Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
is er een keurmeester in de zaal :-) ?
Moderator: moderatorteam
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Re: is er een keurmeester in de zaal :-) ?
Ik weet alleen dat men het in Luxemburg ook doet met de newfoundlanders en dat op die manier je hond dus veel makkelijker een CAC/CACIB behaald want je hoeft dan met een bonte niet te strijden tegen een zwarte die vaak beter in de smaak valt bij de keurmeesters........
Sandra

-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Ja ik vind het ook erg krom.
Zo zou ik met mijn Grands als ze dat zouden doen niet eens kunnen kiezen in welke kleur ik ze moet inschrijven. Bij de geboorte waren het driekleuren maar nu oranje-wit............
Zo zou ik met mijn Grands als ze dat zouden doen niet eens kunnen kiezen in welke kleur ik ze moet inschrijven. Bij de geboorte waren het driekleuren maar nu oranje-wit............
Sandra

- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Bij de briards is het soms ook gescheiden. In Duitsland altijd dacht ik, en in nederland soms op de Winner of de clubmatch. Daarna worden de winnaars van de kleurslagen weer tegen elkaar uitgebracht. Er zijn dus geen twee beste teven en zo komt het uiteindelijk op hetzelfde neer. Als het tenminste netjes gaat en nadat de nummers twee van de niet winnende kleurslagen ook meedingen voor het res CAC.
Ik zie er geen probleem in overigens. Wat is jouw bezwaar? Overigens ook de beauceron wordt wel eens op kleurslag gekeurd. Dat vinden de meeste mensen geloof ik erg fijn.
Maar het fijne weet ik er beslist niet van en het waarom eigenlijk ook niet.
Ik zie er geen probleem in overigens. Wat is jouw bezwaar? Overigens ook de beauceron wordt wel eens op kleurslag gekeurd. Dat vinden de meeste mensen geloof ik erg fijn.
Maar het fijne weet ik er beslist niet van en het waarom eigenlijk ook niet.
groetjes Madelief en Yanthe

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013

- Madelief
- Zeer actief
- Contacteer:
Aaah zo!Inge O schreef:mijn bezwaar is dat je dan volgens mij het risico loopt dat er steeds meer op kleur wordt gefokt met finaal het gevolg zoals oa. bij de labjes waar kleurslagen in de mode raken, hun eigen specifieke problemen hebben en zo afgescheiden raken van de rest dat het aparte 'genenpoeltjes' wordenMadelief schreef:
Ik zie er geen probleem in overigens. Wat is jouw bezwaar?.
Zolang er geen achterlijke regels komen om kleurslagen niet meer door elkaar te mogen fokken zoals ook in enkele rassen het geval is, zie ik zelf niet zo'n bezwaar. Dát vind ik echt absurd.

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
Madelief schreef:Aaah zo!Inge O schreef:mijn bezwaar is dat je dan volgens mij het risico loopt dat er steeds meer op kleur wordt gefokt met finaal het gevolg zoals oa. bij de labjes waar kleurslagen in de mode raken, hun eigen specifieke problemen hebben en zo afgescheiden raken van de rest dat het aparte 'genenpoeltjes' wordenMadelief schreef:
Ik zie er geen probleem in overigens. Wat is jouw bezwaar?.
. Nou, ik geloof dat dat niet het geval is bij de briards. Sterker nog, ik denk dat het het misschien wel tegengaat. Dat zou juist pas zo zijn als ze door elkaar gekeurd werden waarbij het gros van de keurmeesters op dezelfde kleur valt, of zie ik dat verkeerd?
Zolang er geen achterlijke regels komen om kleurslagen niet meer door elkaar te mogen fokken zoals ook in enkele rassen het geval is, zie ik zelf niet zo'n bezwaar. Dát vind ik echt absurd.
maar wat is dan de meerwaarde om apart kleuren te keuren? zeker als het gewoon met elkaar gekruisd mag worden..
godzijdank gebeurt het bij de jacken niet, niet qua vacht en niet qua kleur, zou echt een hele slechte zet zijn...
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Ik kan me Inge haar bezorgdheid wel voorstellen. Het begint bij iets stoms zoals dit en het gaat van kwaad tot erger worden :N:Madelief schreef:Zolang er geen achterlijke regels komen om kleurslagen niet meer door elkaar te mogen fokken zoals ook in enkele rassen het geval is, zie ik zelf niet zo'n bezwaar. Dát vind ik echt absurd.
Ontzettend stom, deze 'regel'
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Volgens mij is het volgens de FCI regels _officieel_ alleen maar zo dat kleuren apart gekeurd worden als ze ook allebei een CAC kunnen krijgen. Dat is nu dus niet zo. Ik kan me je bezorgdheid wel heel goed voorstellen want voor je het weet is het opeens een aparte kleurslag die je niet meer mag kruisen met de andere.
Misschien weet Marjoleine waar je deze regels kunt vinden. Ik heb dit niet kunnen vinden op de FCI site.
Misschien weet Marjoleine waar je deze regels kunt vinden. Ik heb dit niet kunnen vinden op de FCI site.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Volgens mij ook.sirene schreef:Volgens mij is het volgens de FCI regels _officieel_ alleen maar zo dat kleuren apart gekeurd worden als ze ook allebei een CAC kunnen krijgen. Dat is nu dus niet zo.
Ik kan ook nergens vinden dat het anders zou zijn.
Ik ook niet.Misschien weet Marjoleine waar je deze regels kunt vinden. Ik heb dit niet kunnen vinden op de FCI site.
Volgens mij is dit een staaltje klok-klepel.
Bij de DD gebeurt het wel, maar daar wordt ook apart gefokt en krijgen de drie categorieën aparte CAC's. Bij de Hovawarts is dat niet.
Ik denk dat ze daar de fout ingaan en het dus inderdaad fout doen.
Ik zou de FCI mailen. Over het algemeen krijg je snel antwoord daar.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ben benieuwd wat ze gaan antwoorden Inge bij de FCI. En vraag meteen of ze de regels ff mailen ;o)
Officieel zouden alle FCI landen dezelfde regels moeten hebben. Regels die zijn vastgelegd door land van herkomst. In de praktijk is dat dus echt niet zo.
Officieel zouden alle FCI landen dezelfde regels moeten hebben. Regels die zijn vastgelegd door land van herkomst. In de praktijk is dat dus echt niet zo.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb deze gevonden.
Een lijst van rassen die aparte CAC's hebben op hun variëteiten.
http://fci.be/uploaded_files/List-varie ... 022010.pdf
Maar gek genoeg staat de DD daar niet op, en de heeft ook aparte CAC's.
Op de site zelf vind je meer info: http://fci.be
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
In de regels:
Only one CACIB can be awarded for each sex, breed and variety - in accordance with the FCI Breed Nomenclature for Dog Breeds
http://www.fci.be/nomenclature.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Zegt dat het 1 ras is met de volgende erkende kleuren. Met maar 1 CAC/CACIB
Hovawart (190) 12/01/98
a) Black and tan
b) Black
c) Blond
Over het zelf indelen van kleuren of varieteiten door een organisatie wordt niet geschreven. Misschien dat dat wel mag. Maar, het is dus niet waar wat St Hubertus zegt dat het een FCI regel is. Voor de FCI is de Hovawart gewoon 1 ras en horen alle kleuren bij elkaar.
Only one CACIB can be awarded for each sex, breed and variety - in accordance with the FCI Breed Nomenclature for Dog Breeds
http://www.fci.be/nomenclature.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Zegt dat het 1 ras is met de volgende erkende kleuren. Met maar 1 CAC/CACIB
Hovawart (190) 12/01/98
a) Black and tan
b) Black
c) Blond
Over het zelf indelen van kleuren of varieteiten door een organisatie wordt niet geschreven. Misschien dat dat wel mag. Maar, het is dus niet waar wat St Hubertus zegt dat het een FCI regel is. Voor de FCI is de Hovawart gewoon 1 ras en horen alle kleuren bij elkaar.
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
hier staat dan wel weer, dat kleuren aparte cacibs krijgen ( DD dus)Marjoleine schreef:Ik heb deze gevonden.
http://fci.be/nomenclature.aspx?lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;
* ff op de D van duitse dog klikken
Laatst gewijzigd door yamie op 27 mei 2010 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- Madelief
- Zeer actief
- Contacteer:
Wel toch, de duitse dog?Marjoleine schreef:Ik heb deze gevonden.
Ik zie hem er wel tussenstaan. Derde ras van pagina 2.

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
jepMadelief schreef:Wel toch, de duitse dog?Marjoleine schreef:Ik heb deze gevonden.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Je hebt gelijk. Ligt aan mijn muis.Madelief schreef:Wel toch, de duitse dog?
Ik moet dit soort bestanden met de pijltjes scrollen anders slaat ie dus pagina's over
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
Toch zou ik het appart keuren wel fijn vinden. Als je hond een kleur heeft die op dat moment niet in de mode is sta je altijd achter zo'n hond. Het oog wil namelijk ook wat en dat is toch het eerste wat op valt. Een niet zo goed gebouwd hondje in de gewenste kleur wordt dan nog al eens geplaatst boven een hondje die beter in elkaar steekt maar niet de gewenste kleur heeft. (geen kleurfout). De eerste krijgt en zg en dus het mooi gebouwde hondje ook. (ik weet ik leg het heel krom uit maar hoop dat jullie weten wat ik bedoel)Als je op de honden op kleur indeelt is dit al niet meer van belang bij het keuren van de hond en is de bouw ed. doorslaggevender. (denk ik) Als je dan de kleur varianten weer bij elkaar plaatst met uitzondering van de 1 zg's wint er misschien ook eens een minder aantrekkelijke kleur?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Is het niet eerder een kwestie van persoonlijke smaak?blacky schreef:Toch zou ik het appart keuren wel fijn vinden. Als je hond een kleur heeft die op dat moment niet in de mode is sta je altijd achter zo'n hond.
Bij onze rassen heb je dit ook, en sommige keurmeesters houden bv minder van eenkleurig of van bruin, ik noem maar wat.
Maar in de mode gaat me wel ver. Zo ligt het niet volgens mij.
- blacky
- Zeer actief
En toch gebeurt het. Want als je als keurmeester een voorkeur hebt qua kleur dan vind je die hond gewoon mooier als hij samen met een andere hond door de ring loopt.Nanna schreef:Daar hoort een keurmeester helemaal niet over te gaan. Die moet alleen kijken (wat kleur betreft) of de kleur is toegestaan, ja of nee. Verder niks. Een hond hoger plaatsen dan eentje die beter is, maar jouw kleur niet is qua smaak, vind ik een schandaal...Marjoleine schreef:Is het niet eerder een kwestie van persoonlijke smaak?blacky schreef:Toch zou ik het appart keuren wel fijn vinden. Als je hond een kleur heeft die op dat moment niet in de mode is sta je altijd achter zo'n hond.
Bij onze rassen heb je dit ook, en sommige keurmeesters houden bv minder van eenkleurig of van bruin, ik noem maar wat.
Lopen er alleen honden van de zelfde kleur dan is die voorkeur weg en gaat het puur om de kwaliteiten van de hond. Het CAC wordt toch alleen maar toegekend aan 1 reu of teef. Dus de kleuren moeten nog wel tegen elkaar. Denk alleen dat een keurmeester opjectiever is als hij de zelfde kleuren eerst keurt. Een keurmeester is ook maar een mens. Je ziet het ook bij de haveneser. Dan is de witte populaair en nu is het weer de back en tan (volgens de fokker die ik sprak) Dus het is echt wel mode gevoelig.
- hovawart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawarts
Is dit de eerste keer dat dit gebeurd in Belgie?
Zal eens informeren bij een kennis van mij.
Zal eens informeren bij een kennis van mij.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zeg toch niet dat dat gebeurt?Nanna schreef:Daar hoort een keurmeester helemaal niet over te gaan. Die moet alleen kijken (wat kleur betreft) of de kleur is toegestaan, ja of nee. Verder niks. Een hond hoger plaatsen dan eentje die beter is, maar jouw kleur niet is qua smaak, vind ik een schandaal...Marjoleine schreef:Is het niet eerder een kwestie van persoonlijke smaak?
Maar als twee honden gelijkwaardig zijn kan ik me voorstellen dat je de kleur van je voorkeur vooraan zet.
Wel alleen in geval van gelijkwaardigheid uiteraard.
Maar bij mijn rassen heb ik nooit anders zien gebeuren, hoor.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar dat is volgens mij niet mode, maar persoonlijke voorkeur.blacky schreef: Je ziet het ook bij de haveneser. Dan is de witte populaair en nu is het weer de back en tan (volgens de fokker die ik sprak) Dus het is echt wel mode gevoelig.
Ik houd bv van schimmel maar toch komt een goede bonte zonder schimmel vóór een mindere bonte met schimmel.
En ik houd van kleur, maar een beter witte hoort vóór die gekleurde.
Fien is trouwens geen tanpoint en niet wit, dus we zullen zien
- blacky
- Zeer actief
Nanna schreef:Da's bij de teckel ook zo. Een zuiver rode gaat voor een teckel met dekhaar door het rood. MAAR ALLÉÉN als hij beter gebouwd is of iig hetzelfde in kwaliteit is.Marjoleine schreef: Ik houd bv van schimmel maar toch komt een goede bonte zonder schimmel vóór een mindere bonte met schimmel.
En ik houd van kleur, maar een beter witte hoort vóór die gekleurde.