Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Verandering voeding oorzaak maag/darm infectie?
Moderator: moderatorteam
- Anja
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua
- Aantal honden: 2
Verandering voeding oorzaak maag/darm infectie?
Hallo allemaal,
Ik lees al een hele tijd mee, maar nog nooit iets gepost. Maar nu heb ik een probleem waar ik best wel mee zit.
Dus een vraagje..
Vorige week ( dinsdag) ben ik begonnen met mijn honden ( een oudduitse herder en 2 chihuahua's -alledrie ontzettende truttige eters) over te zetten op kvv ( smuldier) en wat vers vlees.
Het was direct een succes, ik heb ze nog nooit met zoveel smaak zien eten.
Gisterenochtend (maandag) was mijn chihuahua Joppie niet in zijn normale doen, beetje hangerig, wat kokhalsen en wat dunnere ontlasting dan normaal.
Rond een uur of 7 s'avonds was hij flink aan de diaree. Om een uur of 10 wilde hij naar buiten en liet ik hem in de tuin waar hij een flinke lading slijm en heel veel bloed poepte.
Ik kreeg zowat een hartkramp en heb direct de dierenarts gebeld. De dierenarts constateerde een flinke maag/darm infectie en hij was licht uitgedroogd.
Antibiotica en or ace meegekregen. Vlgs de DA heeft hij iets verkeerds gegeten.
Mijn vraag is dus: kan dit door het voer komen?. Moet ik hem nog wel vers geven of kan ik hem beter maar weer op brokjes zetten.
Iemand ooit meegemaakt dat een hondje echt ziek werd van zijn voer?
Groetjes van Anja
Ik lees al een hele tijd mee, maar nog nooit iets gepost. Maar nu heb ik een probleem waar ik best wel mee zit.
Dus een vraagje..
Vorige week ( dinsdag) ben ik begonnen met mijn honden ( een oudduitse herder en 2 chihuahua's -alledrie ontzettende truttige eters) over te zetten op kvv ( smuldier) en wat vers vlees.
Gisterenochtend (maandag) was mijn chihuahua Joppie niet in zijn normale doen, beetje hangerig, wat kokhalsen en wat dunnere ontlasting dan normaal.
Rond een uur of 7 s'avonds was hij flink aan de diaree. Om een uur of 10 wilde hij naar buiten en liet ik hem in de tuin waar hij een flinke lading slijm en heel veel bloed poepte.
Ik kreeg zowat een hartkramp en heb direct de dierenarts gebeld. De dierenarts constateerde een flinke maag/darm infectie en hij was licht uitgedroogd.
Antibiotica en or ace meegekregen. Vlgs de DA heeft hij iets verkeerds gegeten.
Mijn vraag is dus: kan dit door het voer komen?. Moet ik hem nog wel vers geven of kan ik hem beter maar weer op brokjes zetten.
Iemand ooit meegemaakt dat een hondje echt ziek werd van zijn voer?
Groetjes van Anja
- Ceseman
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Zwitserse Witte herders
Re: Verandering voeding oorzaak maag/darm infectie?
Ik denk eerder dat je hond wat opgepikt heeft, een virus wat rondwaart.
Het is normaal dat honden die van brok op vers vlees overgaan wat diarree krijgen, maar niet in deze mate.
Het is normaal dat honden die van brok op vers vlees overgaan wat diarree krijgen, maar niet in deze mate.
- Angelcollies
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotseherder
- Contacteer:
Echt ziek niet maar toen ik over ging van brok naar grotendeels vers zijn ze flink aan de diaree geweest met slijm en al .
Ik heb er toen probiotica bij gegeven en uiteindelijk werd het beter , maar heeft wel even geduurd .
Je leest veel over het fijt dat honden gaan ontgiften als ze over gaan op vers ....maar het kan zomaar een virus zijn , ik ken verschillende mensen waarvan de honden de laatste tijd last hebben gehad van diaree en overgeven
Ik heb er toen probiotica bij gegeven en uiteindelijk werd het beter , maar heeft wel even geduurd .
Je leest veel over het fijt dat honden gaan ontgiften als ze over gaan op vers ....maar het kan zomaar een virus zijn , ik ken verschillende mensen waarvan de honden de laatste tijd last hebben gehad van diaree en overgeven
- Anja
- Zeer actief
Ik had al gelezen dat ze wat aan de diaree konden gaan, dus dat had ik wel verwacht. Maar dat bloed... ik schrok me rot.
Het gaat trouwens stukken beter nu, hij heeft nu 2x antibiotica gehad en voelt zich weer stukken beter. Hij stuitert weer door het huis als een pingpongballetje.
Ik heb hem vanmorgen wel smuldier gegeven en dat at hij met smaak op. Hij heeft gepoept en dat was geen diaree meer maar een beetje breiig. Afwachten of hij niet weer aan de diaree gaat.
Bedankt voor jullie antwoord.
Groetjes Anja
Het gaat trouwens stukken beter nu, hij heeft nu 2x antibiotica gehad en voelt zich weer stukken beter. Hij stuitert weer door het huis als een pingpongballetje.
Ik heb hem vanmorgen wel smuldier gegeven en dat at hij met smaak op. Hij heeft gepoept en dat was geen diaree meer maar een beetje breiig. Afwachten of hij niet weer aan de diaree gaat.
Bedankt voor jullie antwoord.
Groetjes Anja
-
mwillow
Je zou hem wat probiotica kunnen geven. Daar knapt die darmflora enorm van op. Als hij nog antibiotica krijgt, zou je de probiotica van de AB af 's avonds voor het slapen gaan kunnen geven. Ik zou ze lekker op vers houden. Die slijmlaag lijkt op ontgiften. De darmwand zou op dat moment zo geïrriteerd kunnen zijn door de kracht van het ontlasten dat er adertjes zijn gesprongen. Het bloed poepen kan daarvan komen, het kan een virus zijn. Of het voer de oorzaak is, denk ik niet. Lijkt er op dat het lichaam zich aan het opschonen is.
Bij mijn honden op NRF heb ik ze nog nooit bloed zien poepen. Wel ontgiften, via de huid en darmen.
Bij mijn honden op NRF heb ik ze nog nooit bloed zien poepen. Wel ontgiften, via de huid en darmen.
- Anja
- Zeer actief
Hij moet nog 4 dagen antibiotica, en dan ga ik het zeker proberen. Ik blijf hem wel vers voer geven want hij vind het ontzettend lekker.
Brokjes stonden vaak de hele dag en dan namen ze soms een brokje. Nu eten ze alledrie in 1 keer hun bak leeg. Mijn andere twee honden hebben trouwens nergens last van.
Groetjes Anja
Brokjes stonden vaak de hele dag en dan namen ze soms een brokje. Nu eten ze alledrie in 1 keer hun bak leeg. Mijn andere twee honden hebben trouwens nergens last van.
Groetjes Anja
-
ignit
- Zeer actief
- Contacteer:
Het komt wel voor, dat er een maag/darminfectie ontstaat na een cold turkey omschakeling op rauwe voeding. Daarom ben ik geen voorstander van deze manier van overschakelen bij volwassen en al wat oudere honden - en honden die niet zo lekker in hun vel zitten.Anja schreef:Vorige week ( dinsdag) ben ik begonnen met mijn honden ( een oudduitse herder en 2 chihuahua's -alledrie ontzettende truttige eters) over te zetten op kvv ( smuldier) en wat vers vlees.
Het is beter om het rauwe, nieuwe eten eerst te introduceren en daarna over te schakelen. Daarmee voorkom je veel problemen en narigheid - en je geeft jezelf de mogelijkheid om meteen aan de ontlasting te zien hoe de vertering is geweest.
Je kunt Joppie helpen door de komende weken steeds een paar dagen dezelfde voeding te geven - en daarna een nieuw voedingsmiddel toe te voegen. Dus steeds een paar dagen wachten voor je hem iets geeft, wat hij nog niet kent. Ook dan hou je zelf de vinger aan de pols: is er iets wat zijn maag en darmen niet verdragen, dan merk je dat meteen aan de ontlasting en voer je dat de eerste maanden niet meer.
Vriendelijke groet en succes,
Ignit Bekken
- Anja
- Zeer actief
Tot nu toe heb ik dat ook gedaan Ze krijgen alleen smuldier pens/vlees compleet. ( Ik heb ze wel 1 keer een kippenvleugeltje gegeven)
Dat cold turkey overgaan had ik gelezen op een site over barf, dat was de beste manier vlgs de experts. Ik zal inderdaad steeds iets anders toevoegen en goed op ze letten.
En als Jop van de antibiotica af is ga ik hem en de anderen ook probiotica geven. Mag je dat trouwens niet tegelijk geven?
Groetjes Anja
Dat cold turkey overgaan had ik gelezen op een site over barf, dat was de beste manier vlgs de experts. Ik zal inderdaad steeds iets anders toevoegen en goed op ze letten.
En als Jop van de antibiotica af is ga ik hem en de anderen ook probiotica geven. Mag je dat trouwens niet tegelijk geven?
Groetjes Anja
- Angelcollies
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotseherder
- Contacteer:
Antibiotica en probiotica mag je tegelijk geven .Anja schreef:Tot nu toe heb ik dat ook gedaan Ze krijgen alleen smuldier pens/vlees compleet. ( Ik heb ze wel 1 keer een kippenvleugeltje gegeven)
Groetjes Anja
-
mwillow
Nee, wel tegelijk op 1 dag maar je moet minstens 2 uur tussen de AB en PB laten zitten. Vandaar mijn advies om de PB voor het slapen gaan te geven. Dan heeft je hond alle tijd om op te bouwen.Anja schreef:Mag je dat trouwens niet tegelijk geven?
- Anja
- Zeer actief
Okee bedankt, begin ik er morgen mee.
Groetjes Anja
Groetjes Anja
-
ignit
- Zeer actief
- Contacteer:
Het is inderdaad de beste manier voor pups, jonge en gezonde honden, zeg maar voor 70-80 procent van alle honden. Maar hoe weet je nou of een volwassen hond die altijd brokken gegeten heeft, ook tot die groep behoort?Anja schreef:Dat cold turkey overgaan had ik gelezen op een site over barf, dat was de beste manier vlgs de experts.
Door de rauwe voeding eerst te introduceren en te kijken hoe de hond er op reageert.
Ook Dr. Billinghurst vindt de cold turkey overstap de beste manier - maar niet voor alle honden. Elke hond is een individu met zijn eigen specifieke dingetjes. Zo adviseert hij bijvoorbeeld om bij honden met een slecht gebit eerst het gebit in orde te laten maken en pas daarna met de overstap te beginnen. En om een pup die je net van de fokker hebt opgehaald, niet te overvoeren: de stress van de verhuizing gecombineerd met de stress van het nieuwe eten kan ook zorgen voor een trauma in de darmen.
Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
- Anja
- Zeer actief
Jop is 14 maanden, en kerngezond. Ik moet gewoon heel goed in de gaten houden hoe ze overal op reageren. Hij is trouwens helemaal opgeknapt.
Voordat ik naar bed ga geef ik ze nu een beetje karnemelk, bij gebrek aan beter.
Alle informatie heb ik van internet, ik heb dus geen enkele ervaring met het voeren van vers vlees.
Voorlopig hou ik ze op smuldier en ga me er eerst maar eens verder in verdiepen.
Ik heb tot nu toe de hoeveelheid van het pakje aangehouden, dus 30 gram per kilo lichaamsgewicht en vlgs mij zijn de 2 volwassen honden aangekomen, wat dus ook weer niet de bedoeling is.
Groetjes Anja
Voordat ik naar bed ga geef ik ze nu een beetje karnemelk, bij gebrek aan beter.
Alle informatie heb ik van internet, ik heb dus geen enkele ervaring met het voeren van vers vlees.
Voorlopig hou ik ze op smuldier en ga me er eerst maar eens verder in verdiepen.
Ik heb tot nu toe de hoeveelheid van het pakje aangehouden, dus 30 gram per kilo lichaamsgewicht en vlgs mij zijn de 2 volwassen honden aangekomen, wat dus ook weer niet de bedoeling is.
Groetjes Anja
- Dondersteen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondjes
Misschien kefir geven inplaats van karnemelk?
Ik denk dat 30 gram per kilo gewicht ook wel veel is
Ik reken ongveer 2 % van het totale gewicht van de hond,maar je moet ook kijken naar de hond zelf,hier weegt er een 15 kilo en de ander 12.3 maar ze krijgen even veel soms de lichtste hond wat meer.
je kan altijd kijken op een forum over vers voeren.
Ik denk dat 30 gram per kilo gewicht ook wel veel is
Ik reken ongveer 2 % van het totale gewicht van de hond,maar je moet ook kijken naar de hond zelf,hier weegt er een 15 kilo en de ander 12.3 maar ze krijgen even veel soms de lichtste hond wat meer.
je kan altijd kijken op een forum over vers voeren.

- Anja
- Zeer actief
Ik had al gelezen over kefir, en ben gisteren op zoek gegaan maar ik weet niet waar ik dat kan vinden. Niet in de supermarkten hier in de buurt iedergeval, maar dat vind ik nog wel.
Het is ontzettend moeilijk inschatten wat een hond nodig heb, vind ik.
Max van 47 kilo krijgt 's morgens een pakje van 400 gram, en 's avonds ook een pakje en de rest van het pakje wat ik overhoud van wat ik aan de andere 2 voer. Dus die krijgt al wat minder want die heeft arthrose en mag geen gram aankomen.
Mica van 3.6 kilo krijgt 2 x 50 gram, en Jop van 2.3 kilo ook.
Mica is echt dol op eten maar ze is echt te dik en afgelopen 2 weken is ze nog wat dikker geworden.
50 gram ziet eruit als erg weinig, maar is denk ik toch te veel voor haar. Maar ik vind het ook weer sneu als ze de hele dag honger heeft. Ik heb nog veel uit te zoeken, maar dat gaat vast wel lukken.
Groetjes Anja
Max van 47 kilo krijgt 's morgens een pakje van 400 gram, en 's avonds ook een pakje en de rest van het pakje wat ik overhoud van wat ik aan de andere 2 voer. Dus die krijgt al wat minder want die heeft arthrose en mag geen gram aankomen.
Mica is echt dol op eten maar ze is echt te dik en afgelopen 2 weken is ze nog wat dikker geworden.
50 gram ziet eruit als erg weinig, maar is denk ik toch te veel voor haar. Maar ik vind het ook weer sneu als ze de hele dag honger heeft. Ik heb nog veel uit te zoeken, maar dat gaat vast wel lukken.
Groetjes Anja
-
mwillow
Hoe kom je aan die percentages voor je honden? Zit even te reken voor Mica 3,6 kilo en ik kom bij 2% op 72 gram per dag uit. Dat zou inhouden dat je nu ruim 3% voert. Voor normaal actieve honden op KVV is dat behoorlijk veel. Je zou kunnen kiezen voor een gemalen voeding met minder koolhydraten en gebaseerd op percentages van een prooidier. Daar is nog enigszins van te achterhalen wat erin verwerkt zit en bevat minder vet en orgaan dan een gemiddeld supermarkt KVV. Of zelf samenstellen, dan weet je exact wat je voert en geeft meer verzadiging.Anja schreef:Ik had al gelezen over kefir, en ben gisteren op zoek gegaan maar ik weet niet waar ik dat kan vinden. Niet in de supermarkten hier in de buurt iedergeval, maar dat vind ik nog wel.
Groetjes Anja
Je kefirbloemetjes gaan met hulp van Dondersteen vast wel lukken. Sommige natuurwinkels hebben vers gemaakte kefir te koop.
- Dondersteen
- Zeer actief
- Anja
- Zeer actief
Ik heb het nog steeds niet kunnen vinden, dus als ik wat van jou mag kopen, heel graag.
Groetjes Anja
Groetjes Anja
- Dondersteen
- Zeer actief
Anja schreef:Ik heb het nog steeds niet kunnen vinden, dus als ik wat van jou mag kopen, heel graag.
Groetjes Anja
Kopen niks ervan je mag het zo komen halen hoor.