Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trekspelletjes met je hond

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Cleanta
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising tussen een pitbull en een stafford

Trekspelletjes met je hond

Ongelezen bericht door Cleanta »

De stelling luid, waneer men trekspelletjes met je hond laat winnen, deze zijn status zal verhogen.

Is dit een feit of een mening ?

Ik vind persoonlijk dat het aan de hond ligt, als je een onzekere/onderdanige hond hebt, je met trekspelletjes je zelfvertrouwen van je hond een beetje kan opkrikken.

Maar bij honden die zeker/dominant zijn je dat niet kunt doen

wat vinden jullie hiervan?
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Re: Trekspelletjes met je hond

Ongelezen bericht door Hilde »

Dominantie, feit of fictie, huishonden zijn niet de hele tijd bezig met de rangen. Rangorde hangt niet alleen af van een trekspelletje winnen of niet :wink:
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik tijdens een trekspelletje nooit zo denk... En soms wint mijn hond ook wel omdat hij als een gek kan schudden, tsja, dan laat ik wel los. Maar of hij zich daarom een hogere status zou aanmeten :denken:
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Frederiek »

Het is in elk geval geen féit dat het voor alle honden opgaat, dat status-verhogen. Tenminste, niet in negatieve zin. Want ik denk dat je wel gelijk hebt dat het voor een extreem onzekere hond best wel eens lekker kan zijn om te winnen.

Ik maak me er hier in elk geval niet druk om, ik win het meest want ik ben gewoon sterker, maar ik laat hem ook wel eens winnen. Of het touw glipt en hij heeft 'm te pakken. Het enige dat hij dan doet is meteen weer 't ding aan mij teruggeven voor een nieuwe ronde. Als hij zou gaan flippen of praatjes zou krijgen van zo'n spelletje deed ik het gewoon niet meer. Maar uiteindelijk is het weer zo'n klein onderdeeltje van 'status', denk ik. Iets dat op zichzelf geen problemen zou geven, maar in combinatie met andere dingen die niet helemaal duidelijk verlopen wél een probleem kan zijn.

Bovendien zijn er lijkt me ook wel verhoudingen tussen honden waarin een hond die een stuk kleiner is en het fysiek dus écht niet gaat winnen, zo'n trekspel, toch echt hoger staat. Lijkt me sterk dat dat enkel door een trekspelletje zomaar verandert?
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

van mij win je zo ik ben niet zo sterk,maar ik ben wel diegene die er niet meer op in gaat als ik geen zin heb :pffff:
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

het is meer in de pubertijd, denk ik, dat als de hond toch al grenzen aan het opzoeken is, je de hond met trekspelletjes niet te vaak moet laten winnen. geheel afhankelijk van het soort hond dat je hebt.

en idd. kun je onzekere/onderdanige honden op deze manier ook meer zelfvertrouwen laten krijgen door te laten winnen.

laat je ze nooit winnen, dan is het voor de hond ook niet leuk meer. hier deden we met Buster rond de pubertijd wel dat we het laatste spelletje zelf winnen. maar ik heb geen idee wat het uit had gemaakt als we dat niet deden.
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

is dat rang verhoogend...
als ik geen zin meer heb laat ik gewoon los... en dan gaan ze maar lekker met zijn 2 aan dat touw lopen sjorren..
en roxy wint dikwijls van storm omdat ze slimmer is... maar ze is niet rang hogere hoor.. :mann:
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Het is een spelletje. En spelletjes zijn niet leuk als het altijd hetzelfde gaat. Dus laat ik een keer los, zeg ik een keer los, trek ik zo hard dat ze het niet redt, fok ik haar op dat ze moet vasthouden etc. Dat is het leuke van spelen, een spelletje :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel

Ongelezen bericht door Tulp »

Frederiek schreef:Het is in elk geval geen féit dat het voor alle honden opgaat, dat status-verhogen. Tenminste, niet in negatieve zin. Want ik denk dat je wel gelijk hebt dat het voor een extreem onzekere hond best wel eens lekker kan zijn om te winnen.
Juist niet, een onzekere hond wordt vaak nog onzekerder omdat zijn "ranghogere" ineens ook nog eens wisselende signalen af gaat geven.
Ik dacht er hetzelfde over bij een jong boerboelteefje een paar jaar terug en toen iemand me dit vertelde heb ik haar zelfvertrouwen een eind op kunnen krikken door te doen wat een ranghogere doet.............winnen en haar daarmee veiligheid en bescherming geboden heb.

Voor de rest denk ik dat het erg per hond verschilt, sommigen gebruiken het echt om te klimmen, andere spelen lekker.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

ik wissel af
Zena houd niet van trekspelletjes (laat gelijk los als je het vast pakt)
bij Darko laat ik hem eigenlijk vrij veel "winnen" omdat hij het anders na 2 keer trekken beu is, als ik hem wat laat winnen en hij loopt er fier mee rond en ik pak het terug, blijft hij er mee spelen
bij Guapa hangt het ervan af, de ene keer laat ik haar winnen en moedig ik haar extra aan, de andere keer krijgt ze het commando "los"
Bij Shadow hangt het er ook van af, het enige nadeel is dat als ik met Shadow trek, hij mij over de hele werft trek, dus hij wint enorm vaak omdat ik niet zo veel kracht heb en Shadow met moment het schijt heeft aan het commando "los" :N:
Afbeelding
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Frederiek »

Tulp schreef:
Frederiek schreef:Het is in elk geval geen féit dat het voor alle honden opgaat, dat status-verhogen. Tenminste, niet in negatieve zin. Want ik denk dat je wel gelijk hebt dat het voor een extreem onzekere hond best wel eens lekker kan zijn om te winnen.
Juist niet, een onzekere hond wordt vaak nog onzekerder omdat zijn "ranghogere" ineens ook nog eens wisselende signalen af gaat geven.
Ik dacht er hetzelfde over bij een jong boerboelteefje een paar jaar terug en toen iemand me dit vertelde heb ik haar zelfvertrouwen een eind op kunnen krikken door te doen wat een ranghogere doet.............winnen en haar daarmee veiligheid en bescherming geboden heb.

Voor de rest denk ik dat het erg per hond verschilt, sommigen gebruiken het echt om te klimmen, andere spelen lekker.
Hmmm. Dat had ik nog niet zo bekeken eigenlijk. Maar is het dan zo dat een ranghogere áltijd wint met spelletjes? Kan een ranglagere die wel een stuk groter is dan de ranghogere niet gewoon een keer puur op fysieke kracht winnen? Of laat de ranglagere los als hij voelt dat de ander het niet meer houdt?
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik wissel bij honden vaak beetje af. Dan hun een keer laten winnen, dan ik weer een keer. Maar zorg vaak wel dat ik aan het eind win. Had ik zo geleerd ivm dominantie enzo. Maar krijg niet het idee dat het nou écht bepalend is voor een hond en dat als hij een keer wint meteen denkt dat hij de baas is ofzo.
diana25
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitseherder

Ongelezen bericht door diana25 »

ligt aan het type hond denk ik. mylo is bijna 7 jaar en erg buitgericht. voor mij en mijn vriend geen probleem wij kunnen gewoon trekspelletje doen zonder dat er iets aan zijn z'n gedrag veranderd of hij nou 'wint' of niet dan is het puur een spel.
andere mensen mogen van mij geen trekspelletjes met hem doen ,omdat ik hem direct zie veranderen hij kan dan echt voor de buit gaan.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Felix vind er niks aan :19:
In een jolige gekke vijfminuten bui wil hij nog wel eens bokkespringend voorbijzeilen met een handdoek in de bek ofzo, met de bedoeling dat wij daar dan als gekken achteraan vliegen. Wat we meestal dan ook doen :mrgreen:
Maar als je er aan gaat trekken laat hij los en is het feest voorbij, hij wil gewoon rennen :cool2:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Jaap* schreef:Felix vind er niks aan :19:
In een jolige gekke vijfminuten bui wil hij nog wel eens bokkespringend voorbijzeilen met een handdoek in de bek ofzo, met de bedoeling dat wij daar dan als gekken achteraan vliegen. Wat we meestal dan ook doen :mrgreen:
Maar als je er aan gaat trekken laat hij los en is het feest voorbij, hij wil gewoon rennen :cool2:
Of wil hij de competitie met jou gewoon niet aangaan? :hmmm:

Het wínnen van een speeltje, waarbij het spel is afgelopen kán rangverhogend werken. Maar een spel zou geen spel zijn als niet iedereen een keertje "wint". Bij dominantieproblemen zou ik eigenaren aanraden het speeltje altijd uiteindelijk te winnen (dus niet meer terug geven aan de hond). Overigens ook bij onderdanige/onzekere honden als dit voortkomt uit een onduidelijke rangorde. Spelen is (over het algemeen) een hele leuke, agressieloze manier van rangbevestiging/bepaling die in de gedargstherapie veel gebruikt kan worden.
Maar dit is natuurlijk mijn menig, of het een feit is is wat anders :wink:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Carma schreef:
Nou, hij is zelfverzekerd genoeg hoor :mrgreen:
Hij vind er gewoon niks aan volgens mij. Ik ook niet trouwens, sta je daar wat aan zo'n handdoek te trekken :19:
Ik ken wel iemand die het gebruikt als beloning en als stressafleider na een, voor de hond, moeilijke oefening. Even gek doen :ok:
Ik weet niet of het handig is om het in te zetten bij dominantiekwestie's eigenlijk. Zelf scoor ik liever punten op een wat subtielere manier :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Bram wil dat ook niet, de lol daarvan ontgaat hem volledig. Rennen en gek doen, hartstikke leuk. Maar zoals Izzie met het hele gewicht aan iets gaan hangen, no way.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Jaap* schreef:
Carma schreef:
Nou, hij is zelfverzekerd genoeg hoor :mrgreen:
Hij vind er gewoon niks aan volgens mij. Ik ook niet trouwens, sta je daar wat aan zo'n handdoek te trekken :19:
Ik ken wel iemand die het gebruikt als beloning en als stressafleider na een, voor de hond, moeilijke oefening. Even gek doen :ok:
Ik weet niet of het handig is om het in te zetten bij dominantiekwestie's eigenlijk. Zelf scoor ik liever punten op een wat subtielere manier :wink:
Maar voor mensen die wat minder kaas gegeten hebben van hondengedrag kan het een makkelijke en veilige manier zijn (te samen met andere "regels") om het een en ander duidelijk te maken. Volgens mij juist heel subtiel :wink: Tenzij er een sprake is van een dusdanig dominantieprobleem dat de eigenaar zijn leven niet zeker is, maar dat is natuurlijk een ander verhaal :N: .
Afbeelding
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Kira wil altijd wel graag spelen met het touw maar is te zachtaardig om het echt te doen. Als ze denkt dat wij het echt graag willen hebben geeft ze het gauw aan ons af :I: in al die jaren is dat nooit echt beter geworden
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik weet niet of je er zoveel belang aan moet hechten, ik heb er zelf nooit iets van gemerkt maar ik heb dan ook nooit een echt dominantieprobleem gehad met onze honden.
Pluuster Bear's
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua, Oudduitse herder, Amerikaanse Haarloze Terriër, Havanezer.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pluuster Bear's »

Als honden met elkaar trekspelletjes doen laat de sterkere (ranghogere?) de minder sterke ook vaak genoeg winnen.
Het is een soort rollenspel waarbij ze vaak van rol wisselen.
Dus kan dat met de baas ook.
Dus mag je bij trekspelletjes rustig de hond laten winnen, en natuurlijk mag je zelf ook regelmatig winnen.
Alleen jij bepaald hoe fanatiek het spel wordt (als de hond te fanatiek word hem zeggen dat hij rustig moet doen en anders stoppen),
en jij bepaald waneer jij wilt spelen en waneer jij er zat van bent.
Tuurlijk mag je rustig af en toe op de uitnodiging van de hond tot spel in gaan maar zeker ook moet je af en toe weigeren als je geen zin hebt.

Een spel is voor de hond ook gewoon lol, met daarnaast op een sociaale manier verkennen van de kracht en zekerheid van de roedelgenoten.
En een goede manier om omgangsregels te leren. (b.v. hard bijten geeft negatieve gevolgen, zin doordrijven ook, etc.)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Toen Jan als kleine pup bij ons kwam heeft Gina min of meer zijn opvoeding ter hand genomen.
Ze deed ook trekspelletjes met hem, waarbij hij als klein pupke best vaak mocht winnen. Naar mate hij groter en sterker werd gebeurde dat niet zo vaak meer en won zij het getrek. Toen ze dat niet meer kon, omdat hij sterker was dan zij, liet ze de trekspelletjes achterwege.
Leuk om te zien was dat.

Ik doe best vaak trekspelletjes met hem die ik hem soms laat winnen, dan krijgt hij er ook nog een 'wow wat ben jij sterk zeg' op een belonend toontje bij. Als je een hond kunt zien stralen is het Jan wel op zo'n moment.
Heb nooit iets van negatieve dominantie toestanden hierdoor gehad, wel een blij hondje!
Ik denk dus dat als de rolverdeling duidelijk is een gewonnen trekspelletje daar niks aan verandert.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

renee-uk schreef:Toen Jan als kleine pup bij ons kwam heeft Gina min of meer zijn opvoeding ter hand genomen.
Ze deed ook trekspelletjes met hem, waarbij hij als klein pupke best vaak mocht winnen. Naar mate hij groter en sterker werd gebeurde dat niet zo vaak meer en won zij het getrek. Toen ze dat niet meer kon, omdat hij sterker was dan zij, liet ze de trekspelletjes achterwege.
Leuk om te zien was dat.

Ik doe best vaak trekspelletjes met hem die ik hem soms laat winnen, dan krijgt hij er ook nog een 'wow wat ben jij sterk zeg' op een belonend toontje bij. Als je een hond kunt zien stralen is het Jan wel op zo'n moment.
Heb nooit iets van negatieve dominantie toestanden hierdoor gehad, wel een blij hondje!
Ik denk dus dat als de rolverdeling duidelijk is een gewonnen trekspelletje daar niks aan verandert.
Dat is inderdaad interessant van Gina. Grappig dat ze later ook dan stopt ermee. :mrgreen:
Ayurveda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayurveda »

Ik heb ook idd geleerd dat trekspelletje spelletjes om rangorde kunnen zijn.
vooral als de hond er fanatiek bij gaat krommen of schudden met de kop

maar ik denk dat dat wel per hond verschillend is, en dat je dat als eigenaar het beste kan inschatten.
Afbeelding
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Bij Josh is het erg belangrijk dat wij 9 van de 10 x winnen. Hij maakt er dus wel iets groots en belangrijks van :roll:
Als ik bijv. compleet stil zou staan terwijl Josh en ik allebei een flostouw vast hebben blijft hij in 1e instantie ook stokstijf stil staan. Maar naarmate het langer duurt gaat hij de strijd fysiek aan en begint flink te schudden en te trekken. Aangezien ik hier niet aan toegeef en nog steeds probeer stil te staan, wordt hij steeds gekker en wilder. Hij moet en zal winnen!

De dames vinden het op zich niet zoveel aan, maar bij hun zou het dus helemaal niks uitmaken.
Groetjes,
Wendy
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Hier wissel ik ook af. Dan zeg ik weer eens 'los' en de andere keren mogen ze winnen.
Zeker in het begin met Indy veel laten winnen, laat ze maar denken dat ze de wereld aankan! :wink:
Heb er nooit geen problemen mee gahad verder. Zit hem niet alleen in het winnen van trekspelletjes denk ik.
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Ayurveda schreef:Ik heb ook idd geleerd dat trekspelletje spelletjes om rangorde kunnen zijn.
vooral als de hond er fanatiek bij gaat krommen of schudden met de kop

maar ik denk dat dat wel per hond verschillend is, en dat je dat als eigenaar het beste kan inschatten.
dan zou ik met Arie een groot probleem hebben. Het is gewoon fanatiek speelgedrag, ik grom ook terug :F: Ik vind het wel belangrijk dat ze op commando loslaten. Dat is de enige manier waarop ik kan winnen nml :F: Arie vindt het niet eens zo leuk om te winnen, het gaat hem om het spel, wat heeft hij aan dat touw als er niemand anders aan de andere kant hangt
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Als Otto me uitnodigt om te spelen ga ik daar soms op in, soms niet. Soms laat ik hem winnen, maar ik ben altijd de laatste die wint. Als ik hem laat winnen geeft hij me het flostouw (of het knuffelbeest) direct weer. Ik denk dat het bij hem ook meer om het spel gaat dan om het winnen. De enkele keer dat hij erbij gromt grom ik ook terug :mrgreen:
Hij probeert me (op de gladde houten vloer in de woonkamer) altijd mee te trekken naar het vloerkleed. Soms schuifel ik met hem mee en dan schuifel ikzelf daarna weer achteruit met Otto hangend aan het touw. Meestal als hij loslaat tijdens het spel gooi ik het flostouw een eind weg, liefst in een onverwachte richting zodat hij even moet zoeken.
Als ik ben uitgespeeld, gooi ik het touw weg en dan ga ik weer zitten, dan weet hij: OK, klaar en dan gaat hij op het touw liggen sabbelen.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
aboutbudha
Zeer actief
Mijn ras(sen): boxer/labrador mix & fila brasileiro
Contacteer:

Ongelezen bericht door aboutbudha »

ik vind het belangrijk dat als ik trekspelletjes doe dat de hond na een keer rustig los te zeggen ook zonder aarzelen loslaat.
trekspelletjes zijn vind ik een goede manier om het commando los echt onder de knie te krijgen.

de hond laten winnen lijkt me niet altijd verstandig.
diego laat ik absoluut niet winnen.
hij kan ook niet echt winnen want als ik los fluister of het stop gebaar maak laat hij direct los.
bij budha hetzelvde los is los zonder aarzelen.
Afbeelding
blijf vragen stellen
Marika
Actief

Ongelezen bericht door Marika »

I.v.m. mankementje aan mijn polsen, heb ik vanaf vorig jaar oktober niet meer kunnen winnen met trekspelletjes.
En nog denk ik de hogere te zijn in de rangorde. :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”