de dap werden zodra ze eenmaal een keer opengehaald werden ook meteen verwijderd zowel voor als achter. mja ik zal het wel fout leren
Of je hebt iets verkeerd geïnterpreteerd?
Het is absoluut niet gebruikelijk in Nederland de duimpjes te verwijderen.
Hubertusklauwen: ja.
Duimpjes: nee.

Afbeelding

stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

bellabeest schreef:nou dan hebben jullie andere dingen geleerd dan ik, in mijn opleiding para veterinair wordt dus gezegd. dat je de duimpjes en de klauwtjes achter zonder problemen kan verwijderen. aangezien ze deze nergens meer voor gebruiken.

Als honden met hun wolfsklauwtjes steeds ergens achter blijven hangen, kan ik me voorstellen dat ze verwijderd worden. Heb een hond in de opvang gehad die er echt last van had dus die zijn toen verwijderd. Viel nog niet mee want het waren geen 'los hangende' maar ze zaten echt vast met bot.
Maar waarom zou je in vredesnaam duimpjes/klauwtjes verwijderen alleen maar 'omdat ze er toch niets mee doen'? :roll:
bellabeest
Zeer actief
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje

yamie schreef:

jou honden hebben geen duimpjes?

Afbeelding
Kopo is toch jou hond?
nee kopó is de hond van mijn ouders. alleen bella piraat en niña zijn van mij.
stefanie schreef:
Als honden met hun wolfsklauwtjes steeds ergens achter blijven hangen, kan ik me voorstellen dat ze verwijderd worden. Heb een hond in de opvang gehad die er echt last van had dus die zijn toen verwijderd. Viel nog niet mee want het waren geen 'los hangende' maar ze zaten echt vast met bot.
Maar waarom zou je in vredesnaam duimpjes/klauwtjes verwijderen alleen maar 'omdat ze er toch niets mee doen'? :roll:
even goed lezen ik zeg ook als ze ze openhalen kan je ze zonder problemen verwijderen.
Afbeelding
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

bellabeest schreef:
stefanie schreef:
even goed lezen ik zeg ook als ze ze openhalen kan je ze zonder problemen verwijderen.
Even goed lezen, ik zeg ook:
Als honden met hun wolfsklauwtjes steeds ergens achter blijven hangen, kan ik me voorstellen dat ze verwijderd worden. :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”