Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

barf vraag > botten

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

barf vraag > botten

Ongelezen bericht door Podenji »

Barry weigert rauwe kip te eten, evenals eend ( vinden ze geen van allen echt lekker trouwens, eend ) ander gevogelte en geiteribben / lambsribben etc, is ook allemaal niet aan hem besteed. vis lust hij dan weer wel met graten en al ( en dat lust de rest weer niet behalve Jenson, Cy gaat er zelfs in rollen :ugh: ) anyway

Barry lust inmiddels wel: pens, lever, hart, paardenvlees, rundvlees , schapen en rundervet en nog wat dingetjes.
als ik botmixen koop dan eet hij het vaak ook wel op dus zo kan hij dan toch aan zijn botaandeel komen, maar ik vraag me af of er een andere manier of wellicht supplement is zodat ik hem wel verder rauw kan blijven voeren zonder hem steeds mix te hoeven geven, oftwel zodat hij gewoon met de rest mee kan eten.

het lijkt me niet goed als hij helemaal geen bot binnenkrijgt, maar omdat meneer bv dus al geen gevogelte wil eten en geen geite of lamsribben blijft er niet veel over ben ik bang.

runderknars wil hij wel maar dat lijkt me ook niet voldoende .
iemand een idee?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
wenche
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising mechelaar
Aantal honden: 2

Re: barf vraag > botten

Ongelezen bericht door wenche »

Ik kan je alleen zeggen welk soorten botten ik voer... Misschien kun je er wat tussenuit pikken wat je nog niet geprobeerd hebt...

Kipkarkas, kippennekken, eendenrug, eendenkarkas, eendenvleugels, parelhoenkarkas, kwartel, konijnenvoorbenen, konijnkarkas, konijnenkoppen, hertennekken, kalkoenennekken, kalkoenkarkas, gans, eendagskuikens, duif, runderknars, fazantkarkas, haaskarkas, hertenribben, lamskop, lams/geitenribben
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

hahhaa daar valt 90% dus al vanaf omdat het gevogelte/geit en lam betreft
kalfsribben mot ie liever ook niet trouwens, ik heb het idee dat hij gewoon niet flink wil kluiven, al heeft ie ook geen probleem met een hele schapenpens waar hij toch ook veel tijd aan kwijt is om die op te eten.

en hert lusten ze overigens geen van allen :scratch:

ik kan wel eens konijn en haas karkas proberen :ok:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
wenche
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising mechelaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door wenche »

konijn en haas vinden ze hier heeeeerlijk...
eigenlijk alles van bovenstaande wel ;)
Afbeelding
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Als je hond echt geen bot wil eten, kun je dit vervangen door gemalen eierschaal. 1 theelepel per 500 gram vlees. Dit kun je een heel leven lang met een gerust hart geven, zonder dat je hond hiermee tekorten oploopt. Bron: Monica Segal - K9's Nutrition List & books.
Met name verse sardientjes, zalm en zeegroentes bevatten enorme calciumhoeveelheden en andere mineralen die belangrijk zijn voor goed werkende gewrichten en spieren. Vuile pens heeft een 1:1 calcium/fosfor verhouding en zou je iets meer door de week heen kunnen geven.
Regelmatig rauwe eieren met schaal dragen ook bij aan extra calcium. Je kan het ei dan even pureren in een blender, zodat het eierschaal wordt stuk geslagen. Op deze manier is een (groot) deel er van opneembaar voor je hond. Evenals in zelf opgekweekte kruiden zoals brandnetel, peterselie, tijm, cichorei en venkel etc. zitten boordenvol calcium en andere belangrijke mineralen en vitamines, die een waardevolle aanvulling op het geheel zijn. Rauwe koudgeslagen honing en stuifmeelkorrels bevatten behoorlijk wat natuurlijk opneembaar calcium. Groentes zoals sperziebonen, bleekselderij, knolselderij, broccoli, winterwortel, venkel en tuinkers bevatten wat calcium. In biologische groentes zitten meer mineralen. Kiemspruiten zoals alfala, broccoli, rode klaver en rode biet zijn enorm calciumhoudend en vit./min. bommetjes. Onbewerkte rauwe noten en zaden (m.n. walnoten, pompoenzaad, zonnebloem- en pijnboompitten bevatten behoorlijke hoeveelheden calcium.
Je ziet, je hond is dus niet geheel afhankelijk van vleesbotten. Ook al heeft dat de voorkeur om zo optimaal mogelijk te voeren, bij sommige honden lukt dat gewoon niet en zijn er prima alternatieven ter vervanging van calcium en andere mineralen.
Laatst gewijzigd door mwillow op 22 apr 2010 14:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

super dank je wel!!
Barry is ( als enigste ... ) gek op bonen, broccoli, bieten , fruit en al het andere groente en én eieren, en vis dus ook, maar ik had geen idee dat ik dat gewoon de hele tijd kan geven ipv botten :ok:
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Podenji schreef:super dank je wel!!
Barry is ( als enigste ... ) gek op bonen, broccoli, bieten , fruit en al het andere groente en én eieren, en vis dus ook, maar ik had geen idee dat ik dat gewoon de hele tijd kan geven ipv botten :ok:
Met name de gemalen eierschaal of gepureerde eieren zijn in deze wel belangrijk als je daar veelvuldig vleesbotdagen mee gaat vervangen. Het overige is een waardevolle aanvulling op de rest.......... Zolang je die botmixen kunt geven, is dat 'beter' dan de alternatieven eierschaal, maar je doet er geen schade mee als je hond het niet lust.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

SandraH schreef:
Podenji schreef:super dank je wel!!
Met name de gemalen eierschaal of gepureerde eieren zijn in deze wel belangrijk als je daar veelvuldig vleesbotdagen mee gaat vervangen. Het overige is een waardevolle aanvulling op de rest.......... Zolang je die botmixen kunt geven, is dat 'beter' dan de alternatieven eierschaal, maar je doet er geen schade mee als je hond het niet lust.
:ok: ik blijf hem de mixen geven ,maar als ik een keer een vleesdag heb en daarna een botdag dan weet ik wat ik hem er bij kan geven :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”